Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PV Advies] Flink dakoppervlak, wat is verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik ben een schuur aan het bouwen en wil in ieder geval 1 dakvlak met panelen vullen. Mijn oorspronkelijk plan was om de SolarFrontier paneeltjes te gebruiken; maar in de tijdspanne dat ik plannen maakte voor de schuur en het oplevermoment zijn die nagenoeg niet meer te krijgen. Waarom vond ik die SF panelen leuk; niet vanwege de hoge opbrengst maar wel omdat ze gedurende de dag langer wat opbrachten.

Nu heb ik hetvolgende dakvlak 'vrij':
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FX0lthr.png

De ligging is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kKaOfxk.png

Het gele deel is mijn schuur-to-be, het dakvlak ligt daar ZZW wat volgens mij perfect is. Het oranje deel is mijn huis en ligt meer ZOO en er staan aan de overkant van de straat flinke bomen. Ook qua zicht gooi ik daar liever nog niet al te snel panelen op (die zie ik namelijk zelf :+ ). Op beide daken liggen blauw/donkergrijs genuanceerde pannen.

Mijn jaarverbruik elektra is ongeveer 2600-3000kWh, gas ongeveer 1250-1500 kuub. Er staat hier binnenkort een warmtepomp in huis en schuur dus verwacht rond de 6000-6500kWh op jaarbasis te gaan.

Zoals zovelen zoek ik een 'sweet-spot': niet de goedkoopste paneeltjes want dan is het montagemateriaal relatief duur en van het nieuwste van het nieuwste paneel vraag ik mij af of dit de meerprijs ooit waard gaat zijn (100 euro per paneel extra :X :? ). De omvormer moet een goed ding zijn, met een eigen webinterface en bij voorkeur een Ethernet aansluiting zodat we niet afhankelijk zijn van een clouddienst.

Waar ik zelf steeds op uit lijk te komen is 25 stuks JA Solar 300Wp Percium panelen met een SMA or GoodWe omvormer. Ik overweeg nog wel SolarEdge vanwege de inzichten per paneel en dus mogelijkheid om een eventueel falend paneel vroeg genoeg te kunnen vinden. LG/BenQ/Panasonic trekken mij wel, maar dat is meer om de naam heb ik het idee. Op het huis zou later nog ruimte zijn voor 23-24 paneeltjes.

Wat vinden jullie wijsheid? Of misschien ideeen om net wat meer oppervlak te kunnen gebruiken?

Speed kills, but beauty lives forever...

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 19:52
Je bent al 'n heel eind op weg. 300x25 = 7500Wp moet genoeg zijn om je toekomstige gebruik af te dekken. Als het moet kun je de panelen nog een kwartslag draaien, zodat je er misschien wel 30 op het schuurdak kwijt kunt (boven twee rijen met 7 stuks en onder twee rijen met 8 stuks).

De meerprijs van chique panelen is het in jouw geval niet waard. Die gebruik je als je bijvoorbeeld te weinig dakoppervlak hebt of een rare maat nodig hebt. Ook SolarEdge is onzin in dit geval. Vergeet niet dat die SolarEdge-kastjes om hun werk te doen zelf ook wat energie snoepen van je panelen én je meteen vastzit aan een beperkte omvormerselectie.

Dato DUO synth voor twee

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik heb een netto breedte van mijn dak van 420cm, dat is het oppervlak waar de dakpannen nog op moeten: met 4 rijen kom je op 400cm en wordt dat denk ik een beetje krap of zou dat wel te doen zijn? Opzich kan ik tot tegen de nokvorst aan leggen...

Glas-glas panelen zou ik nog wel overwegen omdat deze misschien een stukje langer mee gaan, maar of dit zin heeft vraag ik me af. Eventuele hagelschade wordt wel vergoed door de verzekering dus het zou vooral gaan om het mogelijk verlengen van de levensduur omdat ik hier op een kleine 2.5km van zout water zit.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Inmiddels vordert mijn schuur gestaag en weet ik dat de dakplaat aan de buitenzijde 12mm dik gaat worden. Daardoor zou ik dus bevestigingsmateriaal kunnen plaatsen wat op het dak zit in plaats van aan de panlatten. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zoek iets waarmee de panelen zo dicht mogelijk tegen elkaar en zo windbestendig mogelijk gemonteerd kunnen worden.

