Huidige situatie:
Ik heb nu thuis een oude desktop draaien als make-do homeserver:
Machines op mijn netwerk die ik nu wil gaan backuppen:
Mogelijke oplossingen:
Ik moet sowieso nieuwe schijven kopen. Ik heb op dit moment iets van 5TB aan data die ik wil migreren van de Windows 10 desktop naar de "nieuwe server" waar het hier dus om gaat. Mijn eerste probleem is dus: koop ik bijvoorbeeld 2x 8TB HGST NAS schijven en zet ik die in RAID 1, of koop ik 4x 4TB HGST NAS schijven en zet ik die in RAID 10?
De oplossingen qua hardware:
Voor optie 2 zie ik deze mogelijkheden:
Voor optie 3 (aka de "laten we verder beunen" oplossing):
Ik heb geen idee of/hoe ik schijven een beetje netjes in RAID krijg onder Windows. Ik wil het eigenlijk niet met de HW RAID van het moederboard doen, omdat ik daar geen goede eerdere ervaring mee heb (RAID's die ineens kwijt zijn/niet worden herkent, die je dan niet meer makkelijk kunt laten oppakken/rebuilden. Als je moederboard stuk is kun je zwaaien naar je data, etc). Dan is daar nog het probleem of ik dergelijke manier van backuppen een beetje makkelijk en degelijk werkend ga kunnen krijgen onder windows.
De bottomline:
Ik zit een beetje in een bomen-bos verhaal vast. Ik zou het kunnen waarderen als wat mede-tweakers die hier meer ervaring mee hebben met me mee zouden willen denken.
Ik heb nu thuis een oude desktop draaien als make-do homeserver:
- Athlon 64 x2 4400+
- 4GB RAM
- 1x 2TB HDD
- 1x 128GB SSD (OS)
- Windows 7 Pro
- i5-2500
- 8GB RAM
- 1x 500GB HDD + de oude HDD die ik overzet
- 1x 128GB SSD (OS)
- Windows 10 Pro
- Serva (Kan alleen op Windows helaas)
- Sickrage
- Serviio
- Sabnzbd+
- Spotweb
- SMB fileshares
- Eigen software pakket voor home automation die draait op apache/sql
- Wat python scripts
- Teamviewer (zodat ik er remote bij kan)
Machines op mijn netwerk die ik nu wil gaan backuppen:
- 1x Windows 10 Desktop (gaat waarschijnlijk verkocht worden als de server draaiende is)
- 2x Windows 10 Laptops (via 1Gbit/s ethernet)
- 2x Android 7.0+ Telefoons (optioneel)
- 2x Android 7.0+ Tablets (optioneel)
Mogelijke oplossingen:
Ik moet sowieso nieuwe schijven kopen. Ik heb op dit moment iets van 5TB aan data die ik wil migreren van de Windows 10 desktop naar de "nieuwe server" waar het hier dus om gaat. Mijn eerste probleem is dus: koop ik bijvoorbeeld 2x 8TB HGST NAS schijven en zet ik die in RAID 1, of koop ik 4x 4TB HGST NAS schijven en zet ik die in RAID 10?
De oplossingen qua hardware:
- Een ander OS op de nieuwe i5-doos waarin ik dingen in docks/vm's draai.
- Een goedkope losse NAS puur voor backups.
- Binnen Windows 10 Pro die op de nieuwe machine draait de backup functionaliteit werkend krijgen.
- Freenas
- ESXi
- Windows Server?
Voor optie 2 zie ik deze mogelijkheden:
- 2-bay vs 4-bay (dus afhankelijk van welke RAID)
- QNAP vs Synology
Voor optie 3 (aka de "laten we verder beunen" oplossing):
Ik heb geen idee of/hoe ik schijven een beetje netjes in RAID krijg onder Windows. Ik wil het eigenlijk niet met de HW RAID van het moederboard doen, omdat ik daar geen goede eerdere ervaring mee heb (RAID's die ineens kwijt zijn/niet worden herkent, die je dan niet meer makkelijk kunt laten oppakken/rebuilden. Als je moederboard stuk is kun je zwaaien naar je data, etc). Dan is daar nog het probleem of ik dergelijke manier van backuppen een beetje makkelijk en degelijk werkend ga kunnen krijgen onder windows.
De bottomline:
Ik zit een beetje in een bomen-bos verhaal vast. Ik zou het kunnen waarderen als wat mede-tweakers die hier meer ervaring mee hebben met me mee zouden willen denken.