Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik ben op zoek naar nieuwe camera. Na bezoek foto speciaal zaak en internet reviews kom ik tot twee keuzes.

Olympus OM-D E-M10 Mark III en de Panasonic DC-GX9

Beiden voelen goed in de hand en doen wat ik zou willen (landschap/natuur foto's tijdens mijn reizen, portret / dieren en casual kiekjes.

Ik maak nauwelijks gebruik van de automaat (heb nu een spiegel reflex maar die is te zwaar voor mijn handen geworden helaas ) en filmen doe ik ook zelden. Ik gebruik nu vaak mijn 50 mm lens en mijn 18-270 lens . Dus qua lenzen zit ik ook nog beetje in dubio wat of hoe..

Bij de Panasonic zit de 12-60 (die erg goed uit reviews komt en die ik sowieso wil hebben) en de andere lens Panasonic Lumix G Vario 14-140mm is misschien handig om erbij te hebben.. (twijfel).

Bij de Olympus heb je deze set 14-42mm f/3.5-5.6 II R + 40-150mm f/4.0-5.6 R

Ik twijfel omdat de autofocus bij bewegende objecten de Olympus matig lijkt te presteren (en dat is lastig te proberen in de winkel) , ook in reviews komt dit vaak naar voren . Toch heeft de camera meer scherpstelpunten.

De verkoper was erg Olympus fan dus ging voor die Olympus ;-)

Wat is jullie advies/ervaring.

Beste antwoord (via houtwurm op 06-06-2018 12:52)

• Valerossi0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
Misschien naar de extras kijken.
Naar mijn beleving heeft de Olympus mooie voorinstellingen voor avond en nachtfotografie.
En de Panasonic focus stacking, 4K photo en post focus.
Zelf heb ik een maand of 4 geleden een g80 gekocht bij de Kamera Express met een goede actie.
Zelf twijfelde ik toen tussen de g80 en de em10 III.
Ze probeerde mij ook constant de Olympus aan te smeren, terwijl voor toen hetzelfde bedrag de g80 toch meer in huis had, incl weather sealing en een betere kittens.
De em10 III lag bij mij totaal niet fijn in de hand. De nieuwe menu structuur is wel fijn, al klagen de mark II bezitters over een hoop manuele opties die achterwege gelaten zijn.
Eigenlijk zou je met beide een daagje op pad moeten kunnen :)
Suc6 met de keuze .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mack82
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 23:19
Ik zit precies naar hetzelfde te kijken. Ik was echter nog naar een derde aan het kijken. Een fujifilm xt-20 ( ivm de grotere sensor) ik was vamiddag even bij kamera-express en daar waren ze erg fan van olympus, en bij cooblue vonden ze de panasonic weer beter.......pffffff, ik weet het ook nog steeds niet. Eens kijken of dit topic mij wat meer duidelijkheid gaat geven.

Ik heb ook mijn spiegelreflex weg gedaan vanwege het gewicht en formaat, wil nu over naar een goede systeemcamera die niet gelijk de hoofdprijs kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
Mack82 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:23:
Ik zit precies naar hetzelfde te kijken. Ik was echter nog naar een derde aan het kijken. Een fujifilm xt-20 ( ivm de grotere sensor) ik was vamiddag even bij kamera-express en daar waren ze erg fan van olympus, en bij cooblue vonden ze de panasonic weer beter.......pffffff, ik weet het ook nog steeds niet. Eens kijken of dit topic mij wat meer duidelijkheid gaat geven.

Ik heb ook mijn spiegelreflex weg gedaan vanwege het gewicht en formaat, wil nu over naar een goede systeemcamera die niet gelijk de hoofdprijs kost.
Die Fuji heb ik ook in mijn handen gehad maar kon ik niet gecharmeerd van raken.. Was het allemaal net niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Laat me beginnen met het feit dat de Panasonic en Olympus lenzen volledig uitwisselbaar zijn. Ze werken allebei op beide camera's. Dus dat hoeft geen beperkende/bepalende factor te zijn. Hoop toch dat de verkoper dat ook uitgelegd heeft. Zijn namelijk allebei Micro Four Thirds camera's met dezelfde mount.

Vind het trouwens wel beetje appels met peren vergelijken hoor. De ene camera is zowat twee keer zo duur en dan mag je ook wel verwachten dat ie stuk beter is. Denk dat je bij Panasonic eerder naar de GX80 zou moeten kijken. Komt meer in de buurt van, maar is nog steeds beter dan, de E-M10.

