Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 16:59
Beste! Vandaag heb ik de LG 49UJ701V aangeschaft. Meteen alles geïnstalleerd, maar wanneer ik naar Netflix kijk ben ik stiekem een beetje ontevreden over het beeld. Ik heb een beetje lopen tweaken met de settings maar kom er nog niet echt uit.

Ik heb zover alleen nog maar via Netflix kunnen oordelen. Echter op Youtube lijkt me niet echt iets op te vallen. Bij netflix lijkt De huidskleuren van de mensen beetje groenig.

Ik zelf heb niet zoveek verstand van contrast en warmte en al die verschillende opties, dus vroeg ik me af of mensen hier zelf wat hebben getweakt met de instellingen waardoor het zichtbaar stuk verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

HDR toevallig aan staan? Als ik de Netflix app van mijn TV (43" 634V) gebruik icm HDR verkleuren gezichten af en toe ook wel wat raar. Vooral bij mensen met een getinte huidskleur om de een of andere vage reden, ik weet niet of jij daar dezelfde ervaring mee hebt.

Gebruik Netflix via bijvoorbeeld de PS4 met 4K HDR (staat ergens in settings verborgen, en dan moet je ook een icoontje in het input selection menu van de TV op een console of PC zetten om 4K HDR met RGB kleuren te krijgen) en het resultaat zal een stuk aangenamer zijn. Dat is ten minste mijn ervaring.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
kuusj98 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:56:
HDR toevallig aan staan? Als ik de Netflix app van mijn TV (43" 634V) gebruik icm HDR verkleuren gezichten af en toe ook wel wat raar. Vooral bij mensen met een getinte huidskleur om de een of andere vage reden, ik weet niet of jij daar dezelfde ervaring mee hebt.

Gebruik Netflix via bijvoorbeeld de PS4 met 4K HDR (staat ergens in settings verborgen, en dan moet je ook een icoontje in het input selection menu van de TV op een console of PC zetten om 4K HDR met RGB kleuren te krijgen) en het resultaat zal een stuk aangenamer zijn. Dat is ten minste mijn ervaring.
HDR kan alleen aan staan als beeldmodus toch? Dus bijv. Standaard, Levendig, Sport, Game en dan HDR.
Op moment staat m'n beeldmodus op Levendig want het beeld is overigens op standaard erg donker. En dit zeg ik wanneer ik in een donkere kamer ben. Wanneer ik dan helderheid aanpas wordt het niet helderder maar gewoon wat witter beeld.

Ik zal vanmiddag is kijken of Netflix via de PS4 beter is. Maar ja ik koop geen smart tv om volgens alle apps via de PS4 weer te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47
Levendig is een beeldoptie die je nooit moet gebruiken. De wittint is veel te blauw, en de kleuren zijn oververzadigd. Mogelijk zit daar je kleurprobleem. Als het beeld te donker is speel dan met de backlight, contrast en eventueel de gamma waarden van je tv.

De HDR setting die jij bedoelt is het forceren van een HDR look denk ik. Als de tv een HDR signaal ontvangt dan gaat ie in HDR mode met weer een stuk of 5 a 6 beeldmodi, los van de SDR beeldmodi. Ik heb een LG C7 oled en ik gebruik voor HDR de Home Cinema stand als basis.

Wellicht goed om de SDR settings van een Oled C7 (zie rtings.com) als basis te gebruiken. Voor SDR content gebruik ik als basis de isf lightroom setting. Ik weet overigens niet of jouw tv die beeldmodus ook heeft. Anders zou je eens kunnen kijken om de standaard setting als basis te gebruiken en daarbij de witbalans op warm 1 of w30 te zetten. Mogelijk heeft je tv een “film” stand. Die biedt in de basis vaak een redelijk uitgangspunt, omdat in die setting de witwaarde vaak redelijk goed staat. Mogelijk vind je dat beed er gelig aan doen, omdat je gewend bent om naar een blauwe witbalans te kijken. Nagenoeg elke tv is standaard veel te blauw. Advies is alvast om van die te blauwe witbalans af te stappen en om de wittint op “warm” oid te zetten.

Laat maar ff weten of je iets met bovenstaande kan in jouw LG. Kan altijd nog wel ff mijn settings hier posten als ik thuis ben.
kuusj98 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:56:
Om even gebruik te maken van dit topic :) Ik krijg dat niet voor elkaar trouwens. Mijn PS4pro pusht met HDR content altijd YUV422. Omdat sprake is van een 60hz signaal en de beperking van HDMI 2.0(a), waardoor geen RGB (4:4:4) kleuren worden gegeven. Maar heel vaak is gewoon sprake van 30fps games en 24fps netflix content. Pusht de ps4 standaard een 60hz signaal of komt het doordat ik mijn tv niet als “pc monitor” heb aangemerkt?

