(boot) traileren met een automatische versnellingsbak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van een klein consolebootje.
Ik vraag me af wat het beste is om een boot te traileren als je een automaatbak in je auto heb zitten.
Heb al wat zitten googelen maar kan eigenlijk niet echt vinden wat nu handig is qua versnellingsstand.

Ik deed het gister met draaiende motor in de P stand.
Tijdens het wegrijden merk ik dat de bak onder spanning staat zodra je naar de D wilt.
Dit lijkt me dus niet heel goed voor de auto?

De andere optie is de handrem te gebruiken.
Maar op een of andere manier spookt er een beeld in me gedachte dat tijdens het traileren de auto toch het water in wordt getrokken.(de wielen draai ik wel in uiteraard)

Andere hebben het er weer over om de bak in de D stand te zetten.

Wat is nu het beste voor de auto? en voor de veiligheid om te doen?

Thanks!

Beste antwoord (via C6DL op 04-06-2018 14:09)

Anoniem: 472287

C6DL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:02:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad ja.
Maar elektrische handrem erop? bij mijn auto is het niets meer dan een versnelling waar hij dan in staat.
Dat verklaart ook de bonk.

Maar het kan geen kwaad dus? .. Hmm ergens zit me dat toch niet lekker
Het klinkt in ieder geval niet gezond de bonk.
Je moet wel de handrem aantrekken wanneer hij in P staat.

In mijn geval waren dat electronische handremmen maar als jij "conventionele" handrem hendel hebt, die wel aantrekken natuurlijk. De achterwielen worden dan geblokkeerd door je handrem ipv alleen de P stand van je versnellingsbak en het naar achter trekken van de auto in de P wordt dan minimaal

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
Wat bedoel je met traileren?
Als je een tijd moet stil staan, dan zet je de auto in P en je zet de handrem op.
Lang stil staan in D kost je gewoon verbruik, zeker als het een automaat is met koppelomvormer, maar dan kruipt de auto sowieso vooruit.
Bij een DSG wordt de koppeling open gezet zodra je stil staat en op de rem drukt.
Bij heel wat auto's is het zo dat als je in D staat, en je zet de electrische handrem op, je automatisch in P valt.
Maar zet je in D met de handrem op, dan gaat die bij gas geven de handrem zelf lossen en je vertrekt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als het goed is staat in de handleiding van je auto hoe je om moet gaan met de automaat. Welke auto gaat het om (model, bouwjaar, type motor en bak)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Tommie12 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:40:
Wat bedoel je met traileren?
Als je een tijd moet stil staan, dan zet je de auto in P en je zet de handrem op.
Lang stil staan in D kost je gewoon verbruik, zeker als het een automaat is met koppelomvormer, maar dan kruipt de auto sowieso vooruit.
Bij een DSG wordt de koppeling open gezet zodra je stil staat en op de rem drukt.
Bij heel wat auto's is het zo dat als je in D staat, en je zet de electrische handrem op, je automatisch in P valt.
Maar zet je in D met de handrem op, dan gaat die bij gas geven de handrem zelf lossen en je vertrekt.
Ter water laten.
Ik heb een BMW E90 uit 2006.
Gewoon een doodnormale automaatbak met een P / D / N en R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dan is P wel de jusite keuze, en de handrem op.

Pun intended: bij een boot hoort wel een auto als een Range Rover of Mercedes G hé.

Veel plezier, als dat een klein bootje is, dan is het risico toch klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik begrijp wat je bedoelt. Doordat de boot er achter "trekt" staat hij in P tegen het einde aan. Wanneer je dan naar D gaat is er een kleine "bonk".

Toch is dat (tenminste, zo was het bij mijn auto's) wel the way to go. Is normaal.

Ik heb mijn boot destijds op verschillende auto's getrailerd en iedereen die ik zag doet het zo, ik heb het bij Renault destijds nagevraagd en die gaven aan dat ik het juist deed (P, electrische handrem er op).

Ik heb het sindsdien met andere auto's ook zo gedaan en het resultaat was hetzelfde.

het heeft mij nooit schade of problemen opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
En als je het echt niet vertrouwt kan je nog altijd wielkeggen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:02

ewf

Ik ken het "probleem", bij mijn V70 heb ik hetzelfde. Wegens het gewicht van de trailer staat er een forse trekkracht op de auto en als je hem dan uit de P haalt krijg je een stevige bonk op de bak. Dit is niet echt goed voor de bak, beter gewoon in N zetten en op de handrem voor de zekerheid leg ik een steen achter een wiel zodat de auto zeker niet in het water beland.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Anoniem: 472287 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:55:
Ik begrijp wat je bedoelt. Doordat de boot er achter "trekt" staat hij in P tegen het einde aan. Wanneer je dan naar D gaat is er een kleine "bonk".

Toch is dat (tenminste, zo was het bij mijn auto's) wel the way to go. Is normaal.

Ik heb mijn boot destijds op verschillende auto's getrailerd en iedereen die ik zag doet het zo, ik heb het bij Renault destijds nagevraagd en die gaven aan dat ik het juist deed (P, electrische handrem er op).

Ik heb het sindsdien met andere auto's ook zo gedaan en het resultaat was hetzelfde.

het heeft mij nooit schade of problemen opgeleverd.
Maar elektrische handrem erop? bij mijn auto is het niets meer dan een versnelling waar hij dan in staat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

C6DL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:02:
[...]

In mijn geval waren dat electronische handremmen maar als jij "conventionele" handrem hendel hebt, die wel aantrekken natuurlijk. De achterwielen worden dan geblokkeerd door je handrem ipv alleen de P stand van je versnellingsbak en het naar achter trekken van de auto in de P wordt dan minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Anoniem: 472287 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:04:
[...]

True.. hmm misschien dat nog eens proberen ja..
Dan komt eerst de kracht op de handrem, mocht hij doorschieten komt alsnog de P stand om de hoek kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

C6DL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:06:
[...]

True.. hmm misschien dat nog eens proberen ja..
Dan komt eerst de kracht op de handrem, mocht hij doorschieten komt alsnog de P stand om de hoek kijken.
Ah, ja, als je de handrem in het geheel niet gebruikt had, dan maximaliseer je natuurlijk wel dat "bonk" effect. Hij trekt dan met alle kracht op je versnellingsbak. Das nu precies waar de handrem voor bedoelt is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07
Bij stilstand in D blijven zitten is slecht voor de bak, koppelomvormer etc. Bij het veel trekken van zware ladingen de automaat in sportstand zetten, is vooral beter voor de motor, dan hoeft ie geen grote vermogens bij laag toerental te leveren.

Als de auto het gewicht mag trekken dan mag je er vanuit gaat dat de automaat het ook moet kunnen

Oh wacht, het gaat over het te water laten van die boot. Niet een N-stand en een aparte handrem in plaats van P?

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 04-06-2018 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dus, eerst rustig achteruit rijden in R tot waar je wil staan. Dan met de voet op rem blijven, handrem aantrekken (of knopje duwen), en dan in P zetten.

Bij het vertrekken, eerst in D zetten, en pas dan de handrem lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Tommie12 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:13:
Dus, eerst rustig achteruit rijden in R tot waar je wil staan. Dan met de voet op rem blijven, handrem aantrekken (of knopje duwen), en dan in P zetten.

Bij het vertrekken, eerst in D zetten, en pas dan de handrem lossen.
Nee klopt.. heb hem al 2x getrailerd nu en ging prima hoor.
Was alleen in twijfel over de stand van de versnelling.
Pagina: 1