PostNL retourneerd pakket zonder reden, verzendkosten kwijt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14
Ik heb een webshop, en daarvoor heb ik aan een klant in België een pakket op gestuurd met 13 euro verzendkosten. Echter is het pakket nu om onverklaarbare redenen terug gekomen onder het mom "Onvolledig of foutief adres". En dat terwijl het adres gewoon keurig bestaat volgens google maps. De klant weet ook niet wat er mis is, en geeft aan dat zijn voordeur nog zit waar die hoort te zitten. De pakketzegel is online besteld en geprint met een barcode, dus leesbaarheid kan het probleem niet zijn.

Het geld is kwijt, en het pakket is niet afgeleverd; De klant heeft voor PostNL gekozen bij het bestellen, en heeft zelf het adres geleverd, is de klant nu zelf aansprakelijk, of ben ik dat zelf? Kan ik dit bij postNL verhalen (want België)?

Ik wil mijn klant niet teleurstellen maar ik wil zelf ook niet graag nog eens 13 euro betalen voor een bestelling die mij maar 7 euro heeft opgebracht.

Wat is in dit soort situaties het verstandigst?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bellen met PostNL, situatie uitleggen en restitutie van de verzendkosten vragen.

Dit ook een keer bij DHL gehad, pakket naar België wat ook weer terug kwam. Adres zou niet bestaan was er bij geschreven.

Paar dagen na het ontvangen het pakket net zo hard weer met DHL verstuurd, deze keer wel aangekomen op de bestemming.

Tussendoor een gesprek met DHL gehad waarbij restitutie werd gegeven voor de verzendkosten. Uiteraard dit bedrag ook retour mogen ontvangen op mijn rekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:25

Aganim

I have a cunning plan..

De klant heeft voor PostNL gekozen bij het bestellen, en heeft zelf het adres geleverd, is de klant nu zelf aansprakelijk, of ben ik dat zelf?
Heb je op je webshop de keuze 'ophalen' of 'bezorgen (PostNL)'? In dat geval ben jij verantwoordelijk voor de aflevering van het pakket, je gaat dan niet wegkomen met 'de klant heeft zelf voor bezorgen gekozen'. Bezorging is dan onderdeel van de dienst die jij verleent en daarmee ben jij verantwoordelijk voor de afhandeling.

Het kan een ander verhaal worden wanneer jij de keuze geeft om (bijvoorbeeld) te laten bezorgen via UPS en de klant uit eigen beweging aangeeft dat hij/zij via een andere maatschappij wilt laten bezorgen. In dat geval heeft de klant immers gekozen om buiten jouw standaard dienstverlening te stappen, ik durf het je alleen niet te vertellen of je verplicht bent om eerst duidelijk te communiceren richting de klant dat verzending dan op eigen risico is.

Ik sluit mij verder aan bij @sypie, neem eerst even contact op met PostNL. Dat is als verzender sowieso jouw taak, de klant is (zelfs als deze écht zelfstandig heeft gekozen voor PostNL) geen partij voor PostNL en zal ook geen onderzoek kunnen laten instellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 03-06-2018 00:52 . Reden: Schandalige typo ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Freakaz0id schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:29:

Wat is in dit soort situaties het verstandigst?
Afschrijven als ondernemersrisico en als het vaker gebeurt een andere verzender zoeken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

@Freakaz0id wat geven de officiële adrestools in België aan? Komt dat overeen met het opgegeven adres?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
PostNL gaat je verwijzen naar een klachtenformulier op internet. Die vul je in en vervolgens hoor je nooit meer iets. Schofterig, maar dat is tegenwoordig de handelswijze van dit ex-staatsbedrijf. Wel begrijpelijk, die pakketbezorgers moeten keihard bikkelen voor een schamel bestaan als ZZP'er. Dat zal de kwaliteit van de dienstverlening vast geen goed doen, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Ik neem aan dat ik gewoon recht heb op restitutie, omdat het adres overduidelijk bestaat en bereikbaar is (een college in Leuven). Ik ga maandag bellen met PostNL, al dacht ik dat dat anders in zijn werk ging als het om buitenlandse bestemmingen gaat (dan is de post in het land van bestemming verantwoordelijk..?).

Dit is ook niet de eerste keer dat postNL iets verpest. Het gebeurt met regelmaat dat ze iets markeren als afgeleverd terwijl de ontvanger nooit wat gezien heeft, en dan laten ze je gewoon met de gebakken peren zitten 'want dan had je maar meer moeten betalen'. Alsof ze met de goedkope optie een vrijbrief krijgen om het ergens in een sloot te dumpen.. :')

Misschien toch eens overwegen om met DHL/GLS te gaan praten..

Voor de toekomst;
Kan ik me voor dit soort dingen misschien indekken in de algemene voorwaarden waarmee de klant akkoord moet gaan alvorens de bestelling geplaatst kan worden? Ik vind het een beetje wrang dat ik technisch gezien op moet draaien voor de kosten, als postNL iets niet aflevert op het adres dat de klant zelf heeft opgegeven. Dat deel van de bestelling heb ik immers niet zelf in de hand, ik geef enkel het spreekwoordelijke stokje door.

[ Voor 3% gewijzigd door Freakaz0id op 03-06-2018 00:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Freakaz0id schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:26:

Kan ik me voor dit soort dingen misschien indekken in de algemene voorwaarden waarmee de klant akkoord moet gaan alvorens de bestelling geplaatst kan worden? Ik vind het een beetje wrang dat ik technisch gezien op moet draaien voor de kosten, als postNL iets niet aflevert op het adres dat de klant zelf heeft opgegeven. Dat deel van de bestelling heb ik immers niet zelf in de hand, ik geef enkel het spreekwoordelijke stokje door.
Dus je zadelt de klant maar op met het probleem?

Zoals al eerder gezegd, dit is ondernemersrisico. Als PostNL niet betrouwbaar is, zoek dan een andere bezorgpartner.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
JackBol schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:33:
[...]
Dus je zadelt de klant maar op met het probleem?
Kies ik voor verzending bij postNL, of kiest de klant hiervoor? Dat is de vraag. Ik geef ze de optie om gebruik te maken van postNL, maar verplicht ze tot niets. Ophalen mogen ze ook, dan is de lever garantie tot de drempel, daarna is het hun eigen zorg. Ze mogen ook kiezen voor onverzekerd verzenden met postNL want dat is lekker goedkoop, maar als het dan mis gaat trek ik mijn handjes er ook van af, want het is de klant die bewust dat risico genomen heeft, en niet ik. Zo vind ik dat ook bij gewoon verzenden. Gaat het mis met postNL, dan zal ik proberen het recht te zetten want getekend verzenden bied meer opties qua veiligheid, maar uiteindelijk is het de klant die mij de opdracht geeft om postNL te gebruiken.

