Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesNL
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-06-2024
Onlang heb ik de Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition aangeschaft. Het probleem dat ik heb is dat de fans continu blijven draaien, zelfs in idle mode. Dit speelt vanaf het moment dat ik voor het eerst mijn PC aanzette met de nieuwe kaart er in. Een eigenschap van de kaart is dat de fans niet draaien in idle mode, dus ik weet dat er iets geks aan de hand is.

Bijzonderheden:
  • Elke monitoring software (MSI Afterburner, GPU-Z, HWinfo, Aorus Engine, etc geven allemaal aan dat de fans geheel NIET draaien. Elke software geeft doodleuk de waarde 0 aan terwijl ik de fans hoor en zie draaien.
  • Verschillende GPU drivers geprobeerd, geen succes
  • Ik heb tot nu toe geen enkele mogelijkheid gevonden om iets van controle te krijgen over de fans. Zelfs als ik de fan speed probeer te bepalan met MSI Afterburner verandert er niets. Ze blijven maar draaien.
  • Gigabyte biedt enkel online technische support, maar als ik een support ticket wil indienen krijg ik "servers are busy, try again later" errors. Fijn! 8)7
Hoe kan ik dit oplossen? Ik word gek van de herrie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Herrie? Zelfs als ze zouden draaien zou het op een laag toerental moeten zijn. Als ze altijd volle snelheid draaien (en ook allemaal en niet maar één bijvoorbeeld) dan is er meer aan de hand. Beide stroomstekkers goed vastzitten?

En het feit dat ze 0rpm laten zien doet mij vermoeden dat de fancontroller op de kaart defect is. RMA in dat geval ;)

[ Voor 20% gewijzigd door nelizmastr op 01-06-2018 11:50 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesNL
nelizmastr schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:50:
Herrie? Zelfs als ze zouden draaien zou het op een laag toerental moeten zijn. Als ze altijd volle snelheid draaien (en ook allemaal en niet maar één bijvoorbeeld) dan is er meer aan de hand. Beide stroomstekkers goed vastzitten?

En het feit dat ze 0rpm laten zien doet mij vermoeden dat de fancontroller op de kaart defect is. RMA in dat geval ;)
Ja, het maakt veel herrie. Ik vermoed daardoor dat ze op een hoog toerental draaien, maar helaas kan ik dit niet meten met monitorings software :') zucht.

Stroomstekkers zitten echt goed vast. Ik heb ze goed gechecked, ik verwacht niet dat dit de issue is :-/

In idle mode draaien trouwens enkel de twee buitenste fans. De middelste draait niet.

Ik heb inmiddels zelf contact gezocht met Gigabyte Nederland. Ik moet de BIOS van de GPU updaten. Even kijken of dat de oplossing is. Ik heb dit nog nooit gedaan trouwens. Iemand tips hiervoor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

DriesNL schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:21:
[...]

Ik heb inmiddels zelf contact gezocht met Gigabyte Nederland. Ik moet de BIOS van de GPU updaten. Even kijken of dat de oplossing is. Ik heb dit nog nooit gedaan trouwens. Iemand tips hiervoor? :P
Vaak hebben ze daar een programma voor op de website. Kijk dus even bij Gigabyte op de pagina van je videokaart voor een bios update.

Dat er 1 niet draait verklaart ook waarom de andere niet draaien, dan gaan die in een soort noodloop om oververhitting te voorkomen.

BIOS:

http://download.gigabyte....n108taorus_x-11gd_f3p.zip

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:20
Ik heb recent exact hetzelfde probleem gehad met een oude Zotac 780. Waarschijnlijk is er iets mis in de fancontroller of in de sensor in 1 van de fans die de snelheid meet.

Je zou een poging kunnen doen het op te lossen door de fan met de speedsensor te vervangen (daar geen 4 aders heen in plaats van 3).
Aangezien de leeftijd van de kaart lijkt dit mij echter een garantiekwestie.
Het zou mooi zijn als EVGA helpt, maar eigenlijk moet je daarvoor bij de winkel zijn waar je hem gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:15

SpamLame

niks

@Pyramiden EVGA gaat echt niet helpen, immers een Gigabyte kaart, beetje in de war met je eigen Zotac verhaal ;)
Maar ja eens als een BIOS update niet werkt lijkt een tripje terug naar de winkel de beste overgebleven optie

[ Voor 15% gewijzigd door SpamLame op 01-06-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesNL
Zojuist een RMA ingediend bij Azerty. Lijkt toch op iets wat ik zelf niet kan fixen. Ik dank jullie allen voor het reageren en meedenken :)

Ik ga ervanuit dat de volgende kaart niet dezelfde kuren vertoont...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:20
SpamLame schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:24:
@Pyramiden EVGA gaat echt niet helpen, immers een Gigabyte kaart, beetje in de war met je eigen Zotac verhaal ;)
Maar ja eens als een BIOS update niet werkt lijkt een tripje terug naar de winkel de beste overgebleven optie
Je hebt gelijk, ik dacht dat Aorus de Nvidia lijn van EVGA was, ik ben niet zo heel thuis in al die naamgevingen. Die Zotac bevat nu overigens Gigabyte onderdelen, dus als ik daarmee in de war was zou ik toevallig goed zitten :9
DriesNL schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:28:
Zojuist een RMA ingediend bij Azerty. Lijkt toch op iets wat ik zelf niet kan fixen. Ik dank jullie allen voor het reageren en meedenken :)

Ik ga ervanuit dat de volgende kaart niet dezelfde kuren vertoont...
Lijkt me inderdaad het beste. Het is zonde om een schroevendraaier in een kaart te zetten die nog binnen de garantie is. Hopelijk een vlotte afhandeling!
Pagina: 1