Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Topicstarter
Een vraag voor de kenners en liefhebbers:

Een kleine week geleden ben ik begonnen met de docu / serie op Netflix: WW2 in Colour.

Inmiddels ben ik bezig met aflevering 9 waar D-Day in beeld wordt gebracht.

Wat een rit. Waar de eerste afleveringen enkel gaan over de successen van Hitler slaat het beeld snel om naar dramatische tegenslagen (gelukkig maar) keer op keer. Met de Russen in het oosten van Europa en de Allied Forces in het westen.

Nu ben ik op zoek naar iets specifieks. Vertaalde nieuwsartikelen van Nazi Duitse media (op Google kom ik Wikipedia artikelen tegen over Das Reich en Der Stürmer). Ik ben vooral benieuwd hoe er is omgegaan met de eerste jaren waar de verslaglegging vrijwel zeker enkel ging over de successen. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe de verslaglegging werd gedaan toen de oorlog omsloeg met de tegenslagen in de grote gevechten tegen de Russen en uiteindelijk de Allies. Werden de tegenslagen achterwege gelaten of werden de feiten benoemd?

Als iemand links heeft naar enig materiaal dan ontvang ik dit heel erg graag!

En als jullie nog aanraders hebben qua documentaires dan zie ik deze ook graag tegemoet.

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1051667 op 31-05-2018 22:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

https://www.dhm.de/lemo/k.../ns-kriegspropaganda.html

de duitse overheid had een sterke controle over de media en berichtgeving ook als gericht doel en methode de oorlog te vechten.
dat betekende een volledige staatscontrole over de berichtgeving (door het "Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda" onder Joseph Goebbels).

Initieel berichtte men vooral over de successen, maar toen de duitse Wehsrmacht steeds verder aan het verliezen raakte, berichtte men vooral over de heldhaftige 'weerstand' tegen de opkomende gevaarlijke vijand.

De verliezen werden wel degelijk benoemd, alhoewel nooit zeer explicietm, zelfs over de bombardementen mocht vaak niet bericht worden en ook golden er sternge regels tegen wat er wel of niet in bv rouwadvertenties mocht staan over doodsoorzaken.

De Propaganda in de laatste oorlogsjaren richtte zich vooral op het opzwepen van angsten (voor bv de barbaarse russische troepen, maar oo het idee van spionnen van 'binnen', maar ook tegen geheimdoenerij en tegen het verspreiden van geruchten (vaak doorvertellen van niet-geauthoriseerde ware verhalen uit bepaalde gebieden waar grote verliezen waren of grote misstanden))

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hier heb je nog een aantal bronnen: http://libguides.msmary.edu/c.php?g=11466&p=59972

Gaat overigens over een veel bredere periode (1800 tot en met nu), maar ze hebben ook een aantal links naar sites die o.a. ook over de Tweede Wereldoorlog en het Derde Rijk handelen (o.a. https://www.bayerische-la...ek-online.de/schwerpunkte, even zoeken naar "Drittes Reich").

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:37
Zoals RM-rf al zei was er een hele strikte controle over de media. Dit was er praktisch al vanaf het begin. Hitler en Joseph Goebbels(die hitler trouw gebleven is een obsessie voor hem had tot het einde) wisten het als geen ander te draaien dat het weinige goede nieuws dat er was breed uitgemeten werd om het moreel hoog te houden. Ik denk tevens dat Hitler er bijna tot het einde in geloofde (waanzin maar zelf toen de vijand bij zijn bunker was dacht hij dat hij nog verschilldende denkbeeldige legers had om terug te slaan)dat de oorlog toch om zou draaien in het voordeel van Duitsland. Slechts toen de vijand bijna bij zijn deur stond en er zelf kinderen van 12 jaar werden gebruikt besefte hij dat hij verslagen werd en gaf hij niet zichzelf maar het Duitse volk de schuld dat volgens hem niet hard genoeg had gevochten.

Met media kun je veel beheersen dus helemaal als de staat alle informatie die naar buiten gaat beheerst. Het was een absolute schok voor veel Duitsers toen de eerste bommen vielen op hun eigen land..

Dingen die bijvoorbeeld breed uitgemeten waren waren vooral de helden en heldhaftige dingen die ze uitvoerde denk bijvoorbeeld aan Erwin Rommel(The desert Fox) en Otto Skorzeny (Hitlers nummer 1 commando)

Andere goede series op netflix zijn

Hitlers henchmen - dit gaat over Hitlers vertrouwelingen de mensen die het meest dichtbij hem stonden en vooral de dynamiek van de onderlinge ruzies tussen hen om het er het beste bij hem voor te staan( eer macht en invloed) Dit laat tevens ook een goed beeld zien hoe hij aan de macht gekomen is. Je ziet ook dat Hitler een meester is in het uitspelen van mensen en hij de onderlinge ruzies tussen zijn vertrouwelingen maar al te graag in stand hield.

