Ophalen ruwe data van SMA omvormers (middels Python script)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn om de ruwe data (opbrengst e.d.) van SMA omvormers op te halen, bij voorkeur op basis van een Python script?

Wij hebben op het werk een tweetal SMA Sunny Tripower 12000TL-20 omvormers met SMA Webconnect in gebruik. Deze PV-installatie is niet van onszelf, maar van onze "energieleverancier". Deze heeft de installatie van de PV-installatie ook weer uitbesteed en geen van beide partijen kan mij een duidelijk antwoord geven hóe wij (ruwe) data van die omvormers kunnen ophalen, om te kunnen publiceren op ons narrowcasting systeem. Helaas heeft onze narrowcasting leverancier hier in geval van SMA omvormers ook geen ervaring mee, dus ik kom niet echt verder.

Inmiddels heb ik wel een (gast) account voor het Sunnyportal, dus ik kan nu zowel via de Sunnyportal website als de Sunnyportal App de gewenste informatie ophalen. Echter wil ik deze gegevens ook in ruwe vorm beschikbaar krijgen zodat wij deze in onze eigen lay-out kunnen tonen.

De website van SMA vermeld diverse opties, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb begrepen dat installatie van een SMA Cluster Controller mogelijkheden biedt, maar dat lijkt mij wat overkill voor 2 omvormers (dat noem ik geen cluster).

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Daar kun je het modbus protocol voor gebruiken. Zie bijvoorbeeld https://www.sma.de/en/pro...s-protocol-interface.html

Er is ook een bestaande python-client voor zo te zien: https://pymodbus.readthed...ample/sunspec_client.html

[ Voor 31% gewijzigd door cyberstalker op 05-06-2018 09:41 ]

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:30

ThaHandy

Discovery Channel

Met Sunny Explorer (Windows programma) kan je via Bluetooth en WebConnect met de omvormer verbinden om live (en historie) data uit te lezen.

Ikzelf gebruik PV beancounter om een 8000TL-10 uit te lezen via bluetooth en deze door te sturen naar PVoutput. PV Beancounter maakt gebruik van een simpele SQL database voor de 5min log samples. Misschien kan je hier data hier uit halen.
Naast PV beancounter zijn er uiteraard nog andere python script achtige oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Dank tot nu toe voor de reacties. Ik ga de genoemde opties een nader bestuderen.

Bij SolarEdge vind ik dit toch iets makkelijker geregeld, daar is gewoon een API beschikbaar die kan worden aangeroepen. Bij SMA ziet het er een stuk complexer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uitlezen is vrij makkelijk hoor. Kun je op het netwerk van de SMA omvormers?

- Raspberry Pi + SBFspot https://github.com/SBFspot/SBFspot/wiki
- Of via modbus TCP/IP en Node-red (mee bezig -work in progress)
- of Android telefoon met felix solar log
- of HyperBart in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2018 12:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
@AUijtdehaag Dank voor het extra leesvoer :)

Ik zou in theorie op het netwerk van de SMA omvormers moeten kunnen komen, al is het daarvoor nu niet echt ingericht (zitten weliswaar fysiek op onze switches, maar via extra VLAN doorgelust naar huis-tuin-keuken WAN verbindingen i.v.m. poort blokkade op onze reguliere firewall). Dus dat is iets complexer als thuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timothee
Ik wilde even laten weten dat het gelukt is om de omvormers uit te lezen, en zelfs op twee verschillende manieren:
  • M.b.v. SBFspot en Domoticz op een Raspberry Pi
  • M.b.v. een door onze AV leverancier in Python 2.7 herschreven versie van dit script: https://github.com/erijo/sunnyportal-py, welke communiceert met de REST API op com.sunny-portal.de
Het valt wel op dat optie 1 nauwkeuriger resultaten geeft, wat op zich niet zo vreemd is omdat je hiermee de omvormer(s) rechtstreeks (vanaf het LAN) uitleest. Optie 2 heeft echter onze voorkeur omdat we daarvoor geen ingewikkelde wijzigingen in ons corporate LAN hoeven door te voeren (de omvormers en RPi zitten nl. niet in ons LAN) om de RPI te kunnen bereiken en we enkel afhankelijk zijn van de connectie tussen de omvormers en het Sunnyportal. In dat laatste zit wel een beetje de achilleshiel: de benoemde "onnauwkeurigheid" zit hem in het feit dat opvalt dat het Sunnyportal (web GUI en app) vaak nogal flink achter loopt qua waardes, als je die 1:1 vergelijkt met de waardes die je via SBFspot uitleest. Enige vertraging is begrijpelijk, maar er zit soms uren tussen voordat de opbrengstwaarden overeen komen!

