Beste speech to text apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppleeuw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05-2024
Met de service amberscript zet ik Nederlandse spraak naar tekst automatisch om met eigen Nederlandse AI enabled speech recognition engines. Naast omgevingsgeluid, accenten en of mensen door elkaar heen praten merk ik dat de gebruikte microfoon een grote factor in hoe goed de technologie werkt. Een paar testen leveren me de volgende resultaten:

Microphone Word Error Rate (hoeveel woorden er fout zijn, lager is beter)
Audiofile 1 Lavalier with Xiaomi MI5 20%
Audiofile 2 Olympus DM-720 direct 21.80%
Audiofile 3 Lavalier with iPhone 7 16.30%
Audiofile 4 iPhone 7 direct 35.00%
Audiofile 5 iphone 7 direct 29.40%
Audiofile 5 Xiaomi MI5 direct 76.00%
Audiofile 5 Olympus DM-720 Dictation machine
with ME33 Omni microphone extension 25.70%
Audiofile 5 Dell XPS13 9350 direct 32.70%

Het is lastig te vergelijken tussen verschillende audiobestanden, maar het verschil in resultaten met het zelfde audiobestand (audiofile 5, dus hetzelfde gesprek opgenomen met meerdere microfoons) geeft dit wel aan.

Ik wil een zo goed mogelijke microfoon uitzoeken tegen een zo laag mogelijke prijs. Hierbij wil ik één lavalier microfoon en één table microfoon uitzoeken. Ze moeten 1) geschikt zijn voor een interview en dus voor 2 personen 2) het liefste onder de 50 euro zijn en 3) aan een telefoon te verbinden zijn.

Voor de lavalier heb ik de MAONO AU200 uitgezocht. Deze is goedkoop, zowel aan telefoon als aan camcorder, PC of DSLR te koppelen (met verloopstekkertje die erbij zit), is actief en levert goede kwaliteit.

Voor de table microfoon is mijn oog gevallen op de audio technica ATR4697, de Blue Sky Sea en de MicW iBoundary. Die laatste is echter te duur en de eerste twee lijken niet aan te sluiten te zijn op een telefoon (ze hebben 1 of 2 ringen op de 3.5 mm jack, of kan ik daar een verloopstekkertje voor gebruiken?). Bovendien zou ik ook hier het liefste een dual microfoon hebben op tafel.

Wat denken jullie dat de beste optie is?