Displayport Daisychain vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-10-2024
Lieve tweakers,

Op kantoor werk ik met een laptop, docking station en Iiyama monitor die ik in de lijst hieronder heb gezet. De laptop zou net even een ander modelletje kunnen zijn, het is een T470 maar het exacte model kan ik niet vinden in de pricewatch, vandaar.

De docking station heeft welgeteld één Displayport out, en deze gaat dus naar de Iiyama monitor. Ik wil graag een 2e monitor gebruiken. Ik zou hiervoor mijn Dell U2414H, die ik nu thuis gebruik, naar kantoor halen en dan voor mijn thuis-PC een nieuwe monitor kopen. Omdat deze U2414H geen DVI ondersteunt maar wel een DP-out heeft, en de docking station maar 1xDP, 1xDVI, 1xVGA output geeft, vraag ik mij dus af op het mogelijk is om in mijn situatie een dual monitor setup te krijgen met een DP daisychain.

Het idee is dan om de docking station via DP naar de Dell te laten gaan, en de Dell DP-out naar de Iiyama.

Maar ik kan nergens vinden of dat de Iiyama dit wel ondersteunt. En ik zou liever niet de monitor naar kantoor halen om er daar achter te komen dat het niet werkt.

Weet iemand van jullie dat? Of zien jullie nog andere zaken die roet in het eten kunnen gooien?

Vr. Groetjes,
misterdutch

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2414H Zwart€ 206,-€ 206,-
1Iiyama ProLite B2483HSU-B1DP Zwart€ 165,50€ 165,50
1Lenovo ThinkPad Pro Dock- 90 W EU€ 123,50€ 123,50
1Lenovo ThinkPad L470 20J4002FMH€ 966,79€ 966,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.461,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:50
Hey Misterdutch!

In theorie zou dit 100% moeten kunnen, maar ik denk dat je pech hebt met het dockingstation...
Op de website van Lenovo staat het volgende bij specificaties:
- 1x DisplayPort 1.2 (Exclusive use with DVI-D)
bron: https://support.lenovo.com/gb/en/solutions/pd027981

Ik denk dat het dus niet een "normale" displayport is, en dus ook geen daisychaining ondersteund. Mocht dit nou toch wel het geval zijn, en daisy chaining wel ondersteund wordt door het dockingstation dan is het in elk geval geen probleem om de monitor aan te sluiten, dat zit in de Displayport standaard dus dat zou gewoon moeten werken :)

Groetjes,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je dock DP en DVI heeft zet je toch DP op de Dell en DVI op de IIyama? Ben je er ook en geen gedoe met die MST hub in die Dell.
Via Daisychain werkt ook, want je dock heeft 1.2 uit en dat is de minimale vereiste daarvoor. Vraag is of je dat wilt, de MST hubs in die Dell schermen werken niet altijd even goed.
Het probleem zal in elk geval niet bij je Iiyama liggen. DP in is DP in, maakt niet uit of dat uit een MST hub komt of direct :)

[ Voor 17% gewijzigd door Kaalus op 04-06-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Kaalus schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:04:
Als je dock DP en DVI heeft zet je toch DP op de Dell en DVI op de IIyama? Ben je er ook en geen gedoe met die MST hub in die Dell.
Via Daisychain werkt ook, want je dock heeft 1.2 uit en dat is de minimale vereiste daarvoor. Vraag is of je dat wilt, de MST hubs in die Dell schermen werken niet altijd even goed.
Het probleem zal in elk geval niet bij je Iiyama liggen. DP in is DP in, maakt niet uit of dat uit een MST hub komt of direct :)
Ik ken die Lenovo docks. Helaas zijn de DP en DVI "dezelfde poort", dus je kan maar één van de twee gebruiken. Op kantoor heb ik daarom van mijn twee monitoren er eentje via VGA aangesloten.

Als je per se een digitaal signaal naar twee monitoren wil, dan is denk ik een USB adapter de beste optie (eigenlijk een USB videokaart dus).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:47:
[...]

Ik ken die Lenovo docks. Helaas zijn de DP en DVI "dezelfde poort", dus je kan maar één van de twee gebruiken. Op kantoor heb ik daarom van mijn twee monitoren er eentje via VGA aangesloten.

Als je per se een digitaal signaal naar twee monitoren wil, dan is denk ik een USB adapter de beste optie (eigenlijk een USB videokaart dus).
Aha, dat maakt de exclusive with DVI-D gelijk duidelijk. Matige implementatie ;(

Met USB aansturen lijkt mij een minder handige oplossing dan de DP hub van zijn Dell gebruiken. Daarmee hoeft hij geen extra apparatuur te kopen en beide schermen zitten native op de GPU van zijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Kaalus schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:49:
[...]