Overigens lees ik ook dat 4:4:4 kleuren bij bewegend materiaal nauwelijks te onderscheiden is van 4:2:2 of 4:2:0.

[ Voor 26% gewijzigd door Hulleman op 04-06-2018 11:18 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

xlvg schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:45:
[...]

HDR kan alleen aan staan als beeldmodus toch? Dus bijv. Standaard, Levendig, Sport, Game en dan HDR.
Op moment staat m'n beeldmodus op Levendig want het beeld is overigens op standaard erg donker. En dit zeg ik wanneer ik in een donkere kamer ben. Wanneer ik dan helderheid aanpas wordt het niet helderder maar gewoon wat witter beeld.

Ik zal vanmiddag is kijken of Netflix via de PS4 beter is. Maar ja ik koop geen smart tv om volgens alle apps via de PS4 weer te kijken.
Als de TV in HDR modus gaat zie je dat rechtboven in beeld. In HDR modus heb je weer andere presets dan in SDR.

Ik ben het met je eens dat de apps gewoon goed zouden moeten werken, dat doen ze m.i. ook, en snel, maar dit is gewoon een irritant puntje aan de Netflix app.

Achtergrondverlichting is niet geweldig, dit ervaar ik bij mijn TV ook. Je moet (en waarschijnlijk staat hij daar al op helaas) ook de achtergrondverlichting instelling naar 100 zetten en niet aan de Helderheid komen, al heb ik de helderheid naar 55 gezet.
Hulleman schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:02:
Levendig is een beeldoptie die je nooit moet gebruiken. De wittint is veel te blauw, en de kleuren zijn oververzadigd. Mogelijk zit daar je kleurprobleem. Als het beeld te donker is speel dan met de backlight, contrast en eventueel de gamma waarden van je tv.

De HDR setting die jij bedoelt is het forceren van een HDR look denk ik. Als de tv een HDR signaal ontvangt dan gaat ie in HDR mode met weer een stuk of 5 a 6 beeldmodi, los van de SDR beeldmodi. Ik heb een LG C7 oled en ik gebruik voor HDR de Home Cinema stand als basis.

Wellicht goed om de SDR settings van een Oled C7 (zie rtings.com) als basis te gebruiken. Voor SDR content gebruik ik als basis de isf lightroom setting. Ik weet overigens niet of jouw tv die beeldmodus ook heeft. Anders zou je eens kunnen kijken om de standaard setting als basis te gebruiken en daarbij de witbalans op warm 1 of w30 te zetten. Mogelijk heeft je tv een “film” stand. Die biedt in de basis vaak een redelijk uitgangspunt, omdat in die setting de witwaarde vaak redelijk goed staat. Mogelijk vind je dat beed er gelig aan doen, omdat je gewend bent om naar een blauwe witbalans te kijken. Nagenoeg elke tv is standaard veel te blauw. Advies is alvast om van die te blauwe witbalans af te stappen en om de wittint op “warm” oid te zetten.

Laat maar ff weten of je iets met bovenstaande kan in jouw LG. Kan altijd nog wel ff mijn settings hier posten als ik thuis ben.

[...]

Om even gebruik te maken van dit topic :) Ik krijg dat niet voor elkaar trouwens. Mijn PS4pro pusht met HDR content altijd YUV422. Omdat sprake is van een 60hz signaal en de beperking van HDMI 2.0(a), waardoor geen RGB (4:4:4) kleuren worden gegeven. Maar heel vaak is gewoon sprake van 30fps games en 24fps netflix content. Pusht de ps4 standaard een 60hz signaal of komt het doordat ik mijn tv niet als “pc monitor” heb aangemerkt?

Overigens lees ik ook dat 4:4:4 kleuren bij bewegend materiaal nauwelijks te onderscheiden is van 4:2:2 of 4:2:0.
Die settings zijn ook op onze TV's te vinden, zelf heb ik op SDR ook die ISF Lightroom. Het lijkt een stuk geler maar daar raak je aan gewend.

