Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 17:16

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Ik ben ten einde raad. Sinds gistermiddag hebben apparaten in mijn huis een eigen leven gekregen.
Het begon met de rolgordijnen met Brel motoren. Plots gingen deze omhoog en omlaag uit hun zelf. Vervolgens zet ik stroom op mijn tv installatie, deze zitten met een KAKU schakelaar op het stroomnetwerk. Ook deze gaat na enkele minuten in eens spontaan uit, en weer aan en weer uit enz..
S'avonds zet ik de lampen in huis aan, ook deze gaan een korte tijd nadat ik ze aan heb gezet weer uit en weer aan enz.
Ik snap er helemaal niks van.

Wat heb ik:
-Raspberry pi met domoticz draaien en een RFxcom module om alles centraal aan te sturen. Hierop draait ook homebridge om via homekit alles aan te sturen op de idevices.
-Duo rolgordijnen met brel motoren die via het 433mhz signaal werken met een eigen afstandbediening.
-Verschillende KAKU schakelaars op verschillende kanalen.

Wat heb ik al gedaan:
-Raspberry pi helemaal stroomloos gemaakt
-Batterijen van de afstandsbedieningen eruit gehaald

Extra toelichting:
Alleen apparaten die ik sinds gister middag een aan/uit commando heb gegeven storen. Zo doet de plafondlamp niet gek terwijl deze wel een KAKU schakelaar heeft, maar heeft dus geen aan of uit commando gehad van mij.
Boven in de slaapkamer lijken we bij de TV geen problemen te hebben met de KAKU schakelaar.

Wat kan het zijn?:
-Onweer veroorzaakt een storing?
-Grapjas in de wijk pikt mijn signaal op en denkt grappig te zijn?

Wat denken jullie en hoe kan ik het probleem oplossen?

Ik heb ook wat Z-wave stekkers, deze heb ik al op een paar plekken er tussen gezet ipv de KAKU schakelaars maar voor de gordijnen is hier helaas (nog) geen oplossing voor.

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11 18:30
Moet wel een grapjas zijn. Waarschijnlijk ook met Domoticz en RFxCom. Op de devices pagina kan je heel makkelijk alle KaKu apparaten in de buurt zien waarvoor ooit een commando is verstuurd en is opgepikt door je antenne. Het feit dat alleen je apparaten raar doen die je recent hebt gebruikt geeft dat weg. Kan dan geen storing zijn, want dan zou je plafondlamp ook moeten reageren.

In de log van Domoticz moet sowieso zichtbaar zijn dat je apparaten een commando ontvangen. Als het weer gebeurd ff checken wie er ergens staat te gluren naar je woonkamer. Grote kans dat ze op afstand zitten mee te kijken. Dan even langsgaan en vragen of hij / zij ook een nette buur kan zijn.

Alternatief is geen KaKu meer gebruiken.

• wybevanderham
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 13:09
Bij de 433MHz apparatuur van onder andere Klick-Aan-Klick-Uit moet je er rekening mee houden dat deze frequentieruimte in eerste instantie uitgegeven is aan radiozendamateurs. Zij hebben op dit stuk een primaire status. Met je domotica-spullen ben je in feite te gast op hun stukje ether. Het kan zijn dat een buurman bezig is zijn radiohobby uit te voeren waardoor jouw lampen op hol slaan.

Het is leuk dat je consumentenelectronica kunt kopen die werkt op een frequentie waar ook andere toepassingen zijn. Er hoeft geen opzet te zijn om je spullen te storen. Het is gewoon dat je spullen storingsgevoelig zijn voor andere legitieme toepassingen op die frequentie. Die buurman hoeft trouwens niet bij je in de straat te wonen, maar kan ook een een dorp verderop wonen. 400 Watt op 433 MHz met een mast van 25 meter heeft best nog wel wat bereik.

Zou je hier geen last van willen hebben, dan kun je beter overstappen naar apparatuur op een frequentie waar geen zendamateurs zitten te experimenteren (Zigbee, Wifi, Bluetooth, etc).

Verwijderd

BaseLine schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:17:
Moet wel een grapjas zijn. Waarschijnlijk ook met Domoticz en RFxCom. Op de devices pagina kan je heel makkelijk alle KaKu apparaten in de buurt zien waarvoor ooit een commando is verstuurd en is opgepikt door je antenne. Het feit dat alleen je apparaten raar doen die je recent hebt gebruikt geeft dat weg. Kan dan geen storing zijn, want dan zou je plafondlamp ook moeten reageren.

In de log van Domoticz moet sowieso zichtbaar zijn dat je apparaten een commando ontvangen. Als het weer gebeurd ff checken wie er ergens staat te gluren naar je woonkamer. Grote kans dat ze op afstand zitten mee te kijken. Dan even langsgaan en vragen of hij / zij ook een nette buur kan zijn.

Alternatief is geen KaKu meer gebruiken.
Lijkt me stug. Want schakelaars van Kaku moet je eerst inleren in Domitcz alvorens je ermee kan schakelen. Zolang ze niet zijn ingeleerd zie je ze ook niet in je device lijst. Dus ook die van je buren niet.

