Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattlingBiatch
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-06-2018
Mijn vraag

Beste mensen;

(Ik ben nieuw op dit forum dus vergeef me eventuele foutjes aub.)

Ik ben in het bezit van een MSI gaming laptop. Dit beestje heb ik nu ongeveer een jaar in gebruik en deed het prima. Spellen speelde ik op volledige resolutie van 1920x1080 met alles boven de 40 fps.
- O.A. Titanfall 2; GTAV; Rocket League; Warframe; WorldofTanks; NFS Payback; Assetto Corsa.

Nu merkte ik al wel dat hij de laatste tijd wat langzamer is gaan doen. Recentelijk heeft mijn pc zichzelf geupdate met windows update (1803). Na deze update was ieder spel onspeelbaar (20 - fps). Zelfs free2play spel Warframe draaide op dezelfde settings als voorheen 23 fps. Alleen Rocket League is nog goed te doen met 40 fps.

MSI afterburner geinstalleerd om de prestaties van mijn pc te kunnen monitoren tijdens het gamen en zelfs wanneer ik enkel google of word open is mijn GPU +-70 graden. Ik weet dat een laptop vrij warm word maar zelfs op idle?

Mijn computerkennis gaat niet al te ver; al begrijp ik natuurlijk wel de dingen die ik post. Dit is geen gekopieerde data van Google oid. Na gezocht te hebben en tot de conclusie gekomen te zijn dat mijn laptop wel degelijk beter moet kunnen leveren dan wat hij nu doet; ben ik mezelf tot GoT gaan wenden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- MSI GL626QDi581 (Non-SSD)
- Intel Core i5-6300HQ @2.3Ghz
- Nvidia GTX950M
- HDD D: 93/558 GB over
- HDD C: 260/354 GB over
- 64 bit Windows 10 Home
- Coolerpad (external powered)
Games gerund via Origin/Steam/Desktop(standalone)
Overlay MSI afterburner/ RivaTuner

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Ccleaner gerund (cleaning & registry fix)
- Defragmenteren HDD's
- Eventuele programmas/bestanden/tempfiles/prefetch verwijderd
- Re-installatie spellen/Steam/Origin
- Drivers rollbacked/ geupdate
- Apparaat schoongemaakt (stof/fan)
- Coolerpad aangeschaft voor de laptop
- Windows update rollback
- Settings in spellen naar minimaal verlaagd/ resolutie verlaagd
- Virusscan (Malwarebytes)

Nu weet ik dat ik nog de optie om Windows-Clean install te doen; maar aangezien ik deze laptop ook nodig heb voor school wil ik dat laten wachten tot ik er niet meer van afhankelijk ben (vakantie).
Wat kan ik doen tot deze tijd?

Hulp wordt zeer gewaardeerd!

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet;

Kjell
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stof ook echt goed verwijdert tussen de heatsink en fan ? Daar gaat altijd een matje stof zitten wat je vanaf de buitenkant niet goed weg krijgt. Verder kan je overwegen de koelpasta eens te vervangen. Als de GPU idle 70 aantikt is het niet vreemd dat ie met gamen terugklokt omdat ie veel heter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattlingBiatch
Hoi PilatuS;

Bedankt voor je snelle reactie.
Ja ik heb echt alles schoongemaakt. Zat niet bijster veel in. Maak mn bureau en fanpad wekelijks schoon ook; wist niet dat thermal paste zoveel invloed kon hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je hebt de fan dus ook er uit gehaalt zodat je tegen de heatsink aan kon kijken ? Als ie inderdaad helemaal stofvrij is dan is de pasta vervangen de volgende stap. Dit kan heel veel invloed hebben. Mocht ook dat niet werken kun je kijken naar shims van koper. Aan de andere als je nog garantie hebt zou ik zelf niet al te veel gaan prutsen. Geen idee of er iets van een zegel op de heatpipes met heatsink zitten ? Indien dat wel zo is zou ik de laptop eerder opsturen voor garantie dan die zegel verbreken.

