Halfsteens muur verbreden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:11
Een paar weken terug heb ik een oude boerderij gekocht, hier is aan de achterkant creatief een stuk aan vast gemetseld waar aan een kant het stookhout is opgeslagen, de andere kant wordt gebruikt voor opslag van tuingereedschap. Nu was ik gisteren de constructie aan het onderzoeken en zag dat de balk die het dak omhoog houd op enkele plaatsen zeer zwak is. Het dak is ook niet meer "recht" (vertoont al wat verzakkingen).
Nu wil ik deze balk (en dus ook het hele dak) volledig vervangen om de constructie weer wat beter te krijgen. Echter leunt de balk (logisch) op de muur, maar deze muur is voor het grootste deel een halfsteens muur (op een paar plekken wel een steens muur).
Om dit wat steviger te krijgen, wil ik hier volledig een steens muur van maken, echter ben ik niet een ervaren metselaar of zo en weet ook niet wat mag/kan. Kan ik een halfsteens muurtje tegen de huidige zetten en ze met cement of zo aan elkaar "plakken"? Of zijn er betere alternatieven (muurankers of zo)?
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Beste antwoord (via frenkie64 op 13-06-2018 15:02)

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:44
Is de half steens muur in een slechte staat dat je dit wil doen?
In principe is een half steens muur meer dan sterk genoeg om een balk te dragen, mits de oplegging goed is. (krachten verdeeld over de muur)
Maar als je bang bent dat deze niet voldoet, kan je die wellicht het beste even na laten rekenen door een constructeur/adviesbureau.

Maar je zou in feite met ingeboorde ankers de muren met elkaar kunnen verbinden.
Ideaal is het echter niet, want de kans dat er extra spanning op de muur komt te staan doordat de nieuwe muur nog een beetje gaat werken is wel aanwezig lijkt mij.
Ook heb je het risico dat bij een extra muurtje erbij zetten de fundering er wellicht niet helemaal er op gebouwd is.

[ Voor 10% gewijzigd door Morelleth op 04-06-2018 08:58 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:44
Is de half steens muur in een slechte staat dat je dit wil doen?
In principe is een half steens muur meer dan sterk genoeg om een balk te dragen, mits de oplegging goed is. (krachten verdeeld over de muur)
Maar als je bang bent dat deze niet voldoet, kan je die wellicht het beste even na laten rekenen door een constructeur/adviesbureau.

Maar je zou in feite met ingeboorde ankers de muren met elkaar kunnen verbinden.
Ideaal is het echter niet, want de kans dat er extra spanning op de muur komt te staan doordat de nieuwe muur nog een beetje gaat werken is wel aanwezig lijkt mij.
Ook heb je het risico dat bij een extra muurtje erbij zetten de fundering er wellicht niet helemaal er op gebouwd is.

[ Voor 10% gewijzigd door Morelleth op 04-06-2018 08:58 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:51
Houdt er wel rekening mee dat de muur twee keer zo zwaar wordt. Afhankelijk van de fundering kan er dus wat zetting optreden. I.i.g. wel ankers gebruiken om de twee muren te koppelen, want door krimp van de nieuwe muur zal een hechting met alleen 'cement' niet betrouwbaar zijn.

Wellicht is een plaatselijke versterking t.p.v. de balken d.m.v. een kolom (oftewel penant) een betere oplossing. Is ook minder werk en makkelijker uit te voeren door een leek.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
Bedankt voor jullie antwoorden. Gezien we nog (veel) meer werkzaamheden hebben aan het hele huis hebben we besloten het momenteel te laten zoals het is.
In een later stadium gaan we kijken of we dit alsnog (als dan niet volledig) kunnen verbouwen/opnieuw opbouwen (misschien nog met een stukje eraan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

oplegging van balken vindt over het algemeen plaats op het binnenblad van een spouwmuur. Vaak bestaat deze uit halfsteens metselwerk of 10cm kalkzandsteen. hetgeen jij omschrijft lijkt daar niet veel van af te wijken. Persoonlijk zou ik me weinig zorgen maken, tenzij je duidelijke aanwijzingen hebt dat e.e.a. op instorten staan, maar dat is vanachter het toetsenbord lastig beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
Instorten is misschien een groot woord, maar het zit er in het algemeen niet heel erg ver vanaf. De balk is op enkele plekken rot en ook al door. Deze ruimte wordt op dit moment niet echt gebruikt (behalve voor wat tuinspulletjes). Ik zal morgen wel eens wat foto's maken als ik er aan denk, dat maakt het wat duidelijker. Mocht het instorten is er nog steeds geen man overboord, mochten we het toch willen gaan gebruiken, dan zullen we er toch eerst echt werk van moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 16:24

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Firestorm schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:07:
oplegging van balken vindt over het algemeen plaats op het binnenblad van een spouwmuur. Vaak bestaat deze uit halfsteens metselwerk of 10cm kalkzandsteen. hetgeen jij omschrijft lijkt daar niet veel van af te wijken. Persoonlijk zou ik me weinig zorgen maken, tenzij je duidelijke aanwijzingen hebt dat e.e.a. op instorten staan, maar dat is vanachter het toetsenbord lastig beoordelen.
Dit. De dragende constructie van een woning met traditionele bouwaard is halfsteens metselwerk of 10cm kalkzandsteen. Dat in jouw boerderij een balk opgelegd is op een halfsteens muur is dus volstrekt normaal. Steens muren gebruiken we zelden tot nooit meer, hooguit voor kolommen in tuinmuren.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Pagina: 1