Cpu te heet na het vervangen van moederbord/cpu/ram

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 06:36
Hoi tweakers!

Ik heb zojuist mijn pc uitgebreid met een
MD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
ASRock X470 Master SLI
G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB

de rest van de componenten zijn:

Radeon r9 380
Fractal Design Define S
Cooler Master G550M
Samsung ssd 256 gb

Sinds ik de componenten heb omgewisseld komt mijn cpu tegen de 70-80 graden aan.. Wat uiteraard NIET goed is! Pc is ook 3 keer uitegevallen met de melding ''Er is een probleem met de computer en deze moet opnieuw worden opgestart. Er worden foutgegevens verzameld. Hierna wordt de computer opnieuw opgestart.''
? De fans draaien.. Kan het zijn dat ik 'slordig' met de koelpasta omgegaan ben? Ik ga morgen de CPU & koeler schonen met toiletpapier + aceton en daarna een nieuw laagje toevoegen.

1. Hoeveel koelpasta moet ik ongeveer gebruiken?
2. Als het niet aan de koelpasta ligt waar kan het aan liggen? Kan het zo zijn dat de fan op de verkeerde slot zit? Lijkt me stug?
3. Een andere vraag is dat niet al mijn ledjes branden van de pc ( power knop brand bv niet ) Op mijn oude moederbord kon ik zien waarin ik alles moest doen, maar op deze moederbord niet.

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door laurens362 op 31-05-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-09 18:46
Ik zou eerst je koeler even opnieuw monteren (nieuwe koelpasta erop doen en oude eraf, een rijstkorrel als hoeveelheid is voldoende).

Wat die ledjes betreft, check of je de kabels van het front panel goed hebt aangesloten, check desnoods de handleiding van je moederbord.

[ Voor 9% gewijzigd door CryRaven op 31-05-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

En tenzij je ervaring hebt met pure aceton (nagellak remover bevat vaak ook een olie) zou ik gewoon alcohol gebruiken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trieling
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-12-2023
De + en - van het ledje van je power knop omdraaien;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 13:59
Wellicht dat er een auto tuner aanstaat en het moederbord de cpu op de max graden laat draaien voor max boost?

De fan heb je gechecked die draait dus dat is goed. Zeker goede header? als je het zeker wilt weten maak een foto van de aansluiting waar die opzit dan kunnen we met je mee checken en vertel ook even wat voor cooler het is.

Maakt de cooler wel contact met de cpu? Wellicht dat je iets verkeerd hebt gedaan ergens met erop zetten.

Indien er op de onderkant van de cooler folie zat, heb je die er wel af gehaald? anders zit je namelijk gewoon met je plastic te koelen... gaat niet werken ;)

Slechts enkele snelle checks die ik zo snel kan bedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Kadardar op 01-06-2018 00:00 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 10:35
laurens362 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:51:
3. Een andere vraag is dat niet al mijn ledjes branden van de pc ( power knop brand bv niet ) Op mijn oude moederbord kon ik zien waarin ik alles moest doen, maar op deze moederbord niet.
Handleiding pagina 32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
CryRaven schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:02:
Ik zou eerst je koeler even opnieuw monteren (nieuwe koelpasta erop doen en oude eraf, een rijstkorrel als hoeveelheid is voldoende).

Wat die ledjes betreft, check of je de kabels van het front panel goed hebt aangesloten, check desnoods de handleiding van je moederbord.
Ga ik doen!
Kadardar schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:59:
Wellicht dat er een auto tuner aanstaat en het moederbord de cpu op de max graden laat draaien voor max boost?

De fan heb je gechecked die draait dus dat is goed. Zeker goede header? als je het zeker wilt weten maak een foto van de aansluiting waar die opzit dan kunnen we met je mee checken en vertel ook even wat voor cooler het is.

Maakt de cooler wel contact met de cpu? Wellicht dat je iets verkeerd hebt gedaan ergens met erop zetten.

Indien er op de onderkant van de cooler folie zat, heb je die er wel af gehaald? anders zit je namelijk gewoon met je plastic te koelen... gaat niet werken ;)

Slechts enkele snelle checks die ik zo snel kan bedenken.
Het betreft een stock cooler van ryzen 7 2700x
1. ik heb niks met de bios gedaan, staat op standaard waarde
2. de fan van de cpu zit op cpu_fan dus dat moet goed zijn neem ik aan
3. de cooler van de cpu draait wel
4. ik kan me vergissen hier maar betwijfel t.. maar er zat geen plastic op naar mijn weten

het kan zijn dat ik niet nauwkeurig was met de koeler er op te zetten dat ik het een beetje erg heb lopen uitsmeren waardoor de pasta te dun is geworden.

Ik ga iig kijken naar de punten die je me hebt gegeven vanavond!