Die GX9 vind ik zelf overpriced en ik haat de naam omdat die suggereert dat het de opvolger van de GX8 is, wat dit dus overduidelijk niet is. De GX9 en GX80 ontlopen elkaar niet zo veel dus ik zou daar zeker ook eens naar kijken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
sys64738 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:32:
Laat me beginnen met het feit dat de Panasonic en Olympus lenzen volledig uitwisselbaar zijn. Ze werken allebei op beide camera's. Dus dat hoeft geen beperkende/bepalende factor te zijn. Hoop toch dat de verkoper dat ook uitgelegd heeft. Zijn namelijk allebei Micro Four Thirds camera's met dezelfde mount.

Vind het trouwens wel beetje appels met peren vergelijken hoor. De ene camera is zowat twee keer zo duur en dan mag je ook wel verwachten dat ie stuk beter is. Denk dat je bij Panasonic eerder naar de GX80 zou moeten kijken. Komt meer in de buurt van, maar is nog steeds beter dan, de E-M10.

Die GX9 vind ik zelf overpriced en ik haat de naam omdat die suggereert dat het de opvolger van de GX8 is, wat dit dus overduidelijk niet is. De GX9 en GX80 ontlopen elkaar niet zo veel dus ik zou daar zeker ook eens naar kijken.
Ja dat de lenzen uitwisselbaar zijn heeft hij idd verteld. Qua prijs heb ik niet zo naar gekeken moet ik eerlijk bekennen ..

). De verkoper was lyrisch over die Olympus.

Ik vond hem niet bijster snel en ik vond bijv. de grip niet fijn (moet ik aparte grip bijkomen, hij was vrij klein ). De GX80 heb ik niet zo bekeken, ga ik doen.

. Op de site DPrevieuw en cameradecision kwam er ook niet echt uit welke nu significant beter was. Ben al blij dat ik de keuze wat beperkt had ;-) .

Mijn budget is rond de 1000 euro overigens.

Bedankt voor je antwoord, ik ga die GX80 maar weer eens bekijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Valerossi0
Misschien naar de extras kijken.
Naar mijn beleving heeft de Olympus mooie voorinstellingen voor avond en nachtfotografie.
En de Panasonic focus stacking, 4K photo en post focus.
Zelf heb ik een maand of 4 geleden een g80 gekocht bij de Kamera Express met een goede actie.
Zelf twijfelde ik toen tussen de g80 en de em10 III.
Ze probeerde mij ook constant de Olympus aan te smeren, terwijl voor toen hetzelfde bedrag de g80 toch meer in huis had, incl weather sealing en een betere kittens.
De em10 III lag bij mij totaal niet fijn in de hand. De nieuwe menu structuur is wel fijn, al klagen de mark II bezitters over een hoop manuele opties die achterwege gelaten zijn.
Eigenlijk zou je met beide een daagje op pad moeten kunnen :)
Suc6 met de keuze .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 15:35
Ik stond voor dezelfde keuze en heb de GX80 gekozen, inclusief de onvolprezen 14-140 kitlens. Ik vond de draaiwieltjes bovenop de EM10 te dicht op elkaar om lekker mee te werken, het simpele uiterlijk van de GX80 sprak me meer aan dan de retro-look van de EM10.

Wel heb ik vaker gehoord dat mensen bij Olympus de JPG direct uit de camera aansprekender vinden dan bij Panasonic, met iets meer nadrukkelijke kleuren. Ik werk liever vanaf de raw files en dan heb je dat zelf in de hand, dus dat was voor mij geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gjeest
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:46
Verkopers zijn vaak enthousiast over Olympus vanwege de goede condities die Olympus biedt aan retailers. Er zullen ongetwijfeld verkopers zijn die hier minder naar kijken en iets zoeken wat het beste voor de klant is, maar wanneer de cameras veel overeenkomsten hebben zal de Olympus hoogstwaarschijnlijk meer worden aangeprezen. In ieder geval iets waar ik rekening mee zou houden. Maar zoals eerder aangegeven is het in dit geval appels met peren vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houtwurm
gister nog even naar de winkel geweest.. De Olympus valt def. af.. ik heb er mee mogen spelen .. maar wieltjes niet fijn, menu structuur vind ik niet fijn en de grip idem. En inderdaad bij bewegende dingen matige autofocus. Over het geheel niet fijn dus. En dat hij dan goedkoper is , was voor mij geen factor..

De G80 / GX9 zijn beide serieuze keuzes voor mij..

