Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

verschillende types WIFI repeaters

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 22:16

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Voor buiten en voor de zolderverdieping wil ik gebruik gaan maken van een wifi repeater.
Ik had er nu al één voor de zolder verbinding, de pricewatch: TP-Link TL-WA850RE-300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender

Ik wil er dus een tweede bij aanschaffen, en voor een paar euro meer zie ik van TP link de opvolger hiervan: pricewatch: TP-Link TL-WA855RE
Deze heeft antennes, en lijkt me net iets beter.

Nu mijn vraag: zou je twee repeaters van verschillende types kunnen gebruiken, of kan ik beter twee identieke koppelen

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

imho moet je helemaal geen repeaters gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zoek even op het forum, dit onderwerp is al minstens 1000x besproken. Repeaters zijn instabiel en kosten een boel snelheid. Wat je nodig hebt is een kabel en een AP. Als een kabel niet gaat zijn er eerst nog andere opties te overwegen voordat je bij repeaters uitkomt.

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 04-06-2018 11:14 ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Repeaters zijn niet merk of type afhankelijk maar zijn niet de beste oplossing om je netwerk uit te breiden. Een kabel trekken naar een accespoint is beter. Een whole home mesh systeem is een betere maar wel prijzige oplossing wanneer kabels trekken geen optie is. Een range extender beperkt de snelheid flink. Mocht dit allemaal niet uitmaken dan kan je gewoon een ander type range extender gebruiken naast je huidige range extender.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
op zich werkt het bij mij naar behoren, en ik had al verwacht dat de opmerkingen zouden komen: gebruik ze niet.

Maar het gaat dus goed, maar dan nu dus de vraag: kun je ook twee types gebruiken?
het spijt me misschien zoek ik verkeerd, maar ik zie die vraag in nog geen 1000 topics terugkomen

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je wilt met een repeater signaal van een andere repeater gaan repeaten?....
Leg gewoon die kabel, dit is echt een ....oplossing ;)
Waarschijnlijk gaat het wel 'werken', die repeater maakt het niet echt uit waar je mee verbindt, of het daadwerkelijk gaat werken met clients, ik verwacht niet/nauwelijks...

Fixing things to the breaking point...

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
nee... wil één repeater op de zolder, en één in de berging... afstand tot de router is vergelijkbaar

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:05
dan maar gewoon proberen en "zien waar het schip strand"

uiteraard kun je gewoon een 2e repeater gebruiken om het signaal van de router te repeaten.
zend je huidige repeater hetzelfde SSID uit of een ander SSID?
Anders kan het dus wel zijn dat jouw 2e repeater het signaal van de eerste repeater repeat.

Oftewel zorg er dan wel voor dat je verschillende SSID's hebt zodat je zeker weet dat elke repeater het signaal van de router repeat.

idd beter is werken met een kabel en AP.

[ Voor 79% gewijzigd door NL_Scratch op 04-06-2018 12:54 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik wil mijn vraag een beetje herzien.

Ik heb vorige week een nieuwe router ontvangen van Telfort, omdat het glasvezel netwerk vernieuwd werd.
Daardoor heb ik nu de TP-link router over (de sitecom router overigens ook)

Vooropgesteld; ik ben het met jullie eens dat een kabel trekken en daarop een accespoint instellen het beste is. Maar ik heb helaas niet de mogelijkheid om zover de kabel te trekken.
Nu zie ik drie opties:

1) Een wifi repeater op de zolder
2) Powerline adapters om een "bedraad" netwerk op zolder te krijgen. Hierop de TP link als accespoint instellen.
3) Een powerline adapter met wifi functie: pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA42...

Wat zou het beste werken?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat hangt af van twee zaken die wij niet weten:
- hoe de RF-omgeving is voor WiFi bij jou thuis
- hoe de RF-omgeving is voor PLC op je stroomnet

In ieder geval is de PLC+WiFi adapter waar je naar linkt zowel qua PLC als WiFi bodem-schrapende low-end. Optie 2 zal zeker beter zijn, helemaal als je een fatsoenlijke (HomePlug AV 2.0 danwel G.hn met MIMO) set neemt. In de regel gaat dat beter presteren dan om het even welke WiFi repeater - maar of jouw stroomnet lijkt op 'de regel' is een tweede. Demping is het probleem doorgaans niet, het gaat om interferentie. Daar is op voorhand geen peil op te trekken.

