Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Members only:

edit: toch maar in mo-tags, was de TS ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Kurkentrekker op 03-06-2018 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:12
Gewoon morgen je manager vragen of hij even tijd heeft omdat je wat met hem of haar zou willen bespreken.

Geen idee of je een manager heeft die dan direct tijd voor je heeft, later bij je langs komt of een afspraak wil maken voor later in de week.

In het gesprek aangeven dat je het erg naar je zin hebt bij het bedrijf, maar dat je bent benaderd door een ander bedrijf en dat je die uitdaging aan gaat. Aangeven dat je uiteraard wil mee helpen met het inwerken van iemand anders voor jouw functie (ik neem aan dat je al hebt gekeken wat je opzegtermijn is).

Na het gesprek de manager in kwestie even een mail sturen waarin je dit ook (kort) mede deelt, zodat het ook zwart op wit staat ("zoals vanmiddag in ons gesprek aangegeven neem ik per XX ontslag)

https://fnvjong.nl/rechten-plichten/ontslag-nemen
Het beste kun je je ontslag aankondigen in een persoonlijk gesprek met je leidinggevende. Na dit gesprek bevestig je het ontslag met een ontslagbrief. Deze kun je persoonlijk overhandigen, wil je zekerheid inbouwen dan kun je ervoor kiezen om de brief aangetekend te versturen. Neem in je ontslagbrief de volgende punten op:

Dat je het werk wilt opzeggen en eventueel de reden van je opzegging
Noem hierbij de opzegtermijn (staat als het goed is in je contract)
Op welke dag je het laatst zult werken
Hoeveel vakantiedagen je nog hebt en of je die wilt opnemen of laten uitbetalen
Ik neem aan dat een mail tegenwoordig evenveel waard is als een aangetekende brief :)

[ Voor 32% gewijzigd door President op 03-06-2018 21:27 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb twee keer ontslag genomen in vergelijkbare situaties. Ik heb twee keer gedaan zoals mijn twee voorgangers hebben gepost. Het is maar werk, niet je vrouw die je gaat verlaten :). Gewoon zakelijk en correct afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Precies, begin ook niet met hoe leuk het allemaal is en dergelijke. Geef gewoon aan dat je een andere baan hebt gevonden, die beter past en dat je weggaat. Morgen, first thing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd
Members only:

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
In principe is ontslag nemen een beetje eenzelfde situatie als ontslag geven, het is een klassiek slecht nieuws gesprek. Dus: je manager een hokje intrekken, met de deur in huis vallen, hooguit 1/2 argumenten geven, afwachten, en eventueel vervolgacties bespreken. Zie http://www.carrieretijger...ellen/slechtnieuwsgesprek En een vervolgactie is bijvoorbeeld een mailtje naar HR om echt op te zeggen, aangetekend lijkt mij onzin als je bij een fatsoenlijk bedrijf werkt. (Of wellicht krijg je opeens zo'n goed aanbod terug dat je toch opeens wil blijven, heb ik op zich vaker zien gebeuren)

Ik zou zelf als manager trouwens geen moeite hebben met een aankondiging dat iemand op zoek gaat naar een nieuwe baan, graag zelfs. Vaak genoeg hebben mensen dat toch al wel door, heb zelf nog geen enkel totaal onverwacht ontslag gezien. We doen ook vaak genoeg zaken met ex-werknemers of ze komen toch weer terug, dus het hoeft ook geen einde relatie te betekenen. Hangt ook een beetje van de sector af denk ik, in mijn sector is werk genoeg, dus zoeken = vinden.

Ik zou zelf dan ook niet wachten totdat er een contract getekend is ofzo (zegt ook niet zo veel, met een proeftijd kan dat sowieso per direct opgezegd worden, al gebeurd dat weinig).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Toch even nakijken of dit volgens de wet per aangetekend schrijven moet, of dat een brief die voor ontvangst getekend wordt voldoende is.