Volgens mij moet je in Algemene instellingen, onderaan ergens zijn. Daar staat iets met kleuren verbeteren oid, dat moet je aan zetten. Dan moet je hem of op PC, of op Console zetten en dan zou je in de instellingen van de PS4 Pro 4K, HDR en RGB moeten kunnen aanzetten. Ten minste zo staat het me bij, ik zal even kijken hoe het precies ingesteld staat op mijn TV en PS4 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 22:45
Zou eerst eens alle beeld verbeteraars uit zetten en van die positie tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
plexter22 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:49:
Zou eerst eens alle beeld verbeteraars uit zetten en van die positie tweaken.
Die hebben geen invloed op de kleur. Zodra je last krijgt van artefacts moet je het zoeken in de beeldverbeteraars.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
Hulleman schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:02:

Wellicht goed om de SDR settings van een Oled C7 (zie rtings.com) als basis te gebruiken. Voor SDR content gebruik ik als basis de isf lightroom setting. Ik weet overigens niet of jouw tv die beeldmodus ook heeft. Anders zou je eens kunnen kijken om de standaard setting als basis te gebruiken en daarbij de witbalans op warm 1 of w30 te zetten. Mogelijk heeft je tv een “film” stand. Die biedt in de basis vaak een redelijk uitgangspunt, omdat in die setting de witwaarde vaak redelijk goed staat. Mogelijk vind je dat beed er gelig aan doen, omdat je gewend bent om naar een blauwe witbalans te kijken. Nagenoeg elke tv is standaard veel te blauw. Advies is

[...]

Als je je settings is zou willen sturen, graag!

Ik merk nog steeds vrij donker beeld en het beeld komt wat groen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

xlvg schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:00:
[...]

Ik heb beeldmodus Spel, achtergrondverlichting op 100, contrast op 95, kleurtint op K30, helderheid op 50, scherpte op 10 en kleur op 65.

Verder in geavanceerde besturing, gamma op gemiddeld. Dan nog in de setting die eronder staat, zwart op hoog. Op laag krijg je diepere kleuren maar ik vind het in een PC omgeving zoals die waar ik nu in zit te donker worden.

Op het invoerscherm pictogram van de PC gekozen, en in het Nvidia control panel kan ik vervolgens kiezen voor ofwel
- 4K 60Hz met RGB kleuren en 8 bit met volledige kleuruitvoer
- 4K 60Hz met YCBCR422 en 10 bit met beperkte kleuruitvoer. Hier gaat Windows en de TV automatisch in HDR modus, maar dat veroorzaakt heel lelijke kleuren in dit geval
- 4K 60Hz met YCBCR444 en 8 bit met beperkte kleuruitvoer. Dit ziet op het eerste oog vrij normaal uit.
- 4K 60Hz met YCBCR420 en ofwel 8 bit beperkt (ziet uit als 444), ofwel 12 bit beperkt, ziet uit als 422.

Gewoon 8 bit RGB ziet nog het beste uit om eerlijk te zijn.

Edit:
Pro-tip, zet hem *niet* op het PC icoontje, in bijvoorbeeld gameconsole ziet tekst een stuk scherper uit, en een bijkomend voordeel is dat je veel meer kan instellen binnen het spelprofiel 8)7 Wat een raar ding soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
xlvg schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:00:
[...]

Als je het beeld als te donker ervaart dan kun je het beste met contrast, backlight en de gamma waarde. Dat het beeld wat groen overkomt is wel vreemd overigens... Is dat groene beeld bij alle content zo en bij alle apparaten? Mogelijk zit het in de deep color setting die je voor de HDMI uitgangen van je tv aan moet zetten om te genieten van HDR content. Niet elk apparaat schijnt daar mee overweg te kunnen. Een recente console, of de tv apps, zou uiteraard geen problemen moeten geven.

Toevallig al eens een andere HDMI kabel geprobeerd? Je weet maar nooit.

Hierbij mijn settings.
SDR
- beeldmodus ISF light room
- OLED lampje 45 (naar eigen inzicht instellen). Zal bij jou wel backlight heten.
- contrast 95 (kan ook prima op 100)
- V en H sharpness 10 (doet niet zo heel veel, kan ook prima uit.
- color 50 (niks aan doen)
- tint 0
- dynamic contrast, super resolution, edge enhancer en color filter off
- color gamut (kleurbereik) heb ik op breed staan. Auto is ook prima, maar breed geeft mij net dat beetje extra swung in het beeld.
- Gamma 2.2
- witbalans (warm 1). Warm 2 wordt aanbevolen, maar dat vind ik te geel. Warm 2 geeft wel de juiste kleurtemperatuur voor wit
- noise reduction, off (kun je aan zetten bij zeer lage resolutie materiaal)
- black level low. Dit heb ik altijd op low staan, ook bij HDR/deep color content. Als ik dat op high zet is het zwart licht grijs.
- trumotion (dejudder 2 / deblur 10)

Voor HDR gebruik ik de Home Cinema beeldsetting met nagenoeg dezelfde instellingen als hierboven, maar OLED lampje en contrast dan op 100. Voor games gebruik ik ook gewoon de SDR/HDR stand die ik voor films ook gebruik. De inputlag ervaar ik namelijk niet. Ik speel toch alleen maar SP games.

Zie ook de kalibratie settings van Rtings.com voor een UJ7700 LG https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uj7700/settings

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 06-06-2018 09:16 ]

Pagina: 1