DNS aangepast op router, laptop en mobiel geven anders weer

Pagina: 1
Acties:

• soepblik
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 20:54
Hallo,

Ik wilde eigenlijk de DNS 1.1.1.1 gaan gebruiken ipv. de standaard van de provider.
nu heb ik de volgende stappen gedaan op mijn fritzbox

internet-->account information --> dns server--> use other dnsv4 server
Preferred DNSv4 server: 1.1.1.1

Alternative DNSv4 server: 1.0.0.1

dit heb ik opgeslagen.

ik heb mijn laptop en telefoon ook gereboot en het netwerk opnieuw toegevoegd maar hij geeft bij DNS nog steeds 192.168.178.1 aan. Waar kan dit aan liggen?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kleine FYI, 1.1.1.1 heeft as we speak problemen of problemen gehad: https://old.reddit.com/r/...s_1111_down_for_everyone/

Mijn eigen mening is dat ik geen DNS server kan vertrouwen bij downtime en dus kies ik ook weer voor een andere dan CloudFlare. Ik weet niet in wat voor mate dit met jouw probleem te maken heeft.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• soepblik
ja dat las ik ook, had het dus om het op een andere manier te testen even naar die van google aangepast 8.8.8.8 maar dat was eigenlijk precies hetzelfde

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:47
ipconfig /release
ipconfig /renew

Waarschijnlijk bestaat je dhcp lease nog.

[ Voor 39% gewijzigd door HKLM_ op 31-05-2018 20:36 ]

Cloud ☁️

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:15

kraats

Ik rol

Je router gebruikt dan wel een andere DNS server dan je provider, maar zal via DHCP altijd zichzelf als DNS server instellen voor je clients. Anders zijn apparaten op je interne netwerk niet op hun naam te vinden

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:47
kraats schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:35:
Je router gebruikt dan wel een andere DNS server dan je provider, maar zal via DHCP altijd zichzelf als DNS server instellen voor je clients. Anders zijn apparaten op je interne netwerk niet op hun naam te vinden
Dat is niet 100% waar als ik de dns in mijn technicolor aanpas zie ik dit ook door in windows. Dat naam vinden dan niet werkt klopt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 31-05-2018 20:38 ]

Cloud ☁️

• soepblik
kan ik er dus vanuit gaan dat de dns wel werkt? ook al zie ik het niet?

• kraats
  • Laatst online: 20:15

kraats

Ik rol

@soepblik daar ga ik wel van uit. Je kunt altijd nog onder je DHCP settings een andere DNS server kunnen toevoegen die aan je clients wordt uitgegeven, maar dan mis je inderdaad de interne name resolving

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik heb mijn laptop en telefoon ook gereboot en het netwerk opnieuw toegevoegd maar hij geeft bij DNS nog steeds 192.168.178.1 aan. Waar kan dit aan liggen?
Je hebt zo te zien de DNS-instellingen voor de router zelf aangepast en niet de DHCP-instellingen.

Dat doe je onder "home network".

Let wel op, daarmee raak je ook "fritz.box" resolven kwijt. Ff het adres van je router (192.168.178.1) opschrijven (of aan je hosts-file toevoegen, als je daar bekend mee bent).

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:11
Hier kun je testen welke DNS je gebruikt: https://www.dnsleaktest.com/

No one is listening until you fart

• Frogmen
  • Niet online
Persoonlijk zou ik mij er met de huidige wetgeving geen zorgen over maken en juist die van je provider in Nederland gebruiken. Die weet namelijk dat hij best mag loggen maar er verder niets maar dan ook niets mee kan. Tuurlijk loggen ze maar meer voor inzicht in meta data, ik zou het IP adres die het verzoek doet meteen dumpen uit voorzorg. Daarentegen al die alternatieven, maar ja dat is net als met VPN de gratis jongens moeten ook ergens aan verdienen, die verbindingen kosten echt ook geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 22:59
HKLM_ schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:37:
[...]
Dat is niet 100% waar als ik de dns in mijn technicolor aanpas zie ik dit ook door in windows. Dat naam vinden dan niet werkt klopt ;)
Je hebt de DNS server die je meegeeft met je DHCP scope (deze zie je dan ook terug op de apparaten zelf) en je hebt de DNS server van de router zelf (deze zie je niet terug op de apparaten zelf).

De TS heeft de DNS server van de router aangepast niet van de DHCP scope, zolang zijn apparaten zelf de DNS van de router gebruiken is dit de voorkeursmethode ivm interne name resolving en zal het gewoon werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Axewi op 01-06-2018 09:56 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Pagina: 1