Prijstechnisch wil ik wel tot 1500 gaan.. Zit qua lens nog te denken aan 25mm pana leica 1.4, die werd mij aangeraden in de winkel samen met de 14-140.

Ik schiet ook meestal in RAW, zeker bij mijn landschap/natuur/dieren. Als ik casual kiekjes maak JPG maar die kan ik altijd nog nabewerken indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:48
De beeldhoen van een 25mm op FT voor binnen vind ik persoonlijk aan de krappe kant. Zelf lang met een 35mm prime op APS-C geschoten en binnen was ik vaak aan het vechten om er genoeg op te krijgen. Dus voor binnen zou ik een prime pakken met een kleinere brandpuntafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
MRIdev schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:05:
De beeldhoen van een 25mm op FT voor binnen vind ik persoonlijk aan de krappe kant. Zelf lang met een 35mm prime op APS-C geschoten en binnen was ik vaak aan het vechten om er genoeg op te krijgen. Dus voor binnen zou ik een prime pakken met een kleinere brandpuntafstand.
welke lens zou je me dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
een 25mm lens op MFT is wijder dan een 50mm op APS-C en vergelijkbaar met een 50mm op full frame. Dus als je met je 50mm tot nu toe tevreden was dan is die 25mm nog niet zo gek.

Ik geloof dat er ook goede alternatieven zijn rond de 17mm wat je ook een mooie hoek geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:48
@houtwurm zelf zit ik niet zo in de MFT lenzen en ik had je OP niet meer goed voor ogen en had uit het oog verloren dat je al een 50mm gebruikt. Op welk beeldformaat gebruik je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
MRIdev schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:14:
@houtwurm zelf zit ik niet zo in de MFT lenzen en ik had je OP niet meer goed voor ogen en had uit het oog verloren dat je al een 50mm gebruikt. Op welk beeldformaat gebruik je die?
die gebruikte ik op mijn Nikon D5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb zelf de em10 mkII en die heeft weldegelijk focus stacking en persoonlijk vind ik de wieltjes bovenop erg fijn. Ik was in het begin een beetje huiverig, maar ik raakte er snel aan gewend.
Ik kan er wel inkomen dat de grip niet zo fijn is. Ik heb al gekeken naar extra grips, maar zijn prijzig en bieden geen extra accu oid.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
DirtyBird schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:23:
Ik heb zelf de em10 mkII en die heeft weldegelijk focus stacking en persoonlijk vind ik de wieltjes bovenop erg fijn. Ik was in het begin een beetje huiverig, maar ik raakte er snel aan gewend.
Ik kan er wel inkomen dat de grip niet zo fijn is. Ik heb al gekeken naar extra grips, maar zijn prijzig en bieden geen extra accu oid.
Het is uiteraard ook zeer persoonlijk. Ik vond hem gewoon niet lekker in de hand liggen ook niet met grip. Focus stacking is niet wat mij over de streep zou trekken.. ik gebruik het niet iig. Ik heb niet alle " gadgets" van de camera bekeken. Ik heb puur gekeken naar wat ik er mee wil doen en daar kwam de Panasonic gewoon beter uit .
Het slechtere autofocus met bewegende dingen vond ik echt tegenvallen bij de Olympus .. En de wieltjes zitten vrij dicht bij elkaar en ik vond het niet prettig, panasonic heeft ook wieltjes bovenop maar die voelen wel anders. De grip bij de panasonic is ook zonder accu.

anyway, persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Je zou ook eens naar een Sony A7 II met 28-70mm kunnen kijken. Een fullframe systeemcamera voor circa €1450,-.

Nu ik je eerste post lees over gewicht etc. Is een goede travelzoom niet iets voor je? Het is natuurlijk geen spiegelreflex maar je hebt ook al camera's met een 1 inch sensor zoals bijvoorbeeld de Panasonic TZ200. Veel zoombereik (24-360mm/35mm equivalent) in een compacte camera. Je levert dan wel wat in op lichtsterkte en bokeh met een diafragma van f/3.3-8. Pluspunt is dan wel weer dat hij in 4K filmt.

Nu zijn deze twee wel redelijke uitersten van elkaar besef ik net. :P

[ Voor 68% gewijzigd door sjaool op 07-06-2018 08:35 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
spam spam spam

edit: nomad

[ Voor 93% gewijzigd door Nomad op 07-06-2018 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

houtwurm schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:08:
[...]

die gebruikte ik op mijn Nikon D5000
50mm op een D5000 is 75mm Full Frame. Als je naar een soort vergelijkbare lens op zoek bent is de Olympus 45mm F1.8 echt een geweldige lens (zeker als je ook naar de prijs kijkt).

