Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-07 11:52
Ik heb een vraag over de rechten bij een probleem met een recent aangeschafte Dell XPS 13.

Mijn vader heeft deze een paar weken geleden aangeschaft, en al sinds het begin zijn er problemen mee. Het lijstje:

- Begon al met niet werkende audio-jack -> Dell gebeld, Windows naar fabrieksinstellingen hersteld, werkte weer.

- Toen kreeg het scherm (is een 2 in 1 met touchscreen) last van random ghost clicks, waardoor de laptop tijdelijk niet te gebruiken was omdat steeds dingen random werden aangeklikt. -> Dell gebeld, monteur gekomen, heeft het scherm vervangen

- Monteur weg, toen werkte het touchpad ineens niet meer. --> Dell gebeld, allerlei advies over Windows herinstalleren, meerdere keren gedaan. Toen werkte het keyboard niet meer, en het touchpad kon niet meer scrollen of meerdere vingers herkennen. Ook de audio-jack stopte er weer mee.

- Monteur kwam nog een keer, verving moederbord, toetsenbord, en touchpad. Toen deed helemaal niets het meer. Het vervangende moederbord was ook duidelijk refurbished (mag dat? verder niet belangrijk).

Mijn vader begon het toen al behoorlijk zat te worden, en vroeg om een vervangende laptop. Via de email kreeg hij van Dell de keuze: Nieuwe laptop of Geld terug. Hierop antwoordde hij dat hij een nieuwe laptop wilde.

Prima, zou je denken. Maar nu werd hij gebeld door Dell met de vraag of hij hem tóch niet nog een keer wilde laten repareren, omdat hij niet kon garanderen dat hij een vervangende laptop zou krijgen. Die beslissing zou ook nog eens een week gaan duren.

Dus mijn vraag is: Mag dit zo maar? Eerst beloven dat je een nieuwe laptop krijgt en dan ineens terugkrabbelen? Hoe bindend is zo'n email? En in hoeverre kun je iets eisen op basis van bovenstaande problemen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat is toch consumentenrecht? Zelfs al zou de laptop 100% zakelijk zijn aangeschaft, heb je minstens 1 jaar garantie.

Dell ziet de bui al hangen en biedt al een nieuwe aan. Gewoon terugmailen dat alle vertrouwen in het huidige produkt weg is en dat omruil of ontbinding de enige weg is die te bewandelen is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
Hij heeft ook heel duidelijk gemaakt dat hij geen nieuwe reparatie wil en dat een nieuwe laptop of geld terug de enige optie is voor hem. De Dell-medewerker kon echter niet garanderen dat dat ook ging gebeuren en bleef zeggen dat er een kans zou zijn dat het verzoek werd afgewezen en dat hij hem beter kon laten repareren.

Het klinkt een beetje alsof er een medewerker voor zijn beurt gesproken heeft, en al een nieuwe aangeboden heeft zonder de interne regels te volgen. Maar ik vraag me dus af, is dat ook ons probleem? Zij hebben zwart op wit een nieuwe aangeboden, kunnen zij daar dan nog op terug komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-07 18:43
MAX3400 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:24:
Dat is toch consumentenrecht? Zelfs al zou de laptop 100% zakelijk zijn aangeschaft, heb je minstens 1 jaar garantie.
Als de laptop zakelijk is aangeschaft valt die niet onder het consumentenrecht.
city17 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:30:
Het klinkt een beetje alsof er een medewerker voor zijn beurt gesproken heeft, en al een nieuwe aangeboden heeft zonder de interne regels te volgen. Maar ik vraag me dus af, is dat ook ons probleem? Zij hebben zwart op wit een nieuwe aangeboden, kunnen zij daar dan nog op terug komen?
Je kunt je gelijk gaan proberen te halen bij een kantonrechter als je vind dat ze er niet terug op kunnen komen. Een mondelinge overeenkomst is immers ook gewoon bindend, het is alleen lastig te bewijzen. Als je dat zwart op wit hebt staan is dat natuurlijk een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
Het gaat om een gewone consumentenlaptop.

Naast het gedoe met de belofte van Dell vroeg ik me af of de koop niet gewoon ontbonden mag worden? Je moet altijd de verkoper een kans geven te repareren, maar is die kans na 2 keer een monteur en meerdere uren aan de telefoon met de helpdesk niet weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@city17 Wat heb je zelf gevonden op Google over consumentenrecht waar je nu nog vragen over hebt ? Hoogstwaarschijnlijk zal een mede GoT'er een link plaatsen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb een titelfix uitgevoerd, gezien deze nu vrij algemeen is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1