Geen surround (5.1) tussen sony kd-65xe9305 en bdv-n7200w

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdMeulen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
Beste mede-tweakers. Ik heb al een tijdje een Sony Home Cinema setje van het type BDV-N7200W. Recent heb ik mijn TV vervangen met een Sony Bravia KD-65XE9305.
Ik heb beide apparaten met elkaar verbonden via een HDMI kabel welke aangesloten is op de TV op HDMI 3 (ARC) en de Home Cinema Set op HDMI Out (ARC).
Bravia Sync lijkt te werken aangezien het apparaat aan en uit gaat met de TV, en de TV ziet de Home Cinema Set ook als extern audio systeem waarover deze dan ook het geluid afspeelt.
Afijn, al goed zover.
Alleen krijg ik voor geen mogelijkheid een 5.1 surround geluid over de home cinema set vanuit de TV. Als ik via de YouTube app op de TV een 5.1 testfilmpje afspeel dan komt deze niet verder dan links en rechts (Stereo). Vooral merkbaar als het subwoofer kanaal wordt aangesproken, hierop volgt een totale stilte.

Nou weet ik dat de YouTube app niet perse in 5.1 afspeelt, dus ik heb ook een 5.1 WMV testbestand afgespeeld vanaf een USB stick welke helaas precies hetzelfde effect heeft.

Daarnaast heb ik ook een PC op de TV aangesloten (NVIDIA GTX970) welke in 4K en HDR het beeld op de TV brengt. Ook het geluid gaat via de HDMI en ik zie in de settings dat de aansluiting 6 kanalen ondersteund (5.1). Echter als ik in windows 10 in de luidsprekerinstellingen op de individuele speakers klik (waarna je een testgeluid per kanaal krijgt) heb ik voor links en rechts prima geluid, center en back hoor je al dat het niet OK is, en de sub blijft volledig stil.

Dus ik heb bij de instellingen gekeken qua geluid, maar het enige wat je een beetje kunt instellen is bij Instellingen -> Geluid is bij Digitale audio-uitgang de opties Auto 1 (Uitvoer van gecomprimeerde audio zonder aanpassingen), Auto 2 (Uitvoer van alleen gecomprimeerde audio voor multi-channel content zonder aanpassingen) en PCM (Uitvoer altijd in PCM).
Uiteraard heb ik alle drie de opties geprobeerd, maar helaas zonder ook maar merkbaar verschil.

Heeft iemand ervaring met dit probleem, of heeft iemand twee sony bravia apparaten welke 5.1 surround via ARC aan de praat heeft?

p.s. Ik had vroeger de pc direct aan de home cinema set aangesloten welke deze het beeld doorgaf aan m'n oude TV. Toen had ik wel degelijk 5.1 surround. Echter lukt het niet om 4K HDR door te geven via het home cinema set aan de TV. Vandaar dat ik nu probeer het geluid via de TV aan de Home Cinema Set door te geven.

Praat maar....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1082859

Beste AvdMeulen,

Ik heb hier hetzelfde probleem maar dan met een Samsung (6800 serie) tv met daaraan een Nvidia Shield 2017 editie.
Hoe ik dat ding ook aansluit, of via de tv of direct aangesloten op de home cinema set via HDMI in 1 of 2, ik hoor het geluid overal behalve hoe het zou moeten worden doorgegeven...
Maar nu komt het, als ik mijn Harde schijf aansluit op de usb aansluiting van de Home cinema set en ik speel een film dan wordt ik werkelijk omver geblazen door het geluid, véél harder en gewoon 5.1 zoals het bedoeld is.

Ben bezig geweest met audio passthrough via mediaspeler (Kodi) en meer van dat soort opties.
Om horendol van te worden, nu speel ik mijn films maar af via de usb poort van de Sony bdv-n 7200w, tot nu toe gaat dit prima en wat een wereld van verschil qua geluid!

Ik wens je sterkte toe met het probleem en wie weer komt er wel iemand met DE oplossing...

Met vriendelijke groet,

Peter van de Polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:21

Oekol

waka waka hey hey

Waarom test je dit niet gelijk via de TV ipv een aparte app? Als je op 'home' klikt op je afstandsbediening en dan naar help gaat krijg je allemaal dingen te zien om te controleren, zoals onder anderen geluid en beeld.

