Is het mogelijk om een fan blade los te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jydis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 10:58
Ik heb vandaag mijn ZBook Studio G3 (T7V83ES#ABH) met compressed air schoon geblazen. Hierbij lette ik niet goed op en heb ik een van de fan blades te hard laten spinnen waardoor alle blades afgebroken zijn. #superdom

Nu heb ik al uit de handleiding gehaald dat het reserve onderdeel de "900285-001" of "840960-001" heeft. Dit betreft echter de hele constructie (heatsink, casing van de fan en de fan zelf). Deze constructie is nogal prijzig, wat nogal zonde is aangezien ik echt alleen maar één blade nodig denk te hebben.

Weet iemand of het mogelijk is om ergens geschikte fan blades los te bestellen?

Ps. Weet iemand was (4+4e) inhoud bij discrete graphics cards? De service guide maakt hier een onderscheid in, maar ik zou niet weten wat het verschill is..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:13

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik denk dat je geen geschikte losse fanblade gaat vinden aangezien deze waarschijnlijk specifiek voor de laptop gemaakt zijn. Maar om nu te zeggen dat rond de €90 duur is voor een redelijk cruciaal onderdeel van een laptop van ruim €2000?

Ik vrees dan ook dat je het hele koelsysteem moet (laten) vervangen. Of je moet contact opnemen met HP voor meer informatie.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die dingen kan je niet los kopen. Een fan moet vrijwel perfect in balans zijn, ga je met een los blad prutsen krijg je dat niet zomaar voor elkaar. Verder altijd de fans stil houden als je met perslucht aan de slag gaat, en dat niet alleen voor de fan zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13

DirtyBird

Praktiserend denker

Misschien kun je wel een tweedehands onderdeel of kapotte vinden waar je de fan blade uit kunt halen en over kunt zetten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 08:53
Zo ongeveer,

Je kunt er losse blades koelers voor kopen. Met de casing erbij maar zonder de copper plate.

Zoiets als dit. Zo rond de €20~€30?

Als het goed is (onder voorbehoud) heeft 4+4E te maken met spanning.

Als je een discrete videokaart hebt heeft die apart spanning nodig en heeft dus een extra kabeltje.

Vaak genoeg videokaarten met hetzelfde euvel verholpen maar even over de blades ipv koeler gelezen, dank je @PilatuS Blade erbij plakken is een no-go

[ Voor 39% gewijzigd door usgaap op 02-06-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
usgaap schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 21:21:
Je kunt er losse "blades' voor kopen. Met de casing erbij maar zonder de copper plate.

Zoiets als dit. Zo rond de €20~€30?
Een complete fan is geen los blad natuurlijk. De TS schrijft het ook een beetje vreemd. Stel een fan heeft 10 bladen klinkt het alsof hij er 2 wil kopen en die naast de overgebleven 8 te zetten. De TS wil een complete fan zonder de heatpipes, maar dat is nog steeds een complete fan en geen los fan blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jydis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 10:58
Thanks voor de reacties al!
Omdat het nog een beetje onduidelijk was hier nog wat extra info:

Dit is dus het onderdeel dat ik moet vervangen. Ik heb in rood gemarkeerd wat er is afgebroken (de tanden/blades van de fan)
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/54PM1by (Imgur)
Het niet gemarkeerde gedeelde is dus nog helemaal heel en kan ik super makkelijk uit de casing (zie hieronder) halen, omdat de blades dit niet meer tegenhouden.

Ter illustratie, dit is de volledige mikmak:
https://images-na.ssl-ima.../81st67HKVZL._SL1500_.jpg
Alleen de tanden/blades van de linker fan zijn nu dus kapot.

Voor hoe duur deze notebook is, is het inderdaad niet super duur, maar het lullige is dat ik echt alleen dit nodig heb.. De rest werkt namelijk nog allemaal. Ik hoor de fan ook nog gewoon spinnen, alleen verplaatst ie nu geen lucht meer.

Of is het helemaal niet mogelijk om de oude fan te vervangen zonder de behuizing mee te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Normaal gesproken zijn de fans gewoon los te krijgen. Heb vaak genoeg fans van laptop's vervangen en nooit meer dan alleen de fan zelf hoeven te bestellen. Staat er geen typenummer op de fan waar je op kan zoeken? Anders kijken naar de afmetingen en andere specs om een vervangende te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
Zouden het deze kunnen zijn?
https://www.ebay.ie/itm/N...f91562:g:uPQAAOSw53NY-12M
Even de typenummers dubbel checken.

Op Ebay zijn dit soort onderdelen vaak wel te vinden. Ik zie ze er ook met heatsink op staan, maar dit is de enige zonder.
Pagina: 1