Toon posts:

Aanschaf webserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ons bedrijf is van plan om een webserver aan te schaffen. Voor o.a.: om de website te runnen en een e-mailserver te draaien. Het is maar een klein bedrijf, en willen hem voorlopig aan een ADSL verbinding hangen.

Binnen een jaar gaan we ook nog een andere homepage draaien, waar we van verwachten dat die veel bezoekers zal trekken. We willen de server dan bijvoorbeeld bij WideXS plaatsen.

Nu is mijn vraag wat het beste is, alvast een 19" 1U server aanschaffen of eerst nog een simpele pc gebruiken. Ten tweede wat moet de configuratie worden?

Over het besturings-systeem denken we aan Linux, ik weet niet of er een beter alternatief is, aangezien ik nog niet met Linux heb gewerkt.

De reden dat we een eigen server willen, is dat we dan veel mogelijkheden hebben. (in de toekomst zal er PHP en MySQL gedraaid worden)

Alvast bedankt.

Verwijderd

Eerst een simpele pc, neem een pentium en draai er linux op. als je weinig bezoekers krijgt kan dit heel goed. een pentium heeft iedereen nog wel ergens staan...tegen de tijd dat je serieus veel bezoekers gata krijgen en dikke sql databaes gebruikt dan kun je het beste een echte server aanschaffen

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Stel een Linux PC samen met veel RAM (256 MB voor wanneer er veel clients tegelijk connecten naar t ding) en ook veel hdd space voor de mail server.
Een enkele P3/Athlon processor is voldoende.

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

En zelfs dat is overkill, maar kan totaal geen kwaad, anders moet je later weer upgraden :)

19 inch kast zou ik wel doen als geld geen heel groot probleem is, zo bespaar je weer 150 piek aan een 'tijdelijk' kastje en heb je meteen iets goed.

Kwa linux kan ik je debian adviseren, maar dat is weer een persoonlijke kwestie.

Succes ermee!

Verwijderd

Misschien kun je beter een dedicated (managed) server huren. Dan heb je geen omkijken naar het beheer (waar je niet veel verstand van hebt, blijkt uit je post).

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 11:01

WarPuppy

Electronic Technology

Neem gewoon een P2+128mb ram als basis

Rest is niet van veel belang,

Zet op de hd, WinNT4 + Apache + MySQL + PHP + Perl.

En je kan een groot stuk voor uit, en nog makelijk ook als je zonder 'linux-ervaring' zit.
Mijn idee :)

• jep

jep

Of debian met een van de vele webinterfaces..

Makkelijk om software te installeren, simpel te beheren..

Verwijderd

P3 of athlon draait wel lekker. Toch raad ik w2k met iis5.0 aan. Zeker voor bedrijven, want dan hebben de sjefs tenminste een idee dat ze een vertrouwbaar systeem draaien.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:35

Metzie

Nyaano !

Koop een "echte" webserver, dus een 1u 19" kast (compaq of dell ofzo)
Ten eerste heb je dan goede support voor je hardware, en ten tweede kan je een 19" rack zo uitbesteden aan een hostingpovider.

Normale systeemkasten worden niet geaccepteerd. |:(

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Gewoon een DELL nemen!
Die hebben ze kant en klaar op de plank staan (incl. Linux geinstalleerd en wel)
Heb je ook alle support en een goeie machine.

Oke, Metzie was mij dus net voor ;)

Verwijderd

Ik zou als ik jou was een simpel computertje samenstellen (mag best P1 zijn) met flink wat RAM (128 Mb+). Zoals je zei zat je aan Linux te denken, lijke me een verstandige keuze. Probeer inderdaad Debian maar eens, werkt perfect. Dan kun je je een beetje orienteren op Linux en als je het een beetje onder de knie hebt, en veel bezoekers krijgt, dan schaf je pas een robuuste webserver aan.

• jep

jep

Op dinsdag 17 juli 2001 09:19 schreef Tentacle het volgende:
P3 of athlon draait wel lekker. Toch raad ik w2k met iis5.0 aan. Zeker voor bedrijven, want dan hebben de sjefs tenminste een idee dat ze een vertrouwbaar systeem draaien.
Het lijkt me als sjef een zeer gerust stellend idee als je werknemers online tegen elkaar kunnen flipperen op de server :+

Ik denk niet dat je sjef zin heeft om elke week gehacked te worden..

Mischien eens kijken naar engarde linux waar die topic over was? Makkelijk veilig en linux (==betrouwbaar)

Wellicht het perfecte systeempje voor deze meneer :)

Succes again.. :)

• jep

jep

Op dinsdag 17 juli 2001 09:32 schreef Oxonium het volgende:
Ik zou als ik jou was een simpel computertje samenstellen (mag best P1 zijn) met flink wat RAM (128 Mb+). Zoals je zei zat je aan Linux te denken, lijke me een verstandige keuze. Probeer inderdaad Debian maar eens, werkt perfect. Dan kun je je een beetje orienteren op Linux en als je het een beetje onder de knie hebt, en veel bezoekers krijgt, dan schaf je pas een robuuste webserver aan.
Ja! hebben we hier ook, 7 poweredges :9~ linux stuff van dell krijg je erbij, zijn super machines, scherp prijsje.. meteen de goede kast etc :) :9 O+

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:06
Koop gewoon een Dell; preconfigured met Redhat of 2K.