Wellicht dat het dan zelf aangeeft dat er iets niet goed staan. Heb zelf mijn dolby surround set niet geinstalleerd, heb wel dezelfde tv, dus kan het niet checken voor je. Weet iig dat die opties er zijn bij help, soort van diagnose testen zijn het.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit ga ik gelijk even testen... bedankt voor de info, toppie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:26

FeaR

In GoT we trust

AvdMeulen schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:33:
Als ik via de YouTube app op de TV een 5.1 testfilmpje afspeel dan komt deze niet verder dan links en rechts (Stereo). Vooral merkbaar als het subwoofer kanaal wordt aangesproken, hierop volgt een totale stilte.

Nou weet ik dat de YouTube app niet perse in 5.1 afspeelt, dus ik heb ook een 5.1 WMV testbestand afgespeeld vanaf een USB stick welke helaas precies hetzelfde effect heeft.
Is YouTube überhaupt niet maximaal 2.0 stereo? Ook op bijvoorbeeld de PC.

Hoe dan ook denk ik dat je probleem in de TV zit. Deze als hub gebruiken geeft sowieso beperkingen ten opzichte van de bron direct aan de receiver via HDMI. Als eARC komt dan komt er pas verschil tussen de S/PDIF Out van de TV of via HDMI eARC. Hoe dan ook raad ik altijd aan niet de TV als hub te gebruiken. Veel TV's zetten het signaal terug naar 2.0 stereo of doen bijvoorbeeld alleen 5.1 bij Dolby Digital en niet bij DTS. Welke track had de test file? Ik zou testen met AC3, als er überhaupt 5.1 door wordt gezet zal die het zijn. En dan natuurlijk wel als bitstream uitvoeren omdat de home cinema anders niet aan zal geven welke track er binnen komt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:53
Bij mijn 9005 had ik dit ook, vervolgens een optische kabel gebruikt en dat blijkt dus wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat heb ik ook gedaan Fresno, alleen heb ik mezelf laten vertellen dat een optische kabel vandaag de dag niet meer toereikend is met de komst van de laatste 'surroundformaten'.
Bij mij heeft een optische kabel niet geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdMeulen
@Fresno Ik gebruik de TV inderdaad als hub. Dit lijkt me ook het meest wenselijk aangezien de software (zoals netflix) op de tv zelf (met Android TV) beter werkt dan die op het surround systeem (waarbij de software ook veel ouder en trager is).
Daarnaast is het me ook niet gelukt om 4K door te geven van de pc via het surround systeem naar de TV. Met alleen HD was dit mijn originele setup voordat ik dus de TV ging vervangen. Toen werkte surround sound vanuit de pc prima.

@Leoon. Bedankt voor de info. Ik heb zelf dit nog niet gevonden. Heb je hier misschien een voorbeeldje van, of ergens anders een verwijzing van?
Ik heb de audio instellingen en de help functie van de ingebouwde AndroidTV behoorlijk doorgezocht, maar qua instellingen voor het geluid kun je veel instellen over de klank, maar niet zo veel over surround of in- of output.

Ik heb nu ook geprobeerd met een toslink kabletje (SPDIF) tussen de TV en de SurroundSet, en tussen de PC en de SurroundSet. Helaas beide zonder veel succes. Ik heb tussen de PC en de SurroundSet overigens wel even 5.1 geluid gekregen toen ik een test draaide specifiek voor Dolby Digital. Maar ik kon deze instelling niet permanent krijgen. De audio instellingen van windows 10 lieten met niet een 5.1 configuratie kiezen.
Daarnaast was de surroundsset ook in de war want de bdv-n7200w heeft niet echt een duidelijke input keuze voor spdif. Hij blijft z'n voorkeur verleggen naar de TV aangezien hij via ARC ook geluid ontvangt.

Praat maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

@AvdMeulen

Probeer dit eens:

Home knop op je afstandbediening --> naar beneden scrollen naar 'Help' --> symptonen van externe aparaten selecteren --> 'geen geluid van digitale audiosysteem' --> HDMI kabel en verder alles doorlopen.

Als dat niks geeft heb ik nog 1 andere optie voor je

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 10-06-2018 19:14 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdMeulen
@Leoon. Ik ga het proberen. Ik laat het je weten wat er uit komt. Alvast bedankt.

