Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb nu een paar jaar een Nikon AW130 camera bij het duiken, een prettige camera die ook boven water goed bruikbaar is, redelijk scherpe foto's maakt, makkelijk is te bedienen maar ik blijf "underwhelmed" als het gaat om de kwaliteit van de foto's op diepte, met name de witbalans laat te wensen over.

Voorbeeld:

Voorbeeld

Ik begrijp dat hoe dieper je gaat hoe meer kleuren er verdwijnen, maar als ik de foto's vergelijk die mede-duikers hebben gemaakt, zelfs met de meest low-budget action camera's, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het beter moet kunnen.

Eén van mijn grootste frustraties is dat ik e.e.a. met een nieuwe witbalans-setting zou moeten kunnen corrigeren, maar de AW130 heeft geen handmatige correctiemogelijkheid. Wel een auto-stand, maar die doet gek genoeg niks met de wetenschap dat ik onder water zit, terwijl het volgens mij zo makkelijk zou kunnen zijn om op basis van de gemeten diepte de witbalans bij te stellen en zo meer rood toe te voegen.

Kortom, hoe ga ik dit oplossen? Ik wil er best wat aan uitgeven (lees: nieuwe camera is een optie) maar ik heb geen zin om met hele stellages met camera's op frames en extra lampen et cetera te gaan duiken, dus het moet handzaam blijven. Ik wil de camera met 1 hand kunnen vasthouden. De opvolger van de AW130 (Nikon Coolpix W300) lijkt maar marginaal aangepast dus ik heb geen idee of die op dat punt is verbeterd. Ik vind een GoPro Hero (2018) Zwart met duikbehuizing en roodfilter ook een goede optie, vooral omdat ik daar ook goede video's mee kan maken en omdat ik weet dat de resultaten van die camera acceptabel zijn.

Als er opties zijn om de foto's achteraf gemakkelijk bij te werken is dat natuurlijk ook het overwegen waard, zeker als er tooltjes zijn die in bulk alle foto's op basis van de diepte in de EXIF-info kunnen corrigeren. Helaas kan de AW130 niet in RAW fotograferen, dus ik moet het doen met de JPGs. (Google Photo's doet het op dat punt overigens vrij aardig, maar dan moet ik alle foto's handmatig langs gaan.)

Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Met Corel PaintShop kan je heel veel bewerkingen in batch mode toepassen, ook zelfgemaakte scripts, waarin je een standaard correctie hebt vastgelegd.
En er zijn vast andere fotocorrectieprogramma's die dat ook kunnen, maar PaintShop ben ik mee bekend.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Met Nikon NX-D kan het ook batchgewijs (ook met JPEG's) en die is gratis :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Dat helpt mij niet, omdat je dan dus onder water moet gaan klooien met een grijskaart of in elk geval iets wits zien te vinden. Plus dat geldt dan alleen maar voor die diepte denk ik, dus dan moet ik elke keer als ik een paar meter + of -, opnieuw gaan rommelen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Welke presets heeft de camera dan? Zijn die er voor verschillende dieptes? En misschien helpt het je al als je 1 keer zelf een preset maakt op de diepte waar je het meeste op zit en vind je de witbalans dan goed genoeg voor op meerdere dieptes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:04
Hallo,

Ik doe zelf redelijk wat aan onderwater fotografie. Onderwater de wit belans instellen werkt eigelijk op geen een camera goed. Makkelijkst aanpak is RAW te gebruik dus helaas een andere camera.
Mijn voorkeur voor software is lightroom.
Onderwater is gewoon redelijk wat na bewerken, ben gauw half uur bezig met de mooie foto’s.
Op wetpixel.com kunnen ze je stuk beter helpen.

