Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een Netgear GS105Ev2 gekocht voor tussen mijn experiabox V10 en alle ethernet lijnen die door het huis gaan. Het probleem wat ik namelijk heb is dat als 1 pc een download aanzet hij alle 200mb/s opslokt en ik een gigantische bufferfload krijg, met als nadeel dat de ping van mijn server (die op hetzelfde netwerk draait) van 3-8ms naar 100/150ms knalt.

Nu dacht ik slim te zijn en deze managed switch ertussen te hangen met Qos maar dit helpt helemaal niets, daarnaast wou ik de bandbreedte rate limit gebruiken en deze rond de 190mb/s instellen zodat ik geen bufferfload krijg en de ping binnen het netwerk laag blijft.

Nu kan ik bij deze switch aleenmaar uit een paar presets kiezen? (zie foto https://ibb.co/b0gooJ ) waardeloos!
128mb/s werkt prima en lost het probleem op maar dan lever ik ver heel veel bandbreedte in! Als Netgear gewoon een optie "user defined" had gemaakt zoals op mijn goedkope accesspoint was dit al opgelost :(

iemand hier al een manier gevonden om dit wel voor elkaar te krijgen of misschien nog andere tips?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
Zoals ik t geleerd heb stel je QoS op je router in, niet op een switch. Ik gok dat dit met een Experiabox niet kan (heb er zelf geen) en je er een andere router tussen zult moeten hangen. Is het geen optie om op de downloadende pc een limiet in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ligt 1000% niet aan de switch. Ik heb KPN 500Mbit en dezelfde switches. Kan er rustig 500Mbit overheen trekken maar heb geen EB maar een Asus router.

QoS helpt niks; dat zorgt alleen dat bepaald verkeer "enige voorrang" krijgt maar het garandeert niet je ping (whats in a name).

Test eens zonder switch dus even behelpen maar PC en server direct op de EB prikken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gastje01 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:27:
Zoals ik t geleerd heb stel je QoS op je router in, niet op een switch. Ik gok dat dit met een Experiabox niet kan (heb er zelf geen) en je er een andere router tussen zult moeten hangen. Is het geen optie om op de downloadende pc een limiet in te stellen?
Dit is mogelijk echter wil ik graag dat dit automatisch al gedaan wordt.
MAX3400 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:44:
Ligt 1000% niet aan de switch. Ik heb KPN 500Mbit en dezelfde switches. Kan er rustig 500Mbit overheen trekken maar heb geen EB maar een Asus router.

QoS helpt niks; dat zorgt alleen dat bepaald verkeer "enige voorrang" krijgt maar het garandeert niet je ping (whats in a name).

Test eens zonder switch dus even behelpen maar PC en server direct op de EB prikken?
Met of zonder switch, als 1 pc in het netwerk alle bandbreedte opslurpt lijd de rest eronder.
had gewoon gehoopt dat deze switch de oplossing bood met zijn beloofde bandbreedte limiter maar het is dus 128mb/s of 256mb/s maar geen optie om zelf een snelheid in te vullen net onder de 200mb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Als alles eronder lijdt, is het dus je EB.

Maar waarom zet je geen throttling op je downloads dan? En wat voor downloads zijn het? Torrents en open connections ga je oook niet met QoS oplossen; je verzadigt gewoon je modem ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
Als je torrents (aanname) met veel connections open gooit krijg je een Experiabox wel op z’n knieën ja. Als je harde limieten of andersom garanties voor bandbreedte in wilt stellen zul je daar een geschikte router voor moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:54:
Als alles eronder lijdt, is het dus je EB.

Maar waarom zet je geen throttling op je downloads dan? En wat voor downloads zijn het? Torrents en open connections ga je oook niet met QoS oplossen; je verzadigt gewoon je modem ermee.
gastje01 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:58:
Als je torrents (aanname) met veel connections open gooit krijg je een Experiabox wel op z’n knieën ja. Als je harde limieten of andersom garanties voor bandbreedte in wilt stellen zul je daar een geschikte router voor moeten regelen.
Ok bedankt! daar was ik al bang voor, zijn er geen andere switches zo ver jullie weten waarbij wel een download limiet in te stellen is naar wens? En hebben jullie anders tips voor een router die voor de experiabox gaat? liefst zo goedkoop mogelijk hoeft geen wifi etc op te zitten ik gebruik mijn eigen accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10
Ik heb dezelfde config. 500/500 glas. Experiabox V10, Netgear 8-poorts en nog een 5-poorts achter elkaar (halverwege staan er ook wat dingen die UTP nodig hebben).