Support etc is dan geen issue....

http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/bsd/products/model_appli_3_appli_bigip.htm

Zoiets dus. Niet echt duur; zeker niet als je RedHat draait. Je licence kosten zijn - in tegenstelling tot MS products - nihil.

2 of 3 extra HDD's er in en een upgrade van je U160 naar RAID en je bent klaar voor de eerste 3 jaar. Is meteen een ideaal apparaat om te co-locaten.

Mocht je dit niets vinden, koop dan een COBALT rackje.

http://emea.cobalt.com/products/raq/index.html
All hardware and software configuration is remote, so when client requests new service, the new site can be configured on the fly through a standard browser. All you'll need is credit approval. That includes eCommerce sites. The Sun RaQ server appliance includes: root access, FTP, Web, email and virtual domain support.

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 20:46 schreef namlessom het volgende:
Ons bedrijf is van plan om een webserver aan te schaffen. Voor o.a.: om de website te runnen en een e-mailserver te draaien. Het is maar een klein bedrijf, en willen hem voorlopig aan een ADSL verbinding hangen.

Binnen een jaar gaan we ook nog een andere homepage draaien, waar we van verwachten dat die veel bezoekers zal trekken. We willen de server dan bijvoorbeeld bij WideXS plaatsen.

Nu is mijn vraag wat het beste is, alvast een 19" 1U server aanschaffen of eerst nog een simpele pc gebruiken. Ten tweede wat moet de configuratie worden?

Over het besturings-systeem denken we aan Linux, ik weet niet of er een beter alternatief is, aangezien ik nog niet met Linux heb gewerkt.

De reden dat we een eigen server willen, is dat we dan veel mogelijkheden hebben. (in de toekomst zal er PHP en MySQL gedraaid worden)

Alvast bedankt.
Beetje dilemma heb ik wat betreft het aanraden van het besturingssysteem :)

Linux is natuurlijk een stabiel en snel OS, zeker als je PHP en MySQL wil gaan draaien, want die zijn nu eenmaal ook ontwikkeld met het oog op een unix omgeving.

Daarbij neem ik wel in overweging dat je nog geen ervaring hebt met Linux, en dat ik daarom neig naar een WinNT OS omdat dat nu eenmaal net ietsjes makkelijker te configureren is dan een Linux bak. (overigens draait PHP en MySQL ook prima op een WinNt bak hoor, maar Unix is net ietsjes sneller). Overigens is Linux leren niet zo 123 te doen. Het is niet het makkelijkste besturingssysteem.

Een 1U case is natuurlijk een mooie oplossing, zij het niet dat ik persoonlijk voor 2u zou gaan i.v.m. meer koelingsmogelijkheden (als je bijv, voor een AMD processor gaat), en meer vrijheid in de kast zelf (met het oog op evt. uitbreidingen).

Een 19" kast kun je net zo makkelijk kwijt als een miditower. Dus wat dat betreft met het oog op jullie visie om binnen dat jaar de server in een rack te gaan plaatsen zou ik idd aanraden, neem een 19" case.

Verwijderd

Ik zou in het begin gewoon gelijk een 19" Rack kast pakken met daar in het volgende
AMD K6 II of III 450Mhz. (goedkoop)
Socket 7 Pro Moederbord. (goedkoop)
256MB geheugen (PC133 kingston of Viking) goedkoop en snel en geen problemen met overzetten.
4 MB Videokaart S3 Virge of zo (gebruik ik zelf ook).
2 x 20GB 7200RPM in bracket. (iets duurder maar snel).
Highpoint Raid Controllor. (Scheels meer als 100 gulden met de promise).
Deze wel in mirroring schakelen.
Cd-rom speler maakt niet uit.
en een 3com 905C netwerkkaart is verplicht als je Later bij WideXS de server gaat plaatsen.

Verder als de server het niet aan kan gooi je er een nieuw moederbord en processor in en klaar is kees.

Verder zou ik Windows 2000 Server of NT 4.0 Server draaien met Terminal Services inv met het remote beheren van de Server.

NT 4.0 wordt als goed is niet geleverd door Microsoft.

Verder heb ik er een raid controllor in gegooid omdat als er een hd crasht je server gewoon doorgaat en je alles niet opnieuw hoeft te installeren wat dat is veel werk.

In principe in linux beter voor server's. Maar omdat je er niks van kent zou ik het nog niet installeren.

Verder ik ben zelf bezig linux aan te leren maar het is best moeilijk.

