Noob: Bestand écht alleen lezen maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijssjihT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024
Mijn vraag
Hoe kan ik een bestand alleen lezen maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows
Sparkvue (relevant?)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Thuis gebruik ik geen windows, dus het zal vast iets simpels zijn dat ik niet weet.
Als ik op eigenschappen druk, en dan alleen lezen aanvink, dan kan ik alsnog het bestand wijzigen. De naam veranderen kan, en ook als ik het bestand open, wijzigingen doe, en op opslaan druk, wordt het bestand aangepast. Ondanks het alleen lezen vinkje :?
Een zoektocht op internet komt steeds uit op office documenten en pdf-jes. Bij mij gaat het om een .spklab bestand, dus aan die antwoorden heb ik helaas weinig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 16:42
Het probleem is dat je op een thuis computer vaak administrator rechten hebt dus met de normale security settings ga je er niet komen.

Wat je kan doen als UAC aanstaat is de groep "administrators" alle rechten geven op het bestand en daarna de gebruiker alleen lezen en uitvoeren geven en ervoor zorgen dat de gebruiker geen eigenaar meer is van het bestand. (dit moet je doen via de "Geavanceerde beveiliginsinstellingen")

Maar zoals gezegt is dit niet echt heel spannend, als de gebruiker de desbetreffende applicatie opend met administrator rechten (rechtsklik openenen als administrator) dan kan deze alsnog het bestand aanpassen.

2e optie is om een nieuw gebruikersaccount aan te maken welke geen admin rechten heeft, dan kan je dit wel instellen zonder dat de gebruiker het kan aanpassen.

Anders zul je denk ik moeten zoeken naar 3rd party software.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk je niet dat het zinniger is om te vertellen welk probleem je wilt oplossen met het read-only maken van van je .spklab bestand? Je probeert toch niet om licentie technische beperkingen te omzeilen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==