[op vakantie naar China] Privacy?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10 16:25

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Binnenkort ga ik naar China op vakantie, gewoon ff paar weken, nothing fancy. Maar ik ben wel benieuwd hoe je als privacy-bewuste Tweaker hiermee om kan gaan. De welbekende Great Firewall of China zorgt ervoor dat ik hier wel even over na wil denken.

Punten waar ik mee zit:
  • Ga ik tijdens mijn vakantie gewoon niet zonder WhatsApp contact houden met het thuisfront? (ik heb eigenlijk weinig zin om een VPN abonnementje te gaan nemen, maar overweeg het wel)
  • Moet ik wel mijn Gmail checken als ik daar ben of is mijn Google account dan gelijk compromised?
  • Moet ik uberhaupt mijn Android telefoon wel meenemen? (ik gebruik 'm vooral voor foto's, ben niet zo digi-verslaafd dat ik nu.nl elke dag moet checken ofzo... zou dus permanente vliegtuigstand kunnen overwegen?)
Ben ik paranoia of zijn er mensen met concrete tips? :P

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
Je bent een beetje paranoïde :P
Vooral dat je bang bent voor je privacy in China, maar de rest van het jaar wel whatsapp en gmail gebruikt.

China is vooral fan van het beperken van informatie. Lees je maar even in wat je daar wel en niet mag op het internet.
Zo zijn VPN's bijvoorbeeld verboden. nieuws: Chinees verbod op gebruik vpn-diensten gaat in

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

VPN abo gaat niet helpen. De bekende zijn geblokkeerde (om het eigen volk te stoppen). Eigen vpn server op eigen poorten maakt meer kans.

Ga er ‘gewoon’ van uit dat men kan meekijken. Whatsapp: niet. Ouderwets bellen/sms a €€ of tijdelijk een andere chat app zoals Wechat gebruiken waarbij je weet dat “ze” mee lezen.

Wachtwoorden voor en na de reis aanpassen. Per dienst vooraf vragen of die het gaat doen.

Overdeven paranoïde-modus: als je interessant genoeg bent dan wordt er tijdens controle door de douane wel wat malware geïnstalleerd op je smartphone dus wil je die thuislaten. Oud toestel leeg meenemen en na afloop recyclen :P https://www.volkskrant.nl...iran-en-turkije~bdae6b8e/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Inderdaad neem geen of een lege telefoon mee.
Weet je ook zeker dat Facebook/Google/Whatsapp niet elke minuut naar huis probeert te bellen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
Als je wilt whatsappen en Gmail wilt gebruiken kan dat gewoon, ook zonder VPN. Je hebt gewoon een andere simkaart nodig, bijvoorbeeld een goedkope Thaise sim. Die werkt prima in China met een bundeltje van een tientje, en dan kun je onbeperkt gebruik maken van bovengenoemde diensten.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

"Je bent een beetje paranoïde" misschien wel maar wij weten niet voor baan hij heeft in het dagelijks leven :)

Het is algemeen bekend dat als men interesse heeft er inderdaad met je hardware gerommeld kan worden.
Persoonlijk zou ik geen apparatuur meenemen die je thuis gebruikt of accounts/credentials bevat. Gewoon wegwerp accounts maken voor e-mail en IM welke je tijdens de reis gebruikt.

Eventueel op een cloud of web-based email / prive vpn een versleutelde kopie van belangrijke documenten zetten just in case.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duikboot9
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-05-2021
Dit jaar feb. nog geweest in China :9 This will do the job https://airvpn.org/ Veel plezier. Alle google producten werken daar voor geen meter...Als ze uberhaupt gaan werken. Daarom is een vpn zonders logs e.d. wel zo handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

jurroen

Security en privacy geek

duikboot9 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:32:
Dit jaar feb. nog geweest in China :9 This will do the job https://airvpn.org/ Veel plezier. Alle google producten werken daar voor geen meter...Als ze uberhaupt gaan werken. Daarom is een vpn zonders logs e.d. wel zo handig...
Dat het toen werkte, is totaal geen garantie voor het heden. De grote vuurmuur van de rode republiek zit erg ingenieus in elkaar:
https://media.ccc.de/v/32...den_circumvention_servers

Vooral dat deel van standaard toestaan, daarna port knocken, protocolletje porren, etc. Doet dus veel meer dan wat IPs/netblocks en poorten blokkeren :9

Ontopic: ik zou hier bij de plaatselijke telefoonboer een tweedehands Android kopen voor enkele tientjes, zelf een VPN server in elkaar prakken en het profiel "ergens" uploaden. Combinatie van TLS auth en login maakt het wat minder... Een ding. Telefoon verder ongemoeid laten (of hooguit OpenVPN app erop), eenmaal gearriveerd in China dat profiel downloaden en je ding doen.

Voordeel: mocht er bij de grens wat mee gedaan worden, weet je dat en kun je altijd nog een keuze maken. Als dat gebeurt met je dagelijkse telefoon met alle data erop, kan het een "achteraf roepen" worden.

Dit gaat misschien wat ver - maar geen idee wat je doet qua job, hoe je threat model eruit ziet, etc.

[ Voor 32% gewijzigd door jurroen op 09-06-2018 21:00 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Usb stick met Tails mee en via Tor browsen werkte voor mij prima. Kon alle Google diensten gebruiken, Facebook, etc., alleen whatsapp niet.

Laptop en telefoon leeg meenemen.

Mijn laptop werd door geplozen bij de douane en de iPhone van mijn collega ook.

Eng land, ik heb daar ivm mijn werk (op bijzondere plekken mogen zien hoe mensen onder controle gehouden worden.

Ik hoef daar nooit meer heen.
Pagina: 1