Vreemd issue met desktop. Waar beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb een desktop met een i5 proc, 8GB DDR en een 256mb ati radeon videokaart. Het ding ging altijd als de brandweer (voor mijn doen).

Al een maandje sloeg een programma wel eens uit bij zware taken (dwz tig browserschermpjes etc). In task manager ging proc dan soms richting 100% en ook geheugen ging regelmatig naar de max (van 8gb).

Echter, vorige week (toevallig net tijdens de warme dagen) ging de pc echt helemaal uit. Dan begon deze met opnieuw opstarten, maar los van het aanslaan van alle fans en wat lampjes die begonnen te branden gebeurde er verder niks. Een soort loop, maar wel voor mijn gevoel een hardware probleem.

Waar kan ik het beste starten. Ik heb alles afgekoppeld maar hetzelfde.

Het systeem is al een jaar of 6 oud maar werkt prima. Ik zou zelf denken dat bv de voeding kapot is maar dan snap ik niet waar de pc wel 'aanslaat'.

Geheugen lijkt me niet het probleem, dat zou toch niet al zo vroeg tijdens opstarten een issue kunnen zijn (of wel?)?

Er zit zo'n Arctic Freezer cooler op de processor. Zou ik deze als eerste maar eens moeten loshalen? Heb dan wel meteen koelerpasta nodig. Kan het zijn dat de proc niet meer goed hecht omdat de pasta inmiddels sterk verouderd is? Zou meteen verklaren waarom de proc zo nu en dan op 100% zat....had vorige week tijdens de hitte zo'n proc temp meter geinstalleerd, zat telkens rond 45/55 graden per core (heb er 4 volgens mij).

Kan iemand mij misschien op weg helpen waar het eerste te starten? Heb niet alle onderdelen 123 liggen wat het minder makkelijk maakt de hele desktop uit elkaar te halen (heb het ding ooit zelf in elkaar gezet van losse onderdelen).

Edit: Hieronder de specs van het systeem:

Sappphire Ati Radeon HD570 1GB GDDR5 PCIE OC (Vapor-X)
4x 2GB Kingston DIMM 1333mhz DDR3
Intel Core i5 750, Socket 1156, 2.66GHZ 8M 4.8G QDI
Asus S1156 P7P55LX Mobo
Seasonic S1211 520W PSU
Mugen II processor cooler
Cooler Master CM690 II Advanced casing
Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

[ Voor 9% gewijzigd door GustavSan op 01-06-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hitte zorgt voor een minder efficiente voeding. Afhankelijk van merk en type, is er zomaar kans dat je voeding het niet meer trekt.

Het verklaart niet de load binnen je OS (gok, Windows???) maar daar zijn meer dan voldoende tools voor te vinden om uit te zoeken welke processen je resources verbruiken.

Maar, even aannames doen: Windows 10? En een maandje? Toevallig de 1803-update binnengekregen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Hi. Dank voor het meedenken.

Op zich had ik al wat signalen een maandje terug, maar toen was het nog niet 'te warm' volgens mij. Wat dan gebeurde is dat bij een x aantal browsertabs (bv 10) de pc ineens traag werd, dan ging geheugengebruik richting 100% en klapte Chrome eruit. Soms voorafgaand aan een kort zwart scherm, wat dan een seconde later weer terugkwam.

De load kan ik nu even niet meer meten, krijg het ding niet meer opgestart. De temp tool liet hoge waardes zien, maar volgens mij niet schrikbarend hoog kijkende naar de buitentemperatuur.

Bij opstarten hoor ik een piep en een gezoem van het aanslaan van de fans. Daarna gaat het geheel meteen weer uit en start het opnieuw met exact hetzelfde proces. Een soort opstartloop, maar echt puur het begin.

Windows 10 idd. En volgens mij altijd alle updates gedaan. Wat is er gaande dan? Iets gemist wat dit betreft? Probleem lijkt me hardware, maar wellicht zit ik verkeerd te denken :). Edit: Even opgezocht. Dit lijkt me niet mijn issue. De loop van opstarten is een kwestie van 1 seconde (of 2) en dan start het weer opnieuw. Updates zijn ook gewoon goed gegaan, heb de laatste drie dagen gewoon nog fijn gewerkt (is werk pc, zit er +/- 6 uur per dag achter).

Pc staat altijd aan btw....(al 6 jaar give and take een paar vakanties).

Edit 2: Ik heb de specs van het systeem even aan te TS toegevoegd. Ik begin mij af te vragen of het na die tijd niet zinvol is om naar een nieuw systeem te kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door GustavSan op 01-06-2018 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is de computer stoffig? Dan kun je met een stofzuiger het stof wegzuigen met niet te sterke zuigkracht. Geen borstel gebruiken die statisch geladen kan zijn/worden.