Maar inderdaad, gewoon je directe baas aanspreken en het hem vertellen. Niet te veel emoties in trekken. Waarschijnlijk wil je baas nog wel een exit interview, en dan kan je meer vertellen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 18:05
Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:10:
***en daar heb je wel elke maand netjes premie voor betaald. Die rechten wil je dus niet verspelen. only***
De juiste quote zou moeten zijn: "Daar heeft de werkgever wel elke loonperiode netjes premie voor betaald". Voor de rest ben ik het eens met @Verwijderd.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meubelmaker schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:26:
[...]

De juiste quote zou moeten zijn: "Daar heeft de werkgever wel elke loonperiode netjes premie voor betaald". Voor de rest ben ik het eens met @Verwijderd.
Is gewoon onderdeel van de beloning die je voor je arbeid krijgt. De werkgever draagt het af, omdat het een verplichte verzekering is, net als de premie voor bijv. AOW. De werkgever draagt ook de loonbelasting af, maar die betaal je toch ook echt zelf. Het is enkel gerelateerd aan jouw arbeid.

Als we bijvoorbeeld de WW af zouden schaffen, dan worden de lonen gewoon hoger. Wat dat betreft is het broekzak - jaszak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 00:27:
[...]

Is gewoon onderdeel van de beloning die je voor je arbeid krijgt. De werkgever draagt het af, omdat het een verplichte verzekering is, net als de premie voor bijv. AOW. De werkgever draagt ook de loonbelasting af, maar die betaal je toch ook echt zelf. Het is enkel gerelateerd aan jouw arbeid.

Als we bijvoorbeeld de WW af zouden schaffen, dan worden de lonen gewoon hoger. Wat dat betreft is het broekzak - jaszak.
Well Ben het met je eens hoor maar mijn loon werd er niet hoger van toen de WW verder werd gemarginaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:09:
...Maar inderdaad, gewoon je directe baas aanspreken en het hem vertellen. Niet te veel emoties in trekken. Waarschijnlijk wil je baas nog wel een exit interview, en dan kan je meer vertellen.
En voor de volledigheid: je hoeft niets te vertellen over je beweegredenen om weg te gaan als je dat niet wilt. Jij bepaalt wat je vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

pedorus schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:02:
Ik zou zelf dan ook niet wachten totdat er een contract getekend is ofzo (zegt ook niet zo veel, met een proeftijd kan dat sowieso per direct opgezegd worden, al gebeurd dat weinig).
Ik zet het spul tussen MO tags omdat TS dat ook heeft gedaan.

Members only:

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is 3 juni ik zou nog 3,5 week wachten ivm opzegtermijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Tommie12 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:09:
Toch even nakijken of dit volgens de wet per aangetekend schrijven moet, of dat een brief die voor ontvangst getekend wordt voldoende is.
Niet nodig, gewoon per mail is afdoende. Even vragen of ze willen bevestigen voor ontvangst...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:12
Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:06:
Als je zeker bent van een contract en op goede voet staat met je manager/collega's is het prima om het nu al te doen zodat je manager alvast een sollicitatieprocedure kan opstarten. Zeker met de zomervakantie in het verschiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18
Als alles al rond is met de nieuwe werkgever, is dit niet noodzakelijk het beste advies. Als je nu al opzegt, heeft oude werkgever wat meer tijd om vervanging en overdracht te regelen. Ligt natuurlijk sterk aan het soort werk (en werkgever), maar vroeg opzeggen kan goodwill kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]

Nee.

Die WW premie is een verzekering. Het is zeker niet zo dat als zij €300 per maand per werknemer aan WW premie betalen, ieder werknemer er €300 per maand bij zou krijgen als de WW volledig zou stoppen.

