Caiway TV/Internet via Vlan over 1 kabel middels VLAN?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-08 06:09
Voor een wat minder "technische" buurtgenoot wil ik de wifi in huis wat verbeteren, echter ben ik zelf zeer hard gescheiden qua netwerk opzet (alles een eigen switch/layout tot aan de centrale router).

De situatie is als volgt, Caiway glasvezel (Regio Benschop). Waarbij de glasvezel na de media converter/ontvangstkast (glas-glas) naar het Caiway modem gaat. Deze heb ik thuis ook in gebruik, echter hier kijken we TV op coax ipv iptv. Na dit modem komt dus mijn eigen router welke netjes een "WAN" ip krijgt (83.XXX.XXX.XXX/22)

Bij mijn buurtgenoot ligt de situatie wat anders;
Na het glas modem gaat er een kabel naar de brakke sitecom router :X. En een kabel (naar wat ik kon zien in de compleet dichtgetimmerde meterkast) direct naar de IPTV ontvanger vanuit het modem.

Nu dacht ik; een kleine 16 poort managed switch. Hierop aangesloten LAN vanuit de router, en de IPTV aansluiting vanuit het modem, deze samengevoegd over de kabel die nu voor IPTV direct vanuit het modem komt, en bij de TV een kleine 5 poort managed switch van TP-link oid om zo middels een "nieuw" VLAN of iets dergelijks de 2 verbindingen die toch degelijk verschillen (Voor en na router) over één kabel te sturen waarna ze weer gescheiden worden.

Nu is VLAN's dus voor mij een volledig onbekend terrein, echter leek mij (wat ik er van begrijp) dat dit wel tussen 2 switches gebruikt kan worden om het "huis LAN" en Caiway IPTV over één kabel te sturen (die er nu dus ligt voor de IPTV) waarna dit weer gescheiden word door de ontvangende switch. Is dit uberhaupt mogelijk? Of gaat dit botsen doordat Caiway zijn poorten al van een VLAN ID voorziet? (En hoe kan ik dit eventueel thuis uitpeilen als ik geen IPTV afneem?)

Is mijn idee haalbaar/mogelijk ook als in de toekomst bijvoorbeeld VLAN ID's wijzigen (een normale gebruiker merkt hier immers niets van gezien het poort -> poort verbindingen zijn tussen je modem en iptv/LAN router).

Wat ik denk;

Switch in meterkast: Poort 1 untagged (na router LAN inprikken). Poort 2 untagged "na modem IPTV". Dan een trunk port 3 met VLAN ID 1000 oid? welke dus de switch in de woonkamer verbind, en daar in spiegelbeeld hetzelfde principe. Echter nu weet ik niet of dit voor IPTV nadelig is, (mist die dan bijvoorbeeld een VLAN ID waardoor hij niet meer wil verbinden).

Alle hulp is welkom, vlans is voor mij zoals gezegd een volledig onbekend terrein, en ik kan het thuis helaas ook niet testen gezien wij gewoon via de coax tv kijken ipv het duurdere "interactieve" TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42

JdM

Humbled

Het is nogal een omslachtige oplossing voor slechte wifi als je het mij vraagt. Is een Unify AP ergens ophangen geen optie? Zeker bij een "minder technische buurtgenoot" zou je het wellicht beter idiot proof kunnen maken, dan met lastig te begrijpen VLAN configuraties.
Scheiden van IPTV/Internet kan via VLAN, ik weet niet of het kan zoals jij het wilt. Zelf heb ik beide signalen al eens proberen te scheiden en dat is me deels gelukt, ik heb een XS4all verbinding. Met het volgen van enkele voorbeelden via internet kwam ik daar wel uit. Op de XS4all verbinding houdt het wel in dat als het eenmaal gescheiden is, dat niet alle functionaliteiten van IPTV nog werken.
Voor wat betreft jouw setup: waarom een 16poort managed switch? Je kunt toch ook gewoon 2x5 nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
probleem is dat nieuwe bekabeling trekken haast geen optie is, en er dus een kabel naar centraal punt in de woonkamer (die achter een tv meubel uitkomt) een mooie plek is om een accespoint te verbergen.

Alternatief is eventueel via een powerline setje werken, maar dat is ook niet optimaal denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Hoe IPTV bij caiway werkt heb ik geen idee van. Het zou dan gaan om specifieke VLANS. Hoe het bij KPN werkt staat heel mooi uitgelegd op de site www.netwerkje.com

Over het algemeen zijn er 2 opties: Caiway biedt iptv routed aan. Routed wil zeggen: de STB’s krijgen een IP in het normale primaire subnet net als je telefoon je ipad etc. Met routing regels en dhcp opties worden er speciale regels toegekend aan elke stb zodat die snappen dat ze op het IPTV platform zitten ipv het “normale” internet. Voordeel hiervan is dat alles over 1 kabel kan lopen. Je zou dan dus niet eens vlans nodig hebben een doodnormale “domme” switch zou voldoende moeten zijn. Een voordeel zou kunnen zijn dat via de routed manier ook zaken als Netflix op de stb werken.

