Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

R9 290 word erg heet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roan128
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 10-10 16:38
Hallo,

Mijn HIS R9 290 IceQ2 word erg heet, hij werkt nog wel en speelt games nog redelijk goed. Maar tijdens het gamen gaat hij tot de 95 graden als ik niks anders grafisch hebben openstaan (twitch etc). En als ik wel iets qua twitch of youtube open heb staan op mijn andere beeldscherm word hij 105-110 graden en valt hij uit. Ik heb recentelijk de behuizing eraf gehaald om het stof uit de heatsink te halen maar dit was al 4 weken geleden en ik heb daarna ook geen problemen gehad verder, tot een week geleden. Hoe komt het dat hij zo heet word?Want allebij de fans werken nog en ik heb de behuizing van de kaart ook nagekeken maar die ziet er nog prima uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:47
Koelpasta vervangen dat spul kan uitdrogen waardoor de werking minder kan worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:04
Nu is de R9 290 een verschrikkelijk hete kaart, maar 110 graden is due niet goed nee. Denk dat de koelpasta aan vervanging toe is ja.

Twitch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-10 15:18

PhatFish

and, uhm......Moo

De R9 290 is gewoon een erg warme kaart, maar het is nog geen FX5xxx of GTX 480 ;-). 280W - 300W wil het ding wel slurpen, zeker als je gaat overclocken. Maar dat gezegd hebbende, zowel met de reference bladblazer van AMD als met een slecht gemonteerd waterblok heb ik de kaart nooit boven de 95°C gekregen, vooral omdat het ding zichzelf dan uitschakelt. Heb je ook al gemerkt.

De koeler die HIS erop heeft is echter een prima ding, volgens mij zou je kaart echt niet zo warm mogen worden. Voor de zekerheid koelpasta vervangen zou ik ook aanraden. En check of de koeler goed, strak op de kaart zit. Vooral rondom de core moet de montage goed zijn, anders krijg je dit gedoe.

En hoe zit het met de airflow van je kast? Als je de warmte er niet goed uit krijgt en niet genoeg frisse lucht aanzuigt, heb je natuurlijk ook hoge temperaturen. De koeler hierop houdt alle ~300W in je kast. Die moet je er zelf uitkrijgen.

PhatFish wijzigde deze reactie 04-06-2018 15:50 (15%)

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• digital8
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 30-08 14:59
Mijn R9 290 wordt gemiddeld rond de 98 graden Celsius tijdens het spelen van Battlefield 1, maar die zit dan ook in een wat kleine kast een Coolermaster 130, dus misschien inderdaad eens je koeler loshalen en schoonmaken gevolgd door nieuwe pasta op de GPU en het RAM.

http://assets.coolermaster.com/global/uploadfile/upload/images/case/Elite130-dimensions.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ruvansin
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:49
Ik heb ook een R9 290, en het is inderdaad een heethoofd. Temperaturen boven de 94 graden zijn echter niet gewenst, omdat de kaart dan de klokfrequentie gaat verlagen.

Heb je misschien, toen je de behuizing er af haalde, per ongeluk de heatsink van de GPU getild?

Bij mij hielp het iig om de koelpasta te vervangen. Deze was na een aantal jaar behoorlijk uitgedroogd. Wat ook helpt, is het instellen van agressievere ventilatorinstelling, met bijvoorbeeld MSI Afterburner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• digital8
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 30-08 14:59
Gisteravond gelijk maar even de stoute schoenen aangetrokken en mijn R9 290 voorzien van nieuwe koelpasta en ik moet zeggen de oude pasta was inderdaad hard en brokkelde af bij het verwijderen, wat betreft de temp. die is een graad of 5 á 6 gedaald, niet spectaculair maar het is een verbetering. gemiddelde tijd ongeveer een half uurtje om dit uit te voeren.

• Martin900
  • Registratie: april 2012
  • Niet online
@Roan128
Heb je gekeken of de fans überhaupt draaien? Overlijdende fans zijn standaard bij AMD kaarten...
Mijn 290X TRI-X wordt ~70C onder load met Gelid GC-Extreme er onder.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True