Monitor aangesloten met VGA resolutie max 1024x768

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05-2023
Ik heb een probleem waar ik op dit moment niet uit kom.

Enige tijd geleden is de opstelling van computer + monitor van mijn vader gewijzigd.
Daarom was er behoefte aan een langere VGA kabel om alles netjes weg te kunnen werken.

De 1e VGA kabel die ik tegen kwam besteld:
https://www.onlinekabelsh...nitor-kabel-zwart-3-meter

De geleverde kabel lijkt echter de volgende kabel te zijn:
https://www.onlinekabelshop.nl/vga-monitor-kabel-3-meter
Deze kabel mist aan beide kanten op precies dezelfde positie een pin en 'lijkt dus zo te horen'. Ook al lees ik op internet dat sommige plasma schermen hier moeite mee hebben.
Volgens de specificaties van beide kabels zou 1920x1080 resolutie mogelijk moeten zijn.

Met de oude 1,5m kabel krijg ik netjes 1920x1080 resolutie maar met de nieuwe kabel niet.
Na herinstallatie van de drivers meermaals herstarten kwam ineens met de nieuwe 3m kabel toch de optie 1920x1080 naar voren wat naar behoren werkte, helaas voor korte duur, na herstart van de PC opnieuw de lagere resolutie.

Relevante hardware:
Monitor:
BENQ GL2760H

Moederbord:
Asrock FM2A75M Pro4+

Gebruik de onboard VGA aansluiting.

Wordt dit probleem veroorzaakt door de 14-pin kabel?
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt ovor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De missende pin zal pin 9 zijn? (middelste rij, een na laatste)

Deze wordt gebruikt om informatie terug naar de bron te sturen mbt welke resoluties mogelijk zijn. Voor zover ik weet zijn er weinig computerschermen die hier gebruik van maken maar is dit, zoals je zelf ook al aanhaalt, een functie van TV-schermen. Het zou echter kunnen dat de BenQ monitor hier ook gebruik van maakt, waardoor de PC niet weet dat de monitor een resolutie van 1920x1080 ondersteunt.

Heb je een andere monitor om eens mee te testen? Is de oude kabel wel 15-pins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
Ryanirin schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:47:
De missende pin zal pin 9 zijn? (middelste rij, een na laatste)
Correct
Ryanirin schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:47:
Heb je een andere monitor om eens mee te testen? Is de oude kabel wel 15-pins?
De oude kabel is inderdaad een 15-pins.
Getest met een Samsung SyncMaster 2443 zelfde issue, resulutie niet hoger dan 1024x768

Ga ondertussen de AsRock VGA Drivers nog even opnieuw downloaden en installeren.

[ Voor 29% gewijzigd door jan bikker op 02-06-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die asrock drivers gaan niet helpen, dan moet je de drivers van de monitor zelf installeren. Dan snapt windows ineens wel welke monitor er aan hangt en kun je wel de juiste resoluties selecteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat ik niet snap is dat je het antieke VGA blijft gebruiken terwijl moederbord en monitor HDMI hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Uszka schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:07:
Wat ik niet snap is dat je het antieke VGA blijft gebruiken terwijl moederbord en monitor HDMI hebben.
Dit dus, monitor en moederbord hebben DVI en HDMI en je gebruikt een analoge aansluiting.

Sterker nog, je koopt een nieuwe kabel, voor een techniek van minimaal 20 jaar geleden, waarvan allang bekend is dat hij aanzienlijk slechter is op 1920x1080 dan een digitale variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
@jan bikker Zoals hierboven aangegeven, pak een HDMI-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. En even concreet, reden waarom HDMI beter is: VGA is een analoge standaard. Het beeld zal nooit volledig foutloos zijn. Op lagere resoluties (tot 800x600) is het verschil niet te zien, bij 1024x768 gaat kwaliteit en lengte van je kabels meespelen, daarboven moet je ook een videokaart hebben met zeer goede analoge filters en wordt kwaliteit van je kabel kritiek. Typisch probleem wat je ziet bij gebrekkige analoge filters, beroerde kabel of gewoon te lange kabel is spookbeeld tgv reflecties van het signaal. Op 1920x1080 zit je ver boven de resoluties waar VGA voor onworpen was. Ik heb dit ooit nog redelijk kwalitatief OK gekregen met een Matrox G450 videokaart en een dikke, meervoudig afgeschermde BNC kabel van anderhalve meter. Met een mindere kaart (vrijwel zeker het geval) en een mindere kabel (vrijwel zeker het geval) en twee keer de lengte ga je baggerkwaliteit krijgen, ook al krijg je de boel aan de praat.

Voorbeeldje van VGA op 1920x1080:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1gFIFNj.jpg

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Die pin heb je wel nodig. Daar gaat de stroom voor de EDID ROM naartoe waar in staat wat je monitor kan. Die wordt gelezen via DDC/DDI (I2C) over een ander setje pinnen. Zonder DDC/DDI kan je computer niet met zekerheid weten wat je monitor wel of niet kan. In tegenstelling tot wat eerder gemeld werd gebruiken nagenoeg alle schermen dit, waarschijnlijk dat oude CRTs van voor 2000 dit nog niet allemaal hadden.

Als de computer niet weet wat er kan op basis van DID of EDID gaat het op basis van ID pins, die werken op lange afstanden wel, terwijl I2C niet echt over lange afstanden gaat werken, daar voor zijn de marges te klein. Dat is ook de reden dat op veel langere kabels die pin er niet in zit, want een slechte DDC/DDI verbinding is erger dan geen verbinding.

In sommige gevallen heb je ook korte kabels meegeleverd bij monitoren waarbij de power pin voor de EDID ROM mist, bijvoorbeeld als het scherm het niet ondersteunt, of als het scherm of de fabrikant als doel had om ook op non-compliant VGA outputs te werken (zoals hele oude PC's of custom hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
Allen, dank voor jullie reactie.
Zojuist een HDMI kabel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik sluit mij compleet aan bij de keuze voor een HDMI kabel, maar tot deze binnen is werkt dit prima https://www.monitortests....om-Resolution-Utility-CRU

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Pagina: 1