Ik heb nog niet kunnen vinden hoe vaak de omvormers gegevens naar het Sunnyportal verzenden en of dat instelbaar is. Weet iemand dat hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
timothee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:54:
Ik heb nog niet kunnen vinden hoe vaak de omvormers gegevens naar het Sunnyportal verzenden en of dat instelbaar is. Weet iemand dat hier?
Niemand? :$

• timothee
Inmiddels weet ik dat de omvormers 1x per 3 uur een update sturen naar Sunnyportal. Ik krijg echter van de leverancier geen duidelijk antwoord of dit een standaard instelling is of specifiek zo bij ons is ingesteld én of die instelling is te wijzigen naar bijv. 1x per uur of 1x per kwartier. Echt waardeloze communicatie vanuit de leverancier en sowieso erg matig vanuit SMA. Bij SolarEdge sturen de omvormers elke 5 min. een update!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Maar dat is niet via het Sunnyportal zo te zien. Ik veronderstel dat niet het Sunnyportal de data uit de omvormers trekt, maar dat de omvormers die data zelf periodiek naar het Sunnyportal verzenden. Klopt dat? Zo ja, kan die frequentie eenvoudig aangepast worden in de configuratie van de SMA omvormers?

De leverancier houdt zich nogal voor de domme en zegt dat zij geen probleem hebben met 1x per 3 uur verzenden van updates. Nee, dat kan best, maar voor ons gebruiksdoel voldoet het níet! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfranssen
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-07-2024
@AUijtdehaag Mooi grafana dashboard! Ik vermoed dat je de data in een influxdb opslaat? Heb je dit met SBFspot of een andere tool zoals solariot gedaan?

[ Voor 11% gewijzigd door dfranssen op 22-02-2019 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dfranssen
Via modbus TCP/IP (ethernet) kan je de SMA ook uitlezen dmv Node-red en een pi (of odroid)
De SMA heeft een modbus server aan boord.
Ik heb een "node" gemaakt (mbv anderen) die de modbus server uitleest en doorstuurt naar Influxdb.

Of de methode van Martinoswebdsgn in "Datalogging: PV systemen"
(enkel bij de nieuwe modellen SMA met webserver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:15
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:25:
@dfranssen
Via modbus TCP/IP (ethernet) kan je de SMA ook uitlezen dmv Node-red en een pi (of odroid)
De SMA heeft een modbus server aan boord.
Ik heb een "node" gemaakt (mbv anderen) die de modbus server uitleest en doorstuurt naar Influxdb.

Of de methode van Martinoswebdsgn in "Datalogging: PV systemen"
(enkel bij de nieuwe modellen SMA met webserver)
ik heb zonet je node-red script gebruikt maar ik blijf maar volgende error krijgen:

1-7-2019 18:59:03SMA Sunnyportal Homemanager
function : (error)
"TypeError: Cannot read property 'jar' of undefined"

zegt je dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mathiasc
Je bedoelt de "methode van Martinoswebdsgn" ?
Nee, zegt me niets (is niet van mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:58
Ik heb zelf mijn logging thuis ook omgebouwd van SBFSpot naar direct Modbus (omdat ik dan ook de temperatuur sensoren kan loggen).
De data stuur ik door naar PVOutput en MQTT (de MQTT topics worden weer gelogd via Home Assistant, naar een InfluxDB database, waarvan ik met Grafana weer grafiekjes bak).
De Python code voor het ophalen van de SMA data staat hier.
Info over het Modbus protocol en de addressen is gemakkelijk te vinden op de SMA website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:15
AUijtdehaag schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:18:
@mathiasc
Je bedoelt de "methode van Martinoswebdsgn" ?
Nee, zegt me niets (is niet van mij)
ah, mijn excuses, ik dacht dat jij ondermeer met die node-red module bezig was.

