Gravit0n schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:15:
[...]
Een mening heeft volgens mij vrij weinig te maken met waar je een bepaald type kabel voor gebruikt.
10Gbe is nog steeds niet gemeengoed thuis, dus voldoet in bijna alle scenarios cat5e. Daarbuiten redt je het met cat6 ook wel.
Hoe verantwoord je een dure cat7 kabel vs een cat5e waarin je als eindgebruiker absoluut geen verschil merkt? Noem eens één reden waarom je cat7 zou installeren?
CAT7 is niet zo heel erg duur én het is in mijn beleving toekomstbestendiger dan 5E domweg omdat er veel hogere snelheden over mogelijk sijn.
5E is leuk, maar ik verwacht tussen nu en 5 jaar de eerste 10G componenten thuis te hebben en dé plek waar ik dat in zou zetten, is op de "backbone", de verbinding tussen mijn werkkamer/nerdhol/muziekgrot boven en de meterkast waar oa mijn NAS staan. Zonde van het geld om dan nu 5E te (laten) installeren en dat later te vervangen. In fact, ik hoop niet veel vaker dan 1x of 2x in mijn leven (we hebben dit huis in principe gekocht voor de eeuwigheid), kabels te (laten) trekken.
CAT 6A FTP kost €0,81 per meter, CAT 7 S/FTP zit op €0,95 per meter.
https://www.kabelshop.nl/...9978-305-i5355-t4553.html
https://www.kabelshop.nl/...7101-100-i4841-t5034.html
Voor minder dan €0,14 per meter extra heb ik kabel die beter is dan het dichtstbijzijnde zinvolle alternatief.
Ja, 5E is (veel) goedkoper (ongeveer 1/4e tot 1/2e) maar daar stopt het bij 1GBit/s en da's zeker niet toekomstbestendig, ook niet voor thuis als backbone van je thuisnetwerk. (After all, dit is Tweakers.net...)
Voor minder dan €200 aan kabels, ex arbeid, heb ik mijn hele huis bekabeld. Misschien dat er later nog eens €50,- of €100,- aan buitenkabel bij komt. Kortom, €300 aan kabels en de komende 20, 25 jaar verwacht ik ze niet te hoeven vervangen.
Kabels trekken is duurder per m dan de kabel zelf. Dus zie ik dit als een betere investering dan nu 5E of 6A kopen. (Zeker als je bedenkt dat 6A helemaal niet zo veel goedkoper is.
Kortom: 5E is een zinloze besparing. 6A is voor veel mensen prima, maar het prijsverschil tussen 6A en 7 is zó klein, dat ik geen reden zie om voor 6A te kiezen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.