Maar goed, dat is een mening die van beide kanten goed te praten is, dus daar kan je tot in het oneindige over door gaan. Het enige wat ik belangrijk vind, is hoe het juridisch zit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aganim
  • Laatst online: 18:25

Aganim

I have a cunning plan..

Freakaz0id schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:48:
[...]

Maar goed, dat is een mening die van beide kanten goed te praten is, dus daar kan je tot in het oneindige over door gaan. Het enige wat ik belangrijk vind, is hoe het juridisch zit.
De ACM zegt het volgende:
Vaak levert een ander het product af. Bijvoorbeeld een vervoerder. Wie draagt dan het risico? Er zijn 2 situaties:
  • Kiest u de vervoerder? Of biedt u verschillende vervoerders aan, en kiest de consument daaruit? Dan houdt u het risico totdat het product bij de consument is geleverd.
  • Kiest de consument zelf de vervoerder? Dan gaat het risico over van u op de vervoerder zodra u het pakket aan die vervoerder overdraagt.
Bron: https://www.acm.nl/nl/levering

Mocht je denken dat de levering onder Belgische wetgeving valt ivm de aflevering in België, dan wordt daar het volgende erover gezegd:
Verkoop of afstand: levering en risico-overdracht
Tenzij de overeenkomst uitdrukkelijk een ander tijdstip voorziet, moet de onderneming of de beoefenaar van een vrij beroep de goederen leveren door fysieke overdracht van deze goederen aan de consument ten laatste 30 dagen na de sluiting van de overeenkomst.

Het verzenden van de goederen gebeurt op risico van de onderneming of de beoefenaar van een vrij beroep, tenzij het vervoer verzekerd wordt door een vervoerder aangeduid door de consument en deze keuze niet werd aangeboden door de onderneming of de beoefenaar van een vrij beroep.
Bron: https://economie.fgov.be/...rkoop-afstand-levering-en

Ergo, jij bent juridisch verantwoordelijk voor de aflevering van de goederen als je de keuze op je webshop aanbiedt.
Kan ik me voor dit soort dingen misschien indekken in de algemene voorwaarden waarmee de klant akkoord moet gaan alvorens de bestelling geplaatst kan worden?
Nee, dat kan niet. BW 7:11 zegt het volgende (meteen een extra onderbouwing van de stelling van de ACM):
  1. Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.
  2. In geval de koper een vervoerder aanwijst en de keuze voor deze vervoerder niet door de verkoper wordt aangeboden, gaat het risico over op de koper op het moment van ontvangst van de zaak door de vervoerder.
  3. Indien de consumentenkoop tot stand is gekomen via een andere persoon, handelend in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit, die daarbij optreedt namens of voor rekening van de verkoper, kan de consument zich ook jegens die andere persoon beroepen op het in de leden 1–2 bepaalde.
Dwingend recht (@Anoniem: 27535, zeg ik dat goed? :) ), dus daar kan je niet van afwijken door een voorbehoud in je AV op te nemen. (7:6 BW, lid 2: (..) doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt.)
Ophalen mogen ze ook, dan is de lever garantie tot de drempel, daarna is het hun eigen zorg
Begrijp ik het goed dat je hiermee wilt zeggen dat het het probleem van de klant is als het product bij thuiskomst volledig vernield blijkt te zijn, immers heeft hij zelf gekozen voor ophalen?

M.a.w.: of de klant de bestelling nu haalt of laat bezorgen, het risico ligt altijd bij hem?

[ Voor 33% gewijzigd door Aganim op 03-06-2018 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
[...]
Kies ik voor verzending bij postNL, of kiest de klant hiervoor?
Als jij alleen aanbiedt om via PostNL te verzenden dan heb jij daarvoor gekozen. De klant heeft niks te kiezen als hij iets verzonden wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Freakaz0id schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:26:
Ik neem aan dat ik gewoon recht heb op restitutie, omdat het adres overduidelijk bestaat en bereikbaar is (een college in Leuven). Ik ga maandag bellen met PostNL, al dacht ik dat dat anders in zijn werk ging als het om buitenlandse bestemmingen gaat (dan is de post in het land van bestemming verantwoordelijk..?).
PostNL doet de levering in België zelf, ze hebben dat dus niet aan de Belgische post (bpost) afgeleverd.
Voor de toekomst;
Wil je dit nu op je klanten gaan afschuiven? Denk je dat de klant het niet wrang gaat vinden als hij 2 keer voor een verzending moet betalen, ook als hij geen fout heeft gemaakt. Ik denk dat je dat gewoon klanten gaat kosten als je zo zaken gaat doen.
En dan wil ik het ook even omdraaien. Want dat wil zeggen dat als jij de volgende keer iets (privé) besteld en het wordt niet geleverd, dat jij dan ook voor een nieuwe verzending moet gaan betalen. Ongeacht of het adres goed is opgegeven.
En zoals hierboven aangegeven, het is blijkbaar jouw verantwoordelijkheid.

[ Voor 31% gewijzigd door kluyze op 03-06-2018 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:18
Kom op, niet moeilijk doen en nogmaals opsturen, eventueel in overleg met de klant via een ander postbedrijf.

Elke wijze van levering die jij zelf aanbiedt ben je verantwoordelijk voor tot de goederen zijn geleverd bij de klant.
Ook als de klant expliciet kiest voor een ander postbedrijf, inclusief zonder tracking, verzekering etc. maar welke jij wel regelt voor de klant ben je verantwoordelijk.
Enkel als de klant zelf een koerier regelt en jou opdracht geeft het te leveren aan die koerier is het de klant zijn/haar verantwoordelijkheid.
Ik zou nog blij wezen dat je het pakket terug hebt ontvangen en niet dat ( de inhoud van ) het pakket kwijt is, in zo'n geval ben je dan ook aansprakelijk in eerste instantie.

Zie het ook zo dat als jij flexibel bent en goede service bied de klant wellicht vaker iets bij jou gaat bestellen, ervaringen binnen eigen kringen doorverteld of zelfs een positieve review over jouw winkel plaatst.
Het is dan jammer dat het niet altijd 100% goed gaat maar netto bereik je veel meer.
Zoals gezegd kun je je geld terug vragen van postnl maar als dat niet wil zul je toch verder moeten en je verlies nemen.
Zoals ook genoemd is DHL hierin een stuk flexibeler en wellicht een betere keuze voor zendingen naar België in de toekomst.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

[...]
Kies ik voor verzending bij postNL, of kiest de klant hiervoor? Dat is de vraag. Ik geef ze de optie om gebruik te maken van postNL, maar verplicht ze tot niets. Ophalen mogen ze ook, dan is de lever garantie tot de drempel, daarna is het hun eigen zorg. Ze mogen ook kiezen voor onverzekerd verzenden met postNL want dat is lekker goedkoop, maar als het dan mis gaat trek ik mijn handjes er ook van af, want het is de klant die bewust dat risico genomen heeft, en niet ik. Zo vind ik dat ook bij gewoon verzenden. Gaat het mis met postNL, dan zal ik proberen het recht te zetten want getekend verzenden bied meer opties qua veiligheid, maar uiteindelijk is het de klant die mij de opdracht geeft om postNL te gebruiken.