is er een andere manier om rechtstreeks (dus zonder SBFSpot bvb) de waardes uit te lezen. ik heb dus de SMA webconnect (omvormer zit op het LAN) alsook de sunnyportal geactiveerd. Echter heb ik zelf de weinig scriptingkennis om de waarde zelf te kunnen uitlezen.

om dit in mijn domototica te kunnen krijgen (loxone) moet ik gewoon de waarde kunnen posten via http naar een bepaalde url.

zou iemand me hierbij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:47

swat!

computeraar

mathiasc schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:06:
[...]

ah, mijn excuses, ik dacht dat jij ondermeer met die node-red module bezig was.

is er een andere manier om rechtstreeks (dus zonder SBFSpot bvb) de waardes uit te lezen. ik heb dus de SMA webconnect (omvormer zit op het LAN) alsook de sunnyportal geactiveerd. Echter heb ik zelf de weinig scriptingkennis om de waarde zelf te kunnen uitlezen.

om dit in mijn domototica te kunnen krijgen (loxone) moet ik gewoon de waarde kunnen posten via http naar een bepaalde url.

zou iemand me hierbij kunnen helpen?
Als je een webconnect module hebt dan kan dit het beste via modbus, dit moet je dan wel eerst even aanzetten middels sunny explorer.
Daarnaast heb je dan een device (raspberry, server, laptop etc..) nodig welke middels een script statistieken uitleest.

Heb je iets van een linux-os waarmee je dit zou kunnen doen? (aangezien je domotica noemt ga ik daar haast van uit :-))

Als bovenstaande tot de mogelijkheden behoort kan je middels een simpel python script de modbus waardes uitlezen en deze richting je domotica sturen.

ps: afhankelijk van je huidige versie zal je waarschijnlijk wel een firmware update moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door swat! op 02-07-2019 10:52 . Reden: firmware update ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:47
Dit is precies waar je naar vroeg: een python library om SMA Webconnect uit te lezen: PySMA (https://github.com/kellerza/pysma). Hij verbindt via IP, dus geen ModBus of Bluetooth nodig.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

David schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:57:
Dit is precies waar je naar vroeg: een python library om SMA Webconnect uit te lezen: PySMA (https://github.com/kellerza/pysma). Hij verbindt via IP, dus geen ModBus of Bluetooth nodig.
Maar hoe krijg je dit script dan aan de praat? Je draait dit op een Raspberry Pi in je lokaal netwerk, maar waar zeg je waar hij de data naartoe moet sturen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet op het netwerk van de inverter kan komen en je wilt toch near real time gegevens hebben dan kun je het beste een clamp gebruiken en die bv met mqtt uitlezen. Zelf wil ik niet afhankelijk zijn van externe portals en heb een dergelijke setup om mijn laadpaal uit te lezen. Werkt als een speer en je bent van niemand afhankelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twtkx
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-07 21:07
Even reactie op een oud topic... Ik wil mijn SMA Sunnyboy uitlezen via Home Assistant, maar ik krijg de TCP server (via Sunny Explorer) zelfs niet aangezet. Er blijft een zandloper staan; al meerdere keren geprobeerd...

Enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDbzmwRHa4qlbAwofPduvicsN7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAfZ1SxTzAyP7QeRUlDG7eD0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ingelogd als "Installateur" (want als "Gebruiker" kan ik het niet aanpassen). Als ik het scherm ververs, komt er telkens "TCP server ingeschakeld: Neen". Als ik "bewerken" en het dan aanschakel, krijg je bovenstaand screenshot terug...

Bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door twtkx op 11-12-2020 11:44 ]

Pagina: 1