Edge-Lit vs Direct LED en beste kijkafstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1074011

Topicstarter
Voor ik begin: Mocht dit topic niet mogen dan alvast mijn verontschuldigingen, verwijder maar gewoon. Maar ik hoop dat men mij hier een beetje kan assisteren.

Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe TV, die eerst op mijn slaapkamer komt en over een tijdje in een woonkamer. Ik zat te denken aan 43", maar 49" kan evt. ook. Daarbij meteen mijn eerste vraag, want klopt het dat de ideale grootte van een tv ongeveer de kijkafstand x 0,2 is? Mij leek 49" wel prima, maar toen ik even ging meten hoe groot dat precies is leek het me wel vrij fors voor een kijkafstand van +/- 2,5 meter. Iemand hier ervaringen mee? (Meten is sowieso ook altijd anders dan wanneer een tv er echt staat natuurlijk dus misschien valt 49" in dit geval in de praktijk wel mee, of juist tegen).

Goed, om maar even door te gaan op die 43". Ik heb 2 tv's op het oog vooralsnog, de Sony kd43xf7000 en de Philips 43PUS7303. Allebei prima tv's maar ik zag bij een andere vergelijkingswebsite (Displayspecifications) dat de Philips Direct LED heeft en de Sony Edge-Lit. Op GoT staat dit anders aangegeven dus misschien dat iemand hier ook meer over weet? Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk wat nou over het algemeen voor beter kwaliteit zorgt. Ik heb wel onderzoek gedaan maar ik kan geen 1duidend antwoord vinden, dus dat is ook mijn hoofdvraag: Raden jullie mij aan om een Direct LED 7303 of een Edge-Lit XF7000 te kopen? Voor de volledigheid, ik ga de tv voornamelijk gebruiken voor Netflix en om te gamen op een PS4 Pro. Daarnaast ook wel voor een voetbalwedstrijd op z'n tijd e.d.

Even voor het gemak hier mijn vragen:

1. Klopt het dat de ideale grootte van een tv +/- de kijkafstand keer 0,2 is?
2. Beschikt de Philips 43PUS7303 over Direct LED of Edge-Lit?
3. Wat is over het algemeen beter, Direct LED of Edge-Lit?

Nogmaals mijn excuses als het topic niet mag en alvast bedankt voor de hulp _/-\o_ d:)b

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:36
Op 2,5m lijkt 49" me inderdaad vrij ruim. Maar is dat de afstand nu in de slaapkamer of straks in de woonkamer?

Ik heb een 46" op 5 meter en ondanks dat dit prima gaat, wordt de volgende wel een paar slagen groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpstaman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-03 17:01
Consumentenbond raad bij 250cm afstand 40-50 inch aan. Alleen als je (voornamelijk) 4k kijkt, dan verandert dit weer. Om hier echt voordeel uit te halen, moet het scherm weer net iets groter geloof ik.

Zie ook https://www.homecinemamag...-voor-een-4k-ultra-hd-tv/ als je daar geen lid bent, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1074011

Topicstarter
Bedankt beiden! Dan lijkt het er dus op dat het voor nu niet heel erg veel uitmaakt of het 43 of 49 inch wordt, maar met het oog op de toekomst misschien dan toch maar 49.. aangezien de kijkafstand in een woonkamer denk ik wel iets groter wordt dan het nu is.

En Direct LED vs Edge-Lit? Moet ik daar nog echt naar kijken of maakt het in de praktijk niet veel verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpstaman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-03 17:01
Direct Led is vooral beter als het samen gaat met full array local dimming. Over het algemeen zie je Edge lit meer in de budget modellen en Direct led bij de wat duurdere modellen.

Geeft een hele mooie samenvatrting : https://www.homecinemamag...v-achtergrondverlichting/ , alhoewel de info volgens mij een beetje aan de oude kant is. Ik meen dat een van de problemen met edge lit blooming aan de randen kan zijn.
Edge lit zou de tv's weer wat platter moeten maken. Full/Direct led zou betere contrastwaarden moeten hebben dacht ik.

[ Voor 30% gewijzigd door jpstaman op 03-06-2018 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:40
.... en ga zeker voor een 50" tv! Nu denk je misschien "tjee wat groot ", maar ik weet bijna zeker dat je binnen enkele dagen blij zult zijn een maatje groter te hebben gekocht.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Anoniem: 1074011 Aankoopadvies topics doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Je topic is dus die kant op gegaan.

Wat betreft het formaat van de tv sluit ik aan bij de voorgangers hier. Kies voor het grotere exemplaar. Het went snel en met een kleiner exemplaar zul je waarschijnlijk snel spijt krijgen van je keuze.
Pagina: 1