Komt helemaal goed met jouw bedrijf, klanten zijn vaak dol op zo’n instelling.

Als je het anders wilt dan moet je de optie van verzending niet bieden, dan ben je duidelijk. Het effect zal dan zijn dat je niets verkoopt. Daarom biedt je verzending aan. Daarin zal je altijd een stukje derving moeten incalculeren. Wil je dat niet dan moet je standaard aangetekend of verzekerd versturen, helaas is dit bij postnl vrij duur en in een tijd waarin iedereen gratis verzending wil dus ook niet succesvol.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je zal je producten of de verzendkosten duurder moeten maken als je er niet mee uitkomt. Dit zijn gewoon normale bedrijfskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 13:09
Ze mogen ook kiezen voor onverzekerd verzenden met postNL want dat is lekker goedkoop, maar als het dan mis gaat trek ik mijn handjes er ook van af, want het is de klant die bewust dat risico genomen heeft, en niet ik
En dat mag je dus niet doen. Jij bent als verzendende partij verantwoordelijk tot de klant het in bezit heeft. Wel of niet verzekerd, hij kan gewoon een nieuwe zending eisen als deze b.v. kwijt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

PostNL is derde persoon enkelvoud. Stam + t. Retourneert dus.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 22:00
In mijn ervaring zijn de postbestellers in België extreem inflexibel, ik heb een pakketje naar een bekend openbaar instituut aan het Jubelpark in Brussel retour gekregen met 'onvolledig adres' waarbij enkel de postcode een (duidelijke) spelfout had. Blijkbaar durft de postbode het dan toch niet af te leveren, zelfs als de rest van het adres overduidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakaz0id
Aganim schreef op zondag 3 juni 2018 @ 01:01:
[...]
M.a.w.: of de klant de bestelling nu haalt of laat bezorgen, het risico ligt altijd bij hem?
De klant heeft het mogen bekijken voor die het meeneemt, Als het heel de deur uit gaat is het dus inderdaad hun eigen probleem als het thuis stuk is. Als de klant ervoor kiest om zijn glazen artikel in een jumbo shopper tas te proppen aan et stuur van zijn fiets, en daarmee onderweg naar huis wat lantaarnpaaltjes aan tikt, ben ik daar niet voor verantwoordelijk. En eigenlijk vind ik dat ook bij het kiezen voor postNL. Dat alternatief kiest de klant, ik laat dan, in naam van de klant, het vervoer naar bestemming door postNL verzorgen.
Droefsnoet schreef op zondag 3 juni 2018 @ 01:01:
[...]
Als jij alleen aanbiedt om via PostNL te verzenden dan heb jij daarvoor gekozen. De klant heeft niks te kiezen als hij iets verzonden wil hebben.
Dat is niet verplicht, ophalen is ook een optie. Dus ze hebben zelf de keuze. Als de klant ervoor kiest om de paus in te huren om het op te halen, dan mag dat.
MXL schreef op zondag 3 juni 2018 @ 07:47:
[...]
Komt helemaal goed met jouw bedrijf, klanten zijn vaak dol op zo’n instelling.
Met een inkomen waar ik 3x per jaar van op vakantie kan, mag ik niet klagen hoor kerel. Het gaat me gewoon om et principe. Als de klant een adres opgeeft waar postNL blijkbaar niets mee kan, ben ik de pineut. Dat vind ik eigenlijk een kwestie tussen bezorger en de ontvanger die hun dienst (proxy) aangeschaft heeft. Maar blijkbaar is die notie raar, en moet per definitie de hand boven het hoofd van de consument; dus als je een webshop wil pesten, kies de duurste verzendoptie en weiger het daarna in ontvangst te nemen met de smoes "maar ik heb niks gezien", dan kan de ZZPer de verzendkosten opvreten? |:(
DVDL schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:48:
[...]
En dat mag je dus niet doen. Jij bent als verzendende partij verantwoordelijk tot de klant het in bezit heeft. Wel of niet verzekerd, hij kan gewoon een nieuwe zending eisen als deze b.v. kwijt is.
Volgens andere fora kun je dit specifiek blijkbaar wel dekken in je algemene voorwaarden. De klant maakt immers zelf de afweging voor verzekerd of onverzekerd. Maar echt juridische onderbouwing voor die claim zie ik niet.

Maar goed, gezien ik blijkbaar juridisch verantwoordelijk ben, zal ik mijn haren terug halen bij postNL, en dan eens met een andere bezorger gaan onderhandelen, want voor dit soort wanservice wil ik niet verantwoordelijk zijn. Om te beginnen zal in mijn webshop onverzekerd verzenden toch iig. geen optie meer zijn boven een bepaald bedrag.

Allen bedankt voor het verduidelijken waar ik sta in dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Laatst online: 23-03-2022
Is het adres fout dan ben jij opdrachtgever en mag Postnl terecht rekenen me dunkt. Jij kan als het adres fout is bij je klant klagen. Is dat juist maar maakt Postnl de fout mag je daar klagen. Komt het vaak voor is het een kwestie van marge pakken, een sanity check of een andere methode gaan hanteren. Niets verplicht je ook om 1:1 kosten van Postnl of wie dan ook door te geven.

Heb je rechtsbijstand? Anders daar de vraag eens stellen. Voor dit soort bedragen gaat niemand daar voor rennen vermoed ik overigens, maar dat terzijde. Als het vaker is wel, maar dan gaat het ook lonen er op te ondernemen.

Ben overigens wel benieuwd naar je marges. Product waar je 7e aan over hebt gehouden: hoeveel tijd heb je er aan besteed, opslag % en voorraad risico? Vooral met zulke forse verzendkosten.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46
Wat je moet doen:

-stuur de klant nogmaals zijn toe, desnoods met andere verzender, belangrijkste is dat klant zijn product krijgt
-ga met postnl in gevecht om de verzendkosten terug te krijgen van vorige zending
-verzend pakketten naar belgie voortaan met andere dienst.

Klant kan er niets aan doen dat de bezorger het adres niet heeft kunnen (of willen) vinden.
Dus zorg dat hij zo snel mogelijk zijn product krijgt.
Lever daarna je bewijzen aan postnl (foto's van pakket, adres en evt. Wat screenshots van hoe makkelijk het te vinden is in google maps)
Verstuur voortaan met dhl of dpd naar belgie.