Verder kan een herinstallatie natuurlijk sowieso geen kwaad zoals je zelf ook al aangeeft, alleen dat zal aan de GPU temps niets veranderen. Je kan eens Furmark draaien om te zien wat de temps onder load doen en of de GPU terugklokt, dan weet je zeker of het een GPU probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Nou heb ik zelf een vrij oude laptop, die ook zeker wel last heeft van stof, maar persoonlijk ging bij mij na de laatste Windows Update de HDD naar 100% terwijl er amper iets gebeurde. Persoonlijk heb ik het opgelost door een regedit (die ik na elke update weer moet aanmaken). Kan de edit prima geven, maar punt is meer dat ik vermoed dat het met je HDD te maken heeft.

Ik kan niet zien hoeveel RAM je hebt of dat de Nvidia GTX950M zijn geheugen deelt, maar vreemd is het niet dat er veel geswapped moet worden, wat je prestatie niet ten goede gaat komen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BattlingBiatch Weet niet hoe ervaren je bent, en hou oud je laptop, maar zo even koelpasta vervangen zou ik niet doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattlingBiatch
@Herby Vram is 2gb ongeveer; RAM is 8Gb van de laptop.
Met idlen (Terwijl ik dit typ) draait volgens taakbeheer de "Schijf" op circa 90%
Gesorteerd op verbruik staat dan van meest naar minder;
- Antimalware service Executable (Windows Defender)
- Servicehost (Superfetch)
- System

Heb ook ingesteld via Nvidia control panel dat bij spellen (handmatig ieder spel aangevinkt) de 950 moet werken en niet de geintegreerde. Jammer dat ik geen screenshots kan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattlingBiatch
@PilatuS @Hackus @Herby

Volgens de Afterburner overlay doen mijn componenten tijdens JustCause 3 (1366x768/ low/off)
- GPU = 92graden / 30% / 993MHz
- Mem1 = 2009 MB
- CPU 1t/m5 = 89graden / 902MHz
- RAM = 7247MB
- Fanspeed = 5400 rpm
- 15/25 fps

Wanneer ik coolerboost aanzet de volgende data (wel beetje vreemd; zou hij dit niet vanzelf moeten aanpassen wanneer de boel te warm wordt?)
- GPU = 92graden / 98% / 1124MHz
- Mem1 = 1943 MB
- CPU 1t/m5 = 86graden / 1703MHz
- RAM = 6756MB
- Fanspeed = 7500 rpm
- 30/40 fps (zelfs bij testrun op 1080x1920)

Lijkt me niet aannemelijk dat dat ding constant op standje turbo moet staan voor zijn eigen belang; lijkt wel alsof er een straaljager voorbij komt...

Laptop is nu 1 jaar actief in (game)gebruik, totaal 1.5 jaar. Dat halve jaar enkel gebruikt als mediaplatform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Heb je dit nou gedaan of niet ?
PilatuS schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:40:
Je hebt de fan dus ook er uit gehaalt zodat je tegen de heatsink aan kon kijken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
Recentelijk heeft mijn pc zichzelf geupdate met windows update (1803). Na deze update was ieder spel onspeelbaar (20 - fps).
Grotere aanwijzingen dan dit kun je hier volgens mij niet geven.

Je merkt dus een significant verschil in FPS tijdens gamen tussen voor en na die update? Als dat zo is, heb je al eens geprobeerd Windows 10 compleet te reinstallen, of een dual-bootje op te zetten met een andere Windows versie (7 of 8.1)?

Kan me voorstellen dat het verstandiger is om eerst echt uit te sluiten dat de vertraging niet veroorzaakt wordt door software voordat je dingen gaat doen zoals koelpasta vervangen en daarmee potentieel je laptop sloopt :)

[ Voor 7% gewijzigd door pixeled op 05-06-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattlingBiatch
@PilatuS Ja; heb ik gedaan.
en @pixeled Ja vooral na de update. Laatste tijd liep hij wel steeds warmer; onafhankelijk van updates of dergelijke; windows 10 was toch lichter dan 7/ 8? 8 en 8.1 heb ik alleen maar gezeik en BSODs mee gehad dus dat vermijd ik liever.. Bedankt voor het meedenken tho; wordt zeker gewaardeerd!
Pagina: 1