Niet om het één of ander, maar als jij als webwinkel wettelijk aansprakelijk bent voor bepaalde schade, vermiste producten, etc. dan is dat een bedrijfsrisico, en als je wil dat je winkel winst maakt dan moet je dat risico in je marges verwerken. Je bent nu al een winkel aan het draaien met vastgestelde prijzen en nu ga je eens uitzoeken waar je eigenlijk verantwoordelijk voor bent en welke kosten je eigenlijk kunt verwachten. Het is nu een beetje mosterd na de maaltijd, maar die kosten en aansprakelijkheden had je beter van tevoren kunnen uitzoeken.
Ja, als je webwinkel spullen verstuurd ga je onvermijdelijk kosten maken aan kwijtgeraakte spullen, en als je een winkel hebt ga je onvermijdelijk garantiegevallen krijgen waarin het niet duidelijk is of het product non-conform verkocht is of dat de klant het zelf heeft stukgemaakt. Die kosten zul je moeten accepteren.
En eigenlijk vind ik dat ook bij het kiezen voor postNL. Dat alternatief kiest de klant, ik laat dan, in naam van de klant, het vervoer naar bestemming door postNL verzorgen.
Als klant vind ik eigenlijk dat de winkel zijn vervoerders heeft uitgezocht, en als ik iets bestel laat ik in naam van de winkel een pakketje naar mij versturen.
Consumenten zijn beter beschemd dan de winkelier. De winkelier doet dit namelijk professioneel en het mag dus verwacht worden dat hij verstand heeft van zaken en risico's kan incalculeren. Hij bepaalt ook de prijzen en daarmee de marges om te compenseren voor foute bezorging. Als dat verstand van zaken en die marges er niet zijn, dan is dat daarom je eigen probleem, niet die van de klant.
Dat is niet bedoeld als persoonlijke aanval, je kunt niet alles weten - maar voor eventuele foutjes zul je zelf op de juridische blaren moeten zitten.
Daarnaast schakel jij postNL in, en postNL zal dus ook helemaal niks doen voor de klant. Voor postNL ben jij de klant: jij hebt ze een opdracht gegeven. Het verhaal dat je het 'in naam van de klant' verstuurd klopt dus ook niet. De verzending is in opdracht van jouw winkel.
Als de klant een adres opgeeft waar postNL blijkbaar niets mee kan, ben ik de pineut.
...
Maar blijkbaar is die notie raar, en moet per definitie de hand boven het hoofd van de consument; dus als je een webshop wil pesten, kies de duurste verzendoptie en weiger het daarna in ontvangst te nemen met de smoes "maar ik heb niks gezien", dan kan de ZZPer de verzendkosten opvreten?

En als de winkel zijn klanten wil oplichten verstuurd hij gewoon niks, of verzend hij een baksteen, en zegt hij 'zoek zelf maar uit waar je product gebleven is, want dat zeggen mijn algemene voorwaarden' en de klant kan niks bewijzen. Lekker kortzichtig.
De klant is geen professional en kiest slechts wat aangeboden wordt door de winkel. Jij bent wel een professional, jij kan de risico's inschatten, marges aanbregen, en goede vervoerders uitzoeken.
met een andere bezorger gaan onderhandelen, want voor dit soort wanservice wil ik niet verantwoordelijk zijn. Om te beginnen zal in mijn webshop onverzekerd verzenden toch iig. geen optie meer zijn boven een bepaald bedrag.
Let wel: verzekeren (en dan ook zonder wassen neus, maar echt een verzekering waar je wat aan hebt) kan, afhankelijk van het product, zodanig duur zijn dat het de moeite niet loont. De meeste prijsvechters gebruiken gewoon de goedkoopste verzending en calculeren gewoon een percentage aan verwachte kwijtgeraakte producten in, die ze opnieuw zullen moeten versturen. Als dat netto goedkoper is dan alles verzekeren...
[
Voor 3% gewijzigd door
bwerg op 03-06-2018 12:11
]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.