Voor de verandering eens een BSOD-topic.
Nieuwe en zelf in elkaar geschroefde build:
Overgeheveld uit vorig systeem (waarvan moederbord is gesneuveld): GPU, HDD`s, SSD`s en de Blackmagic-kaarten. Nieuw zijn dus de case, moederbord, RAM, koeler en CPU dus nieuw.
Probleem: vanuit het niets BSOD met melding Memory Management of Critical_process_died.
Gedaan (weet niet meer zeker of het exact deze volgorde was), maar geen effect:
Verder gekeken en wat blijkt ook: mijn reepjes RAM staan niet op de QVL-lijst van mijn moederbord. Zou het serieus daaraan kunnen liggen? Dus 16gb reepjes RAM kopen die daar wel op staan en klaar? Zou het ook daarom kunnen zijn dat de RAM standaard op 2133mhz wordt geklokt door mijn systeem?
Nieuwe en zelf in elkaar geschroefde build:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-7820X (Boxed) | € 445,- | € 445,- |
| 1 | Gigabyte X299 UD4 Pro (rev 1.0) | € 227,- | € 227,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 539,- | € 539,- |
| 2 | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 100,04 | € 200,08 |
| 1 | Fractal Design Define C TG | € 83,01 | € 83,01 |
| 1 | Noctua NH-U12S | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-2666C15Q-64GVR | € 686,- | € 686,- |
| 1 | Corsair RM650x Zwart | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 850 Pro 512GB | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Samsung 960 Pro 1TB | € 489,- | € 489,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.018,89 | |
Overgeheveld uit vorig systeem (waarvan moederbord is gesneuveld): GPU, HDD`s, SSD`s en de Blackmagic-kaarten. Nieuw zijn dus de case, moederbord, RAM, koeler en CPU dus nieuw.
Probleem: vanuit het niets BSOD met melding Memory Management of Critical_process_died.
Gedaan (weet niet meer zeker of het exact deze volgorde was), maar geen effect:
- Windows Memory Diagnostic: niets gevonden
- Memtest: niets gevonden
- BIOS geupdate naar nieuwste versie.
- In BIOS bleek ook dat mijn 2666mhz reepjes standaard op 2133mhz draaiden. Dat met XMP hoger gezet. Geen effect.
- Schone install Windows
- Memtest met extra passes: niets gevonden
- CCleaner registry
- Met DriverEasy Pro alle drivers geupdatet
- Driver Verifier geprobeerd. Reboot naar normale Windows haalt hij dan niet. Direct BSOD met driver_verifier_detected_violation zonder een genoemde problematische driver erachter. Booten in Safe Mode lukt wel, dan geen crashes voorzover het lijkt.
- RAM uit de slots gehaald en er weer in gedaan. Zitten in de juiste slots.
Verder gekeken en wat blijkt ook: mijn reepjes RAM staan niet op de QVL-lijst van mijn moederbord. Zou het serieus daaraan kunnen liggen? Dus 16gb reepjes RAM kopen die daar wel op staan en klaar? Zou het ook daarom kunnen zijn dat de RAM standaard op 2133mhz wordt geklokt door mijn systeem?