Optie 2: bridged IPTV; de stb’s krijgen een IPTV platform IP bijvoorbeeld 10.x.x.x i. Dit geval wordt het vlan verhaal relevant en zou het dus nodig zijn om over die ene kabel 2 vlans te trunken en ze bij het tv meubel weer te splitsen. Als dit het geval is dan staat er waarschijnlijk in de handleiding die caiway geeft voor installatie dat bijvoorbeeld alleen poort 3 en 4 van hun modem werkt voor TV. In dat geval zou je eerst moeten uitzoeken welk VLAN caiway gebruikt. Als ze gewoon het kpn platform gebruiken is het VLAN 4 voor TV en 6 voor internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

Voor zover ik weet is al het verkeer van Caiway untagged. Er zitten op "het modem" één aansluiting voor Internet en twee aansluitingen voor IPTV (waarbij de tweede aansluiting hiervan alleen actief is bij meerdere ontvangers).

Oftewel, je kan @Kasper1985 tweede optie volgen.

Waarom wil je het op deze manier? Heb je twee aansluitingen nodig op de tweede plek?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Er is een hele simpele en goedkope manier om twee VLANs over een kabel te sturen, tenminste, als je genoegen kan nemen met 100Mb voor elk. IMHO is dit voldoende voor IPTV plus een accespoint.

Een 1000Mb verbinding gebruikt alle 4 ader paren in de kabel, maar een 100Mb verbinding heeft er maar 2 nodig. Simpele oplossing, splits de kabel en maak aan elk eind twee stekkertjes.
Je kan dit zelf klussen of twee splitters kopen.

Afbeeldingslocatie: https://www.cabling-design.com/images/split_cable.gif

Edit: Voor slechts € 0.75 heb ik twee van die splitters besteld uit China. Ik zal ze testen zodra ik ze ontvang (over een maand ofzo..) Altijd handig om achter de hand te hebben zoiets :)

[ Voor 24% gewijzigd door Ploink op 03-06-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
@ ploink, hier had ik nog nie eens over nagedacht :+

Inderdaad, ik denk dat ik dit gewoon doe, even zelf een "split" kabel in elkaar flansen en wat keystones (wil niet de kabel daar in korten gezien het erg krap aangelegd is) en gewoon 2 100mbit lijntjes ervan maken!

volledig toekomst bestendig, en 100mbit is prima (tis een klein gezien, dus max 3-4 apparaten tegelijk op wifi schat ik in, zeker niet streamend tegelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
@aadje93 Zal een relatief dure splitter worden met keystones en zo (zie mijn edit) maar dan heb je hem snel :) Misschien zijn ze ook wel in NL shops te vinden.

Edit: Die splitters werken niet allemaal denk ik. Deze hier (zie afbeelding met de PCB zichtbaar) is volgens mij fout verbonden, gewoon pin 1-4 en 5-8 gesplitst alle 8 aders gesplitst. Sommigen zijn ook voor ISDN bedoeld.
Bij zelf klussen weet je tenminste wat je hebt ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Ploink op 03-06-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
ik wil inderdaad zelf even een splitter kabeltje maken, niet kant en klaar. Maar gezien het "CAT 5" grade is zijn de goedkoopste keystones dus al voldoende. Dat zal dus voor 10-15 euro te realiseren zijn, tis niet de meeste nette oplossing maar hopelijk werkt het dan wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
100mbit is meer dan voldoende voor iptv natuurlijk. Maar als je zegt klein gezin en de kinderen zijn of gaan ooit aan de game console dan is meer dan 100mbit wel prettig. Een glas verbinding is neem ik aan meer dan 100mbit. Aan de gang gaan met “optie 2” uit mijn eerdere post is niet heel ingewikkeld. En die optie betekent dat je nog andere apparaten dan alleen een access point kan aansluiten met behoud van gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drping1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-08-2020
Ik had deze week hetzelfde probleem.Maar dit kunnen fixen. Omdat ik verder weinig werkende oplossingen ben tegengekomen in mijn 'Google zoektocht', toch maar even hier een reactie achterlaten.
Niks geen kabels splitsen en 100mbit consessies doen.

(glas)Modem en router staan in meterkast. TV staat in woonkamer en vannuit de meterkast gaat een kabel omhoog richting slaapkamer en zolder.
Die richting de woonkamer moeten dus zowel iptv als internet overheen.

