Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• danielafcax
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-04 15:23
Mijn vraag
Hallo, ik heb nog niet veel ervaring op tweakers maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een pc samen gesteld, werkte 24 uur geleden prima, maar sinds ik per ongeluk iets heb veranderd in het bios, wou hij wel aan maar crashte veel, daarna wil hij niet meer verder dan het opstartscherm waar ik ook eventueel het bios in kan met delete knop. ook als het lukt om bios in te komen, knalt hij na een paar sec uit, net elke keer voordat ik m kan resetten. Ik snap er niks van en hoop dat iemand mij kan helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
MSI 970 Gaming Motherboard
AMD FX8520 @ 3.5ghz
AMD R9 380 4gb by MSI
VS550 Power Supply
8gb ram

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
CMOS batterij eruit halen.
pc niet in stekkerdoos. maar gewoon vanuit de muur

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Daniel

Beste antwoord (via danielafcax op 01-06-2018 19:08)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
@danielafcax er zit een Jumper (klein blokje vaak blauw welke over 2 pinnetjes zit) welke je over 2 andere pinnen moet zetten of het kan zijn dat het maar 2 pinnen zijn en er een Jumper bij je moederbord onderdelen zit.

Kortsluiten betekent dat je de 2 pinnen met elkaar verbind. Dit zou met een schroeven draaier kunnen door ze beide tegelijk aan te raken.

Dus zet het systeem uit. Raak beide pinnen tegelijk aan of gebruik de Jumper welke je over de twee pinnen heen schuift. Wacht even en haal hem er weer af.
Als je het systeem weer aan zet, dan zou de bios gereset moeten zijn.

Dit is een jumper:
https://goo.gl/images/uXtBCc

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 01-06-2018 18:59 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bijna elk moederbord heeft een knop of jumper om de BIOS te resetten of naar de vorige versie te zetten. Staat daar niks van in de handleiding?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je de PC 24 uur geleden nieuw gebouwd? Of 6 jaar geleden en is tot 24 uur geleden gestopt met normaal werken?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• danielafcax
pc is ongeveer een jaartje oud.

• danielafcax
MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:33:
Bijna elk moederbord heeft een knop of jumper om de BIOS te resetten of naar de vorige versie te zetten. Staat daar niks van in de handleiding?
Daar staat dit:

You can clear the CMOS RAM by shorting this jumper while the system is off. Afterwards, open the jumper.

Ik weet niet hoe dit moet. Zou u hiermee kunnen helpen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
danielafcax schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:43:
[...]

Daar staat dit:

You can clear the CMOS RAM by shorting this jumper while the system is off. Afterwards, open the jumper.

Stekker uit de voeding van de PC. Batterij uit het moederbord. 3x op de aan/uitknop drukken. Batterij er weer in en stekker weer in voeding. Hierbij is de BIOS 100% zeker gereset.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

PilatuS schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:50:
Hierbij is de BIOS 100% zeker gereset.
Tegenwoordig hoeft dat niet zo te zijn. Sommige uefi biosen hebben persistent storage (nvram). De batterij is dan alleen voor de rts klok.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord

• Arunia
@danielafcax er zit een Jumper (klein blokje vaak blauw welke over 2 pinnetjes zit) welke je over 2 andere pinnen moet zetten of het kan zijn dat het maar 2 pinnen zijn en er een Jumper bij je moederbord onderdelen zit.

Kortsluiten betekent dat je de 2 pinnen met elkaar verbind. Dit zou met een schroeven draaier kunnen door ze beide tegelijk aan te raken.

Dus zet het systeem uit. Raak beide pinnen tegelijk aan of gebruik de Jumper welke je over de twee pinnen heen schuift. Wacht even en haal hem er weer af.
Als je het systeem weer aan zet, dan zou de bios gereset moeten zijn.

Dit is een jumper:
https://goo.gl/images/uXtBCc

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 01-06-2018 18:59 ]

• MAX3400

MAX3400

danielafcax schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:43:
[...]

Probeer het eens zoals @PilatuS zegt. Alternatief, want de PC werkt nu toch niet; de afgelopen (of komende) 24 uur even contact zoeken met een PC-boer in de buurt of MSI?

Een jumper "short" je vaak door wel/niet verbinding te maken tussen de 2 pinnen en dan het apparaat aan te zetten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:56:
[...]

Tegenwoordig hoeft dat niet zo te zijn. Sommige uefi biosen hebben persistent storage (nvram). De batterij is dan alleen voor de rts klok.
Dat is nieuw voor mij. Reset de BIOS van PC's altijd al op die manier omdat dit voor iedere machine gelijk is. Geen zin om op te moeten zoeken hoe het bij de ene moet en hoe het bij de andere moet. Prutsen met jumpers en uitzoeken hoe dat moet heb ik geen zin in, vandaar die manier. Nog geen machine gehad waarbij het niet werkte, maar die er zijn er dus blijkbaar wel :)

• danielafcax
Heren,

Ik antwoord u nu via mijn PC, die nu weer stabiel draait :)

De oplossing die Arunia heeft gegeven, werkt. Arunia bedankt voor je gedetailleerde beschrijving. Hierdoor kon ik het goed volgen. Pilatus ook bedankt voor het geven van een alternatieve oplossing.

Verder wil ik iedereen bedanken die mij geholpen heeft hier.

Met vriendelijke groet,

Daniel

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

PilatuS schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:03:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Reset de BIOS van PC's altijd al op die manier omdat dit voor iedere machine gelijk is. Geen zin om op te moeten zoeken hoe het bij de ene moet en hoe het bij de andere moet. Prutsen met jumpers en uitzoeken hoe dat moet heb ik geen zin in, vandaar die manier. Nog geen machine gehad waarbij het niet werkte, maar die er zijn er dus blijkbaar wel :)
offtopic:
Met een Dallas RTC werkt die methode niet, zit het CMOS gedeelte bij de batterij in. Ondingen, gelukkig zie je ziet niet vaak meer maar heb wel wat oudere systemen gehad die die dingen hadden. Helemaal rot als het een 2e hands PC was met een BIOS password, bijna onmogelijk om te resetten.

• Arunia
@danielafcax graag gedaan. Weet hoe frustrerend het kan zijn. Als je die mogelijkheid weet kun je weer lekker aanpassingen maken in het bios. Lees wel de handleiding even goed door. Maar meestal werkt de automatische instelling ook prima.

• danielafcax
Heeft er ook iemand n idee waarom mijn gta v bagger werkt op normal settings? ik krijg max 20 fps.

[ Voor 164% gewijzigd door br00ky op 01-06-2018 20:59 ]

• MAX3400

MAX3400

danielafcax schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:21:
Heeft er ook iemand n idee waarom mijn gta v bagger werkt op normal settings? ik krijg max 20 fps.
Was dat vorige week ook?

*knip* laat modereren nou eens aan ons over...
Zo nee, je verdiepen in je BIOS; na een reset moet je vaak wel dingen opnieuw instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 01-06-2018 21:00 ]

Pagina: 1