Ik gebruik hem niet heel vaak maar ga hem absoluut niet weg doen... weet zeker dat ik daar spijt van zou krijgen.

De 20mm F1.7 van Panasonic is ook een aanrader. Heerlijk klein en scherp. Autofocus is rete-traag maar het is toch geen action lens. Perfect voor straat, portretten en ander onopvallend werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
sjaool schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:26:
Je zou ook eens naar een Sony A7 II met 28-70mm kunnen kijken. Een fullframe systeemcamera voor circa €1450,-.

Nu ik je eerste post lees over gewicht etc. Is een goede travelzoom niet iets voor je? Het is natuurlijk geen spiegelreflex maar je hebt ook al camera's met een 1 inch sensor zoals bijvoorbeeld de Panasonic TZ200. Veel zoombereik (24-360mm/35mm equivalent) in een compacte camera. Je levert dan wel wat in op lichtsterkte en bokeh met een diafragma van f/3.3-8. Pluspunt is dan wel weer dat hij in 4K filmt.

Nu zijn deze twee wel redelijke uitersten van elkaar besef ik net. :P
daar heb ik idd naar gekeken hoor naar de Panasonic Lumix DMC-FZ2000 , maar deze is vrij zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

houtwurm schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:42:
[...]

daar heb ik idd naar gekeken hoor naar de Panasonic Lumix DMC-FZ2000 , maar deze is vrij zwaar.
Klopt, de FZ2000 is dan ook een bridge camera van bijna 1kg. De TZ200 is 340gr en heeft ook een 1 inch sensor net als de FZ2000. De TZ200 is een stuk compacter en heeft zelfs een live view zoeker van 2.3 megapixel. De FZ2000 heeft 20x optische zoom en de TZ200 15x.

Frank Wandelt heeft een review van de TZ200.

In ieder geval succes met de "keuzestress". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
sjaool schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Klopt, de FZ2000 is dan ook een bridge camera van bijna 1kg. De TZ200 is 340gr en heeft ook een 1 inch sensor net als de FZ2000. De TZ200 is een stuk compacter en heeft zelfs een live view zoeker van 2.3 megapixel. De FZ2000 heeft 20x optische zoom en de TZ200 15x.

Frank Wandelt heeft een review van de TZ200.

In ieder geval succes met de "keuzestress". ;)
luxe probleem niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

@houtwurm Absoluut. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valerossi0
houtwurm schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:53:
gister nog even naar de winkel geweest.. De Olympus valt def. af.. ik heb er mee mogen spelen .. maar wieltjes niet fijn, menu structuur vind ik niet fijn en de grip idem. En inderdaad bij bewegende dingen matige autofocus. Over het geheel niet fijn dus. En dat hij dan goedkoper is , was voor mij geen factor..

De G80 / GX9 zijn beide serieuze keuzes voor mij..

Prijstechnisch wil ik wel tot 1500 gaan.. Zit qua lens nog te denken aan 25mm pana leica 1.4, die werd mij aangeraden in de winkel samen met de 14-140.

Ik schiet ook meestal in RAW, zeker bij mijn landschap/natuur/dieren. Als ik casual kiekjes maak JPG maar die kan ik altijd nog nabewerken indien nodig.
Ik heb sinds een paar weken ook handen weten te leggen op een 14-140 lens op Mp in zeeeer goede staat.
Ze komen regelmatig voorbij, en gaan dan meestal voor een bedrag tussen 225-275 weg.
Scheelt heel wat knaken.

Het grappige is dat een de meeste reviews Panasonic redelijk gebasht word op de jpeg kwaliteit.
Moet je eens naar thecamerastoretv op YouTube gaan. Great jpeg shootout. Komt Panasonic op de 3 plek, gekozen door profs. Vooral op landschap scoorde die hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
Valerossi0 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:52:
[...]

Ik heb sinds een paar weken ook handen weten te leggen op een 14-140 lens op Mp in zeeeer goede staat.
Ze komen regelmatig voorbij, en gaan dan meestal voor een bedrag tussen 225-275 weg.
Scheelt heel wat knaken.