Praat maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

@AvdMeulen Is het gelukt? Denk verder dat je naar het tweede menu moet bij geluid anders. Daar heb je meerdere opties voor onder andere home theather in te stellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdMeulen
@Leoon. De TV heeft een euvel. Op 't moment wil hij niet meer aan :(. Hij is ter reparatie aangeboden. Ik vermoed iets met de voeding.
Als ik een vervanging binnen heb ga ik er weer mee verder. Ik vermoed dat dit probleem generiek is en niet gekoppeld is aan dit enkele toestel.

Praat maar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oberon
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 08:24

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

ARC ondersteunt vziw ook alleen maar stereo PCM. multichannel heb je meestal via de optie 'auto', dan gaat het compressed via Dolby/DTS.

[ Voor 59% gewijzigd door Oberon op 13-06-2018 14:45 ]

TOGAF, ArchiMate, DEMO, ITILF, VCE, MCSE, CCA, CCAA, CCEE, CCIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdMeulen
Vandaag een vervangende TV gekregen. Eindelijk. De KD-46XE9305 is blijkbaar niet meer leverbaar, dus ik moest een upgrade doen. Het is nu KD-65XF9005 geworden. Hetzelfde model alleen van dit jaar. Iets minder mooie kabelmanagement maar qua software identiek. Dus ook het 5.1 euvel hier lijkt weer op te spelen.
Echter lijkt de verbinding tussen de TV en de BDV-N7200W wel goed te zijn. Ik heb op Netflix een 5.1 serie aangezet en het geluid lijkt daadwerkelijk 5.1 uit te zenden. Dit vermoede had ik ook al met het vorige model, maar ik heb geen manier om dit goed te testen. De testfilmpjes en youtube zijn gewoon onbetrouwbaar.

Mijn probleem lijkt dus vooral te liggen in de verbinding tussen de PC en de TV.
Bij geluidsinstellingen staat dat er 6 kanalen worden ondersteund, maar bij het testen van elk kanaal blijft de output gewoon stereo. Dit is ook wat de TV zelf zegt in zijn infobalk naast de resolutie.
Afbeeldingslocatie: https://zsyvnw.am.files.1drv.com/y4mrSv1skF9m8uJCtz82lda6VVHEmGRgadfOQ5dRGXzZztNkBDk71dBi2u6fU3nohoC3_KxTF1ZxAyHCj9vxh89ry1uwnWuE0pcR746gytsYA3WKha3KjkCsb_iaBHN3-KTlBiukveHrhtVnZDdz8tL1z6IuSkFo6VldiYTAMguJmsfd0r9vZSAfwxdIHnD6f27MuOA8YA5vk05OcUz3B9Exg?width=660&height=495&cropmode=none

Maar als ik dit bijvoorbeeld met de netflix app doe op de pc, en deze volledig scherm doe dan krijg ik een ander raar effect. De TV is continue aan het schakelen qua input waarbij je regelmatig wisseling ziet tussen dolby digital plus en stereo.
Ergens doet ie dus wel 5.1 uitzenden, maar ik krijg 't niet stabiel.
Hieronder een filmpje van het vreemde gedrag: [Video: https://onedrive.live.com/embed?cid=E629EBDE72B44197&resid=E629EBDE72B44197%21196075&authkey=AKkAiHRyiydD3eM]

@Leoon. Ik heb je suggestie in ieder geval opgevolgd qua menu in de TV. Ik vermoed dat het probleem nu primair ligt bij het doorgeven van 5.1 aan de TV.

Hoe krijg ik 5.1 op deze TV?

Praat maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

AvdMeulen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:17:
Vandaag een vervangende TV gekregen. Eindelijk. De KD-46XE9305 is blijkbaar niet meer leverbaar, dus ik moest een upgrade doen. Het is nu KD-65XF9005 geworden. Hetzelfde model alleen van dit jaar. Iets minder mooie kabelmanagement maar qua software identiek. Dus ook het 5.1 euvel hier lijkt weer op te spelen.
Echter lijkt de verbinding tussen de TV en de BDV-N7200W wel goed te zijn. Ik heb op Netflix een 5.1 serie aangezet en het geluid lijkt daadwerkelijk 5.1 uit te zenden. Dit vermoede had ik ook al met het vorige model, maar ik heb geen manier om dit goed te testen. De testfilmpjes en youtube zijn gewoon onbetrouwbaar.