Wij hebben ook een klant in belgie (industrieterrein luik, groot bedrijf dus staat allemaal goed aangegeven) waarbij pakketen via postnl tot 3x toe niet geleverd werden i.v.m. adres niet kunnen vinden.
Nu zenden wij sinds 2jaar alles via DPD (pakkettenversturen.nl) en alles komt snel en in 1x aan.

Lijt dus vooral gemakzucht van de bezorgdienst te zijn.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:59
Is het adres een huisadres of een bedrijfsadres? In België wil het nog wel eens gebeuren dat ze niet afleveren als de naam van het bedrijf niet op het pakket staat. Postnl heeft ons eens gemaild dat het verplicht is om dat erop te zetten. Zal niet de eerste keer zijn dat Postnl onzin verkoopt om het af te wimpelen maar dat was de reactie.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Veel ligt ook aan het sorteersysteem. en wat eerder aangegeven is, adres van een bedrijf met privénaam.
BP geeft sowieso geen post af aan bijv een tankstation of school met alleen privénaam. ze willen niet het risico lopen dat het niet klopt, dus gaat het retour.

@Freakaz0id Wat is in dit soort situaties het verstandigst?

Gewoon het adres natrekken of het privé en correct is, dan versturen met andere verzendservice.
Dit soort dien je te weten als ondernemer, en ook dat het kan gebeuren, dat valt onder ondernemersrisico.
Je kunt ook afspraken maken met GLS of dergelijks. Succes

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Freakaz0id schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:13:
[...]
De klant heeft het mogen bekijken voor die het meeneemt, Als het heel de deur uit gaat is het dus inderdaad hun eigen probleem als het thuis stuk is. Als de klant ervoor kiest om zijn glazen artikel in een jumbo shopper tas te proppen aan et stuur van zijn fiets, en daarmee onderweg naar huis wat lantaarnpaaltjes aan tikt, ben ik daar niet voor verantwoordelijk. En eigenlijk vind ik dat ook bij het kiezen voor postNL. Dat alternatief kiest de klant, ik laat dan, in naam van de klant, het vervoer naar bestemming door postNL verzorgen.
Wat heb je niet begrepen aan het stuk van @Aganim ? En dan specifiek het volgende stuk (nadruk op het dikgedrukte en onderstreepte gedeelte):
Vaak levert een ander het product af. Bijvoorbeeld een vervoerder. Wie draagt dan het risico? Er zijn 2 situaties:
  • Kiest u de vervoerder? Of biedt u verschillende vervoerders aan, en kiest de consument daaruit? Dan houdt u het risico totdat het product bij de consument is geleverd.
  • Kiest de consument zelf de vervoerder? Dan gaat het risico over van u op de vervoerder zodra u het pakket aan die vervoerder overdraagt.
Zelfs al bied je PostNL, DHL, UPS allemaal aan als optie zowel met als zonder verzekering, als ik als klant zou kiezen voor de goedkoopste verzending zonder enige verzekering blijf ik recht hebben op de correcte aflevering van een conform product ondanks dat ik willens en wetens de meest incompetente bezorger gekozen zou hebben zonder verzekering!
Jij geeft de keuze om te kiezen uit de bezorgerdiensten, jij biedt het pakket aan bij de bezorger, jij bent de opdrachtgever en jij bent de verkoper die de keuze gegeven heeft voor deze manier van verzenden en jij blijft daarvoor verantwoordelijk totdat de klant het product op de juiste manier in z'n handen heeft.
Dat de klant het na in ontvangstname bij afhalen in een boodschappentas propt en er tig paaltjes mee raakt, dat is inderdaad niet jouw probleem, je hebt het in goede orde aan de klant waar je een overeenkomst mee hebt overgedragen. Bij het uit handen geven van het traject 'jouw deur' -> 'handen van klant' neem je zelf het risico dat degene die dat traject voor je uitvoert het slecht of niet doet door de mogelijkheid aan te bieden.

De enige manier die je hebt om (niet alle, maar wel het vervoersrisico) bij de klant te leggen is het niet meer aanbieden van bezorging en alles laten afhalen. Raak je daarmee klanten kwijt of schrik je nieuwe klanten af? Jazeker, maar ook dat is ondernemersrisico, net als het uit handen willen geven aan een bezorger. Jij blijft verantwoordelijk voor het leveren van het goed totdat de klant het artikel in zijn of haar handen heeft volgens dwingend recht.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-06 14:19
Dit gebeurd bij ons bijna dagelijks maar dan via een andere verzender....

Bij de helft staat adres onbekend, terwijl ze met hetzelfde adres opnieuw verzonden worden en ook aankomen. Bij een groot deel staat geweigerd, terwijl we contact met de klant hebben die wacht op zijn of haar zending..

Houd er standaard rekening mee dat 2-5% wegraakt en weken later nog eens retour komt, soms duurt het zelfs maanden.. We hebben gehad dat ze een complete pallet met losse colli kwijtraakten. Belgie is een totale ramp... bijna 10% komt terug, in vakantie perioden soms zelfs nog meer... 1 pallet met goederen verzonden via een post dienst is zelfs nooit meer iets van vernomen in be... knap met 500kg bakpoeder.

Om het verhaal kort te houden: gewoon incasseren, hoort erbij, klagen bij je verzender bewijs aanleveren en korting afdingen is het enige waar je iets aan hebt, klanten direct opnieuw sturen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]
De klant heeft het mogen bekijken voor die het meeneemt, Als het heel de deur uit gaat is het dus inderdaad hun eigen probleem als het thuis stuk is.
Niet om het één of ander, maar als jij als webwinkel wettelijk aansprakelijk bent voor bepaalde schade, vermiste producten, etc. dan is dat een bedrijfsrisico, en als je wil dat je winkel winst maakt dan moet je dat risico in je marges verwerken. Je bent nu al een winkel aan het draaien met vastgestelde prijzen en nu ga je eens uitzoeken waar je eigenlijk verantwoordelijk voor bent en welke kosten je eigenlijk kunt verwachten. Het is nu een beetje mosterd na de maaltijd, maar die kosten en aansprakelijkheden had je beter van tevoren kunnen uitzoeken.

Ja, als je webwinkel spullen verstuurd ga je onvermijdelijk kosten maken aan kwijtgeraakte spullen, en als je een winkel hebt ga je onvermijdelijk garantiegevallen krijgen waarin het niet duidelijk is of het product non-conform verkocht is of dat de klant het zelf heeft stukgemaakt. Die kosten zul je moeten accepteren.
En eigenlijk vind ik dat ook bij het kiezen voor postNL. Dat alternatief kiest de klant, ik laat dan, in naam van de klant, het vervoer naar bestemming door postNL verzorgen.
Als klant vind ik eigenlijk dat de winkel zijn vervoerders heeft uitgezocht, en als ik iets bestel laat ik in naam van de winkel een pakketje naar mij versturen.