Bubbels Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Kwintessens schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 08:47:
Welke presets heeft de camera dan? Zijn die er voor verschillende dieptes? En misschien helpt het je al als je 1 keer zelf een preset maakt op de diepte waar je het meeste op zit en vind je de witbalans dan goed genoeg voor op meerdere dieptes.
De presets staan op de site die je zelf aanhaalde, maar hebben voornamelijk te maken met het soort licht (kunstlicht, TL, zonlicht, bewolkt etc). De handmatige stand (PRE) gaat er vanuit dat je de camera richt op een wit object, en dan stelt ie zich daarop in. Dat zou ik dan een keer onder water moeten doen, maar dat slaat ie dan niet op als een preset: Zodra ik dan een keer boven water een foto wil maken, moet ik 'm eerst op AUTO zetten en dan is de PRE weg (als ik 'm opnieuw selecteer, moet ik opnieuw op iets wits richten). Kortom, niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:25
SeatRider schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Dat helpt mij niet, omdat je dan dus onder water moet gaan klooien met een grijskaart of in elk geval iets wits zien te vinden. Plus dat geldt dan alleen maar voor die diepte denk ik, dus dan moet ik elke keer als ik een paar meter + of -, opnieuw gaan rommelen, toch?
Nou weet ik niet hoe sterk het onderwater verandert, maar ik denk wel dat als je eenmaal die witbalans hebt ingesteld, alle volgende foto's veel dichter bij de realiteit zullen zitten dan nu. Wellicht is dan nog slechts een kleine correctie nodig, wat ook nog met jpg te doen is.

De reden dat het op auto niet lukt, is dat de noodzakelijke correctie buiten het automatische bereik ligt en de camera zodoende niet ver genoeg kan corrigeren. Door de witbalans zelf in te stellen met die grijskaart, kom je voorbij die grens en krijg je al veel betere foto's, ook als de lichtomstandigheden veranderen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook niet zo dat je in elk water weer een andere witbalans hebt? Het ene water is minder helder dan het andere water, dus heeft dat ook invloed op je witbalans.
Net zoals je boven water ook verschillende situaties hebt met verschillende witbalansen.

Lijkt me toch het beste dan dat je iets wits meeneemt onderwater, daar je witbalans op instelt en dan pas foto's gaat maken.
Dan kun je achteraf altijd nog nabewerken waar dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
SeatRider schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:09:
[...]

De presets staan op de site die je zelf aanhaalde, maar hebben voornamelijk te maken met het soort licht (kunstlicht, TL, zonlicht, bewolkt etc). De handmatige stand (PRE) gaat er vanuit dat je de camera richt op een wit object, en dan stelt ie zich daarop in. Dat zou ik dan een keer onder water moeten doen, maar dat slaat ie dan niet op als een preset: Zodra ik dan een keer boven water een foto wil maken, moet ik 'm eerst op AUTO zetten en dan is de PRE weg (als ik 'm opnieuw selecteer, moet ik opnieuw op iets wits richten). Kortom, niet bruikbaar.
Ben het met @Verwijderd eens dat je toch het beste elke keer een meting kunt doen per duiksessie. En anders moet je overstappen op een camera waarmee je ook RAW kunt schieten, zoals @marc1990 aangeeft. Er zijn kleine onderwatercamera's die dat kunnen, zoals de Olympus Tough TG5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
SeatRider schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Een grote witte haai zal toch wel volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
PageFault schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:05:
[...]

Een grote witte haai zal toch wel volstaan?
En dan heb je 'm ook maar 1x nodig :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er niet een roodfilter te vinden dat te gebruiken is met deze camera? Voor GoPro's zijn die wel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Die lusten geen Nikon, ze hebben smaak :+

Maar volgens mij zijn de opties wel gezegd.

1) nabewerken en kijken of je het goed krijgt.
Ja dat zal niet allemaal in batch goed gaan dus
uiteindelijk zul je toch zelf wat moeten nalopen
en fixen.

2) toch zelf instellen. Dus een goede preset proberen te vinden of zelf instellen.

3) andere camera en dan RAW schieten, maar ook dan zul je achteraf moeten nabewerken.

Keuze is aan jou maar makkelijk automatisch top foto's gaat hem waarschijnlijk niet worden. There's no such thing as a free lunch ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Ik ben begonnen met een compact camera en niet tevreden.

Toen overgestapt naar de Canon G-series omdat die goed bekend staan voor onderwaterfotografie. Dat is een stap vooruit (betere witbalans en RAW) maar was voor mij eigenlijk nog steeds teleurstellend om eerlijk te zijn.

Daarna de stap naar onderwaterflitser gemaakt en daarmee ga je hele grote stap vooruit, vanaf dat moment werden de foto’s echt mooi. Later nogmaals uitgebreid met videolampen.

Actioncamera zijn ook nog een optie. Voor de Gopro zijn macro lens, roodfilter en diverse compacte lampen beschikbaar en dat geeft best aardige resultaten.
Pagina: 1