Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wie kan mij helpen met een "oldskool" MIDI-kaart-probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ondanks dat ik een ouwe l#l ben, ben ik hier gloednieuw.
Lid geword vanwege een voor mij ernstig probleem.
Als ik met mijn vraag niet in de juiste rubriek zit, hoor ik dat graag.

Voor de automatisering van m'n oude mengtafel gebruik ik een
Opcode ( Music Quest) MQX32m MIDI/SMPTE- kaart.uit 1990...
Dit is een 8- bits ISA-kaart, opgebouwd rond twee Zilog Z80 processors.
Het ding start netjes op, maar geeft er na +/- 30 sec. de brui aan.
Heb al drie kolengestookte PC's (DOS 6.2 ! ) geprobeerd,
Alle met hetzelfde resultaat.
De kaart is natuurlijk niet meer leverbaar, anders had ik zó een nieuwe besteld...

M'n vraag is nu:
Is er hier iemand, die in staat is & er zin in heeft, om zich over dit archaïsche probleem te buigen?
Of een ter zake kundig persoon weet? Het hoeft allemaal niet voor nix.

Of eventueel tips heeft in de goede richting?
Vragen omtrent dit gedoe worden door mij graag beantwoord.

Iedere vingerwijzing is van harte welkom!!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
even wat linkjes voor jou (en andere lezers) gezocht

http://www.oldschooldaw.com/forums/index.php?topic=2385.0
Afbeeldingslocatie: http://www.oldschooldaw.com/forums/index.php?PHPSESSID=7e8oagfdn9vva2o1tovtaidbk6&action=dlattach;topic=2385.0;attach=2846;image
• ..

* nachtnet heeft geen idee.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 13:06

GforceNL

Out of memory....

Misschien tijd voor een meer up to date interface?

voor het geld lijkt het me geen probleem om een poging te wagen.

USB:

https://www.bax-shop.nl/m...i-1i1o-usb-midi-interface

<Zinloze tekst hier>

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-11 22:00
Misschien een domme vraag maar kan je niet over naar een modernere MIDI-oplossing? 8-Bits ISA kaarten worden al een tijdje niet meer in de markt gezet. Ook de machines waar dit nog in zou kunnen werken worden zeldzamer.

Overigens geen condensatoren die bol staan?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je specifieke functionaliteit nodig van deze kaart (wat hangt er aan) ? Anders gewoon overstappen naar usb met software emulatie op een modernere pc.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 04-06-2018 08:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 16:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Al eens geprobeerd met de dip switches een ander IRQ en geheugen adres te gebruiken? (kleine kans; maar wie weet en waar nodig ook het config.sys en/of autoexec.bat editten)....

[ Voor 23% gewijzigd door OgWok op 04-06-2018 08:21 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:50:
Heb je specifieke functionaliteit nodig van deze kaart (wat hangt er aan) ? Anders gewoon overstappen naar usb met software emulatie op een modernere pc.
Misschien is de bedoeling juist om oude retro-PC's van (MIDI)geluid te voorzien.

Enige wat zo'n kaart toevoegt boven een moderne oplossing is support voor Active Mode, wat sommige oude games (denk Ultima VI enzo) nodig hebben om een MT-32 ofzo aan te sturen met custom sounds en messages. Dat kan geemuleerd worden onder DOS met SOFTMPU. Zo stuur ik mijn MT-32 iig aan ;)

Maar goed, TS heeft een harde dus niet nodig hier, en sowieso gebruikt hij het niet voor gaming.

Eerste wat ik zou uitsluiten is of het probleem zit in de Music Quest of in de sequencer. Om dat uit te sluiten zou een willekeurige andere MIDI device of kaart handig zijn.

Indien kaart schuldig blijkt zou ik de condensatoren ervan doormeten, want uitval na 30sec klinkt hardwarematig

Oslik blyat! Oslik!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dion_b schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:30:
Misschien is de bedoeling juist om oude retro-PC's van (MIDI)geluid te voorzien.
Voor de automatisering van m'n oude mengtafel..
;)

En in het geval van midi zou ik voor een AWE gaan, wereld van verschil t.o.v. een MPU-401 compatible.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 04-06-2018 11:37 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:34:
[...]

[...]