Consumenten zijn beter beschemd dan de winkelier. De winkelier doet dit namelijk professioneel en het mag dus verwacht worden dat hij verstand heeft van zaken en risico's kan incalculeren. Hij bepaalt ook de prijzen en daarmee de marges om te compenseren voor foute bezorging. Als dat verstand van zaken en die marges er niet zijn, dan is dat daarom je eigen probleem, niet die van de klant.

Dat is niet bedoeld als persoonlijke aanval, je kunt niet alles weten - maar voor eventuele foutjes zul je zelf op de juridische blaren moeten zitten.

Daarnaast schakel jij postNL in, en postNL zal dus ook helemaal niks doen voor de klant. Voor postNL ben jij de klant: jij hebt ze een opdracht gegeven. Het verhaal dat je het 'in naam van de klant' verstuurd klopt dus ook niet. De verzending is in opdracht van jouw winkel.
Als de klant een adres opgeeft waar postNL blijkbaar niets mee kan, ben ik de pineut.
...
Maar blijkbaar is die notie raar, en moet per definitie de hand boven het hoofd van de consument; dus als je een webshop wil pesten, kies de duurste verzendoptie en weiger het daarna in ontvangst te nemen met de smoes "maar ik heb niks gezien", dan kan de ZZPer de verzendkosten opvreten? |:(
En als de winkel zijn klanten wil oplichten verstuurd hij gewoon niks, of verzend hij een baksteen, en zegt hij 'zoek zelf maar uit waar je product gebleven is, want dat zeggen mijn algemene voorwaarden' en de klant kan niks bewijzen. Lekker kortzichtig.

De klant is geen professional en kiest slechts wat aangeboden wordt door de winkel. Jij bent wel een professional, jij kan de risico's inschatten, marges aanbregen, en goede vervoerders uitzoeken.
met een andere bezorger gaan onderhandelen, want voor dit soort wanservice wil ik niet verantwoordelijk zijn. Om te beginnen zal in mijn webshop onverzekerd verzenden toch iig. geen optie meer zijn boven een bepaald bedrag.
Let wel: verzekeren (en dan ook zonder wassen neus, maar echt een verzekering waar je wat aan hebt) kan, afhankelijk van het product, zodanig duur zijn dat het de moeite niet loont. De meeste prijsvechters gebruiken gewoon de goedkoopste verzending en calculeren gewoon een percentage aan verwachte kwijtgeraakte producten in, die ze opnieuw zullen moeten versturen. Als dat netto goedkoper is dan alles verzekeren...

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 03-06-2018 12:11 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb de juridische kant al voldoende toegelicht zien worden. Mijn klantvriendelijke twee cent: jij hebt een probleem met de vervoerder. Dat regelen jij en de vervoerder onderling. De klant heeft daar niets mee te maken. Snel in orde maken dus, en hopen dat geen van je toekomstige klanten dit topic leest.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

*knip* Laat dit soort rants de volgende keer maar achterwege.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 03-06-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 217290 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:38:
Jouw mening boven de wet zetten dat is een leuke. Wat je nu doet is feitelijk concurrentie vervalsing en dat is een misdrijf. Laat de ACM dat maar niet horen want die hangen je nog hoger op dan de hoogste boom op dit soort factoren.
Nou heb ik ook genoeg aan te merken, maar nergens blijkt uit dat de TS enige regels wil overtreden, dus ik ben benieuwd wat de ACM daarmee zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:47
Zie die 13 euro als bedrijfsrisico en als een leemoment. Haal er nu zoveel mogelijk lering uit door te kijken wat PostNL hiermee doet. Aan de hand daarvan ga je kijken of je een andere vervoerder wilt. Ik zou de aansprakelijkheid zeker niet bij de koper leggen, niet voor dit soort bedragen. Daarmee loop je alleen maar het risico op slechte reclame.

*knip* Dan had je beter een TR aan kunnen maken ipv. zelf te reageren.

[ Voor 65% gewijzigd door Yorinn op 03-06-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[...]

Misschien dan toch maar de variant mét verzekering overwegen toe te voegen als verzendoptie? Zonder verzekering doet PostNL nooit wat voor je als het mis gaat.

*knip*

[ Voor 71% gewijzigd door Yorinn op 03-06-2018 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
... dus als je een webshop wil pesten, kies de duurste verzendoptie en weiger het daarna in ontvangst te nemen met de smoes "maar ik heb niks gezien", dan kan de ZZPer de verzendkosten opvreten? |:( ...
Je hebt geluk dat ik geen moeite wil doen om op te zoeken welke webshop je runt. Je hebt een probleem met een pakketje waar een adres op staat waarvan PostNL zegt dat ze het niet kennen, maar waarvan je klant zegt dat het toch echt écht zijn adres is en dat je bovendien met Google gewoon kan vinden. En dan kom je als argument om daar niet zelf voor op te moeten draaien, dat een klant dan gewoon zou kunnen weigeren om je te pesten? Dat is hier niet het geval. PostNL heeft zijn werk niet gedaan, jij bent de opdrachtgever van PostNL en jij gaat dat moeten oplossen. De klant heeft niks met PostNL te maken (en als hij probeert het zelf op te lossen met PostNL, zal PostNL hem gewoon zeggen dat ze alleen iets met jou als verzender te maken hebben). Dus neem je verantwoordelijkheid en los dat probleem op. Kost je dat te veel, dan moet je je marges aanpassen. Kan je dan niet meer concurreren met je concurrenten, dan zit je in een foute markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Scorpei schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:26:
Is het adres fout dan ben jij opdrachtgever en mag Postnl terecht rekenen me dunkt. Jij kan als het adres fout is bij je klant klagen. Is dat juist maar maakt Postnl de fout mag je daar klagen. Komt het vaak voor is het een kwestie van marge pakken, een sanity check of een andere methode gaan hanteren. Niets verplicht je ook om 1:1 kosten van Postnl of wie dan ook door te geven.
Het is inderdaad een kwestie van wie de fout maakt. In beide gevallen ben ik dat niet zelf. Maar in beide gevallen ben ik wel de sigaar, want als de klant zegt 'zak er maar in want adres is goed' of postNL zegt 'Adres klopt niet' dan heb ik geen poot om op te staan, en dat klinkt mij ontzettend oneerlijk.
Scorpei schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:26:Heb je rechtsbijstand? Anders daar de vraag eens stellen. Voor dit soort bedragen gaat niemand daar voor rennen vermoed ik overigens, maar dat terzijde. Als het vaker is wel, maar dan gaat het ook lonen er op te ondernemen.
Heb ik, maar om daar voor ieder kruimeltje aan te kloppen zal niet gewaardeerd worden. Dit spelletje is vervelend, maar niet erg genoeg om daar een jurist op te zetten.. Maar het telt wel op.
Scorpei schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:26:Ben overigens wel benieuwd naar je marges. Product waar je 7e aan over hebt gehouden: hoeveel tijd heb je er aan besteed, opslag % en voorraad risico? Vooral met zulke forse verzendkosten.
Ik draai op een marge van 130% netto. Bij een product van 16 euro houd ik in dit geval dus ongeveer 7 euro over. Moet ik dan een keer 13 euro verzendkosten opeten, dan kost die bestelling mij dus geld (en tijd, want personalisatie werk).
MaD_co schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:38:
Wij hebben ook een klant in belgie (industrieterrein luik, groot bedrijf dus staat allemaal goed aangegeven) waarbij pakketen via postnl tot 3x toe niet geleverd werden i.v.m. adres niet kunnen vinden.
Nu zenden wij sinds 2jaar alles via DPD (pakkettenversturen.nl) en alles komt snel en in 1x aan.

