Ik ga een upgrade doen van mijn oude PC en wil een nieuw systeem bouwen dat prijstechnisch het beste is en zo futureproof mogelijk. Mijn vorige PC komt uit 2013 en is nu echt wel aan zijn einde. Het liefst wil ik dus minimaal de komende 3 jaar vooruit. Ook wil ik een beter scherm aanschaffen van 1080p/144Hz.
Op dit moment heb ik een setup met 2 schermen waarvan één 1080p en één 720p welke beide niet echt voor gamen bedoeld zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (PUBG, Fortnite, Rocket League, Battlefield, Civ etc) maar ook future games en browsen. Gamen op op een 1080p/144Hz monitor en verder mijn oude 1080p als tweede scherm
Wat mag het systeem gaan kosten?
systeem exclusief videokaart zo'n €600, met monitor erbij €750 max.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem allereerst mijn oude videokaart mee:Gigabyte GV-N770OC-2GD (GTX770 2GB)
Verder mijn SSD+HDD: Samsung 850 EVO 250GB+Seagate 1TB
Mijn voeding uit medio 2013: Corsair Builder CX430 Bronze
Koeler:Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Tweede scherm + muis en toetsenbord heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord, kast, RAM geheugen en monitor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij de merken twijfel ik erg heb echter geen grote voorkeur, maar qua futureproofheid lijkt Ryzen me beter dan Intel op dit moment. Toch lees ik dat Intel beter performt in gamen wat toch wel het belangrijkste is (maar is dit in de komende jaren nog zo?). Voor videokaarten wacht ik af wat de komende lijn van Nvidia brengt. Hierna kan ik dan nog kiezen om een nieuwe Nvidia kaart of een 2e handse te kopen, of dat ik toch beter voor een AMD kaart kan gaan (in combinatie met freesync?).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst geen super erge herrie maar dit is geen groot probleem. (lees dat AMD kaarten nogal veel herrie maken)
Ga je overklokken?
Omdat ik nog een goede koeler heb ga ik later eventueel overklokken. Als ik voor een Ryzen setup zou gaan denk ik eerder (makkelijk overklokbaar?). Bij een Intel setup denk ik dat ik niet ga overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop een goede keuze te kunnen maken om een PC te bouwen die nu en later goed is en vooral futureproof. Zijn mijn onderdelen nog oke om mee te nemen?
Feedback over mijn gekozen 144Hz monitor? (feedback over evt videokaarten in combinatie met systeem/monitor ook welkom
)
Graag wil ik ook hulp tussen de keuze dan wel voor een i5 of een Ryzen te kiezen en alle dingen die daarbij horen, kan een beter/goedkoper alternatief voor bijv het moederbord of ram? is het waard om een paar tientjes meer te spenderen op iets anders bijv. processor?
Ik heb zelf 2 setups gemaakt incl monitor met de onderdelen die ik denk nodig te hebben.
Intel:
AMD:
Alvast bedankt
Op dit moment heb ik een setup met 2 schermen waarvan één 1080p en één 720p welke beide niet echt voor gamen bedoeld zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (PUBG, Fortnite, Rocket League, Battlefield, Civ etc) maar ook future games en browsen. Gamen op op een 1080p/144Hz monitor en verder mijn oude 1080p als tweede scherm
Wat mag het systeem gaan kosten?
systeem exclusief videokaart zo'n €600, met monitor erbij €750 max.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem allereerst mijn oude videokaart mee:Gigabyte GV-N770OC-2GD (GTX770 2GB)
Verder mijn SSD+HDD: Samsung 850 EVO 250GB+Seagate 1TB
Mijn voeding uit medio 2013: Corsair Builder CX430 Bronze
Koeler:Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Tweede scherm + muis en toetsenbord heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord, kast, RAM geheugen en monitor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij de merken twijfel ik erg heb echter geen grote voorkeur, maar qua futureproofheid lijkt Ryzen me beter dan Intel op dit moment. Toch lees ik dat Intel beter performt in gamen wat toch wel het belangrijkste is (maar is dit in de komende jaren nog zo?). Voor videokaarten wacht ik af wat de komende lijn van Nvidia brengt. Hierna kan ik dan nog kiezen om een nieuwe Nvidia kaart of een 2e handse te kopen, of dat ik toch beter voor een AMD kaart kan gaan (in combinatie met freesync?).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst geen super erge herrie maar dit is geen groot probleem. (lees dat AMD kaarten nogal veel herrie maken)
Ga je overklokken?
Omdat ik nog een goede koeler heb ga ik later eventueel overklokken. Als ik voor een Ryzen setup zou gaan denk ik eerder (makkelijk overklokbaar?). Bij een Intel setup denk ik dat ik niet ga overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop een goede keuze te kunnen maken om een PC te bouwen die nu en later goed is en vooral futureproof. Zijn mijn onderdelen nog oke om mee te nemen?
Feedback over mijn gekozen 144Hz monitor? (feedback over evt videokaarten in combinatie met systeem/monitor ook welkom
Graag wil ik ook hulp tussen de keuze dan wel voor een i5 of een Ryzen te kiezen en alle dingen die daarbij horen, kan een beter/goedkoper alternatief voor bijv het moederbord of ram? is het waard om een paar tientjes meer te spenderen op iets anders bijv. processor?
Ik heb zelf 2 setups gemaakt incl monitor met de onderdelen die ik denk nodig te hebben.
Intel:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8400 Boxed | € 179,- | € 179,- |
| 1 | ASRock B360 Pro4 | € 87,50 | € 87,50 |
| 1 | Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB | € 53,89 | € 53,89 |
| 1 | Samsung S25HG50 Zwart | € 189,- | € 189,- |
| 1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 166,95 | € 166,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 676,34 | |
AMD:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 181,05 | € 181,05 |
| 1 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | € 143,51 | € 143,51 |