Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-07 14:31
Mijn vraag
Steam verbruikt erg veel opslagruimte op mijn SSD van slechts 120GB. BCUninstaller geeft aan 87.25GB, terwijl ik slechts 2 games geïnstalleerd heb staan in mijn Steam-bibliotheek, die samen volgens Steam 10GB in gebruik nemen. Dusss hoe kom ik van de rest af? :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb even gezocht op het probleem en kwam bij het tooltje "SteamCleaner" uit. Dit heeft mij zo'n 800MB aan cachebestanden opgelevert, welke ik kon wissen, maar meer ook niet... Ook Ccleaner zet geen zoden aan de dijk.

N.B. ik weet niet of dit in exact het goede subforum staat, ik twijfelde tussen Client Software Algemeen en hier, maar aangezien hier veel topics over Steam gaan toch maar hier gepost.

Beste antwoord (via nino_070 op 04-06-2018 22:28)

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 22:49
Een handig programma om dit te onderzoeken is WinDirStat. Misschien dat je dat eens kan gebruiken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:38
Heb je al in de steam folder gekeken? onder steamapps/common zou je de spellen moeten zien staan.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
haarbal schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:26:
Heb je al in de steam folder gekeken? onder steamapps/common zou je de spellen moeten zien staan.
Steamapps/common is maar 8GB dus dit is het probleem niet. Heel C:/Program Files/Steam is sowieso maar 10GB in totaal, dus het moet ergens anders zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:38
Ik zie dat bij mij in de steam folder ook 25 GB in de folder "downloading" staat. Misschien kan je dat clearen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 22:29
nino_070 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Steamapps/common is maar 8GB dus dit is het probleem niet. Heel C:/Program Files/Steam is sowieso maar 10GB in totaal, dus het moet ergens anders zitten
Of het probleem zit in BCU?

Je kan het beste even verborgen mappen/bestanden zichtbaar maken in je windows explorer (als je dat nog niet hebt gedaan). En dan 1 voor 1 op de mapjes klikken om te kijken hoe groot alles is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 22:49
Een handig programma om dit te onderzoeken is WinDirStat. Misschien dat je dat eens kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
@haarbal en @RocketKoen
Die is dus leeg, heel C:/Program Files/Steam gebruikt maar 10GB en dit komt dus overeen met de 2 games die ik geïnstalleerd heb.

BCUninstaller kan er natuurlijk naast zitten, maar mijn C-schijf zit ook helemaal vol, terwijl ik alle datafolders (afbeeldingen, muziek, downloads, video, enz.) op mijn Z-schijf (HDD) heb staan, dus dit lijkt er wel op dat BCU gelijk heeft.

@jugger naut ik ga ermee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat zegt TreeSize?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:56

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Inderdaad via treesize even kijken,grote kans dat er wat verborgen zit in programdata oid

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privacybeleid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 21:40
Ik heb ook een kleine ssd en de windows sxs folder moet je eens cleanen, en tevens hibernation disablen als je het niet gebruikt scheelt je zo 15GB samen
https://docs.microsoft.co...lean-up-the-winsxs-folder
https://www.cnet.com/how-...-hibernate-in-windows-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privacybeleid
Gebruik je trouwens workshop mods voor die games? kan ook snel in de GBs lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privacybeleid
wat je desnoods ook nog kan doen is alle games wissen en een nieuwe steamfolder initialiseren

mod-edit: Hulp is welkom! Echter Dubbel- of tripple-posten is ongewenst, zou je voortaan de edit-knop willen gebruiken?

[ Voor 43% gewijzigd door Geronimous op 04-06-2018 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
WinDirStat gaf inderdaad aan dat de Steam folder niet het probleem was, maar elders stonden nog wel 2 oude games geïnstalleerd, plus de reservekopieëen van iTunes namen zo’n 10GB in beslag. Al met al toch zo’n 20GB kunnen opruimen, en dus geconstateerd dat het tellertje van BCuninstaller niet klopte.

Wat ook wel vreemd was trouwens, was dat pagesys-achtige bestanden ook >12GB innamen, wat dus een verlengstuk van het werkgeheugen blijkt te zijn. Ik meot mijn ram maar eens upgraden dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 21:51
nino_070 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:28:
WinDirStat gaf inderdaad aan dat de Steam folder niet het probleem was, maar elders stonden nog wel 2 oude games geïnstalleerd, plus de reservekopieëen van iTunes namen zo’n 10GB in beslag. Al met al toch zo’n 20GB kunnen opruimen, en dus geconstateerd dat het tellertje van BCuninstaller niet klopte.

Wat ook wel vreemd was trouwens, was dat pagesys-achtige bestanden ook >12GB innamen, wat dus een verlengstuk van het werkgeheugen blijkt te zijn. Ik meot mijn ram maar eens upgraden dus :+
Als je Windows 10 draait, dan kan je oude updates opschonen.

Dit kan je doen rechts te klikken op je C-schijf en kies voor Properties (of eigenschappen)
Dan te kiezen voor Disk Cleanup (Schijfopruiming als je NL hebt).
Klik dan op het balkje met Clean up System Files (Schoon systeembestanden op).
Als het scannen klaar is kan je alle overtollige bstanden en updates verwijderen door Windows.

In sommige gevallen kan dat tussen de 2GB tot 20GB en soms meer schelen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
nino_070 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:28:
Windows houdt standaard een pagefile bij die net zo groot is als je RAM. Als je je RAM dus upgradet wordt je pagefile ook groter 8) Je kan dit aanpassen in Geavanceerde Systeeminstellingen, maar kijk hier wel mee uit; je systeem kan instabiel worden als er niet genoeg pagefile beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 21:51
Haribo112 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Windows houdt standaard een pagefile bij die net zo groot is als je RAM. Als je je RAM dus upgradet wordt je pagefile ook groter 8) Je kan dit aanpassen in Geavanceerde Systeeminstellingen, maar kijk hier wel mee uit; je systeem kan instabiel worden als er niet genoeg pagefile beschikbaar is.
Op het moment dat je meer dan 8GB RAM hebt, is een pagefile in mijn optiek niet nodig.
Zelf heb ik deze uitgezet op mijn desktop met 16GB RAM en heb geen enkel probleem gehad hiermee.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1