Toon posts:

[Excel] Cellen subtotaal, teksten met kleine variatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag mensen,

Ik wil graag cellen gaan samenvoegen om het totaal bedrag te weten.
Echter zijn de namen van de bedrijven niet geheel gelijk aan elkaar.
Zo heb je Arie BV / Arie B.V. / en JH Arie B.V.
Deze totaal bedragen wil ik graag snel en overzichtelijk weergeven. handmatig doen is geen optie aangezien de echte lijst over honderden regels beschikt.

Daarnaast pakt hij hem ook niet in een draaitabel omdat de bedrijfsnamen van elkaar afwijken
Ik heb dus een formule nodig die een gedeelte van de tekst herkent. :P

Met vriendelijke groet,
Koen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 14:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Iets met COUNTIF en EXACT doen; dan kan je bijvoorbeeld iets krijgen dat alle Arie's worden geteld en/of exacte namen moeten hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:34:
...
Ik heb dus een formule nodig die een gedeelte van de tekst herkent. :P
...
Dat is op zich natuurlijk prima te doen, maar hoe die eruit zou moeten zien en hoeveel werk het is, is nogal afhankelijk van de concrete gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arie BV 120.000
Arie B.V. 80.000
BV Arie 2.000
ARIE 240.000
De Wit Mengvoer BV 80.000
Wit Mengvoer 6.000
De Wit mengvoer B.V. 2.000
B.V. De Wit mengvoer 72.000
Beton Cornelissen BV 88.000
Brillen vof 62.000
brille Vof 2.000
Cornelissen beton 500
Cornelissen 30.000
De Brillen V.O.F. 25.000
Bestseller bv 92.000
BV The Bestseller 7.500
Cogas Stroom 2.000
Cogas 65.000
Cogas Licht 41.000
De Bestseller B.V. 500
De Bestseller BV 600
The Bestseller B.V. 9.000

Ik had een voorbeeld bestand gemaakt, helaas kan ik deze niet uploaden. Maar om zoiets gaat het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:34:
Deze totaal bedragen wil ik graag snel en overzichtelijk weergeven. handmatig doen is geen optie aangezien de echte lijst over honderden regels beschikt.
Maar zijn het ook honderden verschillende bedrijven?

edit: Ik zou eerst een formule bedenken die het langste woord in elke cel bepaalt en daarop de bedrijfsnamen groeperen. Daarna het lijstje handmatig checken en eventuele mismatches zelf aanpassen.

[ Voor 23% gewijzigd door g0tanks op 31-05-2018 14:42 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik zou denk ik beginnen met je beginwaarden proberen op te schonen. Bijvoorbeeld, overal B.V., VoF, De (spatie), Het (spatie), Een (spatie) etc. wegknippen. Dan heb je in veel gevallen al gelijke namen. Desnoods kan je daarna nog alleen kijken naar de eerste 5 karakters oid.

Dus eerste alle standaard voor en achtervoegsels weg. Wel goed checken of je dan niet per ongeluk alsnog bedrijven aan elkaar koppelt die eigenlijk toch niet hetzelfde zijn. Dus wel een kans op false positives.

[ Voor 28% gewijzigd door Flimovic op 31-05-2018 14:43 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zoiets zou ik inderdaad semi-handmatig doen, door in een tweede kolom zoek&vervang te doen. Alle "B.V." weg, alle " BV" weg, alle " vof", alle "v.o.f.", etc. (let op de spaties, scheelt wat false positives.
Dan blijft slechts een handjevol over die je dan met de hand corrigeert. Sneller dan formules bedenken als je die niet al kent.

Welkom op GoT trouwens! Jammer dat je de tekst die al in de topicstart hebt weggegooid. Waarom? Dus "Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
..."

Nu moeten we zelfs gokken of je het wel over Excel hebt (welke versie?) en niet iets anders ;)

Edit: oh wacht, dat het over Excel gaat had je al wel aangegeven in de topic-eigenschappen. Ik heb de topictitel wat aangevuld. Dit is denk ik duidelijker dan alleen 'Cellen subtotaal'

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 31-05-2018 14:47 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:45:
Zoiets zou ik inderdaad semi-handmatig doen, door in een tweede kolom zoek&vervang te doen. Alle "B.V." weg, alle " BV" weg, alle " vof", alle "v.o.f.", etc. (let op de spaties, scheelt wat false positives.
Dan blijft slechts een handjevol over die je dan met de hand corrigeert. Sneller dan formules bedenken als je die niet al kent.

Welkom op GoT trouwens! Jammer dat je de tekst die al in de topicstart hebt weggegooid. Waarom? Dus "Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
..."

Nu moeten we zelfs gokken of je het wel over Excel hebt (welke versie?) en niet iets anders ;)

Edit: oh wacht, dat het over Excel gaat had je al wel aangegeven in de topic-eigenschappen.
Goedemiddag F_J_K,

Bedankt en gelijk heb je. Dacht dat het een voorbeeld, en geen houvast. Excuses.
Daarnaast betreft het Excel 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
fuzzy matching op tekstvelden ontaardt vaak al snel in een ware regex-hel...
Het is vaak ontzettend veel werk om het 100% goed door computers uit te laten voeren..

Als leveranciers voldoende van elkaar verschillen, lukt het vast nog wel, maar zodra twee (of meer) op elkaar lijken wordt het bijna ondoenlijk...

begin eens met filteren van woorden als de/het/een/vof/bv/b.v., etc....
vervolgens kun je een tabel maken met 100% correcte leveranciers, deze is dan je referentie. Met de fuzzy-lookup-add-in van excel kun je dan gaan kijken of je e.e.a. kunt automatiseren...

maar ik denk dat je handmatig sneller klaar bent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 14:01
Hoe kom je aan deze data? Kun je uit die bron niet meer data halen zoals bankrekeningnummers of factuurnummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 16:11
Goede tip hierboven. Als je niet op naam kunt herkennen is IBAN of kvk nummer oid misschien een betere optie (van de parent company idealiter)

Verder zou ik alleen aanduidingen van de rechtsvorm eruit halen (bv/b.v./vof/nv etc.) en geen woorden als "de". Ik ben hier zelf wel eens de mist mee in gegaan omdat er toen bedrijven met gelijkende namen onterecht bij elkaar gegroepeerd werden.

En met de TRIM en PROPER functie kun je ervoor zorgen dat er geen spaties achter een naam staan, en dat er geen issues met hoofdletters zijn.
Pagina: 1