Het is onvergelijkbaar met iets als pensioenpremie, dat wel degelijk een soort van spaarpot is. Het is een verzekering. Die werken wezenlijk anders. :) (Kijk maar eens naar je eigen verzekeringen. Een opstalverzekering is niet zo heel erg duur en de gemiddelde persoon kan niet na 30 jaar een huis kopen van zijn opstalverzekering. Yet, omdat er heel veel mensen zo'n verzekering hebben terwijl er relatief weinig aanspraak op word gemaakt, kan het uit.)

Het is overigens broekzak - vestzak, niet jaszak. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou zeker niet wachten tot de laatste dag. Dat van dat getekende contract is wel een goede, maar zodra dat het geval is zou ik zeggen. Heb je mooi de tijd om werk over te dragen, verlof te nemen als je dat wil, misschien kan je helpen zoeken naar een vervanger etc...

Ik geloof dat het belangrijk is om, als het kan, op een goede manier uit elkaar te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
[...]

Nee; het werknemersdeel van de WW premie is jaren terug al afgeschaft, de stijging van netto salaris waar je over praat heeft toen dus al plaats gevonden.
Er is nog wel een werkgeversdeel wat niet op je salarisstrook staat en niet van je bruto salaris afgaat. Als het werkgeversdeel zou worden afgeschaft dan merk je daar dus niks van. Tenzij jouw werkgever uit eigen beweging je een hoger bruto salaris gaat uitkeren dan wat er op je contract staat, daar is natuurlijk geen enkele verplichting toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:33:
[...]

Nee.

Die WW premie is een verzekering. Het is zeker niet zo dat als zij €300 per maand per werknemer aan WW premie betalen, ieder werknemer er €300 per maand bij zou krijgen als de WW volledig zou stoppen.

Het is onvergelijkbaar met iets als pensioenpremie, dat wel degelijk een soort van spaarpot is. Het is een verzekering. Die werken wezenlijk anders. :) (Kijk maar eens naar je eigen verzekeringen. Een opstalverzekering is niet zo heel erg duur en de gemiddelde persoon kan niet na 30 jaar een huis kopen van zijn opstalverzekering. Yet, omdat er heel veel mensen zo'n verzekering hebben terwijl er relatief weinig aanspraak op word gemaakt, kan het uit.)

Het is overigens broekzak - vestzak, niet jaszak. :)
Minder zekerheid -》 hogere beloning. De markt regelt dat zelf. Het zal linksom of rechtsom gecompenseerd moeten worden. Je zult er niet rijk van worden, dat niet.

Ik draag bijna nooit een vest, dus heb ik er maar jas van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
anboni schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:16:
[...]

Als alles al rond is met de nieuwe werkgever, is dit niet noodzakelijk het beste advies. Als je nu al opzegt, heeft oude werkgever wat meer tijd om vervanging en overdracht te regelen. Ligt natuurlijk sterk aan het soort werk (en werkgever), maar vroeg opzeggen kan goodwill kweken.
Inderdaad, dit dus.

Ervan uitgaande dat je een goede relatie hebt met werkgever en altijd met respect bent behandeld, etc. etc., vind ik het juist van gebrek aan respect jegens werkgever getuigen als je juist op de laatste dag van de maand opzegt.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik bij mijn werkgever dit nu zou flikken. Ik zou zelfs aanbieden om de uitwerkperiode in onderling overleg te bepalen (al dan niet langer dan wettelijk) zodat ze tijd hebben om een vervanger te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:45
Toen ik mijn baan ging opzeggen:

Opgezegd op 25 oktober
Nieuwe baan begonnen op 1 januari.

Had een opzegtermijn van een maand. Maar wilde heel graag mijn opvolger op een goede manier inwerken.

Ik had een unieke functie binnen het bedrijf die ook nog eens met en door mij gemaakt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:35:
Ik zou zeker niet wachten tot de laatste dag. Dat van dat getekende contract is wel een goede, maar zodra dat het geval is zou ik zeggen. Heb je mooi de tijd om werk over te dragen, verlof te nemen als je dat wil, misschien kan je helpen zoeken naar een vervanger etc...