Kijk alle stekkers na of ze allemaal nog goed vastzitten. Steek ze er opnieuw in.

Als je geen andere onderdelen beschikbaar hebt om te proberen is het een proces van elimineren.

Het geheugen kun je per module testen met memtest86 vanaf USB of CD. Zodoende kun je al het geheugen door afzonderlijke tests nagenoeg uitsluiten.

Vervolgens een andere voeding aansluiten. Leen bijvoorbeeld een voeding van iemand die nog een oude ongebruikte computer heeft.

Werkt het nog niet, dan zijn twee voor de hand liggende oorzaken uitgesloten: voeding en geheugen. Je processor heeft geen ingebouwde gpu, anders kon je dat gebruiken om de videokaart uit te sluiten.

Als de oorzaak daarna nog niet is gevonden, dan kun je aan vervangen beginnen, nieuw of 2e hands. Je PC kan ouder zijn dan 6 jaar want het moederbord werd eind 2011 nauwelijks meer geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
mrmrmr schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 00:06:
Is de computer stoffig? Dan kun je met een stofzuiger het stof wegzuigen met niet te sterke zuigkracht. Geen borstel gebruiken die statisch geladen kan zijn/worden.

Kijk alle stekkers na of ze allemaal nog goed vastzitten. Steek ze er opnieuw in.

Als je geen andere onderdelen beschikbaar hebt om te proberen is het een proces van eliminatie.

Het geheugen kun je per module testen met memtest86 vanaf USB of CD. Zodoende kun je al het geheugen door afzonderlijke tests nagenoeg uitsluiten.

Vervolgens een andere voeding aansluiten. Leen bijvoorbeeld een voeding van iemand die nog een oude ongebruikte computer heeft.

Werkt het nog niet, dan zijn twee voor de hand liggende oorzaken uitgesloten: voeding en geheugen. Je processor heeft geen ingebouwde gpu, anders kon je dat gebruiken om de videokaart uit te sluiten.

Als de oorzaak daarna nog niet is gevonden, dan kun je aan vervangen beginnen, nieuw of 2e hands. Je PC kan ouder zijn dan 6 jaar want het moederbord werd eind 2011 nauwelijks meer geleverd.
Kijk eens aan. Dat is een goede aanpak. Ik ga ermee aan de slag.

Maar nu iets raars. Vanmorgen wilde ik in elk geval even starten met het nagaan of mijn videokaart kapot was. Eruit halen en even aankijken hoe de opstart gaat. Ik dacht, ik start de boel eerst nog even gewoon een keer op. Wat denk je, de pc start en loopt nu nog steeds.

Wat zou er loos kunnen zijn waarbij de pc de ene keer dus wel prima start en de andere keer totaal niet wil opstarten en in die loop blijft hangen?

Hoe zit het met die cmos batterij? Is die aan vervanging toe en zou het issue hiermee te maken kunnen hebben? Is nog nooit vervangen in al die jaren. Kan dit verklaren waarom deze de ene keer wel wil opstarten en de andere keer niet?

EDIT: Na zo'n 15 sloeg de pc ineens uit en startte deze weer opnieuw op. Eerst weer even in een loop en na 2x toch ineens weer helemaal opgestart. Ik heb het programma Core Temp draaien, maar die geeft op alle 4 de cores 36 graden aan, wat volgens mij wel prima is.

[ Voor 6% gewijzigd door GustavSan op 02-06-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-09 13:40
GustavSan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:46:
[...]

Wat zou er loos kunnen zijn waarbij de pc de ene keer dus wel prima start en de andere keer totaal niet wil opstarten en in die loop blijft hangen?
Hierbij zou ik denken aan werkgeheugen of je HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
CMOS batterijen zijn op sommige computers de oorzaak van het totaal niet meer werken, maar tegenwoordig werken veel moederborden wel en gaan alleen de configutatieinstellingen en datum/tijd verloren. Vaak zie je daar een BIOS melding van tijdens het opstarten. Als datum/tijd niet verloren zijn gegaan, is de batterij waarschijnlijk ook nog goed. Let wel op dat Windows zal proberen de tijd op te halen van een time server. Die service moet je voor een test uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Is de voeding net zo oud als de rest van het systeem? Als je nog een andere voeding hebt zou je dat eens kunnen proberen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
kleijn1985 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:58:
[...]

