Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:33
Ik wilde mijn vraag eerst in Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 knallen, maar ik denk dat een eigen topic toch wat handiger is.

Zoals ik al had aangegeven was ik voor mijn ouders aan het kijken wat er mogelijk is.

Het dak heeft een orientate van 115 graden ten opzichte van het noorden.

-65 graden t.o.v het zuiden gezien de panelen.

Ik zit echter alleen even te stoeien met het legplan.

Ik heb de tekeningen even wat schematisch ingedeeld in 3 verschillende vakken A,B en C

Dak Noord-West zijde (A en B )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ohBrzJUsTFXPIrRcb9Oz5jqd/thumb.png

Ik heb het dak in tweeën gedeeld.
Het doorleggen over het gehele dak is zover ik gezien niet mogelijk omdat je met de schoorsteen zit.

Vandaar dat ik het in 2 vlakken geknipt heb

Vlak B en C zouden als eerste gelegd kunnen worden en later indien ze dat willen kunnen we vlak A nog erbij leggen.

Vlak A is 6 bij ongeveer 2,4 tot 2,6 meter.
De panelen die ik gemeten had zijn 26 bij 30, maar kan ook 26 bij 33 cm zijn.

Vlak B is 4,5 bij 3.9 tot 4.29 meter

Op vlak B kan je volgens mij in lanscape 8 panelen kwijt van 1x1,65m

Op vlak A kunnen ze later nog 8 of misschien met iets schuiven 12 panelen kwijt.

Nu had ik dakvlak A en B apart genoteerd, maar volgens mij als je het lanscape legt kan je door leggen.
Als ik het dan goed heb bekeken kunnen ze hier 14 panelen kwijt van 1x1,65m.

14 * 275WP = 3850 WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LQlDJgwKVZrPlERN4QyzgHi4/thumb.png

Panelen ingetekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GKUFUTTTYQx4gz6JldF8GYtZ/thumb.png

Wellicht is het mogelijk om aan de andere kant ook nog wat te leggen, maar daar heb je sneller schaduw ivm dakraam

Vlak C (Z-O) is 4,5 bij 3.9 tot 4.29 meter

Deze is dus hetzelfde als vlak B en kan je 14 * 275WP = 3850 WP kwijt

totaal kunnen ze met deze 2 vlakken 7700 WP kwijt.

Naar mijn idee kunnen ze in lanscape meer panelen kwijt dan in portrait.

Ik vroeg ze wat wil je maximaal uitgeven.
"Ja we weten niet wat het kost dus dat weten we niet :F "

Afijn, ik had uitgerekend ongeveer 20 panelen van 250WP = 5000 WP * (ruim gerekend) 1,50 per WP = €7500 incl.

Maar goed die 20 * 250WP was natte vinger werk en met de foto's duidelijk bekeken denk ik dat 28 panelen mogelijk zijn.

Graag wil ik wat input ontvangen van jullie waar ik aan moet denken verder om ze een voorstel doen.
Het zelf installeren is overigens geen probleem.

Ik heb ze nog niet gevraagd om wat offertes (dat zou het natuurlijk makkelijker maken, maar omdat ze niet weten wat ze uit willen geven laat ik dat nog even rusten.

Het dak van het huis wat ik berekend heb heeft een helling van 36 tot 39 graden en het dak zal voor de panelen eerst nog hersteld moeten worden op enkele plekken.

Naast het huis hebben ze ook nog een schuur waar panelen op kunnen, maar dan vermoed ik dat ze last hebben van schaduw van het huis in de wintermaanden.

De helling van het dak is helaas wat onduidelijk, want volgens mijn telefoon was dit 62 graden, maar dat heb ik verkeerd gerekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3LeJiMwfKZrxgLB73mjqnvG3/full.png

Het vlak van de schuur is 9 bij 1,8 meter *2 echter heeft het dak veel meer last van schaduw dan het huis.

Het verbruik is op dit moment 3900kWh, maar dat gaat nog iets omhoog ivm verbruik inductie en andere electrische apparaten.
Ze hebben 3 fasen in huis.

2250 WP Zuid PVoutput

• MdO82
Even een kick.
Hopelijk kunnen mensen mij tips en adviezen geven :)

2250 WP Zuid PVoutput

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Ik denk dat er wel 16 passen op A+B
code:
1
2
3
4
== == == == == ==
== == == == == ==
            == ==
            == ==

Poly panelen gaan tegenwoordig vanaf 270-275 Wp (+/- 150 euro per stuk) dus daar zou ik de ondergrens leggen per paneel.

16x270 op WNW
12x275 op OZO
Dan kan je af met een 3 fase 5k omvormer met 2 strings. (1000-1200 euro)

Per paneel ongeveer 100 euro aan materiaal en legkosten.
Kom je op 7000 euro incl BTW voor 7620 WP

Dat is een lage prijsindicatie maar geeft je wel een indicatie voor een doorsnee set van poly's met een eenvoudige omvormer.

Ga je voor mono panelen wordt het iets duurder, ga je voor all black panelen wordt het nog duurder,
Ga je voor omvormer solaredge+optimizers met schaduwmanagement wordt het nog duurder.

Verwachte opbrengst zo rond de 6200-6400 kWh per jaar (indien gesaldeerd zo'n 1100 euro per jaar)

[ Voor 20% gewijzigd door TWyk op 06-06-2018 21:13 ]

• MdO82
@TWyk dank voor je informatie.
Daar kan ik wel iets mee :)

2250 WP Zuid PVoutput