Ik kan torrents met een paar honderd mbit naar binnen trekken en heb daarbij geen probleem op mijn netwerk. Die Netgear heeft echt prima hardware om dat aan te kunnen, al moet ik meteen bekennen dat ik niet weet waar z'n limiet precies ligt.

Heb je het al eens met een ander device geprobeerd ? En dan bv via WLAN ? (dit om te kijken of het aan de EB ligt of misschien toch het bedrade netwerk). Ik kan met m'n Macbook bv rustig met 300-400 mbit downloaden en dan heeft m'n bedrade netwerk daar totaal geen last van.

Edit: oja, check even firmware updates voor de Netgear. Mijn 5-poorts had destijds een firmware uit het jaar kruik. M'n 8-poorts viel mee maar daar heb ik de firmware ook al 2x van geflashed geloof ik.

Edit: ik heb even getest. Mijn ping richting internet schiet de lucht in als ik 4 torrents tegelijk aanzet waarbij ik dan 70 mb/sec download. Als het 2 torrents zijn is de ping nog netjes 13ms (iets hoger al) en bij 4 gaat het naar een average van 79 (ping -t laten doorlopen). Uiteraard zegt dit niets over de hoeveelheid connecties, maar mijn netwerk blijft verder goed werken.

Bij een reguliere download (geen torrent) met 500 mbit zit ik op een average ping van 140. Internet blijft dan goed bruikbaar. Overigens merk ik er ook dan met pingen naar mijn interne netwerk verder helemaal niets van. Pas als ik iets op internet ga pingen merk ik dat het trager wordt.

[ Voor 44% gewijzigd door Korvaag op 31-05-2018 23:52 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Even voor de duidelijkheid.
De router die je van je ISP krijgt kan gegarandeerd de capaciteit aan waar je een abbo voor hebt.

En met torrents en ook NZB kun je echt te hele internet dichttrekken, maar niet je router.
Lang voor de router aan z'n limit komt ben je al afgeknepen door de limit in de wijkcentrale.
Hij gaat gewoon limiteren op het max van je abbo en meestal komt ander verkeer nauwelijk meer aan bod.

QoS helpt uiteraard niets die kan alleen per protocol iets doen en niet per connection.

Oplossing is heel simpel, in elke downloader kunnen limieten ingestelt worden(zowel torrents als nzb's) en dat moet je dus doen.

Als je perse iets met hardware wil doen moet je een echte router aanschaffen en niet zo'n consuenten ding van asus of netgear.

Mijn draytek router kan bijvoorbeeld een sessie limiet per ipadres of groepen ipadressen instellen om zo de bandbreedte voor dat ip adres te limiteren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Ben(V) sorry maar torrents staan met stip bovenaan om "interne netwerken" te verzadigen. Het gaat niet om de bandbreedte die je verbruikt (maar wel op hint richting wijkcentrale, die trouwens helemaal geen limitatie kent naar de endpoints) maar het aantal connecties.

Zelfs tussen 2 PC's in hetzelfde subnet, kan je met enige goede opstelling, zoveel connecties openzetten met iets als uTorrent dat de bandbreedte niet boven de 20MB komt ipv de verwachte Gbit op het kabeltje.

Ik verdenk wel zeker de EB als zwakste schakel op dit moment; de enige test om dit tegendeel te bewijzen is de torrentbak direct op de EB te prikken en dan kijken of de andere machine, op de switch, ook weer problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Onzin die connecties worden gelimiteerd door je ISP lang voor je het lan kunt verzadigen.

En theoretisch heb je gelijk, maar niemand zet intern op een lan een torrent server plus client op, dat is onzinnig.
Dus alles komt van buiten en je internet verbinding limiteerd lang voor je eigen netwerk componenten inclusief de Experiabox het niet meer aankan.

En muggeziften over waar de ISP de boel limiteerd verward de boel alleen maar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1