Beste totaal oplossing home NAS voor backups

Pagina: 1
Acties:

• markheloking
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
Huidige situatie:
Ik heb nu thuis een oude desktop draaien als make-do homeserver:
  • Athlon 64 x2 4400+
  • 4GB RAM
  • 1x 2TB HDD
  • 1x 128GB SSD (OS)
  • Windows 7 Pro
Inmiddels heb ik een nieuw "oud barrel" om hem te vervangen:
  • i5-2500
  • 8GB RAM
  • 1x 500GB HDD + de oude HDD die ik overzet
  • 1x 128GB SSD (OS)
  • Windows 10 Pro
Wat ik nu draai:
  • Serva (Kan alleen op Windows helaas)
  • Sickrage
  • Serviio
  • Sabnzbd+
  • Spotweb
  • SMB fileshares
  • Eigen software pakket voor home automation die draait op apache/sql
  • Wat python scripts
  • Teamviewer (zodat ik er remote bij kan)
Probleem:
Machines op mijn netwerk die ik nu wil gaan backuppen:
  • 1x Windows 10 Desktop (gaat waarschijnlijk verkocht worden als de server draaiende is)
  • 2x Windows 10 Laptops (via 1Gbit/s ethernet)
  • 2x Android 7.0+ Telefoons (optioneel)
  • 2x Android 7.0+ Tablets (optioneel)
Mijn uiteindelijke voorkeur zou uitgaan naar een situatie waar ik de minste storage hoef te kopen (dus iets van incrementele backups), en waarbij ik ook als een windows device helemaal op zijn gat gaat (schijf stuk oid) ik door iets van een image ofzo de machine weer terug kan rollen naar een backup versie (niet alleen de documenten). I'll settle for something less als dat niet mogelijk is.

Mogelijke oplossingen:
Ik moet sowieso nieuwe schijven kopen. Ik heb op dit moment iets van 5TB aan data die ik wil migreren van de Windows 10 desktop naar de "nieuwe server" waar het hier dus om gaat. Mijn eerste probleem is dus: koop ik bijvoorbeeld 2x 8TB HGST NAS schijven en zet ik die in RAID 1, of koop ik 4x 4TB HGST NAS schijven en zet ik die in RAID 10?

De oplossingen qua hardware:
  1. Een ander OS op de nieuwe i5-doos waarin ik dingen in docks/vm's draai.
  2. Een goedkope losse NAS puur voor backups.
  3. Binnen Windows 10 Pro die op de nieuwe machine draait de backup functionaliteit werkend krijgen.
Voor optie 1 zie ik een paar mogelijkheden:
  1. Freenas
  2. ESXi
  3. Windows Server?
Maar ik zie tegen deze optie op omdat het heel erg veel tijd en moeite gaat kosten om dat op te zetten, en de hele situatie onnodig ingewikkeld maakt. Voordeel is dan wel dat migreren ed makkelijker wordt omdat alles in docks draait. Hier bestaat nog steeds het probleem dat ik moet besluiten wat ik doe qua RAID.

Voor optie 2 zie ik deze mogelijkheden:
  1. 2-bay vs 4-bay (dus afhankelijk van welke RAID)
  2. QNAP vs Synology
De echte vraag is hier: is wat ik wil qua backup mogelijkheden wel mogelijk op deze NAS apparaten (qua software), want ik heb daar nog geen 1st hand ervaring mee.

Voor optie 3 (aka de "laten we verder beunen" oplossing):
Ik heb geen idee of/hoe ik schijven een beetje netjes in RAID krijg onder Windows. Ik wil het eigenlijk niet met de HW RAID van het moederboard doen, omdat ik daar geen goede eerdere ervaring mee heb (RAID's die ineens kwijt zijn/niet worden herkent, die je dan niet meer makkelijk kunt laten oppakken/rebuilden. Als je moederboard stuk is kun je zwaaien naar je data, etc). Dan is daar nog het probleem of ik dergelijke manier van backuppen een beetje makkelijk en degelijk werkend ga kunnen krijgen onder windows.

De bottomline:
Ik zit een beetje in een bomen-bos verhaal vast. Ik zou het kunnen waarderen als wat mede-tweakers die hier meer ervaring mee hebben met me mee zouden willen denken.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je hebt nu 5TB aan data (welke niet zal krimpen in de toekomst); zou proberen zo min mogelijk HDD's te gebruiken. Ga dus voor 8TB of 10TB HDD's en breid dat later eventueel uit. Nu al 4HDD's nemen maakt eventueel upgraden in de toekomst duur (kom je op >4 bay modellen of uitbreidings units).

Raid 10 zou ik niet zo snel draaien, je hebt zo wel erg veel verlies qua ruimte. Een backup van je data heb je alsnog niet; bij diefstal of b.v. bliksem inslag ben je alsnog alle data kwijt. Kortom maak altijd een backup van je (belangrijke)data, raid is geen backup!.