Hierbij zou ik denken aan werkgeheugen of je HDD
Dan wellicht toch eerder geheugen, want dat hangt dan ook samen met het crashen van programma's in een eerder stadium (terwijl ik bv een jaar geleden dezelfde programma's met dezelfde acties gebruikte zonder problemen). Is ook qua moment waar deze vastloopt wel te begrijpen...want dat is nog ruim voordat volgens mij data van mijn SSD wordt benaderd....-> Fans en lampjes aan....en meteen weer uit...hooguit 2 tot 3 sec voordat het geheel weer uitslaat. Of heb ik dit mis, wordt de HDD wel echt al helemaal in het begin benaderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
pjot1 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:02:
Is de voeding net zo oud als de rest van het systeem? Als je nog een andere voeding hebt zou je dat eens kunnen proberen.
Kan je voeding ook 'een beetje kapot' zijn dan? Is hier toevallig ook een stukje test software voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
GustavSan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:07:
[...]

Kan je voeding ook 'een beetje kapot' zijn dan? Is hier toevallig ook een stukje test software voor?
Vaak heb je niet eens door dat de voeding slijt. Er treed vaak een 'ruis' op. Als de overige hardware daar gevoelig voor is kan je vastlopers, reboots en bsod krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
pjot1 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:13:
[...]

Vaak heb je niet eens door dat de voeding slijt. Er treed vaak een 'ruis' op. Als de overige hardware daar gevoelig voor is kan je vastlopers, reboots en bsod krijgen.
Ook het checken waard dus.

De pc sloegin elk geval net weer na 5 minuten uit. Probeerde iets van 10x achter elkaar op te starten, maar dit lukte niet...en daarna stopte die volledig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
GustavSan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:03:
[...]

Dan wellicht toch eerder geheugen, want dat hangt dan ook samen met het crashen van programma's in een eerder stadium (terwijl ik bv een jaar geleden dezelfde programma's met dezelfde acties gebruikte zonder problemen). Is ook qua moment waar deze vastloopt wel te begrijpen...want dat is nog ruim voordat volgens mij data van mijn SSD wordt benaderd....-> Fans en lampjes aan....en meteen weer uit...hooguit 2 tot 3 sec voordat het geheel weer uitslaat. Of heb ik dit mis, wordt de HDD wel echt al helemaal in het begin benaderd?
Even de HDD/SSD losloppelen, memtest86 vanaf USB stick draaien, 3-4 runs, dan zie je snel genoeg wat er met het geheugen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
kleijn1985 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:30:
[...]

Even de HDD/SSD losloppelen, memtest86 vanaf USB stick draaien, 3-4 runs, dan zie je snel genoeg wat er met het geheugen is :)
Moet usb booten zeker wel voor aanstaan? :). Volgens mij staat dat uit, dus moet ik eerst even in het bios zien te komen...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
GustavSan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:37:
[...]

Moet usb booten zeker wel voor aanstaan? :). Volgens mij staat dat uit, dus moet ik eerst even in het bios zien te komen...:)
dat is zeker handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
memtest86 draait nu al een tijdje (op 60%). Nog geen issues ontdekt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
Eerste pass zonder issues. Net ook Aida64 aangezet. Doe net een stresstest met Cpu, gpu, cache, memory en local disks....alles minutenlang naar 100%, pc blijft gewoon gaan?......

Proc op 100%
Mem op 6gb van 8gb
Disk write op 100%

Gaat gewoon door. Snap er echt niks van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik verdenk de voeding. Het klinkt alsof je met een koude start problemen krijgt. Als je een andere voeding hebt zou ik die eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Brazos schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:59:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem met 6GB en geen wisselbestand (i.v.m. niet al te grote SSD).

Chrome neemt veel geheugen in (soms wel 500MB voor 1 tabblad) en als het op is, dan klapt chrome eruit. Waarbij soms ook even het scherm op zwart gaat. Soms word ik al gewaarschuwd door Windows dat het geheugen 'op' is en wordt chrome al instabiel. Bij mij valt chrome dan vervolgens gewoon weg, regelmatig even met een zwart scherm.

Heb je zelf ooit toevallig het wisselbestand uitgezet?
Ja. Al ruim een jaar geleden. Liep helemaal vol en het geheel werd stroperig.

Ik heb 'maar' een 80gb ssd met windows 10...maw, als ik mazzel heb hou ik max 20gb over op die schijf. Nu is dit eigenlijk nooit echt een probleem, want naast de software staat alles verder op andere schijven.