[ Voor 13% gewijzigd door laurens362 op 01-06-2018 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
Bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even dingen scheiden; op basis van je recente posts heb je je Intel CPU vervangen en ben je op AMD overgestapt.

Heb je Windows helemaal clean geinstalleerd?

Daarnaast, maar lastig te bepalen met je startpost; dat Windows niet goed werkt en fouten geeft, hoeft absoluut niet samen te vallen met de hogere temperaturen. Sterker nog; je hebt in andere topics ook al over RAM-profiles gesproken etc dus ik vermoed dat je "blue screens" een andere oorzaak hebben.

Simpelste test; booten van een recente Linux live CD en daar een berg benchmarks mee draaien. Loopt alles ook vast, dan lijkt hardware (dus temperaturen, settings of een defect) aannemelijk als oorzaak. Loopt het niet vast, dan is je Windows "bagger".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
Ik moet hem nog opnieuw installeren inderdaad! Maar ik wou eerst even testen of de pc werkt en gaat. En daarnaast even testen hoe de temperaturen liggen! 80 graden cpu ligt niet samen met het niet opnieuw installeren neem ik aan?@MAX3400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Euh... Nieuwe CPU (en zeker nieuwe chipset): 100% opnieuw je OS erop zetten.

Pas daarna snappen de drivers en powermanagement van de kernel hoe/of je CPU moet worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:04:
Euh... Nieuwe CPU (en zeker nieuwe chipset): 100% opnieuw je OS erop zetten.

Pas daarna snappen de drivers en powermanagement van de kernel hoe/of je CPU moet worden aangestuurd.
Dus je zegt dat mn cpu te warm kan zijn omdat goede os er niet op zit? Is het niet verstandig om sowieso nieuwe koelpasta er op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:45
laurens362 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:37:
[...]

Dus je zegt dat mn cpu te warm kan zijn omdat goede os er niet op zit? Is het niet verstandig om sowieso nieuwe koelpasta er op te zetten?
Als het goed is zat er toch net nieuwe koelpasta bij toen je de nieuwe koeler er op zette? Zo ja dan lijkt het mij onlogisch om die te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
Philip Ross schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:04:
[...]

Als het goed is zat er toch net nieuwe koelpasta bij toen je de nieuwe koeler er op zette? Zo ja dan lijkt het mij onlogisch om die te vervangen.
Ja dat klopt. maar hoe verklaar ik dan dat mijn cpu 70-80 graden wordt:s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:45
laurens362 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:18:
[...]

Ja dat klopt. maar hoe verklaar ik dan dat mijn cpu 70-80 graden wordt:s
Fan snelheid misschien op minimum? Wordt je koelblok wel warm? Als die niet warm word dan zit het inderdaad in de verbinding en dus mogelijk de pasta. Als die wel warm word dan kan die het blijkbaar niet snel genoeg afvoeren en moet je naar cpu fan of airflow gaan kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Dus je zegt dat mn cpu te warm kan zijn omdat goede os er niet op zit?
Yup, dat zeg ik inderdaad; totdat je een OS hebt wat volledig netjes voorzien is van correcte drivers etc., heb je zomaar kans dat je performance / detectie verkeerd is en het dus zelfs mogelijk is dat de temperatuur van 80 graden (waarvan je niet beschrijft hoe je die gemeten hebt) misschien wel 90 graden is of misschien wel 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
Maar is het niet gevaarlijk om een fresh install Windows te doen terwijl hij dan op 70-80 graden zit tijdens de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
met de nieuwe windows update zit de cpu tussen de 50-80c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

laurens362 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:11:
Maar is het niet gevaarlijk om een fresh install Windows te doen...
+
laurens362 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:17:
met de nieuwe windows update zit de cpu tussen de 50-80c
Wat is het nou; heb je een volledige clean install gedaan? Of alleen "een update" geinstalleerd die je verder niet definieert? Waar ik heen wilde met mijn eerdere replies: welke Windows heb je nu, hoe lang staat die al op de disk, welke hardware is wanneer veranderd etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
ik heb hem opnieuw installed maar had andere ssd er nog in, vannacht installeer ik em van scrath en dan laat ik de resultaten wel weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:56
Sowieso even een nieuwe installatie doen, na zoveel hardware vervangen. Heb je niet even oude drive waar je snel een installatie op kan doen?

Je kan vaak ook zonder SSD/HDD al de tempraturen in het BIOS/UEFI zien, die kloppen meestal wel aardig mits je de goede versie er al op hebt staan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
Nieuwe install gedaan en bij mijn moederbord geeft de temp nog steeds 80 graden aan..
Toen ik straks mijn pc opstartte voor de eerste keer vandaag stond de temp trouwens meteen op 70 graden in de bios..