Ik geloof dat het belangrijk is om, als het kan, op een goede manier uit elkaar te gaan.
Als je de garantie zou hebben dat de werkgever er goed op reageert dan zou dit inderdaad de beste optie zijn. Echter is die garantie er niet en loop je het risico twee maanden in een verziekte sfeer te zitten ipv één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zsm ontslag aanzeggen. anders kun je nog langer wachten (als je huidige werkgever je houdt ad opzegtermijn)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:58:
[...]
Als je de garantie zou hebben dat de werkgever er goed op reageert dan zou dit inderdaad de beste optie zijn. Echter is die garantie er niet en loop je het risico twee maanden in een verziekte sfeer te zitten ipv één.
Hoezo zou je dan in een verziekte sfeer zitten? Het is toch werk? People come, people go. Als er een verziekte sfeer komt door opzegging dan was die verziekte sfeer er waarschijnlijk toch al.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Simpel stappenplan:

-Zorg dat je nieuwe contract ondertekend en al is - dat er een overeenkomst met je nieuwe werkgever is.
-Schrijf een ontslagbrief
-Trek je chef even in een kantoortje voor een kort gesprek
-Leg hem uit dat je wat anders hebt, geef hem even de tijd om daar op te reageren (Oh wat jammer etc)
-Vraag of hij later met jou een lijst van werkzaamheden wilt opstellen die je moet overdragen.

Met name dat moment om je baas even te laten reageren is belangrijk. Veel mensen komen meteen met "Maarrrrr ik ga je helpen met overdragen van project X en dit en dat" maar dan maak je de aanname dat dat het grootste probleem is dat je baas krijgt als jij weg gaat. Maar zijn blik op jouw vertrek kan heel anders zijn, dus dender niet meteen door met allerlei oplossingen, maar geef hem even de tijd om te reageren.

Ook later samen een lijst opstellen van werkzaamheden kan enorm helpen. Waarschijnlijk hebben jullie allebei ideeën over wat er moet gebeuren, dus voeg dat samen in een lijst, en doe dat gewoon tijdens een gesprekje. Ik heb het al een aantal keer gedaan op deze manier, zowel mijn mn eigen werkgever als bij detachering, en het zorgt ervoor dat je op een prettige manier uit elkaar kan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:33
Ik begrijp dat het heel spannend is om ontslag aan te vragen. Ook kan ik me voorstellen dat het voor je werkgever lastig is als je vertrekt. Maar dat hoort bij normale bedrijfsvoering.

Ik zit zelf wel eens aan de 'andere kant' van de tafel, waarbij een medewerker bij mij komt om te zeggen dat hij ergens anders gaat werken. Ik reageer daar in de eerste instantie altijd heel ontspannen op en begrijpend op. Dit omdat ik weet dat de medewerker vaak erg gespannen is en er soms zelfs slecht van geslapen heeft. Ik ga dus nooit meteen allerlei bezwaren opwerpen of aangeven wat er allemaal af moet of overgedragen moet worden. Dat doen we in een later gesprek wel.

Lang verhaal kort: Dat je ergens anders gaat werken is voor je werkgever niet bijzonder en onderdeel van normale bedrijfsvoering. Dus gewoon zo snel mogelijk met je werkgever bespreken en niet voor je uit schuiven, dan ben je er maar van af en makkelijker wordt het niet voor je.
Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:58:
[...]
Bij een beetje normaal bedrijf gebeurt dat echt niet hoor.

[ Voor 25% gewijzigd door FragDaddy op 04-06-2018 11:07 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
gewoon ontslag nemen, is niet zo moeilijk toch. gesprek met je manager aangaan en klaar. helemaal als je al een andere aanbieding hebt gekregen waar je zo kan beginnen.

Twijfelen is niet de mooiste eigenschap in dit soort situaties. schiet je weinig mee op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:
Pagina: 1