Lijt dus vooral gemakzucht van de bezorgdienst te zijn.
Fijn om eens van iemand te horen die hier ervaring mee heeft. En blijkbaar dezelfde ervaring als ik. :') Ik heb met DPD wel de ervaring dat ze niet zo voorzichtig zijn met pakketten. Een van mijn groothandels gebruikt ook DPD en daar is regelmatig een doos aan diggelen. Kan ook aan de lokale bezorger liggen natuurlijk.
Dibbuz schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:42:
Is het adres een huisadres of een bedrijfsadres? In België wil het nog wel eens gebeuren dat ze niet afleveren als de naam van het bedrijf niet op het pakket staat. Postnl heeft ons eens gemaild dat het verplicht is om dat erop te zetten. Zal niet de eerste keer zijn dat Postnl onzin verkoopt om het af te wimpelen maar dat was de reactie.
Dit kan hem zijn! De naam van het college stond niet op het pakket omdat dit ook niet door de klant was ingevuld. Hier moet ik in het vervolg dus voorzichtiger mee zijn. Wel vervelend, in NL kun je er gerust "t.a.v.: De Koningin" op zetten, hier vinden ze alleen huisnummer en postcode boeiend.

@bwerg Fijn dat je me niet bagatelliseert zoals velen hier doen. Je hebt gelijk, het is een risico van het vak. Maar erg prettig vind ik het niet zaken doen, als echt alle risico enkel op mijn nek terecht komt als het ergens mis gaat (zelfs als de klant het veroorzaakt heeft). Al dat terzijde, PostNL is gewoon niet meer wat het geweest is..

*knip* Dan had je beter een TR aan kunnen maken ipv. zelf te reageren.

@MartijnAbel Het is inderdaad een leer momentje, Ik draai al 40 jaar een showroom winkel met een webshop als extra service, maar ik moest met de tijd mee en heb een bedrijf ingeschakeld die de omzet in mijn webshop verveelvoudigd heeft, dus ik heb nu opeens met een flink volume post partijen te maken. Ik wist niet zo goed hoe ik hier mee om moest gaan, dus hiermee doe ik weer wat ervaring op. :')

@CH4OS Die optie hebben mijn klanten al. Maar blijkbaar ben ik nog steeds verantwoordelijk als de klant ervoor kiest om het onverzekerd op te laten sturen, en dat vind ik een beetje zuur. Daarom vervalt die optie in mijn shop inmiddels bij een winkelwagen bedrag groter dan 50 euro.

Ik heb het pakket inmiddels maar weer op gestuurd in de hoop dat de klant nog eens terug komt. Ik schrijf het maar af als PR kosten.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 03-06-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46
Wat voor producten gaat het vooral om? Durr producten? Of producten van enkele tientjes?

Soms moetje nou eenmaal je verlies nemen, en de klant tevreden houden.
Een tevreden terugkerende klant is veel meer waard dan €13

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:12
De verzendkosten lijken me wat hoog. Kijk eens bij MyParcel.nl

Ik heb ook een webshop en ja het komt voor. Zelfs als de klant een fout maakt in het adres sturen we het op eigen kosten opnieuw op.

Kijk niet naar de winst (of verlies) op elke bestelling maar naar het totaal. Niet te veel tijd aan spenderen, afhandelen en weer door.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Freakaz0id schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:25:
[...]
Het is inderdaad een kwestie van wie de fout maakt. In beide gevallen ben ik dat niet zelf. Maar in beide gevallen ben ik wel de sigaar, want als de klant zegt 'zak er maar in want adres is goed' of postNL zegt 'Adres klopt niet' dan heb ik geen poot om op te staan, en dat klinkt mij ontzettend oneerlijk.
Dat probleem is inherent aan het inhuren van een derde partij, waar je niet direct op kunt toezien. Als je zelf met een busje gaat rondrijden is het probleem weg, maar netto zal dat natuurlijk veel meer kosten. Uitbesteden haalt natuurlijk niet je aansprakelijkheid weg. Dat zou ook erg gemakkelijk zijn: gewoon alle bedrijfsonderdelen uitbesteden, en je bent alle aansprakelijkheid kwijt. Zo willen sommige winkels nog wel eens beginnen over 'ja maar de leverancier zus en de fabrikant zo!'

Juridisch kan je misschien best wat als je klant aantoonbaar zelf fouten veroorzaakt, maar ja, ga daar maar eens moeite in steken voor 13 euro, en voor je reputatie is het ook niet positief... In theorie zou je kosten kunnen verhalen op postNL, maar ook daar weer: dat gaat de moeite niet waard zijn en postNL wordt v.z.i.w. ook nog eens tot op het onredelijke af beschermd door de postwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

wodkabuikje schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:54:
Kijk niet naar de winst (of verlies) op elke bestelling maar naar het totaal. Niet te veel tijd aan spenderen, afhandelen en weer door.
Inderdaad.

En bel met PostNL. Je krijgt je geld echt wel terug. En als je voldoende verzend krijg je een account manager en korting.

Voor BE betaal ik nog niet de helft van 13 Euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakaz0id
MaD_co schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:44:
Wat voor producten gaat het vooral om? Durr producten? Of producten van enkele tientjes?