Het grappige is dat een de meeste reviews Panasonic redelijk gebasht word op de jpeg kwaliteit.
Moet je eens naar thecamerastoretv op YouTube gaan. Great jpeg shootout. Komt Panasonic op de 3 plek, gekozen door profs. Vooral op landschap scoorde die hoog.
ik haal mijn info van cameradecision , dp review en frankwandelt.. En die zijn eigenlijk allemaal zeer positief Natuurlijk zijn er nog betere maar die komen ook met een ander prijskaartje.. En ik heb mijn budget al opgetrokken ;-).. kan niet aan de gang blijven.. alhoewel... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
en nog steeds niets gekocht Inmiddels wel mijn d5000 en lenzen kwijt kunnen raken voor mooie prijs, dus leuke aanbetaling ;-)

Ik hang wat op de grip van de GX9 merk ik, die van de FZ2000 is fijner (maar toestel is ook groter en daarmee ook wat aan de zware kant). En de G80.. tja..ook mooi.. kortom.. twijfel alom.. Net weekje op vakantie geweest en mijn Nikon J3 meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:54
houtwurm schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:05:
en nog steeds niets gekocht Inmiddels wel mijn d5000 en lenzen kwijt kunnen raken voor mooie prijs, dus leuke aanbetaling ;-)
Is de Olympus definitief uit beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
Layumi schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:04:
[...]

Is de Olympus definitief uit beeld?
ja.. die is afgevallen..

Ik heb vandaag de Sony RX10IV vastgehouden.. boven budget.. maar wauw.. ook fijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 10-09 07:07
In sat geval, gewoon, omdat het kan, al eens een Sony A6000/A6300 in de hand gehad? Ik zie alleen heel wat MFT langskomen, maar een APS-C heeft ook zo zijn voordelen. De A6000 is iig nog een prima allrounder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houtwurm
GENETX schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:53:
In sat geval, gewoon, omdat het kan, al eens een Sony A6000/A6300 in de hand gehad? Ik zie alleen heel wat MFT langskomen, maar een APS-C heeft ook zo zijn voordelen. De A6000 is iig nog een prima allrounder.
Uhm.. nee.. die lag er niet op dat moment..

Ik ga deze ook maar eens bekijken..

argh !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

GENETX schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:53:
Voordeel van de a6000 is de zeer snelle AF en het compacte design.

Nadeel is m.i. de prijs voor lens-upgrades.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De A6000 wordt (imho) genekt door het gebrek aan (goede) APS-C lenzen voor dit platform. Bij MFT heb je veel meer keuze aan native lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Heel jammer dat er (nog) geen third-party aanbod is behalve wat primes inderdaad. Tamron is nu aan de weg aan het timmeren met de eerste relatief betaalbare goede zoomlens voor fullframe Sony, nu nog APS-C!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 10-09 07:07
Dat is absoluut jammer, maar een Sigma MC-11 kan ook een interessante investering zijn om wat Canon mount glas op de kop te tikken, al maakt dat het systeem weer een stuk minder compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
wederom een tripje gedaan.. Sony A6500 vastgehouden.. Mooi toestel maar idd.. niet veelzijdig in lens keuzes.. En ik blijf toch erg gecharmeerd van de Panasonics

De GX9 en de GX 8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
Nou.. even een update :) na vele bezoekjes aan de camera winkel Reviews lezen. YouTube afstruinen en internet afstruinen heb ik vandaag mijn camera gekocht .... het is geworden ... tromgeroffel :-).

Een Sony RX10IV

Ik ben er erg blij mee :).

Iedereen bedankt voor de input !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houtwurm
Misschien even een toelichting waarom .

Gewicht..Panasonic met gewenste en lens en grip was 115gram lichter dan de sony
Lenzen ..als ik heel goed ga nadenken over wat ik zoals doe qua fotografie; dan heb ik zomaar 3 lenzen nodig.. tel dat bij de body op.... net zo duur of duurder dan de Sony. Per lens die ik wilde aanschaffen voor erbij zat ik zomaar op 5/600 euro. Dus.. 1199 voor body + 14-140 en nog 2 andere lenzen a 600 p stuk .. is zelfs iets duurder (ik fotografeer te veel om te zeggen ik start met 1 lens..)
Ik heb de Sony een dag mogen lenen (tegen fikse borg).. en ik was erg onder de indruk ! Snelheid, foto’s.. wauw. En heel belangrijk.. ik vond de grip fijn voelen. En die pana werd met grip ook niet fijn in de hand.. Gewicht is iig lichter dan mijn Nikon met tamron.. en echt heel veel lichter kom ik niet uit als ik iets met kwaliteit wil..

Budget ben ik dus overheen gegaan maar ik weet zeker dat ik een goede keus gemaakt heb..
Pagina: 1