;)

En in het geval van midi zou ik voor een AWE gaan, wereld van verschil t.o.v. een MPU-401 compatible.
Dat is appels met peren vergelijken, de MPU-401 of deze (practischere) Music Quest is puur een interface - en doet dat uitstekend. Wat voor geluid je krijgt hangt af van wat je erachter hangt.

De AWE32 doet zelf midi afspelen met eigen GM-implementatie. Die is niet slecht, maar:
- niet zo compatibel met oude games als de MT-32 (die zelf juist niet GM-compliant is)
- niet zo kwalitatief goed als een Roland GS oplossing (SC-55 is de bekende))
- Creative's MPU-401 implementatie heeft een paar bugs, specifieker een 'slowdown' en de 'hanging notes' bug. Die eerste heb je op alle SB16/32/64 ISA gevallen, de hanging notes zijn nog een stuk hinderlijker en zijn in meer (CT3990) of mindere (overige) mate aanwezig op alle AWE32's.

Dingen als slowdown zijn irritant voor gamers, maar een totale deal-breaker voor profi muziektoepassingen zoals TS wil - sequencing. Dus hier is een AWE32 juist een stuk minder handig dan een simpele maar effectieve MPU-401-kloon.

Ook voor mijn retrozooi ben ik geen enorme fan van de AWE's. Ze bieden geen SBPro (2.0) support, ze hebben geen echte OPL3 chip voor FM synthesis en de meeste hebben ook een vrij ruis-rijke DAC. Hou je over competente on-board wavetable. Niet rampzalig allemaal, maar ik zou zo een waslijst aan interessantere kaarten kunnen verzinnen.

Ben nu bezig met een build met drie geluidskaarten en mogelijkheid om twee externe MIDI devices aan te sluiten. Daar zit inderdaad een SB32 (=AWE64 zonder RAM, maar met SIMMs om dat toe te voegen) bij, vooral voor SB16 support. Daar komt een Gravis Ultrasound naast, voor native GUS-spul, en een of andere SBPro-kloon (ws Aztech of ESS-based) voor 'gewoon' AdLib, Soundblaster en Soundblaster Pro. Vervolgens laat ik ofwel de SBPro-kloon danwel de GUS via MIDI een Roland electrische piano met GS/GM support en m'n MT-32 aantsturen. Gaat in theorie fantastisch zijn, in praktijk voorzie ik vooral ongelofelijke gedonder bij toewijzing van resources :z

Oslik blyat! Oslik!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dion_b schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:25:
De AWE32 doet zelf midi afspelen met eigen GM-implementatie. Die is niet slecht, maar:
Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar weet wel dat in de tijd van Monkey Island, Doom, Quake, Duke Nukem 3d, Mortal Kombat (eigenlijk de meeste games die draaiden onder dos/4gw) het voor mij een wereld van verschil was van wat kunstmatige synt geluiden naar iets wat al enigszins op een echt instrument begon te lijken.

Met mijn elektronische piano heb ik hem alleen gebruikt om midi af te spelen op mijn piano zelf of om op te nemen wanneer ik bijv. een beide partijen quatre-mains speelde. Het gebruik van de wavetable als synthesizer zat teveel vertraging in.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:19:
[...]

Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar weet wel dat in de tijd van Monkey Island, Doom, Quake, Duke Nukem 3d, Mortal Kombat (eigenlijk de meeste games die draaiden onder dos/4gw) het voor mij een wereld van verschil was van wat kunstmatige synt geluiden naar iets wat al enigszins op een echt instrument begon te lijken.
Ja, verschil tussen OPL2/3 FM-synthesis en Wavetable is als dag en nacht inderdaad, vrijwel ongeacht implementatie :)
Met mijn elektronische piano heb ik hem alleen gebruikt om midi af te spelen op mijn piano zelf of om op te nemen wanneer ik bijv. een beide partijen quatre-mains speelde. Het gebruik van de wavetable als synthesizer zat teveel vertraging in.
Ik gebruik het alleen om af te spelen op de piano, alsof het een wat groot uitgevallen SC-55 was met ingebouwde boxen en heel wat witte en zwarte toetsen :')

* dion_b kan totaal niet piano spelen, dat ding is van partnerlief, die vooral zucht als ze ziet waar ik het voor misbruik ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Heel hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties tot zover!