Soms moetje nou eenmaal je verlies nemen, en de klant tevreden houden.
Een tevreden terugkerende klant is veel meer waard dan €13
En er zit veel personalisatie en assemblage aan mijn producten, qua bedrukking en kleur enzo. Sommige artikeltjes zijn amper een euro per stuk als ze aan de staffelkortingen gaan zitten, en dan is het echt centenwerk. Massa afname maakt het vaak wel weer goed, maar je hebt ook af en toe klantjes die slechts 1 artikeltje bestellen, en die moet je ook helpen. Als het dan mis gaat, heb ik niet veel vet over om dat op te vangen. Maar zoals sommige hier al zeggen, ik moet me niet zo vast bijten op individuele bestellingen. De klad die er soms in schiet vang ik wel weer op met de andere orders van de week.
wodkabuikje schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:54:
De verzendkosten lijken me wat hoog. Kijk eens bij MyParcel.nl

Ik heb ook een webshop en ja het komt voor. Zelfs als de klant een fout maakt in het adres sturen we het op eigen kosten opnieuw op.

Aha, daar was ik naar opzoek! Ik had al onderhandeld met DHL maar die kwam niet veel voordeliger uit dan gewoon plat met postNL zelf verzenden, en was vrij inflexibel met ophalen en/of afgifte depots. Myparcel lijkt gewoon postNL maar dan op een of andere manier véél voordeliger? En ja,13 euro voor een belgisch pakketje is duur. Bij myparcel is dat nog maar 8,75 euro, dus een mooie pleister. ;) Bedankt!
bwerg schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:56:
[...]

Dat probleem is inherent aan het inhuren van een derde partij, waar je niet direct op kunt toezien. Als je zelf met een busje gaat rondrijden is het probleem weg, maar netto zal dat natuurlijk veel meer kosten. Uitbesteden haalt natuurlijk niet je aansprakelijkheid weg. Dat zou ook erg gemakkelijk zijn: gewoon alle bedrijfsonderdelen uitbesteden, en je bent alle aansprakelijkheid kwijt. Zo willen sommige winkels nog wel eens beginnen over 'ja maar de leverancier zus en de fabrikant zo!'

Juridisch kan je misschien best wat als je klant aantoonbaar zelf fouten veroorzaakt, maar ja, ga daar maar eens moeite in steken voor 13 euro, en voor je reputatie is het ook niet positief... In theorie zou je kosten kunnen verhalen op postNL, maar ook daar weer: dat gaat de moeite niet waard zijn en postNL wordt v.z.i.w. ook nog eens tot op het onredelijke af beschermd door de postwet.
Voor hele grote orders huur ik gewoon een bus bij bo-rent. Want ik heb bij postNL al eens moeten bokken om mijn geld terug te krijgen van 7 enorme dozen waarvan zij het adres blijkbaar niet konden vinden. Frappant was dat aan de overkant van de straat een postNL wagen depot zat.. :w Ik laat me voor die 13 piek niet kennen, maar het is wel verstandig om te weten hoe het zit als je echt op je strepen moet gaan staan als de klant domme dingen doet.
TheBorg schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:57:
..bel met PostNL. Je krijgt je geld echt wel terug. En als je voldoende verzend krijg je een account manager en korting.

Voor BE betaal ik nog niet de helft van 13 Euro.
PostNL is anders niet zo happig op het afgeven van restitutie hoor, althans niet bij mij. Bij mijn vorige probleem (zie hierboven) ben ik een week aan het zeuren geweest met fototjes en linkjes naar googlemaps om ze over te halen mij even 7 stuks 30kg zegels terug te lappen. Ik kreeg het uiteindelijk wel, maar makkelijk zijn ze er niet in. De korting zie ik pas terug na een jaar, omdat postNL het blijkbaar dan pas verrekend. Een account manager met korting heb ik iig nog niet gezien, op mijn zakelijke postNL account. Moet ik daar specifiek om vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
@CH4OS Die optie hebben mijn klanten al. Maar blijkbaar ben ik nog steeds verantwoordelijk als de klant ervoor kiest om het onverzekerd op te laten sturen, en dat vind ik een beetje zuur. Daarom vervalt die optie in mijn shop inmiddels bij een winkelwagen bedrag groter dan 50 euro.

Ik heb het pakket inmiddels maar weer op gestuurd in de hoop dat de klant nog eens terug komt. Ik schrijf het maar af als PR kosten.
Goed opgelost :) Ik vraag mij af of het verzekerd verzenden je probleem oplost. Ziet die verzekering niet meer op een verhoogde aansprakelijkheid van PostNL in het geval van diefstal of transportschade? Jouw probleem is dat het pakket retour kwam - dan is er geen diefstal en geen beschadiging, dus geen reden voor een uitkering, verzekerd of niet. Ik zou PostNL voorhouden dat zij tekort zijn geschoten in hun deel van de verzendovereenkomst, omdat het adres gewoon juist is!

En mijn mening over de intussen ontstane side-discussie: PostNL maakt fouten, maar heeft ook zijn voordelen: een goed proces voor het opnieuw aanbieden bij niet-thuis of afhalen bij een punt in de buurt. Op dit moment is de vrouw des huizes bezig een paar schoenen gelokaliseerd te krijgen dat via DHL is verzonden. Drama: iedereen wijst naar elkaar. DPD en GLS zijn net zo erg (want oorspronkelijk niet gericht op de consumentenmarkt, waar mensen overdag aan het werk zijn). Voor ons een reden om alleen te shoppen bij bedrijven die via PostNL verzenden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

[...]
Die optie hebben mijn klanten al. Maar blijkbaar ben ik nog steeds verantwoordelijk als de klant ervoor kiest om het onverzekerd op te laten sturen, en dat vind ik een beetje zuur. Daarom vervalt die optie in mijn shop inmiddels bij een winkelwagen bedrag groter dan 50 euro.

Misschien dat ik eerder wat van leer trok, maar ik bedoel het goed. En ja, je bent er voor verantwoordelijk omdat je de optie aanbiedt. Dat is als verkoper erg lullig, maar de consument wordt nou eenmaal beter beschermd dan de verkoper welke doorgaans een bedrijf is en daarmee minder kwetsbaar wordt geacht dan de consument.

Je zult voor jezelf moeten bepalen wat een voor jou acceptabel risico is en beslissen of je (een deel van) het risico kunt vermijden, beheersen, overdragen of accepteren. Schade is te vermijden door anders verpakken, het risico op verlies is door verzekering/aangetekend verzenden over te dragen, echter voor het niet kunnen vinden van het adres zie ik niet direct een oplossing of beheersmaatregel.

Feit blijft dat je, helaas voor jou als ondernemer, verantwoordelijk bent voor de aangeboden verzendopties. Kijk of je daar betere opties voor kunt vinden met als nadeel voor de klant dat de verzendkosten wat omhoog zullen gaan.