Mijn probleem lijkt dus vooral te liggen in de verbinding tussen de PC en de TV.
Bij geluidsinstellingen staat dat er 6 kanalen worden ondersteund, maar bij het testen van elk kanaal blijft de output gewoon stereo. Dit is ook wat de TV zelf zegt in zijn infobalk naast de resolutie.
[afbeelding]

Maar als ik dit bijvoorbeeld met de netflix app doe op de pc, en deze volledig scherm doe dan krijg ik een ander raar effect. De TV is continue aan het schakelen qua input waarbij je regelmatig wisseling ziet tussen dolby digital plus en stereo.
Ergens doet ie dus wel 5.1 uitzenden, maar ik krijg 't niet stabiel.
Hieronder een filmpje van het vreemde gedrag: [video]

@Leoon. Ik heb je suggestie in ieder geval opgevolgd qua menu in de TV. Ik vermoed dat het probleem nu primair ligt bij het doorgeven van 5.1 aan de TV.

Hoe krijg ik 5.1 op deze TV?
Ik ben onderweg naar Oostenrijk F1, dus kan het nu niet voor je uitwerken. Heb de foto's wel, maar begeleidende tekst niet. Dit was namelijk een extra menu bij geluid waar je dingen al dolby surround etc in kon stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qt62nppKaXfO7jjagal87GMt/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X1b840TVhhLrpUU1QEI8c0OO/full.jpg

Ik neem namelijk aan dat wanneer je je PC hebt aangesloten je dit handmatig kan instellen en dat het daar dan dus op blijft staan. Ergens bij geluid dan, geavanceerd (kom je in een ander nietzeggend menu) als je dan back klikt kom je in dit bovenstaande menu. Althans ik wel, dacht dat ik er via deze manier kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdMeulen
@Leoon. Dit menu zit onder home->instellingen->geluid.
De instelling "digitale audio-uitgang" is alleen voor "DIGITAL AUDIO OUT". Dat is volgens mij dan voor de glaslijn (toslink).
Je kunt via het "Action Menu" ook nog enkele audio instellingen wijzigen, maar hier staat helemaal niets omtrent 5.1 of dolby digital.

Praat maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdMeulen
De hele dag nu bezig geweest. Geprobeerd met Toslink tussen TV en SurroundSet, Tussen PC en SurroundSet. Extra HDMI tussen PC en SurroundSet. Maar elke optie heeft weer een nadeel.

Windows ondersteund geen real-time 5.1 over de optische kabel.
Zie hiervoor de melding van ROC3010 op https://answers.microsoft...b22f-aeaa3f329958?page=35
"Windows 10 is not compatible with Dolby Digital Live or DTS interactive yet. but it is compatible with "regular" DD/DTS, so 5.1 gaming through an optical cable is not possible for now. But downloaded movies with DD, DTS or AC3 audio encoding are definitely working on windows 10, you just have to keep trying to get it right."

Een extra HDMI kabel tussen de PC en de surroundset werkt prima, zolang je ARC uitzet, want zodra je je input van je TV weer terugzet op de PC verandert de surroundset qua input gelijk mee naar de TV. Dus de PC via een additonele HDMI kabel geluid naar HDMI 1 op de surroundset brengen werkt, maar dan heb je geen beeld meer via 4K via de eigenlijke HDMI kabel.

Dus direct het geluid van de PC naar de surroundset brengen lijkt me haast niet te doen.

Via de TV lijkt me de enige goede optie nog, maar nu heb ik in de handleiding (https://www.sony.nl/elect...134daf6f0fb/47331191M.pdf) een nogal interessant stukje gelezen:
Afbeeldingslocatie: https://x3qccq.am.files.1drv.com/y4mDqDWcNXMUDubdos-lNe1qyIggHA0SgbpEzYLJ7GeFKHjMaog77-yVrd-BmvgFZVyHWWxI87SIF3Xqp1L6BhnP9NUrT_8E1Cl8GV5pniG84Bi21zWyzNGb_jaeFl3ySmLvXMS3jw3TvxD01VIqDYB_Fnja6VFOVrNwKiDDqPR_7n-jr9sNUy1UZD68dxR_ReQrivBots0NMrt6t20BSfQbA?width=459&height=660&cropmode=none

Het ziet er dus naar uit dat de enige manieren om van de TV 5.1 geluid naar de surroundset te krijgen (met ARC of optisch) via Dolby Digital, Dolby Digital Plus en DTS is. Formaten welke dus niet via de PC zomaar kunnen worden verstuurd.

Dit levert een behoorlijke dead-lock op...... :(
Dus óf 4K op de TV met stereo.
Óf HD op de surroundset met 5.1.

Praat maar....

Pagina: 1