Ken de Synology modellen beter, pricewatch: Synology DiskStation DS918+ zou een leuke zijn voor jou gebruik. Kunt de benodigde pakketen in Docker of direct op de NAS draaien. Serva is een ftp tool volgens mij?, dat zit gewoon in de NAS af fabriek.

Telefoon/Tablets bestaan apps voor om bestanden te benaderen en syncen (foto's o.a.).

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 03-06-2018 20:01 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Voor optie 1 zou je ook Openmediavault eens kunnen bekijken. Hoeft niet veel tijd te kosten om het op te zetten. Een oude PC gebruiken als NAS kost wel wat meer stroom dan een 'echte' NAS.

Betreffende optie 2: QNAP heb ik enkele jaren gehad, maar kreeg daar steeds meer problemen mee. Met name de user-interface werd steeds logger en trager en werd op mijn simpele QNAP vrijwel onbruikbaar.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• markheloking
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
JukeboxBill schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:51:
Voor optie 1 zou je ook Openmediavault eens kunnen bekijken. Hoeft niet veel tijd te kosten om het op te zetten. Een oude PC gebruiken als NAS kost wel wat meer stroom dan een 'echte' NAS.
Ik betaal een vaste huurprijs inclusief stroom, dus stroomverbruik is voor mij geen factor. Openmediavault ken ik niet, daar ga ik zeker even naar kijken. Ik vind "opzet tijd" geen heel groot probleem, als ik maar zeker weet dat ik "at the end of the day" een totaal situatie heb die wel volledig werkt naar wat ik ermee wil. Het probleem zou eventueel zijn dat de complete oplossing zo complex is, dat ik er later niet meer makkelijk aan kan servicen zonder alles weer opnieuw op te moeten zetten (wat dan dus wéér zoveel tijd kost).
Tortelli schreef op zondag 3 juni 2018 @ 19:57:
Je hebt nu 5TB aan data (welke niet zal krimpen in de toekomst); zou proberen zo min mogelijk HDD's te gebruiken. Ga dus voor 8TB of 10TB HDD's en breid dat later eventueel uit. Nu al 4HDD's nemen maakt eventueel upgraden in de toekomst duur (kom je op >4 bay modellen of uitbreidings units).
Maar dan zeg je dus pak 3 schijven in RAID 5? Ik was inderdaad 6TB of 8TB schijven aan het overwegen. Mijn oog viel in eerste instantie op 6TB omdat mijn data momenteel niet echt meer groeit, en ik als "arme student" uiteindelijk gewoon wil gaan voor de meest economische oplossing.
Raid 10 zou ik niet zo snel draaien, je hebt zo wel erg veel verlies qua ruimte. Een backup van je data heb je alsnog niet; bij diefstal of b.v. bliksem inslag ben je alsnog alle data kwijt. Kortom maak altijd een backup van je (belangrijke)data, raid is geen backup!.
Ik zou ook geen RAID 10 doen als backup oplossing, maar eerder om te zorgen dat ik geen gezeik heb bij het uitvallen van schijven (en een betere netwerk performance, alhoewel het mij dan voornamelijk om sequentiële performance gaat). Dit is data die ik alleen maar op een enkele backup wil hebben staan met minimale availability garantie. Alle belangrijke data (documenten etc) heb ik nu op minimaal 2 apparaten en een cloudservice staan (dropbox pro).
Ken de Synology modellen beter, pricewatch: Synology DiskStation DS918+ zou een leuke zijn voor jou gebruik. Kunt de benodigde pakketen in Docker of direct op de NAS draaien. Serva is een ftp tool volgens mij?, dat zit gewoon in de NAS af fabriek.
Leuke bak opzich, maar wat is (naast DSM) het voordeel daarvan ten opzichte van de i5 machine die ik hier al voor nop heb staan? Betere cpu, meer (mogelijkheid tot) werkgeheugen, kan er iets van 8 schijven in kwijt... Dan zou ik effectief €550 betalen voor de DSM software, das me wel een beetje duur (dan kan ik beter zelf FreeNas gaan draaien oid).
Serva is een service die dmv onder andere TFTP en nog wat protocols een eenvoudige PXE server omgeving draait voor me zodat ik verschillende distributies en installers kan booten vanaf het netwerk. Must have voor werk, nice to have voor de hobby/leuk. Ik denk niet dat ik de tijd wil investeren om alles wat ik nu draaiende heb en gebruik over PXE zelf met de hand te moeten gaan opzetten op een linux dock.
Telefoon/Tablets bestaan apps voor om bestanden te benaderen en syncen (foto's o.a.).
Voorbeelden? Ik kom veel zooi tegen, en ben op zoek naar iets wat past in een toffe centrale oplossing.

Super bedankt voor de reacties!