Wat ik me net nog bedenk:
Stel dat je verzendkosten 10,- zijn en 1 op 10 bezorgingen is onbestelbaar, dan zou je er voor kunnen kiezen om 1,- extra verzendkosten te vragen en voor jezelf een potje op te bouwen om de kosten uit te betalen?

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:13
Blerp schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:28:
[...]
Wat ik me net nog bedenk:
Stel dat je verzendkosten 10,- zijn en 1 op 10 bezorgingen is onbestelbaar, dan zou je er voor kunnen kiezen om 1,- extra verzendkosten te vragen en voor jezelf een potje op te bouwen om de kosten uit te betalen?
Hoe hoger de verzendkosten, hoe eerder klanten afhaken. Klanten vinden het volgens mij vooral belangrijk om weinig tot geen verzendkosten te betalen, als dan overal 1 euro bovenop de verzendkosten komst, is dat uiteindelijk toch ook voor de klant een redelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Rik. schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:02:
[...]

Hoe hoger de verzendkosten, hoe eerder klanten afhaken. Klanten vinden het volgens mij vooral belangrijk om weinig tot geen verzendkosten te betalen, als dan overal 1 euro bovenop de verzendkosten komst, is dat uiteindelijk toch ook voor de klant een redelijk bedrag.
Klopt, maar dat is dus onderdeel van het ondernemersrisico. Er is een risico, het niet kunnen afleveren/kwijtraken/beschadigen van pakketten, en iemand moet dat risico dragen. Door die kosten aan de klant door te berekenen draagt de klant het risico, de andere optie is het accepteren en zelf betalen.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:59
Dit kan hem zijn! De naam van het college stond niet op het pakket omdat dit ook niet door de klant was ingevuld. Hier moet ik in het vervolg dus voorzichtiger mee zijn. Wel vervelend, in NL kun je er gerust "t.a.v.: De Koningin" op zetten, hier vinden ze alleen huisnummer en postcode boeiend.
Grote kans dat dit het probleem is. Dit is iets wat je niet kunt voorkomen tenzij je bij het verzenden ergens aan kunt geven dat de bedrijfsnaam ingevuld moet zijn indien het naar een bedrijf gestuurd wordt. En dan nog zijn er genoeg mensen die denken dat het niet nodig is en juridisch weet ik niet wie dan verantwoordelijk is als het dan nog niet wordt ingevuld.

Geldt trouwens ook sowieso voor Frankrijk. DPD is vaak niet best, helaas ben je ook afhankelijk van de netwerkpartner van Postnl in het land. In Frankrijk is dat vaak DPD... Vorige week nog een pakket retour want de naam van het hotel stond er niet op. Iedereen daar wist er vanaf maar DPD nam het pakket niet eens mee de bus in. Ging direct retour met adres onbekend.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02
Los van je probleem met PostNL; kijk eens naar een goedkopere verzendoptie, want €13,- voor een pakketje is natuurlijk van de zotte. ;-) Via MyParcel of SendCloud bijvoorbeeld verstuur je met PostNL naar BE voor zo’n €8,- ex BTW met verzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Aganim schreef op zondag 3 juni 2018 @ 01:01:
[...]

De ACM zegt het volgende:

[...]

Bron: https://www.acm.nl/nl/levering

Mocht je denken dat de levering onder Belgische wetgeving valt ivm de aflevering in België, dan wordt daar het volgende erover gezegd:

[...]

Bron: https://economie.fgov.be/...rkoop-afstand-levering-en

Ergo, jij bent juridisch verantwoordelijk voor de aflevering van de goederen als je de keuze op je webshop aanbiedt.

[...]

Nee, dat kan niet. BW 7:11 zegt het volgende (meteen een extra onderbouwing van de stelling van de ACM):

[...]

Dwingend recht (@Anoniem: 27535, zeg ik dat goed? :) ), dus daar kan je niet van afwijken door een voorbehoud in je AV op te nemen. (7:6 BW, lid 2: (..) doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt.)

[...]

Begrijp ik het goed dat je hiermee wilt zeggen dat het het probleem van de klant is als het product bij thuiskomst volledig vernield blijkt te zijn, immers heeft hij zelf gekozen voor ophalen?

Dwingend recht inderdaad. Kiezen uit standaard aanbod is niet wat bedoeld wordt. De klant is uitsluitend aansprakelijk bij het aanwijzen van een vervoerder. Bv door een koerier te sturen of een familielid.

Winkels schieten zichzelf dus in de voet door een keuze tussen verzekerd en standaardzending aan te bieden. In beide gevallen is de winkel sowieso aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom niet gewoon de wet?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/

Artt. 7:9 bw, 7:10 bw en met name 7:11 bw

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-06 11:33
[...]

[...]
Dat is niet verplicht, ophalen is ook een optie. Dus ze hebben zelf de keuze. Als de klant ervoor kiest om de paus in te huren om het op te halen, dan mag dat.

[...]
Met een inkomen waar ik 3x per jaar van op vakantie kan, mag ik niet klagen hoor kerel. Het gaat me gewoon om et principe. Als de klant een adres opgeeft waar postNL blijkbaar niets mee kan, ben ik de pineut. Dat vind ik eigenlijk een kwestie tussen bezorger en de ontvanger die hun dienst (proxy) aangeschaft heeft. Maar blijkbaar is die notie raar, en moet per definitie de hand boven het hoofd van de consument; dus als je een webshop wil pesten, kies de duurste verzendoptie en weiger het daarna in ontvangst te nemen met de smoes "maar ik heb niks gezien", dan kan de ZZPer de verzendkosten opvreten? |:(

[...]
Volgens andere fora kun je dit specifiek blijkbaar wel dekken in je algemene voorwaarden. De klant maakt immers zelf de afweging voor verzekerd of onverzekerd. Maar echt juridische onderbouwing voor die claim zie ik niet.
Wow. Schijt aan alles en iedereen, zolang jij je centen maar krijgt. Netjes. Echt een top bedrijf om dingen te kopen, dat is wel te merken. :X

We hebben hier in Nederland bepaalde rechten. Als ik iets bij jou op kom halen, heb je nog steeds garantie te geven. Daar heeft iedereen gewoon recht op.

Je kan je niet indekken, er zijn gewoon wetten voor. Als jij denkt dat je onder wetten uit kan komen in je voorwaardes, succes.
Zoals, de verkoper is verantwoordelijk voor de verzending. Boeit niet hoe of wat, jij bent gewoon verantwoordelijk. Daar kom je niet onder uit.

Als je (ik betwijfel het) zo veel verkoopt, waarom betaal je dan in hemelsnaam ook de volle prijs aan post nl?
Als bedrijf kan dat veel goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 04-06-2018 22:12 ]

Pagina: 1