Er zijn veel PV systemen bij de bezoekers van Tweakers. Aangezien de meesten ook erg trots zijn op hun (zelf) geïnstalleerd systeem, leek het mij wel een nieuw topic waardig.
Wat is de bedoeling? Uiteraard veel foto's
, aangevuld met relevante data (welke panelen, aantal, specificaties, bekabeling, meterkast, logging, etc).
Evt link naar PVOutput om de daadwerkelijke opbrengst te kunnen bekijken.
Als voorbeeld hieronder mijn systeem:
Hoofddak
19x LG320N1K-A5, Richting Zuid-West (220 graden) op een dakhelling van 30 graden. Geen directe schaduw van bomen, alleen 2 schoorstenen.
Specificaties:

Totaal 6080 Wp.

Als 2 strings aangesloten op een SMA Sunny Boy 5.0.

String 1: 9 panelen (rond de 300 V) en String 2: 10 panelen (rond de 330 V).
Bewust gekozen voor onderdimensionering van de omvormer ivm de dakhelling. Bij volle zonnige dagen (25 graden) wordt er net niet afgetopt.

Bij lagere temperaturen, af en toe regen en wolken krijg je (uiteraard) wel de beruchte aftoppieken, maar die momenten zijn (gelukkig) zeldzaam en bijna altijd alleen maar in april/mei.

Aangezien dit (weer
) een upgrade was, heb ik 2 van mijn oude omvormers (Solis 1.5) laten hangen.

Deze kunnen dan als backup fungeren mocht de SMA eruit vliegen.
De kabels hiervoor liggen al klaar (MC4 <--> Sunclix)

Voor het veilig kunnen afkoppelen zitten er (per string) een DC schakelaar tussen de panelen en omvormer.

En beneden in de meterkast een AC schakelaar.

De omvormer(s) zitten met 4 mm2 YMVK kabel verbonden op deze AC schakelaar.

In de meterkast zit een extra meter voor de SDE2009 regeling (subsidie per maand voor 15 jaar lang).

Alles wordt gelogd met een Arduino met Solarmeter v11.43 (Ja, moet nog steeds een keer netjes worden gemaakt
), deze krijgt zijn pulsen van een kWh meter (2000 pulsen/kWh) via de S0 bus. Tevens is de Arduino verbonden met de P1 uitgang van de "slimme" meter.

De 4 mm2 gaat na de SDE meter over in 6 mm2 naar de B20 (100 mA) Alamat.

Schuur
Doordat het dak geupgrade is zijn de panelen die eerst op het dak lagen voor een deel verkocht, en een deel hergebruikt op het schuurtje en op de uitbouw.
Dit zijn Canadian Solars (230 Wp, CS6P-230P), elk gekoppeld aan een Enphase M250, onder een hoek van 20 graden op Zuid (180 graden).
Specificaties

De panelen zitten op een van der Valk schans. De micro omvormers zitten in de schuur om ze te beschermen tegen de weersinvloeden, al moeten ze daar uiteraard wel tegen kunnen.

De omvormers zitten via een kast met een B10 zekering op een bestaande groep. De logging gebeurt met een Youless LS120 en een 2000 puls/kWh meter.

Uitbouw
Als laatste de uitbouw, hier ligt 1 paneel onder een hoek van 20 graden met dezelfde richting als het hoofddak. Ook gekoppeld aan een Enphase M250 die ook hier weer binnen opgehangen is. Logging/beveiliging gebeurt op dezelfde manier als die van de schuur.

PV Output:
6080 Wp systeem
460 Wp Schuur
230 Wp Uitbouw
6770 Wp combinatie van alle systemen
Ik hoop dat er nog veel systemen hieronder volgen
Wat is de bedoeling? Uiteraard veel foto's
Evt link naar PVOutput om de daadwerkelijke opbrengst te kunnen bekijken.
Als voorbeeld hieronder mijn systeem:
Hoofddak
19x LG320N1K-A5, Richting Zuid-West (220 graden) op een dakhelling van 30 graden. Geen directe schaduw van bomen, alleen 2 schoorstenen.
Specificaties:

Totaal 6080 Wp.

Als 2 strings aangesloten op een SMA Sunny Boy 5.0.

String 1: 9 panelen (rond de 300 V) en String 2: 10 panelen (rond de 330 V).
Bewust gekozen voor onderdimensionering van de omvormer ivm de dakhelling. Bij volle zonnige dagen (25 graden) wordt er net niet afgetopt.

Bij lagere temperaturen, af en toe regen en wolken krijg je (uiteraard) wel de beruchte aftoppieken, maar die momenten zijn (gelukkig) zeldzaam en bijna altijd alleen maar in april/mei.

Aangezien dit (weer

Deze kunnen dan als backup fungeren mocht de SMA eruit vliegen.
De kabels hiervoor liggen al klaar (MC4 <--> Sunclix)

Voor het veilig kunnen afkoppelen zitten er (per string) een DC schakelaar tussen de panelen en omvormer.

En beneden in de meterkast een AC schakelaar.

De omvormer(s) zitten met 4 mm2 YMVK kabel verbonden op deze AC schakelaar.

In de meterkast zit een extra meter voor de SDE2009 regeling (subsidie per maand voor 15 jaar lang).

Alles wordt gelogd met een Arduino met Solarmeter v11.43 (Ja, moet nog steeds een keer netjes worden gemaakt

De 4 mm2 gaat na de SDE meter over in 6 mm2 naar de B20 (100 mA) Alamat.

Schuur
Doordat het dak geupgrade is zijn de panelen die eerst op het dak lagen voor een deel verkocht, en een deel hergebruikt op het schuurtje en op de uitbouw.
Dit zijn Canadian Solars (230 Wp, CS6P-230P), elk gekoppeld aan een Enphase M250, onder een hoek van 20 graden op Zuid (180 graden).
Specificaties

De panelen zitten op een van der Valk schans. De micro omvormers zitten in de schuur om ze te beschermen tegen de weersinvloeden, al moeten ze daar uiteraard wel tegen kunnen.

De omvormers zitten via een kast met een B10 zekering op een bestaande groep. De logging gebeurt met een Youless LS120 en een 2000 puls/kWh meter.

Uitbouw
Als laatste de uitbouw, hier ligt 1 paneel onder een hoek van 20 graden met dezelfde richting als het hoofddak. Ook gekoppeld aan een Enphase M250 die ook hier weer binnen opgehangen is. Logging/beveiliging gebeurt op dezelfde manier als die van de schuur.

PV Output:
6080 Wp systeem
460 Wp Schuur
230 Wp Uitbouw
6770 Wp combinatie van alle systemen
Ik hoop dat er nog veel systemen hieronder volgen
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)