Geld terugkrijgen lastig, ondanks gunstige retour regels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:43

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vorig jaar maart heb ik een groot aantal producten gekocht bij een bedrijf, en enkele producten wilde ik retourneren. Hun refund policy is gelukkig vrij royaal: alle producten in originele verpakking en met een houdbaarheids datum van minstens 10 maand in de toekomst mogen terug, en dan krijg je 90% van de aankoopwaarde terug.

Afijn, op 24 april is mijn pakketje met producten en begeleidend schrijven afgeleverd op het adres van hun distributiecentrum, en heb ik zoals door hun gevraagd de track en trace code doorgegeven. Inmiddels zijn we ruim een maand verder en heb ik nog geen geld teruggekregen, noch bevestiging van verwerking. Na meerdere malen om een status update gevraagd te hebben krijg ik er niet meer uit dan "het betreft oudere producten dus verwerking duurt langer dan normaal". Dat is prima, maar 5,5 weken en dan nog niet eens willen aangeven of het pakket goed is binnen gekomen? Dat vind ik toch wel vrij lang. Vooral omdat ik in onze communicatie maar geen gehoor krijg op mijn vraag om een tijdslijn aan te geven.

Mijn vraag: gezien dit niet meer onder WKOA valt, ben ik compleet overgeleverd aan de voorwaarden van dit bedrijf, of heb ik toch nog rechten op een "ietwat" tijdige oplossing?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 16:37
Wat voor soort producten heb je gekocht? En heb je het zakelijk of particulier aangekocht? Is het een Nederlands bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
msteggink schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:37:
Wat voor soort producten heb je gekocht? En heb je het zakelijk of particulier aangekocht? Is het een Nederlands bedrijf?
Voedingssupplementen. Je kunt er ook een business mee beginnen (network marketing), echter heb ik daar niets actiefs mee gedaan, en is hetzelfde pakket producten ook te koop voor particulieren. Het bedrijf is van oorsprong Amerikaans echter heeft het een distributiecentrum in Nederland waar de producten heen gestuurd moesten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:47
toevallig Herbalife?

Ondanks dat je het niet expliciet zegt, maar wel spreekt over "het zelfde pakket is ook te koop voor particulieren" je het zakelijk hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
canonball schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:47:
toevallig Herbalife?

Ondanks dat je het niet expliciet zegt, maar wel spreekt over "het zelfde pakket is ook te koop voor particulieren" je het zakelijk hebt gekocht?
Nee, geen Herbalife, een ander semi-soortgelijk bedrijf maar dan kleiner ;)

Nou, aanvankelijk wel gekocht met het idee er iets zakelijks mee te doen. Dat geef je tijdens het bestellen echter nergens aan (business builder package staat standaard engevinkt en kun je niet uitvinken), en ik heb er dus niets zakelijks mee gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

"Voedingssupplementen. Je kunt er ook een business mee beginnen (network marketing)."

Dus jij bent een verkoper en koopt producten om die "met winst" door te verkopen aan klanten? Het lijkt er toch echt op dat jij voor het bedrijf waar je "werkt" de klant bent, en niet de verkoper. Ik ben bang dat je kunt fluiten naar je centen.
Je zult ook niet de eerste zijn die een schuur vol heeft staan met onverkoopbare producten, omdat je 'network' (oftewel, je vriendenkring) niet zit wachten op jouw product. En het bedrijf heeft zijn centen al lang binnen omdat ze het aan jou verkocht hebben. Mooi concept, dat MLM.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2018 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:38 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:26:
"Voedingssupplementen. Je kunt er ook een business mee beginnen (network marketing)."

Dus jij bent een verkoper en koopt producten om die "met winst" door te verkopen aan klanten? Het lijkt er toch echt op dat jij voor het bedrijf waar je "werkt" de klant bent, en niet de verkoper. Ik ben bang dat je kunt fluiten naar je centen.
Je zult ook niet de eerste zijn die een schuur vol heeft staan met onverkoopbare producten, omdat je 'network' (oftewel, je vriendenkring) niet zit wachten op jouw product. En het bedrijf heeft zijn centen al lang binnen omdat ze het aan jou verkocht hebben. Mooi concept, dat MLM.
Nee, je koopt de producten voor eigen gebruik, niet om door te verkopen. Producten voor de verkoop werkt via een bestelling die geplaatst wordt via jou (maar de producten worden rechtstreeks naar de klant geleverd, niet via jou), en dat is bij mij nooit gebeurd (ik heb de producten ook nooit proberen te verkopen).

Ze hebben zelf per mail aangegeven om producten terug te nemen tegen 90% van verkoopprijs die ongeopend zijn en nog 10 maanden of langer houdbaar zijn. Dan lijkt het me toch niet dat ze daar ineens op terug kunnen komen? Dat is overigens ook niet wat ze doen, maar het duurt gewoon enorm lang en ze zijn onduidelijk. En dus vraag ik me af of er rechten over terugbetaling op het moment dat de WKOA niet meer van toepassing is.

[ Voor 12% gewijzigd door LankHoar op 02-06-2018 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je hebt een groot aantal voedingssupplementen gekocht voor eigen gebruik, uit Amerika? En ze bieden een retourtermijn aan van meer dan 14 maanden, terwijl de wetgeving het normaal gesproken over een retourtermijn van 14 dagen heeft? Als iets te mooi is om waar te zijn....zeggen ze altijd. En dat gaat hier, ben ik bang, ook op.

Maar nog even: "Producten voor de verkoop werkt via een bestelling die geplaatst wordt via jou (maar de producten worden rechtstreeks naar de klant geleverd, niet via jou)."