Nog even ter verduidelijking:
De computer met de MQX-kaart heeft maar één taak:
De besturing van 49 virtuele faders (VCA's) en meer dan 200 schakelaartjes van m'n mengtafel.
Dit gebeurt synchroon met de SMPTE-tijdcode, die hij van de opnamerecorder ontvangt.
Het progje hiervoor heet D&R PowerVCA. Deze wil & moet de kaart zien op adres 330, IRQ 9.
Om de werking van de kaart te checken gebruik ik een simpel progje, mqdiag.

Wat heb ik zoal gedaan?
Ik heb alle beschikbare IRQ's van de kaart geprobeerd; alle met hetzelfde resultaat:
Zo'n 30 seconden leven, daarna loopt de kaart vast.
In de PC zitten 3 ISA-sloten; alle drie geprobeerd, zelfde resultaat.

Voorts heb ik alle elco's (wel 4 stuks!) vervangen en de gehele print onder de loep
voorzichtig en nauwkeurig doorgesoldeerd. Heb de weerstanden op waarde gecheckt
Heb de twee onboard oscillatoren gecheckt. Er zitten een aantal keramische c'tjes op de kaart,
maar die lijken mij onverdacht. Alle voedingsspanningen (bij de ontkoppel-c'tjes) gecheckt.
Hielp allemaal nix...

Ik heb 'n redelijke kennis van elektronica, maar bij het digitale domein houdt die helaas een beetje op...

Tot zover maar weer even; een reparatie-adresje is zeer welkom...

Vriendelijke groet,

Frits

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Verwijderd Toch vraag ik mij af of je wel echt vast zit aan die kaart. SMPTE ondersteuning zie je inderdaad niet op die goedkope USB kabels maar de duurdere controllers hebben die wel (zoals: https://www.thomann.de/nl/motu_micro_express_2_usb.htm)
Mogelijk zijn er goedkopere alternatieven..

Verwijderd

Topicstarter
@Dukebox:

Op zich geen gek idee, maar ik zie wat beren & tijgers op die weg
:
De software PowerVCA draait alleen & uitsluitend onder DOS,
Niet via een DOS-prompt onder Windows.
De MOTU-doos werkt met USB.
Op mijn DOS-computertje is denkelijk wel USB te implementeren,
maar ik denk, dat PowerVCA blijft zoeken naar een kaart op adres 330 en IRQ 9.

Desondanks bedankt voor het meedenken!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:29:
Via emulatie kan er veel maar met ISA kaarten kan ik mij voorstellen dat het niet gaat werken.

Mogelijk heb je hier wat aan: http://www.genuinesoundwa...=page&p=TheCinemixProject

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:29:
[...]

Wat heb ik zoal gedaan?
Ik heb alle beschikbare IRQ's van de kaart geprobeerd; alle met hetzelfde resultaat:
Zo'n 30 seconden leven, daarna loopt de kaart vast.
In de PC zitten 3 ISA-sloten; alle drie geprobeerd, zelfde resultaat.

Voorts heb ik alle elco's (wel 4 stuks!) vervangen en de gehele print onder de loep
Heb de twee onboard oscillatoren gecheckt. Er zitten een aantal keramische c'tjes op de kaart,
maar die lijken mij onverdacht. Alle voedingsspanningen (bij de ontkoppel-c'tjes) gecheckt.
Hielp allemaal nix...
Naast de 4 elco's zie ik nog een aantal geelbruine (tantalum?) condensatortjes. Die kunnen ook na decennia problematisch worden. Als het aan de kaart blijkt te liggen zou ik daar eens naar kijken.

Wat ik me ook afvraag: het probleem treedt op na ~30 sec. Als je dan gelijk opnieuw opstart, duurt het ook ~30 sec of is het bijna ogenblikkelijk raak. In dat laatste geval zou het met hitte en een slecht contact ergens te maken kunnen hebben...
Tot zover maar weer even; een reparatie-adresje is zeer welkom...
Helaas geen die ik zo 1-2-3 kan bedenken (al zou je als je enigszins in de buurt bent mogelijk bij Technica in Nijmegen navraag kunnen doen)
Op zich geen gek idee, maar ik zie wat beren & tijgers op die weg
:
Niet via een DOS-prompt onder Windows.
De MOTU-doos werkt met USB.
Op mijn DOS-computertje is denkelijk wel USB te implementeren,
maar ik denk, dat PowerVCA blijft zoeken naar een kaart op adres 330 en IRQ 9.

