Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BSOD Memory Management / critical_process_died

Pagina: 1
Acties:

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-10 14:14
Voor de verandering eens een BSOD-topic.

Nieuwe en zelf in elkaar geschroefde build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7820X (Boxed)€ 445,-€ 445,-
1Gigabyte X299 UD4 Pro (rev 1.0)€ 227,-€ 227,-
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 539,-€ 539,-
2Seagate Desktop HDD, 3TB€ 100,04€ 200,08
1Fractal Design Define C TG€ 83,01€ 83,01
1Noctua NH-U12S€ 55,90€ 55,90
1G.Skill Ripjaws V F4-2666C15Q-64GVR€ 686,-€ 686,-
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 Pro 512GB€ 199,-€ 199,-
1Samsung 960 Pro 1TB€ 489,-€ 489,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.018,89

Overgeheveld uit vorig systeem (waarvan moederbord is gesneuveld): GPU, HDD`s, SSD`s en de Blackmagic-kaarten. Nieuw zijn dus de case, moederbord, RAM, koeler en CPU dus nieuw.

Probleem: vanuit het niets BSOD met melding Memory Management of Critical_process_died.

Gedaan (weet niet meer zeker of het exact deze volgorde was), maar geen effect:
  • Windows Memory Diagnostic: niets gevonden
  • Memtest: niets gevonden
  • BIOS geupdate naar nieuwste versie.
  • In BIOS bleek ook dat mijn 2666mhz reepjes standaard op 2133mhz draaiden. Dat met XMP hoger gezet. Geen effect.
  • Schone install Windows
  • Memtest met extra passes: niets gevonden
  • CCleaner registry
  • Met DriverEasy Pro alle drivers geupdatet
  • Driver Verifier geprobeerd. Reboot naar normale Windows haalt hij dan niet. Direct BSOD met driver_verifier_detected_violation zonder een genoemde problematische driver erachter. Booten in Safe Mode lukt wel, dan geen crashes voorzover het lijkt.
  • RAM uit de slots gehaald en er weer in gedaan. Zitten in de juiste slots.
Bluescreenviewer achterhaalde bij alle crashes ntoskrnl.exe als probleem en bij de eerste crash met Driver Verifier draaiend een driver van Blackmagic. Die dus verwijderd, maar daarna opnieuw de crash met Driver Verifier draaiend en nu een of andere USB-driver die problemen gaf. Dus heb niet het idee dat het daar aan een specifieke driver ligt.

Verder gekeken en wat blijkt ook: mijn reepjes RAM staan niet op de QVL-lijst van mijn moederbord. Zou het serieus daaraan kunnen liggen? Dus 16gb reepjes RAM kopen die daar wel op staan en klaar? Zou het ook daarom kunnen zijn dat de RAM standaard op 2133mhz wordt geklokt door mijn systeem?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt 4 DIMM's, dus je kunt ze een voor een testen. Als eentje het goed doet en een andere niet, dan ligt het waarschijnlijk aan die DIMM. Blijft het probleem bij 2 of meer geteste DIMM's, dan is de kans groot - respectievelijk groter - dat het niet afhankelijk is van indivudele DIMM's, maar mogelijk wel het type DIMM. Standaard BIOS settings zijn beter om mee te testen dan maximale profielen.

Probeer alle niet noodzakelijke onderdelen te verwijderen uit de machine. Het probleem isoleren is een goede troubleshooting methode. Helaas heeft je processor geen gpu aan boord.

Als je opstart in safe mode, blijft het probleem dan?

Wat is de crash melding precies? Die kun je misschien terugvinden in de event logs. De 0x-nog-wat hexadecimale getallen hebben betekenis waar je soms iets uit kunt afleiden. Ook meldingen die ervoor en erna komen kunnen gerelateerd zijn. Zijn er meldingen over de stabiliteit van disks?

• Ph0en1x
Twee van de vier reepjes eruit gehaald. Hielp niet.

Twee reepjes die nog overbleven vervangen door de twee die ik eruit haalde. Sindsdien geen BSOD's meer tijdens normaal gebruik. Leek dus op een probleempje met één van de twee DIMMs die er nu niet in zitten

Maar als ik reboot nadat ik Driver Verifier heb aangezet, toch weer een BSOD.

Voor de zekerheid ga ik alle vier de DIMMs RMA-en en een setje kopen dat wel op de QVL staat.

[ Voor 29% gewijzigd door Ph0en1x op 05-06-2018 13:19 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Begin eens met niet die bagger driver software gebruiken.
Die installeren 9,9 van de 10 keer foutieve drivers.
Kans is heel groot dat het daar vandaan komt.
Start voor de zekerheid even overnieuw met een schone installatie van Windows en haal de nieuwste drivers handmatig van de sites van de fabrikanten. Dus chipset, gpu, netwerkkaart, etc.
Zal je zien dat je probleem waarschijnlijk voorbij is.

[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 05-06-2018 17:35 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:15
Nadat je bovenstaande hebt gedaan even Apparaatbeheer doorlopen en handmatig elk (belangrijk) component naar een nieuwe driver laten zoeken.

Heeft mij ook eens geholpen met een crashende laptop met aparte Nvidia gpu.

• Ph0en1x
Zorian schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:35:
Begin eens met niet die bagger driver software gebruiken.
Die installeren 9,9 van de 10 keer foutieve drivers.
Kans is heel groot dat het daar vandaan komt.
Start voor de zekerheid even overnieuw met een schone installatie van Windows en haal de nieuwste drivers handmatig van de sites van de fabrikanten. Dus chipset, gpu, netwerkkaart, etc.
Zal je zien dat je probleem waarschijnlijk voorbij is.
Noted. Inmiddels draai ik nu al wel een paar dagen zonder crashes met twee van de vier reepjes. Als straks met vier nieuwe reepjes de problemen terugkomen, kijk ik even verder.

Overigens had ik de problemen ook al voordat ik met DriverEasy Pro aan de slag ging.
Pagina: 1