Macbook pro mid 2009 schakelt uit en overhit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi guys,

Ik heb een macbook pro mid 2009 die overhit en uitvalt. Hij staat nu een tijdje stil, maar werkt nog wel. Ik denk dat ik de accu en de magsafeboard moet vervangen en er gelijk een SSD in wil plaatse voor de OS, maar is dit het waard? En is het voor een (enigszins) noob een beetje te doen?

Thanks voor de hulp alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je hem toch openmaakt, even goed schoonmaken en misschien nieuwe koelpasta her en der. Even via bijv. ifixit.com kijken hoe en wat. Het is goed te doen, als je maar netjes en secuur werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De fans kan je demonteren zonder het Logicboard er uit te schroeven (wel van te voren accu loskoppelen voordat je fans demonteert). Ik vermoed dat daar het nodige stof tussen zit wat de airflow niet bevordert.

Afhankelijk van waar je je laptop voor gebruikt is het de vraag of het de moeite waard is. SSD's worden steeds betaalbaarder en die kan je prima zelf vervangen. Daar heeft iFixit een mooie handleiding voor uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik hem voornamelijk voor podcast editen, simpel Ps werk en wat programmeren.

Net open geschroefd en inderdaad helemaal vol stof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De batterij was sowieso gaar, dus die sowieso vervangen.

Waar kan ik de koelpasta aanbrengen? Kan ik dat op ifixit ookk makkelijk vinden?

bedankt voor de reacties al guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i288.photobucket.com/albums/ll174/paullondon8316/c419b182-96d8-4f3a-ad3b-1b37a81f7a1d_zpsoknl98tz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i288.photobucket.com/albums/ll174/paullondon8316/c419b182-96d8-4f3a-ad3b-1b37a81f7a1d_zpsoknl98tz.jpg

Denk dat de aansluiting wel aan vervanging toe is. Hij pakte de adapter ook niet altijd en die was vrij nieuw nog.

Kan ik die fan met een klein ragertje schoonmaken bijv?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i288.photobucket.com/albums/ll174/paullondon8316/cd23892a-6b4b-42f5-97b7-1f01e520e631_zpsxj8eicau.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En thanks voor de ifixit links! Ik wil de SSD op de plek van de optische drive, dan hou ik de oude HD om te archiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de magsafe board vervangen, maar nu is ie helemaal dood....Ik geef hem een paar uur in de oplader (licht is amber) misschien dat hij dan wat doet?

Heb de hele Ifixit gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

Je kunt beter de ssd op de plek van de oude HD zetten en de oude HD dan ipv optische drive icm caddy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah de keyboard connector zat los.

Nu valt de oplader alleen steeds weg en geen lichtje meer...ik ga er vrijdag weer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@KDL ja ik heb dat gelezen, waarom is dat? ik moet ook de schijf kopieren via hulpprogramma en dan de oude HDD formatteren toch?

Ik heb een nieuwe magsafe opklader en werkt als een trein. *gb ram onderwge en van de week een samsung evo halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

Omdat veel laptops een snellere poort gebruiken voor hdd dan voor de optische drive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In dit geval is dat ook zo: de aansluiting van de HDD is sneller dan die van de DVD. Ter vergelijking: die van mijn MacBook Unibody 2008: HDD = 3gigabit/s DVD speler is 1,5gigabit/s. Dat maakt voor een HDD niet bijzonder veel uit, voor een SSD maakt het wel meer uit.

Je hebt de ventilator schoongemaakt, heb je ook het uitblaasrooster schoongemaakt? Je moet daarvoor de ventilator even van z'n plekje halen. Kwestie van 3 schroefjes + klein stekkertje loshalen. Als de ventilator er al zo uit ziet dan hoef je niet veel voorstellingsvermogen te hebben om te bedenken hoe het uitblaasrooster er uit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AKoUHUf.jpg
Pagina: 1