Zat eerst moeilijk te dus met achter de router een switch (in de meterkast) en bij de TV een switch bij de TV en zo'n beetje alle VLAN instellingen uitgeprobeerd. iptv op poort 3(untagged) en trunken naar poort 1(tagged) op apart VLAN en op andere swithch hetzelfde: nothing. Zeer gefrusteerd gaan slapen. 8)7

Wat wel werkt:
Nu heb ik glas modem aangesloten op mn router (internet(poort 1 op glasmodem van Caiway) op WAN poort van router en glasmodem tv poort (2) op 1 van de 4 router outlets). De kabel richting woonkamer ook in 1 van de 4 router outlets.(en de kabel naar boven ook, maar dat spreekt voor zich)
Bij de TV een TL-SG105E switch. (DHCP uitgezet + fixed ip via mn router instellingen zodat ik hem altijd makkelijk kan vinden)
Op mn router (C1750 Wireless Dual Band Gigabit Router Model No. Archer C7) IMGP proxy enabled. En op de switch bij de TV IMGP Snooping Enabled.
Klaar.

Werkt als een trein. Zowel PS4 (200mb up/down) als (ip)tv tegelijkertijd, geen probleem.
Me happy *O*

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-08 14:32
drping1983 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:52:
Ik had deze week hetzelfde probleem.Maar dit kunnen fixen. Omdat ik verder weinig werkende oplossingen ben tegengekomen in mijn 'Google zoektocht', toch maar even hier een reactie achterlaten.

(glas)Modem en router staan in meterkast. TV staat in woonkamer en vannuit de meterkast gaat een kabel omhoog richting slaapkamer en zolder.

Zat eerst moeilijk te dus met achter de router een switch (in de meterkast) en bij de TV een switch bij de TV en zo'n beetje alle VLAN instellingen uitgeprobeerd. iptv op poort 3(untagged) en trunken naar poort 1(tagged) op apart VLAN en op andere swithch hetzelfde: nothing. Zeer gefrusteerd gaan slapen. 8)7

Wat wel werkt:
Nu heb ik glas modem aangesloten op mn router (internet(poort 1 op glasmodem van Caiway) op WAN poort van router en glasmodem tv poort (2) op 1 van de 4 router outlets). De kabel richting woonkamer ook in 1 van de 4 router outlets.(en de kabel naar boven ook, maar dat spreekt voor zich)
Bij de TV een TL-SG105E switch. (DHCP uitgezet + fixed ip via mn router instellingen zodat ik hem altijd makkelijk kan vinden)
Op mn router (C1750 Wireless Dual Band Gigabit Router Model No. Archer C7) IMGP proxy enabled. En op de switch bij de TV IMGP Snooping Enabled.
Klaar.

Werkt als een trein. Zowel PS4 (200mb up/down) als (ip)tv tegelijkertijd, geen probleem.
Me happy *O*
Werkt dat dan met alle (?) zenders/plus pakketen? Bij mij werkt maar een deel van zenders goed (bijvoorbeeld alle standaard kanalen welz, maar NL1,2,3 RTL, disney weer niet)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brugsezot
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-11-2022
drping1983 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:52:

Wat wel werkt:
Klaar.

Me happy *O*
Ik zit net als vele anderen in hetzelfde schuitje. Interactieve TV van Caiway met eerste generatie Genexis glasmodem met op poort 1 internet en poorten 2 en 3 het IPTV netwerk. Mijn interne netwerk bestaat uit een aantal TP-Link Deco M9's. En hoe nu aan elkaar te knopen?

Jouw oplossing sprak me wel aan, maar ben je dan niet bang dat je je eigen interne netwerk direct aan het IPTV netwerk hangt? Ik kon hier naast TV kijken gewoon surfen via het IPTV netwerk, wat een 172 private IP adres bleek te hebben. Ik weet niet wat het veiligheidsrisico is dat een ander vanuit het IPTV netwerk op jouw interne netwerk kan rondsnuffelen?

EDIT 23-09: Door voortschrijdend inzicht weet ik nu dat dit bij managed switches gescheiden kan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yellowfellow
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-10-2020
Hallo, Super bedankt @drping1983 jouw oplossing heeft me een bezoekje aan de kruipruimte en het trekken van een extra utp kabel bespaard!! ik kon me al niet voorstellen dat het trekken van een extra kabel de enige oplossing was.

Ik maak me wel wat zorgen over het IPTV network direct in mijn huisnetwerk aangesloten hebben. Heeft een van jullie een linkje waar ik meer informatie hieromtrent kan vinden?

Ik heb een netgear nighthawk r7000 router, kan ik hier beveiliging op instellen?

Bij voorbaat dank!
Pagina: 1