Met core temp ligt de temp tuissen 51-74 graden terwijl ik praktisch niks doe

pc open gemaakt en pcu nieuwe koelpasta opgedaan en gekeken of alles goed bevestigd is wat het geval is.

ik begin radeloos te worden:s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Wat geeft hij aan als je in de BIOS de temps bekijkt? Start het koud op en kijk en ook naar de instellingen van de Fan controllers. En doe dit na je de defaults te hebben geladen!

Dit lijkt echt dat als het in je BIOS dan al meer dan 65 graden is;
1. De koeler kan er schuin op zitten,
2. Teveel koelpasta,

Haal vandaag/weekend het bord eruit. Zet het op een moederbord doos en sluit het aan. Maar nu komt het!
Dat je voorzichtig moederbord omhoog tilt en letterlijk gaat kijken waar de CPU socket mount zit en daar gaat voelen of het wel 60 graden is. Dat merk je wel en je brand je vingers niet. Raak niks anders aan en wees wat geaard(ivm statisch te zijn).

Maar, als jij de koeler er weer af haalt, zie je teveel pasta gesmeerd te zijn? Het hoeft alleen maar de microscopisch naden te dekken en meer niet! Ik heb 2,5 jaar zonder koelpasta op een OC i5-3570k gewerkt en dat ding doet het nog, mét natuurlijk :)

Maar AMD's worden warm en doseer erg goed en teveel dan is het bijna een 'hovercraft' CPU :+

Edit: "waar de CPU socket mount zit", bedoel ik; Dat je aan de onderzijde iets moet gaan kijken om met je vinger aan te raken zonder dat je iets geleid. Bij intel is dat de liftarm, maar bij AMD heb je dat niet. Ik vraag me echt af of je sensor wel ok is en je echt meer dan 65 tot 80 graden voelt. Ik zou haast zeggen, zet het snel uit en haal snel de koeler eraf en voel bovenop de CPU met je vingers ;)

[ Voor 16% gewijzigd door XRayXI op 02-06-2018 02:34 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:02
Heb je de koeler er wel goed op zitten?
En niet te straks aangedraaid met een schroevendraaier anders iets losser draaien en kijken.

Betwijfel dat het je koelpasta is als het dezelfde is als wat standaard op de koeler zat.

[ Voor 26% gewijzigd door Fordius op 02-06-2018 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Fordius schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 02:32:
Heb je de koeler er wel goed op zitten?
En niet te straks aangedraaid met een schroevendraaier anders iets losser draaien en kijken.

Betwijfel dat het je koelpasta is als het dezelfde is als wat standaard op de koeler zat.
Ik snap gewoon niet dat hij niet gelijk de BIOS induikt met dat "gevaar". En aceton i.p.v. Alcohol en zo bij de kruitvat te krijgen. Maar goed, hij heeft wat te doen ;)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens362
Zojuist weer de koelpasta opnieuw aangebracht. Het lijkt nu tussen de 30-60 graden te schommelen en bij cpu stress test komt hij rond de 70-75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Sowieso zou de 2700X tot zeker 90°C goed moeten werken volgens mij. En dan nog, sinds Ryzen heeft AMD heerlijk koele CPU's. Die stock koeler kan een hoop, maar de airflow van je kast is ook belangrijk. Had je in je vorige configuratie ook een top-down koeler? Of had je toen een tower-model? Misschien heeft dat impact. Maar als je nu, na het vervangen van de koelprut opeens op max 75°C uitkomt, had je zeer waarschijnlijk gewoon per ongeluk het ding schuin op de CPU gemonteerd. Shit happens.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:55
[...]

Dit is echt een van de weinige manieren om hardware te slopen. Dat of een hamer.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10-2021
Er bestaat ook zoiets als delidden. Delidden is eigenlijk de oude koelpasta die zich IN de cpu bevindt gaan vervangen door kwalitatievere of door liquid metal. De resultaten ervan zijn meestal zeer positief (15-20 graden koeler afhankelijk van overklok en andere koeling)! Ik moet er wel bijzeggen dat de garantie van de cpu vervalt indien je zo'n procedure doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Sam_DB schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:04:
Er bestaat ook zoiets als delidden. Delidden is eigenlijk de oude koelpasta die zich IN de cpu bevindt gaan vervangen door kwalitatievere of door liquid metal. De resultaten ervan zijn meestal zeer positief (15-20 graden koeler afhankelijk van overklok en andere koeling)! Ik moet er wel bijzeggen dat de garantie van de cpu vervalt indien je zo'n procedure doet. :)
2700X heeft een soldered IHS.. Je kan daar weinig aan 'verbeteren'.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10-2021
prutser001 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:14:
[...]

2700X heeft een soldered IHS.. Je kan daar weinig aan 'verbeteren'.
YouTube: ZEN+ Delidded - Before/After Temperatures - [Ryzen 5, 7, 2600, 2700X] de CPU is wel degelijk delidbaar met de juiste tools alleen is het proces veel delicater dan bij stel een gewone intel CPU
Pagina: 1