@SpeedfreakR Heb je de Kaku's al uit je stopcontact gehad? Stroomloos maken en opnieuw erin. Proberen waard. Ik heb wel eens dat er 1 een beetje slecht reageert en dan wel dat helpen. Baat het niet, schaadt het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 16:11 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 09:53

EnnaN

Toys in the attic

Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:06:
[...]

Lijkt me stug. Want schakelaars van Kaku moet je eerst inleren in Domitcz alvorens je ermee kan schakelen. Zolang ze niet zijn ingeleerd zie je ze ook niet in je device lijst. Dus ook die van je buren niet.
Alles wat je zegt is waar, behalve dat het stug is. Ja je moet inleren, maar dat is echt geen issue....
Dat inleren is volledig open. Jij zet je lampen aan? dan stuur je het signaal open door de lucht en kan je dat uitlezen toch? Zo train je die dingen ook in: druk op een knop en reageer daar op.

Dus ja, je moet inleren, maar nee dat is geen ernstige belemmering voor een ettertje met domoticz.

sig

Verwijderd

EnnaN schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:11:
[...]

Alles wat je zegt is waar, behalve dat het stug is. Ja je moet inleren, maar dat is echt geen issue....
Dat inleren is volledig open. Jij zet je lampen aan? dan stuur je het signaal open door de lucht en kan je dat uitlezen toch? Zo train je die dingen ook in: druk op een knop en reageer daar op.

Dus ja, je moet inleren, maar nee dat is geen ernstige belemmering voor een ettertje met domoticz.
Dan hij wel heel knap timen. Als ik inleren indruk heb je een beperkte tijd om in te leren en dan moet ik op de afstandsbediening duwen. Hoe weet een ander wanneer hij op leren moet duwen? Het kan, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:14:
[...]

Dan hij wel heel knap timen. Als ik inleren indruk heb je een beperkte tijd om in te leren en dan moet ik op de afstandsbediening duwen. Hoe weet een ander wanneer hij op leren moet duwen? Het kan, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Gaat heel simpel: zet Domoticz instelling op accepteer nieuwe hardware/sensor altijd aan en deze verzameld dan constant alle apparaten die uitzenden , inclusief alle random KAKU schakelaren die aan of uitgezet worden in die periode en je kunt deze kan direct toevoegen en bedienen. er zit verder 0,0 beveiliging op. ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoals @EnnaN al vermeld.. inleren is niets anders dan het 'aan' (of 'uit' signaal bij afmelden) sturen. Er is geen 2-weg key exchange waarmee de verbinding beveiligd is.

Voor mij was dit ook de reden om over te stappen op z-wave voor mijn rolluiken en zonnescherm. Verlichting is het meeste hue, paar kleine dingen (meestal met de kerst) zijn via kaku spul maar dat is niet zo'n ramp als iemand in de buurt daar een 'grapje' mee uithaalt.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 01-06-2018 16:21 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 09:53

EnnaN

Toys in the attic

[...]

Dat kan je toch automatiseren? Je hoeft je niet aan de interface van domoticz te houden, je kan ook gewoon een weekje scannen wat er allemaal door de lucht vliegt, das niet zo heel ingewikkeld hoor.

Verder heb ik ook wel eens een klikaanklikuit ding gehad waar ik de cahnnel oid niet van wist: gewoon een script geschreven die alles bij langs ging, dan zie je hem vanzelf knipperen... dat kan je vrij makkelijk bij je buren doen. Je hoeft dan niet eens te reageren als er 'iets' gebeurd, je gooit gewoon alle channels vol met je etterbakjes signaal....

ik zeg niet dat er geen andere verklaring voor is, maar etteren met zo'n rfxcom ding is verre van ondenkbaar. sterker nog, het is vergelijkbaar simpel als zo'n afstandsbediening die op alle type tv's een 'ga uit' signaal stuurt... spammen is nooit een probleem lijkt me.

sig

Verwijderd

@Breezers Weer wat geleerd. Gelijk de buurman zijn rolluiken laten zakken. 8) Nee, geintje.

• SpeedfreakR

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb alle kaku's er gisteravond uitgehaald omdat ik er gek van werd. Dus ja.. vanochtend meteen weer terug gestopt en meteen begon de ellende. Dus iemand heeft iets zitten automatiseren.

Ik ben ook eens gaan scannen en heb wat signalen gevonden. Heb die 1x allemaal uitgezet. Nu lijkt bij mij ook de boel rustig te zijn. Hopen dat het nu stopt.
Ik ben langzaam de stap naar Z-wave aan het maken maar voor m'n rolgordijn zie ik nog geen mooie oplossing helaas. De rest is allemaal prima te vervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door SpeedfreakR op 01-06-2018 16:40 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

SpeedfreakR schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:39:
...voor m'n rolgordijn zie ik nog geen mooie oplossing helaas.
Hoe heb je dat dan nu met kaku gedaan ? Kan mij niet herinneren dat er meer is dan een blinds kaku schakelaar of een relais. Beide zijn met zwave eenvoudig te vervangen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• SpeedfreakR

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Ik heb de rolgordijnen zo besteld. In de rol zit gewoon een motor die met het 433 signaal werkt. Ombouwen kan vast maar heb nog geen rolmotoren gezien.
Pagina: 1