Waarom zou je in vredesnaam dit risico willen lopen? Jij kon toch ook gewoon bij dat bedrijf die supplementen bestellen? Waarom kan een ander dat dan niet, maar moet dat via jou gaan? Op die manier loopt het bedrijf geen enkele risico als het mis gaat, en jij wel. Ik vind het maar een vreemde gang van zaken en ik snap dan ook niet waarom je je hier mee in gelaten hebt. Die retourtermijn slaat ook nergens op. Dat bedrijf weet toch helemaal niet onder welke omstandigheden jij het afgelopen jaar die supplementen hebt bewaard? Misschien wel in een schuur, waar in de zomer de temperatuur tot 35 graden kan oplopen. Een rare constructie dit en het doet me allemaal zéér louche aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:48:
Maar nog even: "Producten voor de verkoop werkt via een bestelling die geplaatst wordt via jou (maar de producten worden rechtstreeks naar de klant geleverd, niet via jou)."

Waarom zou je in vredesnaam dit risico willen lopen? Jij kon toch ook gewoon bij dat bedrijf die supplementen bestellen? Waarom kan een ander dat dan niet, maar moet dat via jou gaan? Op die manier loopt het bedrijf geen enkele risico als het mis gaat, en jij wel. Ik vind het maar een vreemde gang van zaken en ik snap dan ook niet waarom je je hier mee in gelaten hebt. Die retourtermijn slaat ook nergens op. Dat bedrijf weet toch helemaal niet onder welke omstandigheden jij het afgelopen jaar die supplementen hebt bewaard? Misschien wel in een schuur, waar in de zomer de temperatuur tot 35 graden kan oplopen. Een rare constructie dit en het doet me allemaal zéér louche aan.
Sorry, ik vind het lastig goed te verwoorden. Het gaat zo: de klant plaats een order via een link die jij geeft (unieke link voor jou zodat ze weten dat er via jou besteld word), maar de order word dus rechtstreeks bij het bedrijf geplaatst en jij hebt niets met de afhandeling te maken (anders dan dat je geld gestort krijgt de volgende maand). Hoop dat het zo duidelijker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt duidelijker. Waarom zouden ze willen weten dat er via jou besteld wordt? Wat is dan het nut van jou als man in the middle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:58
Verwijderd schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 22:47:
Niet echt duidelijker. Waarom zouden ze willen weten dat er via jou besteld wordt? Wat is dan het nut van jou als man in the middle?
Hij doet de acquisitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Verwijderd schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 22:47:
Geld freebies etc. Hangt van het bedrijf af. Waarom denk je dat veel bedrijven linkjes geven aan bv YouTube de? Koop nu Game .... Met 10% korting. En stel ik betaal 50 euro. Dan kan bv de YouTuber daar 5 euro voor krijgen. Zie het als een wereldwijde breng je vriend bij ons en ontvang x euro. En die vriend krijgt dan ook x euro.

Maar goed even terug naar het probleem. Zover ik weet is de winkel verplicht retour betalingen binnen 14 dagen van melden(niet ontvangen). Dit geld voor zowel WKOA maar ook voor bv Garanties.

Dus dan zit er maar 1 ding op. En dat is officieel in gebreken stellen. En daarna dag vaarden. Er zijn mensen op dit forum dit je er mee kunnen helpen. En ook iets meer tijd hebben als ik momenteel. Maar dat pad moet je wel willen lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door loki504 op 02-06-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal dan wel een tak van sport zijn, waar ik totaal niet mee bekend ben. Ik hoop dat je je geld terugkrijgt, maar de combinatie 'voedingssupplementen' en 'network marketing' doen bij mij het ergste vrezen.

Het Radar- en het Kassa-forum staat vol met beginnende 'network marketeers' die hun hele schuur vol hebben staan met onverkoopbare en veel te dure voedingssupplementen en er tot het hun schrik achter komen dat zij eigenlijk de klant bleken te zijn in plaats van de verkoper.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
loki504 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:07:
[...]
Maar goed even terug naar het probleem. Zover ik weet is de winkel verplicht retour betalingen binnen 14 dagen van melden(niet ontvangen). Dit geld voor zowel WKOA maar ook voor bv Garanties.

Dus dan zit er maar 1 ding op. En dat is officieel in gebreken stellen. En daarna dag vaarden. Er zijn mensen op dit forum dit je er mee kunnen helpen. En ook iets meer tijd hebben als ik momenteel. Maar dat pad moet je wel willen lopen.
Dat zie ik idd staan bij WKOA, dat er binnen 14 dagen van ontvangen product/bewijs verzending geld teruggestort moet worden. Ik zal het dan nog een paar dagen afwachten en kijken of ik op mijn laatste mail een reactie krijg, heb ik die van de week niet dan zal ik eens proberen te schermen met die 14 dagen.

Gelukkig gaat het niet om een heel groot bedrag, want de meeste supplementen heb ik wel gebruikt of kwamen niet meer in aanmerking voor retour (<10 maanden houdbaar), maar toch zou het leuk zijn wanneer ik dat geld weer terug zou krijgen ;)

@Verwijderd ik heb nooit de illusie gehad dat ik de door mij gekochte producten zou gaan verkopen, en met die insteek heb ik die producten ook niet gekocht. Dat is dus bij mij niet aan de orde, en verder heb ik dan ook geen klachten over dit bedrijf. Het zou alleen fijn zijn wanneer ze hun eigen gunstige retour voorwaarden tijdig nakomen :)

[ Voor 13% gewijzigd door LankHoar op 03-06-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:23
Plaats anders eens de (link naar hun) algemene en/of retour voorwaarden. Dan zal je wellicht meer nuttige informatie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Misschien hanteren zij, net als retouren, ook hier een termijn van 14 maanden :+

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Pagina: 1