Condensator plafondventilator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merfej
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-05 15:43
Goedenavond,

Nooit eerder heb ik dit forum hoeven te gebruiken, maar nu is het toch zover.

Al 8 jaar hangt er een mooie duur gekocht plafondventilator aan mijn plafond. Jammer genoeg is hij sinds 2 jaar aan het aftakelen en komt hij steeds moeilijker op gang en geeft de motor weinig tot geen tegendruk.
Na wat onderzoek op diverse fora was mijn conclusie,, dit kan niet anders dan de condensator zijn. Na de vin ontmanteld te hebben kwam er een condensator uit het apparaat die met een rode en een grijze draad verbonden is met de rest.
De ventilator heeft zomer en winter stand en kan op 3 snelheden draaien. Het aan en uit gaat via een draadloos kastje.

De condensator ziet er prima uit in tegenstelling tot wat je vaak leest dat deze gesmolten is, maar toch denk ik dat dit het is. Een condensator kost de wereld niet en als het dat dan niet is dan heeft weinig van alles gekost. Behalve de tijd die het kost om de goeie te vinden!

Dus bij deze de vraag: ik zoek een condensator van het type, althans dit staat er op, CBB61 1,25 uf, 450 AC 50/60 Hz, met daarbij de vraag: als de uf 1 zou zijn of 1,5, zou dat schadelijk zijn? Stijgt ie dan op? Vliegt ie in de fik?

Hopelijk kan iemand me helpen, want de originele leverancier heeft me laten weten dat ik gewoon een nieuwe moet kopen (liefst bij hem) en hij geen onderdelen kan verzorgen....dus please help en ik ben je _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siebo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 22:49
Het lijkt mij ook een start(condensator) probleem, deze helpt de motor op gang.
De condensator heeft waarschijnlijk aan capaciteit verloren dat zie je niet aan de buitenkant.

ik denk dat 1,5 uF geen kwaad kan, als de spanning 450 AC (spanning maar gelijk of hoger is)
zou liever iets hoger gaan zitten dan lager! (de capaciteit Uf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59
Je zit wel in het verkeerde subforum. Ik zou een aanvraag doen om het topic te verplaatsen, als een mis dit nier al gaat doen. Dan krijg je waarschijnlijk ook meer reacties.

[ Voor 64% gewijzigd door Speeddragon op 31-05-2018 23:21 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik gok inderdaad dat ze in MME beter weten wat het antwoord op deze vraag is. En dan hoop ik maar dat het voor hun geen simpel zoekvraagje is. :P

Vraag & Aanbod overig => Modding, Mechanica & Elektronica

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
Staat die condensator in serie met de motor? Wat ik ervan begrijp is dat dit soort ventilatoren meestal wisselstroommotoren zijn. Die worden niet op gang gebracht met een condensator, maar bevatten er meestal wel 1 of meerdere. Ik heb een heel eenvoudige ventilator en die bevatte 2 condensatoren van verschillende capaciteit (in een gezamenlijk pakket met 3 draadjes). Door middel van een meerstandenschakelaar werd 1 van de 2, of beide condensatoren in serie met de motor geschakeld wat verschillende snelheden tot gevolg had. Een grotere condensator leidt dan tot een hogere snelheid. Als dit het geval is, dan wil je dat waarschijnlijk niet.

Een goede electronicazaak kan je ongetwijfeld aan dit soort condensatoren helpen en ze zijn inderdaad niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merfej
Dit is iig heel hulpvol! Het online opzoeken naar het juiste type condensator brengt je vooral naar Alibaba en consorten waarna je er meteen 500 moet afnemen. Maar als ik ipv 1,25 ook 1,5uf er in kan zetten, maar wel het type 450 dan denk ik dat ik met deze info eens contact moet gaan zoeken met iemand in de regio Amsterdam die me hieraan kan helpen....ideetje?iemand?

Condensator

[ Voor 11% gewijzigd door merfej op 01-06-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Gewoon op ebay kopen: linkje
Kost ongeveer 3 tot 4 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merfej
Oh,, die had ik nog niet gevonden, dus ze bestaan wel. Maar ja, China, duurt weer een week of 3 a 4 en PayPal account tja, net opgeheven....maar waarschijnlijk ga ik er niet aan ontkomen....toch bedankt voor de tips. Ik heb zojuist tip ontvangen dat het via RS electronic uit haarlem wellicht aan te komen is...nu duimen

[ Voor 19% gewijzigd door merfej op 01-06-2018 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ga alsjeblieft geen condensatoren kopen uit discutabele bron. Wees je ervan bewust dat je huidige cap VDE approval heeft, dat de wereldwijde vraag naar condensatoren (toegegeven, vooral keramische maar toch) torenhoog is dat de fabrikanten het niet meer aankunnen, en dat daardoor de machine van imitatie op volle toeren draait om daar een graantje van mee te pikken. Koop er gewoon eentje bij conrad, farnell of RS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@merfej Wat Flake hierboven aangeeft, koop gewoon bij Conrad of Farnell etc. Je kan dan beter via https://muxtronics.nl bestellen (is van een medetweaker hier, mux ) aangezien je anders hoge orderkosten krijgt of een KvK nummer moet hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Breezers op 02-06-2018 16:08 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik kwam dit tegen tijdens een zoekactie, wel wat duur maar wellicht de goede en geen rare namaak zooi.

https://shop.electrolux.n...irco---CBB61/p/4055215596

en

https://shop.aeg.nl/Klein...irco---CBB61/p/4055215596

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merfej
rikadoo schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:32:
Ik kwam dit tegen tijdens een zoekactie, wel wat duur maar wellicht de goede en geen rare namaak zooi.

https://shop.electrolux.n...irco---CBB61/p/4055215596

en

https://shop.aeg.nl/Klein...irco---CBB61/p/4055215596
Zojuist deze links bekeken, bedankt voor het zoeken,. Maar geen afbeelding erbij en ook niet welk type dit is. Qua geld zou ik het er wel voor over hebben, deze vin heeft me ooit ook een paar honderd gekost, hij is het waard zeg maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merfej
Breezers schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:05:
@merfej Wat Flake hierboven aangeeft, koop gewoon bij Conrad of Farnell etc. Je kan dan beter via https://muxtronics.nl bestellen (is van een medetweaker hier, mux ) aangezien je anders hoge orderkosten krijgt of een KvK nummer moet hebben.
Via mux geprobeerd, meerdere websites bezocht, maar niet het juiste type. Toch nog 1x een zoekopdracht gedaan via google en op 7tot10.nl terecht gekomen. Wat denk je? Zelfde type maar dan 1,5 uf....ik doe het ervoor, 12,28 EU inclusief verzendkosten. Ik laat nog wel ff weten als ie weer draait. Bedankt allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Conrad zal vast wel een geschikt type hebben.

Zoek op 1.25uF en TENMINSTE een spanning van 450V.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 03-06-2018 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merfej
Daar zijn we weer. Ik zou nog een update geven. Vandaag de condensator binnen gekregen. Er zaten zelfs 2 in de verpakking.! Nu net geïnstalleerd.....moment of true......jaaaa! Het is weer als vanouds en misschien zelfs nog iets beter. Op stand 3 wordt weggeblazen! Wellicht dat dat komt door de iets hogere uf waarde, maar ja, ik ben geen expert. Nogmaals dank voor jullie hulp en antwoorden.
Pagina: 1