Desondanks bedankt voor het meedenken!
Klinkt alsof je inderdaad beter bij DOS kunt blijven, aangezien je anders werkelijk alles van nul af aan kunt opbouwen.

Heb je misschien een (willekeurige) ISA geluidskaart liggen met game port/midi-uitgang? Je zou dan die kunnen proberen om te achterhalen of het probleem in de kaart danwel in de mengtafel zit.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nog vergat te vermelden is, dat als de kaart vastloopt het geen zin heeft om de computer te resetten
((bijv ctrl-alt-del). De computer moet echt uit, zodat de voeding kan "leeglopen". Pas daarna wil de kaart opnieuw opstarten. Misschien triggert dit bij iemand het gouden idee?

@dion:
Een andere ISA-kaart checken lijkt mij niet zinvol, aangezien het diagnoseprogje van MusicQuest
de kaart al niet kan vinden...

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 16:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Nog een idee: heb je de ic's die in sockets zitten al eens voorzichtig eruit gehaald en weer in de sockets gedrukt?

Anders op het internet gaan speuren naar dezelfde kaart; zal nog wel eens een keertje ergens voorbij komen....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:35:
Hielp allemaal nix...

Ik heb 'n redelijke kennis van elektronica, maar bij het digitale domein houdt die helaas een beetje op...
'Wij' kunnen niet heel veel meer dan wat jij al gedaan hebt. Je zit met jouw techniek eigenlijk nog vrij ver in het analoge gedeelte. Het digitale domein is ondertussen naar een niveau dat lichtjaren verder is dan jouw Z80 oplossing.
Elektronica heeft gewoon een technische levensduur, bijvoorbeeld door elektromigratie. Daarom vrees ik met grote vrezen, maar toch nog even een paar opties:
  • Check de aarding van je apparatuur. Oude apparatuur wordt gevoeliger. Aangezien het even duurt voordat het optreed kan het, enigszins theoretisch, een aardingsprobleem zijn. En aangezien het niet duur is om even te fixen als er iets niet klopt....
  • Het kan ook zijn dat er iets (te) warm wordt wat niet warm moet worden. Je zou ook een thermometer kunnen regelen waarmee je kunt zien of er iets erg warm wordt. Een infrarood contactloze thermometer is slechts enkele tientjes, daarmee heb je een kansje dat je iets vindt.
  • Als laatste weet ik niet of de kristallen en de bijbehorende condensatoren misschien een probleem vormen. Als de 2 Z80's 'uit sync' gaan, dan kan dat ook vastlopers betekenen. Maar daarvoor moet wel iemand bevestigen dat een kristal kan 'verlopen' en volgens mij is dat niet echt normaal.
Maar zoals hierboven al gezegd. Dit is waarschijnlijk gewoon einde verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
@ ogwok:
Helaas, alle IC's zitten direct op de print gesoldeerd.

@ theghostinc:
Aarding is prima in orde...
Thermisch probleem ook gechecked, o.m. met koudespray.
Oscillatoren bij de Z80's zijn OK.

Als dit echt eind verhaal zou zijn, dan raak ik m'n broodwinning kwijt.
Pff...

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@Verwijderd Misschien heb je hier nog wat aan: IRQ/DMA troubleshooting

Wat zou mooi zijn dat je pc de tafel weer aanstuurt.

Suc6

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:49:
Wat ik nog vergat te vermelden is, dat als de kaart vastloopt het geen zin heeft om de computer te resetten
((bijv ctrl-alt-del). De computer moet echt uit, zodat de voeding kan "leeglopen". Pas daarna wil de kaart opnieuw opstarten. Misschien triggert dit bij iemand het gouden idee?

@dion:
Een andere ISA-kaart checken lijkt mij niet zinvol, aangezien het diagnoseprogje van MusicQuest
de kaart al niet kan vinden...
Dat het diagnosepropje de kaart niet kan vinden geeft aan dat iets mis is, maar dat wil nog niet 100% zeker zeggen dat het aan de kaart ligt.