Maargoed. Dit is mijn probleem van een maand terug. Nu dus tikkie erger waarbij de pc helemaal niet meer kan opstarten. Ik heb inmiddels alvast een nieuwe voeding gekocht, de Seasonic Focus Plus Gold 550w. Die kan ik dan in elk geval ook prima gebruiken als ik toch besluit een hele nieuwe desktop samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 23:04
tl;dr beneden
Ik heb iets gelijksaardigs gehad met als enige verschil dat hij telkens perfect opstartte maar vaak een reset deed, memtest86 gedraait zonder een enkel probleem. Voeding vervangen zonder resultaat. Uiteindelijk wat zitten spelen met BIOS settings en het leek dat als ik de RAM frequency aanpaste hij minder vaak resette. Uitendelijk het RAM vervangen en ... probleem opgelost.

Het was een zeer raar probleem, PC kon dagen werken zonder problemen met bv. Plex maar zodra je zelf ging browsen met Chrome resette hij elke 15 minuten. In het begin gaf hij artifacts op het beeld en bleef hij vasthangen (iGPU gebruikt het RAM) na een BIOS update was het gewoon *knip* stroom er uit en hij startte opnieuw op.

tl;dr: Voeding vervangen lijkt mij de beste, eerste stap. Mocht dat niet helpen probeer het RAM eens te vervangen ookal geraakt die door memtest86. (probeer bv. enkele keren met 1 stick, kan zijn dat 1 van de 4 sticks het probleem veroorzaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Een update. Ik heb inmiddels de nieuwe voeding binnen. De Seasonic Focus Plus Gold 550w had wellicht het probleem kunnen verhelpen, maar helaas was dit niet het geval.

Ik heb vervolgens alle geheugenbanken eruit gehaald en deze 1 voor 1 erin gedaan, telkens opnieuw opgestart. Eerst leek het bij 1 bank van 2GB goed te gaan, maar na 5 minuten (of 10) klapte deze er toch weer uit. Wel even mijn mail kunnen checken. Ik heb dus alle geheugenbanken weer teruggeplaatst.

Vervolgens de processor fan afgekoppeld en schoongemaakt. Nadien een foutmelding dat deze niet goed is aangesloten, terwijl deze dat wel is. Wellicht toch even de proc koeler fan vervangen?

Verder morgen even koelerpasta halen en het hele koelblok er maar eens even afhalen. Kijken of de koelpasta wellicht de oud is geworden (na 8 jaar, bestaat dat?).... edit: heb arctic mx-4 pasta besteld en een nieuwe case fan voor op de arctic cooler. Kijken of dat wat oplost.

Nog iets waaraan ik dacht. Kan het aan de videokaart liggen? Ik heb een oude Radeon HD 5770 maar het scherm is dus een 34" ultrawide.....kan toch niet resulteren in een pc die uitslaat? edit: weer een test gedaan. Nu een oude 22" monitor aan de videokaart gehangen, klapt er ook weer uit. Niet gezegd dat het niet aan de videokaart ligt, maar het ligt in elk geval niet aan de gewone prestaties van de kaart....

[ Voor 25% gewijzigd door GustavSan op 06-06-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Even een update, want dit probleem duurt helaas maar voort :(.

Ik heb dus het koelblok eraf gehaald. Schoongemaakt en nadien met 70% alcohol extra gereinigd. Toen nieuwe koelpasta erop (goeie, die arctic m4). Ook nieuwe fan op het koelblok, andere fans doen het goed.

Dit allemaal afgelopen maandag gedaan. Hele week werkte die prima, vandaag weer einde oefening. Nu weer even aan de praat, maar eigenlijk is het wachten tot iet er weer uitklapt.

Vreemd is dat ie soms alleen even aanslaat (fans), dan aanslaat en een stukje echt opstart (bios melding etc) en dan uitslaat, soms uitslaat tijdens het invoeren van het windows wachtwoord, en weer soms gewoon helemaal opstart en pas op een later moment uitslaat....

Ik kan op zich nog wel voor €30 deze kaart kopen: https://azerty.nl/product...grafische-kaart-gf-gt-710

Maar ik begin onderhand te twijfelen of dit het inderdaad gaat oplossen. Kan het een soort moeheid zijn?

Ik heb inmiddels dus memtest gedaan met geheugen, ook 1 bank erin. Nieuwe voeding, koelpasta, fan erbij....

EDIT: Nieuwe videokaart heeft het probleem niet opgelost helaas. Wel had ik vandaag voor het eerst een andere manier van uitvallen, namelijk...mijn scherm ging tijdens het 'werk' op zwart, alsof er geen signaal meer naartoe ging. Kabels etc allemaal goed. Na opstarten weer paar keer mis en nu weer opgestart. Ik heb mijn videokaart op de 2e pci exp 16x....toch even die 1e maar even gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door GustavSan op 18-06-2018 12:37 ]

Pagina: 1