Laptop voor zakelijk gebruik - software ontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xTmPizzaMan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 12:57
Hallo iedereen,

Ik was de forums aan het doorpluizen en kon niet echt goede tips vinden voor het aanschaffen van laptops voor zakelijk gebruik, met name software ontwikkeling. Er zijn genoeg best buy guides te vinden voor game- en consumentenlaptops. Helaas niet voor deze niche.

Ik heb momenteel een Macbook Pro uit 2010, 512 GB SSD en 8 GB ram die langzamerhand aan vervanging toe is. Tot voorheen kon ik deze prima gebruiken als laptop voor software ontwikkeling. Echter met de aantal applicaties die er op draaien wordt dit een klein probleem. Daarom heb ik besloten te kijken naar een vervanger.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil deze laptop zakelijk gebruiken voor software ontwikkeling. Ik wil zowel een Linux (of OSX) als Windows werk- en ontwikkelomgeving op kunnen zetten. Ik ontwikkel met behulp van Java / Ruby / .Net / C. Vaak draai ik in mijn projecten ook 3 a 5 docker containers met diverse databases of applicaties. Ik merk dat geheugen-verbruik de grootste bottleneck is. Daarnaast draai ik Visual Studio / Atom of verschillende vormen van Intellij.
Tot slot gebruik ik mijn pc voor administratieve zaken, voor het bezoeken van het web en hier en daar een spelletje te spelen. Het spelen van een spel is niet echt nodig.

Wat is je budget?
Mijn budget is tussen de 1000 - 2500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja voor dagelijks gebruik. Soms werk ik thuis, in de trein of bij een klant. 3 a 4 uur accuduur zou fijn zijn.
Ik zal mijn laptop soms ook in een dock gebruiken met een 4k 27" scherm of 2x 24" schermen er aan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik wil een laptop met goede ondersteuning voor Windows en Linux (of OSX). Ik ben nog niet uit of ik met VM's of een dual boot systeem wil werken.
Hardeschijf graag rond de 500 GB. Als ik een tweede schijf in kan plaatsen zou het prettig zijn.
Geheugen graag rond de 16 - 32 GB ram.
Een goed scherm is een must, gezien ik veel voor het web ontwikkel, het liefst 15 inch.
De merk van de laptop maakt mij niet uit, ik sta open voor alles.
Ik wil graag een laptop waarmee ik zeker weer 4-5 jaar mee vooruit kan.

Ik heb momenteel gekeken naar laptops van DELL XPS 15 inch nieuw , Purism en Macbook Pro. Wellicht hebben jullie betere suggesties!

Bedankt!

No sig!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de Purism kiezen, gewoon omdat deze retemooi is en ze de support verdienen al kan ik nog niet bogen op praktijk ervaring.

Rationeel gezien, zou ik een Lenovo Thinkpad (T of X) zeker meenemen in mijn overweging.
Door de magnesium of carbon behuizing zeker niet te zwaar, maar oerdegelijk en een onovertroffen toetsenbord, wat voor softwareontwikkeling-on-the-go erg plezierig kan zijn. Heir kan je makkelijk 4-5 jaar mee voort.

MacBook Pro zou ik voorlopig negeren met de waardeloze toetsenborden en de treurige garantieafhandeling hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 18:06
Ik zoek een vergelijkbare laptop en ben naast de macbook aan het kijken naar:
MSI GS65 Stealth Thin 8RF-038NL
Blade 15 van razer (tot nu toe ontdekt nadeel, pijl omhoog zit naast vraagteken ipv de shift :? )

Wel iets meer game gerichte laptops maar wel 8th gen 45 watt cpu's en mogelijkheid tot 32GB RAM.

[ Voor 14% gewijzigd door nnomiS op 03-06-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xTmPizzaMan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 12:57
Goede tips. Ik had een lenovo T samengesteld en kwam uit rond de 2200 euro met 32 gb ram.
De MSI stealth heeft wel goede specificaties. Ik ben benieuwd of hij ook stevig is. Een 8 gb videokaart is voor mij wel wat overdreven .
Is Lenovo een betrouwbaar merk? Ik zie namelijk veel Dells en HPs bij mijn klanten.

No sig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat purism geval is qua insteek grappig maar qua specs meh.

Los van een macbook kan imho qua bouw niks tippen aan een workstation laptop van hp, dell of lenovo. Dus een zbook, een precision of een lenovo equivalent. precision 5530 bijv?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
De nieuwe Dell XPS 15 (9570) is inderdaad een aanrader. Er is ook een workstation variant, de Precision 5530, met Quadro GPU en optionele Xeon-graphics, maar de vraag is of je dat nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Ben
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 23:35
De gigabyte aero 15 misschien ? Hij is helaas niet op voorraad maar heb azerty gecontacteerd en die zegt dat ze het deze week binnen zouden moeten krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Formeel is een Dell XPS een 'consumers' laptop. De zakelijke lijn is de Latitude. Daar heb je (doorgaans) iets meer aansluitingen.

MSI heb ik nog nooit zakelijk gezien. Dell (Latitude 7xxx), HP (probook, elitebook), Lenovo (T, X, P series) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xTmPizzaMan schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:16:
Goede tips. Ik had een lenovo T samengesteld en kwam uit rond de 2200 euro met 32 gb ram.
De MSI stealth heeft wel goede specificaties. Ik ben benieuwd of hij ook stevig is. Een 8 gb videokaart is voor mij wel wat overdreven .
Is Lenovo een betrouwbaar merk? Ik zie namelijk veel Dells en HPs bij mijn klanten.
Ik ken genoeg Enterprise gebruikers en overheden die gebruik maken van Lenovo.

Ik zou in geval van Lenovo wegblijven van de consumenten lijnen, maar de zakelijke (T/X/P series) laptops zijn uitstekend.

Dito voor de HP Pro- en Elitebook series en de Dell Lattitude en Precision series.

Ik heb persoonlijk een voorkeur voor de Lenovo T series vanwege de prijs en het fijne toetsenbord. Ik vind dat HP en Dell hier niet aan kunnen tippen. Qua bouwkwaliteit is het lood om oud ijzer en komt er een beetje persoonlijke voorkeur om de hoek kijken. Dell heeft voor mij afgedaan als het gaat om de service of eigenlijk het gebrek aan service.

MSI, maar mooie laptops, maar als meenemer zou ik er nog eens over nadenken. De lagere prijs is de ergernis op termijn niet waard.

In het algemeen raad ik iedereen aan die een laptop intensief gebruikt of veel meeneemt om een zakelijke laptop te kopen en weg te blijven van de consumenten lijnen.

Sterker; liever een 5+ jaar oude zakelijke laptop dan een nieuwe consumerlaptop.
Pagina: 1