XS4all Fritzbox nog nodig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 17:17
Voorheen had ik 2 kabels lopen naar de woonkamer:
1x Internet (Switch, Apple TV, Accespoint etc.)
1x 100%naar de XS4all decoder

Ik heb altijd begrepen dat eea (wat is mijn niet precies duidelijk) niet zou werken al je alles over 1 kabel zou laten lopen.
Zojuist (eigenlijk per ongeluk) een kabel die direct naar de fritzbox liep voor de decoder in de switch bij de tv geplaatst.
Ik zie geen verschil in opties en mogelijkheden.

Zijn de 2 kabels naar de woonkamer nog steeds nodig? of kan het tegenwoordig met 1?
Welke functies zou ik eventueel missen?
Is de fritzbox nu dus ook makkelijk te vervangen door een eigen router?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Fritzbox is voornamelijk een modem (en router in een) en prima te vervangen, vorige week zelf nog gedaan. Het punt is dat de IPTV en PPPoE over verschillende VLAN's worden geleverd, dus heb je 2 fysieke poorten nodig op je modem, uiteraard kan je dat naar 1 kabel maken door er 2 connectors aan te knijpen, maar ideaal is het niet.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:34
Zowel VLAN 4 als 6 gaan over alle poorten, het is dus inderdaad niet meer nodig dit te splitsen.
Vervangen kan, zolang de router VLAN tagging ondersteunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Het is inmiddels niet meer nodig om aparte kabels te gebruiken. Je mist geen functies als je alles over 1 kabel laat lopen je krijgt er functies bij zoals bijvoorbeeld Netflix.

Je kan evt de fritzbox vervangen. Maar je geeft niet duidelijk aan wat voor een verbinding je hebt. Dat is vrij wezenlijk omdat bij dsl je het modem gedeelte nog nodig hebt en bij glas je alleen een router nodig hebt (fritzbox of een andere).
Ook geef je niet aan waarom je de fritzbox wilt vervangen. Wat mis je precies voor functionaliteit? Als het je bijvoorbeeld puur om beter wifi te doen is kan je beter (bekabeld!) extra access points plaatsen op strategische plekken.

Kortom pas even je openingspost aan met wat meer achtergrond informatie dan is de vraag beter te beantwoorden.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Ook wel handig om te vermelden welke Fritzbox je hebt. Als je nog een 7340 hebt kan ik me voorstellen dat je deze wel wilt upgraden om betere wifi te krijgen (802.11ac).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 17:17
Gaat om een glas verbinding. 500/500
Het vervangen van de router is meer een idee dan werkelijkheid, gewoon iets dat na de VLAN vraag door mijn hoofd ging.

De huidige fritzbox is een 7581

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• food4thought
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-08 17:21
Hoi, heel praktisch, als je tv zonder storing werkt op een gedeelde kabel prima maar zodra er een issue ontstaat is een enkele kabel iets wat je als eerste kan doen om de oorzaak te achterhalen. Also, 500/500 op glas, lekker hoor🤓
Pagina: 1