Aha, dat maakt de exclusive with DVI-D gelijk duidelijk. Matige implementatie ;(

Met USB aansturen lijkt mij een minder handige oplossing dan de DP hub van zijn Dell gebruiken. Daarmee hoeft hij geen extra apparatuur te kopen en beide schermen zitten native op de GPU van zijn laptop.
De vraag is dan natuurlijk of de GPU dat aankan? Het is in ieder geval te proberen. En als het niet lukt, dan kan je altijd nog teruggrijpen op een USB-adapter. Of één monitor toch maar via VGA aansturen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:54:
[...]

De vraag is dan natuurlijk of de GPU dat aankan? Het is in ieder geval te proberen. En als het niet lukt, dan kan je altijd nog teruggrijpen op een USB-adapter. Of één monitor toch maar via VGA aansturen.
Dat is een 7e generatie Intel. Al sinds de 3e gen kunnen de Intel CPU's (uiteraard op wat low-end spul na) 3 beelschermen tegelijkertijd aansturen. Zou dus prima moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
Kaalus schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:56:
[...]

Dat is een 7e generatie Intel. Al sinds de 3e gen kunnen de Intel CPU's (uiteraard op wat low-end spul na) 3 beelschermen tegelijkertijd aansturen. Zou dus prima moeten lukken.
Je zit ook nog met het dock, die zijn ook niet altijd even vergevingsgezind.

Kan je niet eerst testen of het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:59:
[...]

Je zit ook nog met het dock, die zijn ook niet altijd even vergevingsgezind.

Kan je niet eerst testen of het werkt?
Dat wilde TS niet, omdat hij dan zijn monitor bij voorbaat moet meenemen.
Qua technieken zou het in elk geval moeten werken, blijft hij wel overgeleverd aan eventuele quirks van zijn dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-10-2024
Hey mensen, hardstikke bedankt voor de reacties! Ik ben erg blij met het feit dat jullie zo enthousiast mee denken!
Kaalus schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:04:
Hier heb ik mezelf even voor m'n hoofd geslagen, want dat zou inderdaad ook gewoon kunnen ja 8)7
Mx. Alba schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:47:
[...]

.... of misschien toch niet. Maar het voordeel is dat hier wellicht nog een extra monitor te vinden is die werkt op een DVI kabel dus ik zou kunnen proberen of dat werkt. Als het lukt met de Iiyama via DP en een 2e monitor van kantoor op DVI dan zou het dus, ook moeten lukken met de Iiyama op DVI en mijn Dell op DP, in het geval dat de DP daisychain niet werkt. Ik ga het proberen en laat jullie weten hoe het ging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Wat voor bedrijf is het / welke functie bekleed je? Zomaar apparatuur van huis meenemen en aansluiten wordt door de IT-afdeling niet altijd gewaardeerd; daarentegen kun je in dat soort gevallen gewoon aan hen (al dan niet via je leidinggevende) vragen te zorgen voor een werkende dual monitor setup.

24" Full HD via VGA gaat overigens uitstekend, ik heb hier ook twee zulke schermen en ik zou zo zonder naar de kabels te kijken niet kunnen zeggen welke van de twee via VGA zit aangesloten... De Dell heeft geen VGA maar de Iiyama wel, dus VGA lijkt me een goede optie.

Andere optie is je 90W Pro dock verwisselen voor een 90W Ultra dock, die heeft twee DP poorten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:24
Als de dock inderdaad echt een Displayport 1.2 aanboord heeft dan moet het werken. Daisychaining zoals je aangeeft is gewoon een onderdeel van de DisplayPort standaard sinds versie 1.2:
Multi-Stream Transport (MST)
Multi-Stream Transport is a feature first introduced in the DisplayPort 1.2 standard which allows multiple independent displays to be driven from a single DP port on the source device. The displays can be connected using a hub, or by daisy-chaining, or any combination of the two. Theoretically, up to 63 displays can be supported,[32](p20) but the combined data rate requirements of all the displays cannot exceed the limits of a single DP port (17.28 Gbit/s for a DP 1.2 port, or 25.92 Gbit/s for a DP 1.3/1.4 port). With the release of MST, standard single-display operation has been retroactively named "SST" mode (Single-Stream Transport).

Daisy-chaining is a feature that must be specifically supported by each intermediary display; not all DisplayPort 1.2 devices support it. Daisy-chaining requires a dedicated DisplayPort output port on the display. Standard DisplayPort input ports found on most displays cannot be used as a daisy-chain output. Only the last display in the daisy-chain does not need to support the feature specifically or have a DP output port. DisplayPort 1.1 displays can also be connected to MST hubs, and can be part of a DisplayPort daisy-chain if it is the last display in the chain.

The host system's software also needs to support MST for hubs and daisy-chains to work. While Microsoft Windows environments have full support for it, Apple operating systems currently do not support MST hubs or DisplayPort daisy-chaining as of macOS 10.13 ("High Sierra").
Ik heb zelf thuis 2x een Dell UltraSharp U2515H gechained staan.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1