Boot loop [Gigabyte mobo, 4790K processor]

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potassium
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-09 13:44
Hoi

Ik kamp sinds een tijdje met een boot loop na een cold boot. Inmiddels duurt dat bijna eindeloos

De laatste poging om m'n computer op te starten met alle hardware geinstalleerd resulteerde in:

~40x: 2sec opstarten, schakelt uit, 2sec opstarten etc.
Daarna ~60x: 5sec opstarten, uit, 5sec opstarten etc.
Uiteindelijk start de computer dan op na ~100 pogingen :/

Edit: Probleem is er alleen bij cold boot, dus niet als ik Windows restart

Systeem:
Mobo: Gigabyte Sniper B5 (socket 1150)
Processor: Intel i7 4790K
PSU: Corsair RM650X
GPU: MSI GTX1070ti
Geheugen: Kingston 2x8Gb HyperX

Wat heb ik geprobeerd:
- Stof verwijderen
- Mobo gechecked (zie geen lekkende of bolle condensatoren)
- Geheugen getest met memTest, 1 voor één en samen
- Nieuwe videokaart (voorheen MSI GTX970)
- PSU vervangen (voorheen Corsair RM750)
- Bios reset, batterij vervangen

Uiteindelijk heb ik alle hardware eruit gehaald, maar het probleem blijft zelfs bestaan met alleen de processor. Heb helaas geen toegang tot andere 1150 mobo/processors om te testen

Wat kan ik nog doen om te achterhalen of het aan het mobo of de processor ligt? Heb nog helemaal geen behoefte om mijn 4790K te vervangen eerlijk gezegd. Ik vermoed dat het aan het mobo ligt, maar een nieuw 1150 mobo zou natuurlijk weggegooid geld zijn als de processor het probleem blijkt te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Potassium op 01-06-2018 20:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:08
Ik heb hetzelfde probleem met hetzelfde mobo en (toevallig) processor.

Ligt 99,99% zeker bij mij toch echt aan het mobo. Als ik namelijk de voeding voor meer dan 1 minuut uitschakel en dan weer in schakel start de pc vlekkeloos op. Zet de pc uit en weer aan en bingo, bootloop ofwel niet genoeg power om alles aan de gang te krijgen. Ik dacht eerst ook aan de voeding maar na deze vervangen te hebben kan ik deze uitsluiten.

Iets met de condensatoren vrees ik toch. Ik heb geen zin om het mbo te vervangen. Ik zet de voeding gewoon eerst voor 1 minuut uit en dan weer aan, kan er mee leven. Vrees alleen wel dat vandaag of morgen het spontaan echt afgelopen is.

NB, let op, die constante reboots is alles behalve gezond voor je onderdelen. Ik zou of het mobo vervangen of mijn "work-around" aanraden...

[ Voor 9% gewijzigd door FreeMen op 01-06-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potassium
Hoi

Bij mij werkt die workaround helaas niet :'(

Heb ook nog deze tip op Youtube (3e comment) uitgeprobeerd maar dat maakte ook geen verschil.
You can restore the backup bios by flipping the power supply switch in the back, holding the start button at the front, and while holding flipping powersupply on. the pc turns on. In one-two seconds, flip the power supply to off again. the pc is off. Turn on the switch on the back, and push the start button on the front (dont hold it)... the backup bios will load overwriting the current bios, and the pc will reset, after that, you will not have a boot loop
.

Op zoek naar een 2e hands mobotje dan maar vrees ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potassium
Ben ik weer.

Heb inmiddels een ander moederbord gekocht (Gigabyte GA-Z97-HD3)

Helaas nog steeds hetzelfde probleem, maar nu start de computer helemaal niet meer op (ook niet na een hele hoop reboots)

Is het dan toch de processor? Hoorde dat een processor zelden zomaar ineens kapot gaat, maar ms heb ik domme pech.

Wat me wel opviel de eerste 2 keer dat ik het probeerde is dat er een soort regelmaat in het rebooten zat:

Computer start op, schakelt dan na 3 seconden uit.
Na een hele hoop reboots lijkt hij op te starten (10 seconden of zo), maar schakelt dan toch uit
Vervolgens begint het rebooten opnieuw, maar nu schakelt hij al telkens na 1 seconde uit.

Ik heb de processor er weer uitgehaald, schoongemaakt met alcohol en tandenborstel(er zat wat koelpasta tussen de pinnetjes), nieuwe koelpasta erop gedaan en weer geinstalleerd.

Resultaat: nu blijft ie eindeloos rebooten (na 3 sec schakelt ie telkens uit). Het schiet dus niet echt op ..

Als het de processor is dan wordt het al met al een dure grap, dus als iemand nog iets weet wat ik kan proberen, dan graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Misschien heeft het te maken met voltages. Probeer via meerdere malen een bios reset om in het bios te komen en zet alle voltages een tikje hoger. Wellicht dan een dram module, of de cpu, of een component van het moederbord een hoger opstartvoltage nodig is.

Als er geen rare dingen zijn gebeurd is een cpu niet zo maar stuk / half gaar, maar er zijn uitzonderingen misschien.

[ Voor 25% gewijzigd door ToFast op 06-06-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potassium
Hoi

Wil het best proberen, maar is dat een logische verklaring als ik net een nieuw (ongebruikt) moederbord heb geinstalleerd?
En waarom werkte de processor op mijn vorige moederbord eerst wel? Heb daar nooit wat aan de voltages veranderd.

Het probleem doet zich trouwens ook voor met alleen maar de processor geinstalleerd, dus zonder ram, GPU, HDs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Edit: nevermind, ik had niet gelezen...

[ Voor 78% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-06-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potassium
Inmiddels ben ik weer een stapje verder (hoewel nog geen steek opgeschoten).

Ten eerste: in het nieuwe mobo kwam ik niet in de bios.
Processor daarom weer op de oude mobo gezet en daar kom ik na vele reboots uiteindelijk wel weer in de bios. Voltage van CPU core in stapjes omhooggezet naar 1.4V. Voor chipset en DRAM voltage een klein beetje opgekrikt.

Helaas nog steeds hetzelfde probleem.

Toch twijfel ik er nog steeds aan of het wel de processor is. Als de computer eenmaal is opgestart dan werkt namelijk alles prima. En een processor doet het of doet het niet toch?

Wat ik nu nog kan bedenken:
- Het 'nieuwe' moederbord (Gigabyte Z97-HD3, ongebruikt in doos, gekocht van betrouwbare tweaker) heeft oude bios die de 4790K niet kan handelen? -> maar kan het kloppen het dat je dan helemaal niet in de BIOS komt?
Edit: dit is het niet: laagste BIOS versie (F6) ondersteunt 4790K

- Iets mis met cooler of koelpasta? Te dik, geen goede kwaliteit (ik heb oud tubetje coolermaster pasta gebruikt voor het testen). Temp van CPU ligt rond de 54 graden als de computer opstart, dus het is geen oververhitting.

- ... CPU werkt prima, maar zorgt op één of andere manier wel voor (cold) bootproblemen. Bestaat dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Potassium op 07-06-2018 11:37 ]

Pagina: 1