Mijn dak wordt zo'n 410-420cm van nok tot goot en zou het liefste 4 panelen van 1m (landscape) of 2 panelen van 2m (portrait) monteren maar weet niet of dat lukken gaat?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat voor (type) dak is het dan?
Kun je met solarstell uit de voeten?
https://www.sun-solar.nl/...k-enz-e550-stuk-sunsolar/

Of bedoel je op dakbeschot geschroefde haken met speciale triplex stroken en panlatten?
(ik zou daar niet aan beginnen... veel te veel werk..... gewone panhaak voldoet prima.. ik heb het net van het dak getrokken, vanwege vernieuwing panelen)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2018 17:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik krijg een dak met standaard geïsoleerde zelfdragende dakplaten op de schuur (IsoBouw SlimFix XT 6 8/8R). Ik schreef 12mm maar dat is een foutje: van onder naar boven heb je het over 8mm hardboard, 187mm EPS, 8mm hardboard, tengel van 20mm en dan een standaard panlat.

Het dak wordt vrij flauw: 33 graden dus goed begaanbaar, en kan nu ofwel voor het pannen leggen een montage systeem op de plaat schroeven of na het pannen leggen haken achter de panlatten steken. Een strookje hechthout zou niet echt veel moeite zijn als het nodig blijft en vraag me serieus af of het hele spul met schroefhaken niet veel steviger zit?

Als ik alles voor zou kunnen bereiden (inclusief perfect horizontaal gemonteerde haken) wat zou dan het meest duurzame/stevige montage systeem zijn?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
David schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:33:
een beperkte omvormerselectie.
Ik zie niet wat er beperkt is, ja het is maar 1 merk maar dat merk kan wel vreselijk veel. Zonder optimizers heb je dan wel keuze uit 15 andere merken maar die maken ook gewoon allemaal ac van dc. Niks bijzonders aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Ik heb ook een redelijk dakoppervlak op mijn schuur ZZO 20x3,2m, die ik afgelopen zaterdag grotendeels bedekt heb met 27 305Wp JaSolar en een Growatt 8000TL3. Totaal met wat bekabeling kom ik op 66 cent per Wp. Nog wat kabel en een aardlekautomaat erbij, zelf installeren en er ligt een mooie efficiënte installatie.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
@tomtommetje
Wat voor type bevestiging heb jij gebruikt, de panhaken of geschroefd?

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
kimjansen schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:06:
@tomtommetje
Wat voor type bevestiging heb jij gebruikt, de panhaken of geschroefd?
Ik heb sandwichpanelen en deze bevestig gebruikt. Ging super.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Aha, ik heb normale dakpannen en wil de panelen en bevestiging er eigenlijk vrij van houden omdat ik geen zicht heb op dat dakvlak en eventuele breuk dus pas heel laat zou zien.

Denk dat de opties voor mij alleen zijn de Schletter Rapid 2L of 2+, waarbij het dan volgens mij de laatstgenoemde zou moeten zijn. Dan nog wel te kijken welke hoogte tussen het dakbeschot en de bovenkant van de pan zit voor het juiste type (keuze tussen 35 tot 55mm); zal dan waarschijnlijk de 55mm variant worden om de tengel+panlat+pan hoogte te overbruggen

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
No Hands schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:02:
[...]

Ik zie niet wat er beperkt is, ja het is maar 1 merk maar dat merk kan wel vreselijk veel. Zonder optimizers heb je dan wel keuze uit 15 andere merken maar die maken ook gewoon allemaal ac van dc. Niks bijzonders aan.
En met een SolarEdge Key kan je practisch elke omvormer gebruiken.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
kimjansen schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:34:
Aha, ik heb normale dakpannen en wil de panelen en bevestiging er eigenlijk vrij van houden omdat ik geen zicht heb op dat dakvlak en eventuele breuk dus pas heel laat zou zien.

Denk dat de opties voor mij alleen zijn de Schletter Rapid 2L of 2+, waarbij het dan volgens mij de laatstgenoemde zou moeten zijn. Dan nog wel te kijken welke hoogte tussen het dakbeschot en de bovenkant van de pan zit voor het juiste type (keuze tussen 35 tot 55mm); zal dan waarschijnlijk de 55mm variant worden om de tengel+panlat+pan hoogte te overbruggen
Of dampopen, waterdichte folie erop en dan aluminium railsen erop en geen dakpannen. Dat heb ik op mijn dak en doet het prima. Scheelt je weer de dakpannen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
kimjansen schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:34:

Als je panlatten goed zijn is haken een prima manier om je panelen te plaatsen. Als je een goed passende haak hebt breekt je pan er niet van. Breken gebeurt tijdens het installeren. Als je je boeltje gaat schroeven heb je ook geen zicht eronder en zie je ook niet of er een pan gebroken is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Xiphalon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:28:
[...]

En met een SolarEdge Key kan je practisch elke omvormer gebruiken.
Gaaf, die kende ik nog niet. Zijn alle SE optimizers uitgerust met IndOp?

PVO

Pagina: 1