Verwijderd

Hmmpf wat een bullshit allemaal lijkt mij. Een gewone pentium 166 mmx met een paar gig harddisk is vet genoeg voor email, website en alle andere shit die je wilt doen.

Ik heb hier staan een Pentium 166 MMX met 13,6 gig IBM schijf en 128 Mb geheugen. 2 Netwerkkaarten eentje op chello en eentje naar het interne netwerk. Server draait het volgende:

Linux slackware 7.0 kernel 2.2.18
Snmpd en MRTG traffic stats.
IPchains Firewall.
Squid Proxy Server.
Apache webserver met PHP.
Mysql databaseserver.
Ldap databaseserver.
SMTP mail voor outgoing en incoming.
Ipop3d om mail op te halen.
Samba voor windows workstations.
NFS, TFTP en DHCP voor domme linux bakken.
Nameserver (voor lookups en interne reversed)
Redir voor webcam redirect naar win98 station

Load op drukke tijden 11.2, load op niets te doen tijden 0.0 snelheid = perfect voor thuis of zekers op een small office.

Meestal 3 a 4 gebruikers achter de machine zelf, tot en met 3 werkstations die linux booten vanaf hem. Als ik weer eens wil hobbyen.

Dus een dell of wat dan ook voor een ADSL verbinding met een simpele website. Bleh lijkt me niet.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:54

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb zelf ook wel eens geexperienteerd met een AMD k6-2 servertje, maar die s3 virge kun je volgens mij beter niet nemen. Bij mij is hij erg instabiel. Je kunt beter een ander kaartje nemen.

• jep

jep

Alsof je dat video kaartje gaat gebruiken :? Je kunt er net zo goed geen video kaartje in doen.. maargoed, omdat ze zo goedkoop zijn.. ;)

• Newjersey
  • Laatst online: 06-05 16:03
Op dinsdag 17 juli 2001 09:19 schreef Tentacle het volgende:
win2k == wel ok als server, maar iis 5.0 :r

bij m'n pa op het werk hebben ze een server staan een pentium 350 met 128 mb ram, werkt lekker @ een adsl lijntje, en als webserver moet je apache gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties,

waarschijnlijk wordt het een server van dell

Verwijderd

Als je in de toekomst toch overgaat om deze web/mail server onder te brengen in het netwerk van WideXs kan je beter meteen beginnen met een 4u 19" rack mountable case
kwa hardware zou ik aanraden een celleron met heeeeel veeel ram als je Linux Gaat draaien. aangezien je praat over PHP en Mysql is linux wel perfect,

ik ben zelf begonnen met een Celleron 500 met 512 mb ram en 30gb hard disk en Redhat 6.2 2.4.5 als server . deze is ook gecoloceerd bij widexs.

ik heb inmiddels flink wat ervaring met het beheer en configureren van dit soort dingen en wil graag startende bedrijfen op weg helpen ;)

ik weet namelijk hoe verschrikelijk vervelend het is als je zomaar in iets stapt waar je nog geen ervaring mee hebt , ik heb het 1 1/2 jaar terug zelf ook gedaan,
zeker het eerste half jaar heel veel problemen gehad en de server is zelfs 1x helemaal op nieuw geinstaleerd, zo fucked up was het. daarna heb ik het beheer overgelaten aan een echte unix beheerder. ik had toen nog maar 4 klanten en dat waren goede kennisen dus geen probleem maar later kreeg ik steeds meer klanten nu zo een 300 . en toen besloot ik om het over te laten aan experts.

ik weet best veel van linux ,maar beheer is toch wat anders,

ik hou me nu meer bezig met organisatie structuur onzin en zo, ;-))

majah,

waar ging dit onderwerp ook al weer over,

oh jah webserver aanschaffen,

begin maar met zo een zelfde soort config als dat ik begonnen ben, hehe

lat0r

Verwijderd

Zoals je zegt wil je eerst de server aan een ADSL lijntje hangen. Perfect om Linux te leren, gewoon een simpele bak bij je in de buurt, die je, als je 'm om zeep helpt weer een schop kunt geven :)

Iedereen 'hikt' nogal tegen Linux op, maar het valt allemaal wel erg mee. Mailserver en Apache installeren is helemaal niet zo moeilijk. Kijk hier en hier maar 'es.

Over de server config: Alles boven de PII200 / 64 MB is niet nodig maar is absoluut leuk als je meer hits gaat krijgen en snelheid belangrijker wordt.

Dus: niets win2k, gewoon Linux, probeer het te leren, en dat gaat echt lukken, je leert steeds wat bij, t'is ook gewoon leuk, en je hebt dan iets waar je goed mee overweg kunt zodra het 'echt' belangrijk gaat worden (co-locaten).

Mijn ervaring: ik heb een maand of 3 een test-server hier thuis gekregen en het lukte allemaal erg goed, na die 3 maanden ben ik 'de' server gaan installeren, en die draait nu al ik gok bijna een jaar bij WideXS :). Overigens vond ik 't zo boeiend dat die test server hier is blijven staan :)
Pagina: 1