Navigatie: cd of sd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...

Ik ben weinig ervaren op het gebied van navigatie in de auto, en wil graag een tweedehands Pioneer aanschaffen. De Avic-modellen passen goed in mijn Alfa bijvoorbeeld. Maar ik wil er niet een waarbij je kaarten op cd staan - waardoor je geen cd kunt luisteren terwijl je op navigatie rijdt. Klopt het dat er ook zat systemen zijn die met een (meegeleverde) sd werken, of via je smartphone?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik heb nu een oude Avic, met drie losse cd's, voor Noord-, West- en Zuid-Europa. Een vakantieroute naar bijvoorbeeld Italië is nu thuis dus niet eens in te programmeren. Wat een gehannes.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Een korte zoektocht levert vooral op dat veel mensen al weten hoe het zit - dus uitleg hoe het met die kaarten zit, ontbreekt.
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 04-06-2018 16:23)

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@DutchKel ja wel hoor. De oude systemen maakte gebruik van een cd/dvd als opslag.
De vraag is alleen hoe oud het systeem is. De nieuwere aftermarket systemen maken gebruik van een sd kaart als opslag.

TS als je de keuze hebt, ga dan voor een systeem met sd. Deze zijn sneller bij een nieuwe route berekening en hebben geen last van dat bij een hobbel de navigatie even kan hangen omdat de laser niet meer het juiste spoor heeft en deze moet opzoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom niet gewoon een TomTom, Garmin of afgeleide of kloon daarvan...? Of een smartphone of tablet in een houder met moderne navigatie software...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik er ook radio/cd/telefoon bij wil, en hem wil inbouwen op de plek waar nu een 'saaie' radio/cd zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
SD beter dan CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
Je kan een radio met cd-wisselaar nemen. De navigatie staat op de CD in de radio, de muziek draait vanaf de wisselaar.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik vermoed dat de cd is om de kaarten te updaten en dat er iets van flash geheugen of een harde schijf in het systeem zit bij hetgeen wat jij hebt gezien.

Maar zonder model nummer kan niemand daar een concrete uitspraak over doen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

ik zou altijd voor SD gaan.
(Vergelijk SSD met normale harde schijf)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@DutchKel ja wel hoor. De oude systemen maakte gebruik van een cd/dvd als opslag.
De vraag is alleen hoe oud het systeem is. De nieuwere aftermarket systemen maken gebruik van een sd kaart als opslag.

TS als je de keuze hebt, ga dan voor een systeem met sd. Deze zijn sneller bij een nieuwe route berekening en hebben geen last van dat bij een hobbel de navigatie even kan hangen omdat de laser niet meer het juiste spoor heeft en deze moet opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Je zit dan altijd met verouderde kaarten.
Koop jezelf een radio met bluetooth en muziek via SD of een stick.
Navigatie: niks is beter dan Waze of Google maps met dagelijkse kaartupdates.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Check inderdaad hoe het met updates zit voordat je iets tweedehands koopt. Bij de ingebouwde navigatie van mn pa koste dat een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mijn Focus was in 2004 ongetwijfeld zeer modern met ingebouwde navigatie (Blaupunkt RNS4-TP170 monochroom!). In 2014 kwam de laatste update uit, muziek komt uit de CD-wisselaar.
Omdat het inbouw is vind ik het leuk om werkend te houden, maar ik gebruik vrijwel altijd mijn losse Garmin (ondertussen ook 8,5 jaar oud).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Pioneer inbouwnavigatie is niet om over naar huis te schrijven, zeker niet als je een wat ouder (tweedehands) systeem koopt met een oudere navigatie-engine zonder lifetime kaartupdates.

Als je (smartphone)navigatie wil combineren met radio kun je beter een head unit nemen met Android Auto en/of Apple Carplay, zoals bijvoorbeeld de Sony XAV-AX100.

De voordeligste optie is nog altijd een TomTom, voor rond de €180 heb je tegenwoordig al een deftig systeem met een groot capacitief touchscreen, lifetime kaartupdates, wifi, etc. Neem er een mooie dash-mount bij (zodat je niet hoeft te klooien met een zuignap) en je bent helemaal klaar.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie tips en reacties! Ik weet waar ik aan toe ben :-)
Pagina: 1