Der Untergang (Film) Hitlers laatste weken in zijn bunker. Briljante acteerwerk van de man die hem vertolkt.

Das Boot : Een van de beste films die ik ooit gezien heb en mijn meest favoriete films over de Tweede Wereldoorlog. De onderzeeboot die domineerde in het begin van de oorlog en waarmee Hitler england op zijn knieën wou krijgen door alle bevoorradingschepen te vernietigen.(ze hadden zelf een formule hoeveel ton bevoorradingschepen ze kapot moesten maken om de overgave van england te realiseren.) het geeft een erg rauwe en waarheidsgetrouwe beleving van wat een bemanning in een onderzeeboot meemaakt. Alhoewel de film ondertussen al meer dan 30 jaar oud is zijn er scenes bij die je echt kippenvel bezorgen en waar je hart letterlijk een slag overslaat.

Ook zijn wellicht documentaires over de eerste Wereldoorlog interresant voor je als je de tweede wereld oorlog interresant vind. De eerste Wereldoorlog heeft in grote mate de weg geplaveid voor de tweede Wereldoorlog. Er is een beroemde quote van de toenmalige minister van buitenlandse zaken op de terugweg tegen de toenmalige president Woodrow Wilson die Ongeveer het volgende inhield dat het enige wat ze te werkstellige met de harde sancties tegen Duitsland waar Amerika fel tegenstander van was)was een generatie die in armoede en met haat opgroeide tegen de westerse wereld en het slechts een kwestie van tijd was voordat de tweede wereld oorlog aanbrak..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Op https://www.delpher.nl/ staan scans van duizenden Nederlandse kranten uit de periode 1940-1945 met daarin 'Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakt bekend:' berichten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik wilde gewoon even mededelen dat ik die documentaire ook erg tof vond :) Wel leuk om continue dezelfde beelden terug te zien, op ten duur was het een spelletje "hey dat heb ik al gezien!" "hey nu doen ze het in spiegelbeeld daar trap ik niet in!"

oh ja weer dat vliegtuig dat naar beneden duikt
oh weer dat artillery ding

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Gisteren heb ik "Nicolaas op oorlogspad" afgekeken, ook interessant en leuke inslag: https://www.npo3.nl/nicolaas-op-oorlogspad/VPWON_1272299

Geen documentaire, echter vind ik de serie Band of Brothers ook steengoed. Waargebeurd en brengt het wel dichtbij (ook the Pacific is interessant, zelfde setup en er komt nog zo'n mini serie aan, Mighty Eight geloof ik).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 1051667 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:51:

Nu ben ik op zoek naar iets specifieks. Vertaalde nieuwsartikelen van Nazi Duitse media (op Google kom ik Wikipedia artikelen tegen over Das Reich en Der Stürmer). Ik ben vooral benieuwd hoe er is omgegaan met de eerste jaren waar de verslaglegging vrijwel zeker enkel ging over de successen. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe de verslaglegging werd gedaan toen de oorlog omsloeg met de tegenslagen in de grote gevechten tegen de Russen en uiteindelijk de Allies. Werden de tegenslagen achterwege gelaten of werden de feiten benoemd?

Als iemand links heeft naar enig materiaal dan ontvang ik dit heel erg graag!

En als jullie nog aanraders hebben qua documentaires dan zie ik deze ook graag tegemoet.

Alvast bedankt.
Niet geheel WO2, maar wel facetten qua propaganda, de film 1984
De nieuwsberichten in deze film laten goed zien HOE het volk wordt voorgelicht, Vooral overwinningen en vooruitgang.
Zelfs in tijd van nood werd dit volgehouden, door kleine 'overwinningen' voor te doen als massaal.

Maar je zou hier je licht kunnen opsteken :

http://www.recherchetipps.de/Archive/body_archive.html
http://www.worldwidearchi...tungen-zeitschriften.html

http://www.zga-berlin.de/zeitgeschichte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

FreshMaker schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:43:
[...]

Niet geheel WO2, maar wel facetten qua propaganda, de film 1984
De nieuwsberichten in deze film laten goed zien HOE het volk wordt voorgelicht, Vooral overwinningen en vooruitgang.
Zelfs in tijd van nood werd dit volgehouden, door kleine 'overwinningen' voor te doen als massaal.

Maar je zou hier je licht kunnen opsteken :

http://www.recherchetipps.de/Archive/body_archive.html
http://www.worldwidearchi...tungen-zeitschriften.html

http://www.zga-berlin.de/zeitgeschichte
Dan moet ik ook gelijk aan Animal Farm denken. Gaat dan over communisme, maar laat erg goed zien hoe mensen beïnvloed worden door "nieuws" en berichten te beïnvloeden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
LankHoar schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:49:
[...]
Dan moet ik ook gelijk aan Animal Farm denken. Gaat dan over communisme, maar laat erg goed zien hoe mensen beïnvloed worden door "nieuws" en berichten te beïnvloeden.
Good one ...
Ik denk dat TS inderdaad zijn focus iets moet verbreden ;)
WO2 is een interessante periode geweest, en op veel vlakken toonaangevend voor elementen die we NU nog steeds zien gebeuren.