Ben je echt zeker dat het aan de kaart ligt, dan is het juist tijd om te kijken naar alternatieven. Een simpele, goedkope is de eerste de beste (non-Creative Soundblaster, die dingen hebben een buggy 'hanging note' implementatie van MIDI) ISA geluidskaart te pakken. Daarmee heb je passive mode MIDI al in handen. Wil je apparaat active/intelligent mode, dan kun je dat via een TSR - SoftMPU - emuleren - en die TSR kan in high memory geladen worden, dus het kost je geen conventional RAM, voorzover dat een issue had kunnen zijn. Oftewel voor nog geen EUR 10 heb je de mogelijkheid om de functionaliteit van die MusicQuest na te bootsen. Ik had het in jouw situatie wel geweten. Al is de timing van die geluidskaart niet 100%, als het definitief aantoont dat je MusicQuest kaart het probleem is kun je dan overwegen om wat meer geld uit te geven voor een volledige vervanging daarvan.

Wat dat betreft, die MusicQuest is zowel zo zeldzaam als zo technisch eenvoudig dat een Griekse hobbyist (die ik trouwens zijdelings ken) een kopie ervan ontworpen heeft:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=62&t=43875

Eens in de zoveel tijd is er een ander binnen de community die op basis van dat ontwerp een aantal maakt en op amiably.com verkoopt. Helaas is de laatste van de meest recente batch welgeteld een maand geleden verkocht, en gezien hij er 2 jaar over gedaan heeft die dingen te verkopen kan het even duren voordat hij het nog een keer doet...

Maar goed, ik zou echt beginnen met de eerste de beste ISA geluidskaartje uit de kringloop of van Marktplaats. Sterker nog, ik heb hier stapels van die zooi liggen en je mag er rustig eentje van mij lenen voor de diagnose. Ik kan er zelfs nog een (korte) DB15 naar MIDI-kabel bij doen. DM me als je dit wilt proberen.

Oslik blyat! Oslik!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aAGBXsffNAcZoU9XlY1HSsDr/thumb.png

Zeker weten dat alles goed geconfigureerd is ?

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dion_b schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:18:
Maar goed, ik zou echt beginnen met de eerste de beste ISA geluidskaartje uit de kringloop of van Marktplaats. Sterker nog, ik heb hier stapels van die zooi liggen en je mag er rustig eentje van mij lenen voor de diagnose. Ik kan er zelfs nog een (korte) DB15 naar MIDI-kabel bij doen. DM me als je dit wilt proberen.
Hebben die SMPTE support ? Dat is namelijk met name het probleem.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:26:
[...]

Hebben die SMPTE support ? Dat is namelijk met name het probleem.
Native? Nee. Dat is waar SoftMPU om de hoek komt kijken, dat levert de intelligent mode services waaronder MTC, oftewel de MIDI implementatie van SMPTE.

Ik vermoed dus sterk dat een $geluidskaartje met SoftMPU dit prima zou kunnen. Kan zijn dat ik ernaast zit, maar wederom, dit uitzoeken kost nauwelijks tijd en geld, terwijl het alternatief (een andere 100% MPU-401 compatible ding zoals de MusicQuest vinden) lang gaat duren en duur gaat zijn, zonder enige zekerheid dat het uiteindelijk werkt.

Dat gezegd, als je hele broodwinning afhangt van een stuk hardware dat zo oud is dat het binnenkort in aanmerking komt voor de griepprik, is het misschien tijd om te kijken naar beter ondersteunde alternatieven. Maar dat is een andere discussie waar we hier weinig aan kunnen doen. Aan de hard- en softwarediscussie allicht wel.

Nu ik erbij stilsta: misschien een nog beter alternatief. Als je software per se DOS nodig heeft, zit je vast aan oude hardware. Of aan DOSBox. Nu, de ontwikkelaars van DOSBox hebben een hier erg relevante afwijking: een obsessie met MIDI, specifieker met de intelligent mode MIDI die nodig is om een Roland MT-32 correct aan te sturen. Als mijn vermoeden dat intelligent mode MTC/SMTPE afdekt klopt, dan kan dat dus prima via DOSBox. Oftewel je kunt een volledig moderne PC nemen met enige vorm van MIDI interface, DOSBox draaien, je stokoude software daarop zetten en daarmee je spul aansturen.

IMHO is dat heel veel onbekende factoren tegelijk, ik zou zelf dus zeker aanraden om eerst met een ISA kaartje in een native DOS-systeem - waarvan we weten dat het muv uitval MusicQuest prima werkt - te proberen. Als dat werkt, weten we dat SoftMPU een geschikte oplossing is. Dan kun je met DOSBox eea proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1