Help: Surround versterker als externe USB-geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
Ik zoek me een ongeluk naar een 5.1 versterker die zich als externe USB-geluidskaart gedraagt. Misschien gebruik ik niet de juiste terminologie.

Achtergrond:
Momenteel zit er een extern USB Sound-Blaster SBX doosje aan mijn laptop, en daar vandaan gaan 3 analoge kabeltjes naar de Denon versterker (waar nog meer apparatuur aan zit). Maar dat levert hoorbare stoorsignalen op, zoals zacht pieptoontje waarvan de frequentie varieert tegelijk met het knipperen van een LEDje op de laptop, waarschijnlijk door de voeding via USB. Ik zou misschien een betere externe geluidskaart kunnen aanschaffen met eigen voeding, maar omdat mijn versterker ook aan vervanging toe is sla ik liever twee vliegen in 1 klap.

Via https://www.hifi.nl/artik...kbron-hoe-doe-je-dat.html begrijp ik dat er versterkers zijn die bieden wat ik wil, maar ik kan ze niet vinden: De meeste versterkers hebben wel een USB aansluiting, maar die lijkt alleen maar geschikt om bestanden van een stick af te spelen. Op de Audio | Versterkers en Receivers sectie op deze site is ook geen filter-optie op USB als audio input.

Weet iemand waar ik op moet zoeken?

(NB 5.1 via S/P DIF kreeg ik alleen aan de praat voor films, niet voor games, dus die optie valt ook af.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mijn laptop
Als je nou laat weten welke dat is, is het allicht mogelijk dat we een optie zien die jij vergeten bent?

- HDMI doet ook audio
- sommige USB-C kan ook audio
- SPDIF zou ook voor games moeten werken
- mogelijk andere opties

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
bedankt voor je rappe reaktie!

Ik heb momenteel nog een MSI GS70, maar die gaat misschien de deur uit: pricewatch: MSI Gaming Series GS70 2QE-050NL Stealth Pro Red Edition
Ik gebruik de externe geluidskaart om wat minder bekabeling aan de laptop te hebben.

Ik heb ooit een tijd geprobeerd om SPDIF surround aan de praat te krijgen; de driver en het kastje moeten de boel dan naar Dolby Digital of DTS coderen, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Bij films is alleen pass-through nodig, dat lukte me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:29:
[...]
- SPDIF zou ook voor games moeten werken
Alleen als je iets van Dolby Digital Live dan wel DTS Connect hebt om Real Time Dolby Digital dan wel DTS te maken. Zonder één van die twee stukjes software ga je maximaal 2.0 stereo uit games halen (upscaling door iets als Dolby Pro Logic dan wel DTS Neo telt niet mee).

Als toch de apparatuur gaat vervangen dan zou ik - indien de nieuwe receiver en laptop beschikken over HDMI - de twee apparaten zo met elkaar verbinden. Dan heb je in games wel surround via LPCM.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 01-06-2018 19:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het snelste is dus HDMI, als ik naar de specs kijk. Let wel even op dat de de specs aangeven dat het HDMI1.4 is en dat zou (later) issues geven als je mogelijk 4K-materiaal naar je receiver wil sturen.

@FeaR : dank voor je verheldering.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
Thx!

Ik wist dat HDMI ook audio kan sturen, maar dacht dat alleen gebruikt werd door in combinatie met video.

Moet ik dan een driver ergens vandaan halen die de HDMI-poort als audio-apparaat ziet? Of zit er altijd software bij een moderne receiver die dit mogelijk maakt? Op dit moment zie ik in Window Apparaatbeheer geen HDMI audio device of iets dergelijks.

Edit: Er staat wel een NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible, WDM) tussen. Zal daar eens wat over opzoeken.

Edit 2: Zodra ik mijn projector aanzet, én de display mode op 'dupliceren' zet, verschijnt er ook een Panasonic-PJ (Intel Display Audio) audio device, voor het speakertje in de projector. Zoiets gebeurt dus misschien ook als ik een receiver aan zou sluiten in plaats van projector? Dan is het nog uitzoeken of HDMI video voor projector en HDMI audio voor receiver mogelijk is met slechts 1 HDMI uitgang, en of ik zo audio kan krijgen zonder de projector aan te zetten :? Of een PC of laptop kopen met 2 x HDMI uit...

[ Voor 47% gewijzigd door kolonel klapzak op 01-06-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
Ben er niet in geslaagd de requirements helder te krijgen, dus heb de Onkyo TX-NR656 (pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart ) besteld. Die heeft voldoende analoge inputs om eventueel met een externe geluidskaart overweg te kunnen.
Pagina: 1