Wel kun je stellen dat de kans dat het goed gaat aanzienlijk groter is als er op beide locaties (werkende!) randaarde aanwezig is - natuurlijk mits je een MIMO set ("1200Mbps" of hoger, exacte getal maakt trouwens niets uit, "1200Mbps" en "2000Mbps" hebben exact zelfde specs en performance, het verschil is puur marketing van twee verschillende chipset vendors).

Dan nog, kans is zeer groot dat beide PLC opties beter gaan werken dan een tweede repeater. Bedenk dat WiFi een gedeeld medium is en dat zelfs als de repeaters niet achter elkaar hangen, alles wat erachter hangt (dubbel) het medium bezet houdt. Als je nooit beide repeaters tegelijk gebruikt valt het mee, maar als je op beide apparaten actief hebt stort de performance helemaal in.

Oslik blyat! Oslik!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-11 20:35
greatgonzo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:46:
2) Powerline adapters om een "bedraad" netwerk op zolder te krijgen. Hierop de TP link als accespoint instellen.
3) Een powerline adapter met wifi functie: pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA42...

Wat zou het beste werken?
1) je hebt daar al een zwak signaal. Je moet dus niet de repeater op zolder plaatsen, maar op de 1e verdieping
2/3 nooit gebruikt, dus kan ik je niet mee helpen. Kan me wel voorstellen dat dit sterk aan je bekabeling ligt. Heb wel gelezen dat dit niet helemaal lekker werkt in oude(re) huizen. Maar wel prima in nieuwbouw.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
greatgonzo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:46:
Waarom zou je een wifi repeater op zolder hangen? Laat ik vooropstellen dat repeaters en Mesh naar mijn mening iets zijn waar je je uiterste best voor moet doen om ze te vermijden. Maar om even in je idee van repeaters mee te gaan:

Een repeater hang je tussen de plek waar het signaal slecht is en de plek waar het AP/modem/router geval staat in. Het ding dient namelijk een goede verbinding te onderhouden met je Telfort Wifimodem en tegelijkertijd ook ver genoeg te komen om de plek van het onheil van een beter signaal te kunnen voorzien.

Zo'n repeater hang je dus meestal niet in een uithoek van je huis, zoals een zolder, tenzij je de ontvangst in de tuin probeert te verbeteren. Mocht je dus geen dakterras hebben dan lijkt een zolder mij een onlogische plek. Dit is vermoedelijk de locatie waar je het signaal wilt verbeteren.

Dan komen we meteen op het nadeel van repeaters(en Mesh ook, zelfs met een dedicated radio voor uplink). Als je je in de buurt van de repeater zelf bevindt zal je client dikwijls met de repeater verbinden omdat het signaal sterker is dan die van het wifimodem. Op dat moment bevindt je client zich op ongeveer dezelfde afstand van het wifimodem als deze repeater. Het is dus handiger om rechtstreeks te verbinden met het modem, maar dit is voor de client niet duidelijk.

Waar je dus eventueel een verder gelegen ruimte van beter signaal voorziet zal wifi minder presteren op de plek van de repeater. En dat was nou net de plek die in eerste instantie toch minstens een redelijk bereik had. En dan zijn er nog legio andere nadelen m.b.t. repeaters zoals dat het halfduplex is(niet zenden/ontvangen tegelijk, waardoor je de max throughput halveert) en het feit dat je meestal bij beide AP's(wifimodem en repeater) op 1 kanaal moet gaan zitten. Hierdoor zitten ze elkaar ook nog meer in de weg.

Als je echt geen kabels kan trekken en er wel een Coax ligt kun je altijd nog opteren voor MoCa.
Pagina: 1