Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC geen monitor signaal & USB werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond dames en heren,

Twee dagen geleden probeerde ik een nieuwe cooling voor de CPU te installeren. Omdat er iets fout gegaan was, was het moederbord beschadigd geraakt. De PC ging nog wel 'aan' (ventilators gingen draaien, lampjes gingen branden e.d.) alleen gaf de PC geen beeld en werkte USB niet (de muis ging niet aan bijvoorbeeld).

Welnu, nieuw moederbord aangeschaft (gezien er duidelijke beschadigingen waar te nemen waren), en alles opnieuw aangesloten. Wederom hetzelfde probleem! Ik heb het volgende al geprobeerd.
  • De batterij van het moederbord er een tijdje uitgehaald.
  • De RAM verwisseld/helemaal uit de PC gehaald.
  • De GPU uit de PC gehaald.
  • Alle kabels uit de PC gehaald, behalve de muis (zodat ik kon controleren of dat effect had).
En nu komt het interessante - ik heb geprobeerd om de CPU ook uit de PC te halen en dan de PC op te starten... geen effect. Wat wel effect heeft, is wanneer ik de stroomkabel van de CPU uit het moederbord haal. Dan begint het lampje van de muis te knipperen, maar heb ik nog steeds geen beeld.

Als iemand enig idee heeft wat er aan de hand is, en hoe dit op te lossen valt, dan hoor ik dat graag!

Moederbord: MSI 970 Gaming.
CPU: AMD FX 8350.

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-06-2018 09:55)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

CPU dood is hier heel waarschijnlijk.

Ik zou dan gelijk het bord retourneren overstappen naar een Ryzen 3 of 5.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-11 00:31
Heb je precies hetzelfde moederbord nieuw gekocht? Of heb je een ander gekocht?

No one is listening until you fart

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Felix! schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:42:
Heb je precies hetzelfde moederbord nieuw gekocht? Of heb je een ander gekocht?
Precies dezelfde.
nelizmastr schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:42:

Ik hoop niet dat dat het geval is. Waarom is er dan een verschil tussen CPU uit de PC = geen effect en geen stroom op de CPU = wel effect? Want dat snap ik dat niet helemaal.

EDIT //

Ik heb voor de grap even geprobeerd om een andere processor erin te doen. Dit was een AM2 processor, en de 970 ondersteunt eigenlijk alleen AM3 en AM3+, dus ik dacht dat het geen verschil zo maken. Turns it it does. De muis geeft een lampje, en het moederbord begint wild te piepen. Er is alleen nog steeds geen beeld, dus ik vraag me af hoe dat komt.

EDIT 2 //

Dit wordt steeds spannender... ik heb er dit keer een passende CPU en een andere GPU in gedaan. Blijkt dat mijn PC nu wel werkt. Dat zou betekenen dat zowel de GPU & de CPU kapot zouden zijn, want als beide vervangen worden dan werkt de PC wel. Zou iemand kunnen bevestigen dat het zeer mogelijk is dat CPU en GPU kapot zouden zijn?

Om nog iets toe te voegen - de beschadiging in het moederbord is fysiek, een van de circuits (als men dat zo noemt) is onderbroken door beschadiging. Wellicht dat dat de PC gesloopt heeft.

EDIT 3 //

Nou blijkbaar is mijn GPU niet stuk, want ze werkt wel in een andere PC! Ik ga nu even de drivers van mijn PC wissen en kijken of dat verschil maakt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 22:46 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat het systeem niet aan slaat zonder CPU is normaal, idem als de CPU defect is. Als de stroomvoorziening al merkt dat de CPU niet in orde is dan geeft dat hetzelfde effect als het niet hebben van een CPU.

Maar met de oorspronkelijke GPU en een geschikte CPU werkt het dus ook niet? Dan zouden idd zowel CPU als GPU kaduuk kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:48:
Dat het systeem niet aan slaat zonder CPU is normaal, idem als de CPU defect is. Als de stroomvoorziening al merkt dat de CPU niet in orde is dan geeft dat hetzelfde effect als het niet hebben van een CPU.

Maar met de oorspronkelijke GPU en een geschikte CPU werkt het dus ook niet? Dan zouden idd zowel CPU als GPU kaduuk kunnen zijn.
Ik heb net mijn bericht gewijzigd toen jij had gereageerd. Wat nu het geval is:

> Mijn CPU werkt op geen enkele PC (op twee computers nu getest).
> Mijn GPU werkt niet op mijn PC met een wel werkende CPU.
> MIjn GPU werkt wel op een andere PC met een wel werkende CPU.

EDIT //

Goed, ik weet voldoende. Ik durf met zekerheid te stellen dat de CPU inderdaad dood is. Ook werkt de grafische kaart prima, nu ook op de computer waar problemen mee waren. Nu de drivers even verwijderd zijn, is mijn grafische kaart weer helemaal werkend.

Bedankt voor alle hulp. Ik neem aan dat dit de conclusie is, maar als iemand nog een nodige suggestie heeft, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Nogmaals dank voor de hulp, blijkt dat ik weer kan vertrouwen op de wijze leden van Tweakers.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 23:33 ]

Pagina: 1