Toon posts:

Meerdere als-en-of functies in 1 cel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Wij zijn met enkele collega's bezig met een pronostiek voor het komende wk.
Ik wil een bestand maken waarin de score van de deelnemers wordt bijgehouden.
Juiste score = 3 punten
Winst, Verlies of gelijk juist gegokt, maar niet juiste score = 1 punt
Fout= 0 punten

vb.
correct voorspeld punten
1-0 1-0 3
1-0 2-0 1
1-0 0-1 0
1-0 1-1 0

Voor de juiste score gebruik ik:
Als(EN(kolom3=kolom6;kolom4=kolom7;3;0)
Dit werkt prima.

Maar ik wil ook een functie toevoegen waarbij je 1 punt of 0 punten krijgt.

Kan iemand mij helpen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-06-2018 12:23)

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:17

Belindo

â–ļ ─🔘─────── 15:02

Je bent dichtbij. Voor elke IF formule kijk je of iets waar is. Als het waar is doe je het een (punten geven) en als het niet waar is doe je het ander (0 punten geven). In plaats van 0 punten geven kun je daar ook weer een nieuwe formule zetten die iets anders gaat checken.

Zet de forumle uit 4) op de 0 in de 3e formule. Dan het resultaat zet je op de plek van de 0 in de 2e formule. En dat resultaat zet je op de plek van de 0 in de 1e formule.

Je krijgt dan ÊÊn formula die kijkt:
- Is de juiste score voorspeld
-- ja > geef 2 punten
-- nee > is de winst van de thuisploeg voorspeld
--- ja > geef 1 punt
--- nee > is het gelijkspel voorspeld
---- ja > geef 1 punt
---- nee > is de winsts van de thuisploeg voorspeld
----- ja > geef 1 punt
----- nee > 0 punten en einde van formule

Coding in the cold; <brrrrr />

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gaat het over excel? Dat zeg je er niet bij. Welkom op GoT trouwens.

Winst, verlies, gelijkspel kan je bepalen door de 1 en de 0 van elkaar af te trekken. In plaats van de 0 in je huidige formule: als beide >0, beide < 0 of beide 0 zijn dan 1 punt. Anders 0.

Als je ‘1 - 0’ nu als tekst hebt en niet ook de losse 1 en 0 hebt, dan kan je de cijfers ‘lostrekken’ met links() en rechts(). Om het helemaal af te maken zou je dat weer in een als() moeten vatten om te checken of niet links en/of rechts van de - in dubbele cijfers is gescoord. Edit: kolom3/4/6/7 suggereert dat het al netjes in eigen cellen staat als cijfers. Scheelt weer gedoe.

Advies: doe iedere tussenstap eerst in een eigen cel om te zien of die stap doet wat je wilt. Dan kan je het desgewenst later samenvoegen tot een lange ingewikkelde als(als(als(...

Er zijn overigens vast ergens op het web kant en klare sheets te vinden voor voetbalpools. Al is zelf maken wel zo leerzaam en een leuke puzzel :)

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 03-06-2018 11:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey F_J_K,

Eerste keer op dit forum --> te weinig info gegeven. Mijn excuses ;)

Dit is inderdaad in excel.

De scores staan inderdaad elke keer in een aparte cel. Dus bv. 1 is C2 en 0 in D2. De voorspelde score staat dan weer in de 2 volgende cellen (E2 en F2).

Ik kan ook 4 kolommen maken met daar telkens een functie in en daarna de scores laten optellen in de 5de kolom, maar dit lijkt mij omslachtig. Misschien is er een methode om die functie in 1 cel te krijgen.
Ik heb nu in 4 aparte kolommen de volgende functies:
1) ALS(EN(C2=E2;D2=F2);2;0) --> 2 punten voor de juiste score
2) ALS(EN(C2>D2;E2>F2);1;0) --> 1 punt voor als thuisploeg wint en je hebt dit juist
3) ALS(EN(C2=D2;E2=F2);1;0) --> 1 punt voor als het gelijk is en je hebt dit juist
4) ALS(EN(C2<D2;D2<F2);1;0) --> 1 punt voor als uitploeg wint en je hebt dit juist
5) In de 5de kolom staat dan het totaal van de vorige 4 kolommen.
Dit werkt dus prima... maar in 1 cel zou ook leuk zijn :)

Bedankt alvast voor de hulp... Hopelijk is het nu wat duidelijker

BTW: zelf maken is inderdaad veel leuker en kan ik mijn kennis nog wat extra bijschaven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15
Je kan in de functie door blijven 'nesten'. Dus op de plaats van de 0, 1 en 2 weer een ALS (of andere) functie plaatsen. Hoe het er dan precies uit gaat zien, moet je maar zelf uitvogelen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:17

Belindo

â–ļ ─🔘─────── 15:02

Je bent dichtbij. Voor elke IF formule kijk je of iets waar is. Als het waar is doe je het een (punten geven) en als het niet waar is doe je het ander (0 punten geven). In plaats van 0 punten geven kun je daar ook weer een nieuwe formule zetten die iets anders gaat checken.

Zet de forumle uit 4) op de 0 in de 3e formule. Dan het resultaat zet je op de plek van de 0 in de 2e formule. En dat resultaat zet je op de plek van de 0 in de 1e formule.

Je krijgt dan ÊÊn formula die kijkt:
- Is de juiste score voorspeld
-- ja > geef 2 punten
-- nee > is de winst van de thuisploeg voorspeld
--- ja > geef 1 punt
--- nee > is het gelijkspel voorspeld
---- ja > geef 1 punt
---- nee > is de winsts van de thuisploeg voorspeld
----- ja > geef 1 punt
----- nee > 0 punten en einde van formule

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super!!! Het is gelukt.

Bedankt aan allen... het werkt zoals ik het in mijn gedachten had!!!
Pagina: 1