Waar men 'afhankelijk' was van de dagelijkse krant ( of omroeper op de markt ), is men nu meer individueel en niet helemaal tijdsgebonden aan ontvangen.
Maar juist nu zie je "fake news" en het blokkeren van websites / apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Topicstarter
Gamebuster schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:12:
Ik wilde gewoon even mededelen dat ik die documentaire ook erg tof vond :) Wel leuk om continue dezelfde beelden terug te zien, op ten duur was het een spelletje "hey dat heb ik al gezien!" "hey nu doen ze het in spiegelbeeld daar trap ik niet in!"

oh ja weer dat vliegtuig dat naar beneden duikt
oh weer dat artillery ding
Dat viel mij inderdaad ook op. Maar goed, er moet ergens een lijn getrokken worden met het vinden en bewerken van beeldmateriaal. Het zijn immers aardig wat afleveringen en er is denk ik een afweging gemaakt tussen hergebruik of nieuw materiaal gebruiken.

Daarnaast wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties. Ik ga rustig mijn tijd nemen om de links te bekijken.

@Bartosy WWO1 heb ik al uitvoerig bekeken op de YT kanaal ‘The Great War’

YouTube: The Great War

Erg diepgaand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Over WO1 zijn er ook mooie dingen te vinden ;)
IMDB: Gallipoli (TV Mini-Series 2015)

Niet zo heel sterk als BoB, maar een goede serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Gisterochtend was op de radio dat Beeld en Geluid propaganda video's uit de tweede wereldoorlog vrij heeft gegegeven. Dit is misschien ook interessant om te bekijken.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Bartosy schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 05:16:
Das Boot : Een van de beste films die ik ooit gezien heb en mijn meest favoriete films over de Tweede Wereldoorlog. De onderzeeboot die domineerde in het begin van de oorlog en waarmee Hitler england op zijn knieën wou krijgen door alle bevoorradingschepen te vernietigen.(ze hadden zelf een formule hoeveel ton bevoorradingschepen ze kapot moesten maken om de overgave van england te realiseren.) het geeft een erg rauwe en waarheidsgetrouwe beleving van wat een bemanning in een onderzeeboot meemaakt. Alhoewel de film ondertussen al meer dan 30 jaar oud is zijn er scenes bij die je echt kippenvel bezorgen en waar je hart letterlijk een slag overslaat.
Van een deel van de mensen/maatschappijen achter Das Boot is ook de film "Stalingrad", net als Das Boot getoond vanuit de Duitse optiek. Een absolute aanrader. Zie IMDB: Stalingrad (1993). Ik kijk Das Boot en Stalingrad om de zoveel jaar beiden achter elkaar- voor mij een soort tweeluik geworden, al zijn er geen overlappingen in personages uiteraard..

Overigens, hoe goed Das Boot ook is, de beste WO2 film blijft Come and See (Idi i smotri), een USSR-film uit 1985.

Niet de makkelijkste film, maar de rillingen lopen over de rug, ongekend. Wordt door WO-2 filmkenners internationaal geprezen, een ruim handvol jaar geleden terug nog in een gerenommeerd VS-filmtijdschrift stond deze film in een lange en ruim becommentarieerde WO2-filmlijst zelfs bovenaan, dat wil wat zeggen met de vele (goede) WO2-film uit de VS (ook heel veel matig tot slechte trouwens, maar dat terzijde.).

Sovjet WO2-films trouwens een interessant onderwerp op zich - soms heel goed, soms behoorlijk en dan weer heel matig, maar altijd wel iets interessants daarin, al is het maar om de propaganda er in te beschouwen/ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 07:12
Geen documentaire, maar wel een kijk op de Duitse kant van de oorlog: de mini serie
"Unsere Mütter, unsere Väte" of vertaald: "Generation War".

Een andere levensechte documentaire is naar Normandië te gaan en de talrijke musea te bezoeken, vooral deze periode net voor de herdenkingen van de landing. Dan rijden er voertuigen uit die tijd en zijn er reenactment groepen aanwezig .
Of korterbij naar Bastogne en de paar musea bezoeken, Bastogne bezoek je dan mid december met de herdenking, ook dan is er reenactment te beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:46
Misschien archief van de Telegraaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

migchiell schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:52:
Misschien archief van de Telegraaf?
Goede optie idd, aangezien die behoorlijk pro-Duits waren tijdens Wo2.

Wellicht maak je ook kans met oude edities van "Volk en Vaderland", het propaganda-vodje van de NSB

Of andere pro-nazi blaadjes als Nieuw Nederland etc.

[ Voor 32% gewijzigd door wildhagen op 01-06-2018 16:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1